| Forfatter |
|
Tante Berg Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2247
|
| Sendt: 20 August 2007 kl. 16:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
LouBP:Tillykke med den.Jeg beklager at jeg ikke kunne hjælpe dig med den.Men der er heldigvis en hel masse vidende mennesker herinde,som godt vil hjælpe __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
LouBP Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2428
|
| Sendt: 20 August 2007 kl. 18:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes jeg ahr prøvet alt nu, og jeg kan simpelthen ikke få den til at optage, rettelse jeg HAR prøvet alt. Jeg kan få lyd igennem den, ved fx RCA indgangene, Pick-up DIN stikket, Det er dog et besværlig instrument. Kan den være i stykker? Jeg har prøvet at lede efter et bånd, hvor på jeg ved der er indspillet noget, men det har jeg ikke lige kunne opstøve. __________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
| Til top |
|
| |
LouBP Forum Bruger

|
| Sendt: 20 August 2007 kl. 19:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 20 August 2007 kl. 20:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tvivler på at du slipper for at åbne den og rense godt og grundigt,og smøre lejer i trykruller(evt 'raspe' trykruller med sandpapir).Måske remmen er mør/slap?Snavs på stik osv......fat værktøjet  Det er en kæmpesejr når man får løbet et apparat igang....SELV! __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
LouBP Forum Bruger

|
| Sendt: 20 August 2007 kl. 20:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den kører skam helt fint, if it ain't broken, don't fix it. hvis noget er i stykker så må de være de her hoveder der læser båndet, har renset dem ellers.. Skod os. hmm __________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 20 August 2007 kl. 20:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
På kasettebåndoptagerne anbefalede Tandberg selv renset benzin til rens af tonehoveder(står i manualen for TCD300).Jeg ved ikke om det gælder for din.Jeg ved at Tandberg selv lavede tonehovederne til både kasettebåndoptagere og i hvert fald de senere spolebåndoptagere.......de garanterede at de holdt apparatets levetid ud!!Prøv at tjekke om der står Tandberg på tonehovederne  Hvis ja,så prøv at rense med benzin.
Det er ikke utænkeligt at du kan justere trykrullen bedre på capstan'en(ved ikke om du har dual capstan?).Du burde nok give trykrullerne lidt smørelse.Det HELE tæller på de gamle apparater __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
osprey Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1053
|
| Sendt: 20 August 2007 kl. 23:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
På det flotte billede af Tandberg.
Knap 3 gear stangen skubbet op eller mod bagkant¨, det løsner en bremse til spolerne.
Jeg mener der kun er een gummi drivrem, måden det er lavet, capstan ruller er ikke lige mig 
__________________ Langt om længe overbevist 1080p24 Fan. Og at Fladskærmene ER Lokomotivet som trækker bedre opløsninger. Har fået et Følge Pengestrømmen problem.
|
| Til top |
|
| |
walin Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 530
|
| Sendt: 21 August 2007 kl. 08:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
LouBP,
Du siger at du har fået lyd igennem, men at du ikke kan optage. Når du optager, så skal pinden til på venstre side holdes nede mod "record" samtidig med at du med gearstangen sætter i "play". Med volumenkontrollen/indspilningskontrollen helt til venstre regulerer indspilningsstyrken. Viserinstrumentet skulle gerne give udslag (hold udslagene under det røde område).
Hvis du med ovenstående får udslag i VU-meteret og der efterfølgende IKKE afspilles noget af det optagne så har vi en fejlsituation. Enten virker indspilleforstærken ikke eller også virker afspille(for)forstærkeren ikke. Med et i forud-indspillet bånd kan fejlen lokaliseres, thi hvis det kan afspilles, så er det i indspilledelen vi har fejlen.
OBS: Brug IKKE renset benzin (undskyld Tante Berg) - det skal kun bruges hvis man er 100% sikker på at det MÅ bruges og så kun absolut kun der. Benzin og gummi er en meget dårlig cocktail og nogle plasttyper bryder sig heller ikke om det. Tonehoveder, capstan og capstan-rulle skal renses i isopropylalkohol.
EDIT: Rensing, justering mv. er næste step, altså NÅR du har fået "hul-igennem". Hvis båndet ruller og kører korrekt forbi tonehovedet, så vil ingen manglende rensning mv. forhindre en optagelse. Det er kun kvaliteten af det indspillede/afspillede der påvirkes af rensning. __________________ - Klaus -
Island s are where the Sea ends.
|
| Til top |
|
| |
LouBP Forum Bruger

|
| Sendt: 21 August 2007 kl. 17:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pyha har heldigvis selv renset med isopropylalkohol. Jeg kan som sagt få lyd igennem på mange måde, og udslag på VU-meteret, og det følger skam også musikken. Men når jeg så spoler tilbage for at høre båndet er der intet at høre? __________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
| Til top |
|
| |
Sveske Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2337
|
| Sendt: 21 August 2007 kl. 23:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad for noget? Du kan godt høre musik indtil du spoler tilbage?
Mig ikke forstå
EDIT: Jeg fik lige læst et ekstra indlæg oven over dit
Kan det ikke være fordi, optagehovedet er defekt? Slettehovedet sletter den gamle musik, men optagehovedet lægger ikke nyt på? Evt.? __________________
Guide til billedupload
|
| Til top |
|
| |
walin Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 530
|
| Sendt: 22 August 2007 kl. 08:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sveske skrev:
Hvad for noget? Du kan godt høre musik indtil du spoler tilbage? Mig ikke forstå EDIT: Jeg fik lige læst et ekstra indlæg oven over dit Kan det ikke være fordi, optagehovedet er defekt? Slettehovedet sletter den gamle musik, men optagehovedet lægger ikke nyt på? Evt.? |
|
|
Jeg formoder at medhør'et fungerer - der er jo forstærker i den Tandberg Series 15 - og det er derfor optagelsen kan høres. Defekt optagehovede er en mulighed, men dog en af de sjældnere. Slidte tonehoveder ja, men det er yderst sjældendt at de dør helt. Det kræver nok en måling for at se om indspilleforstærkeren er OK og leverer strøm til optagehovedet. Men iøvrigt mener jeg at der kun er 1 kombihovede i den Tandberg - og det vil sige at tonehovedet fungerer, i og med at det kan afspille. Men det kan jo hurtig konstateres ved at kigge på tonehovedbroen: Er der 2 hoveder (1 slettehovede til venstre og et kombihovede til højre) ja så er det indspilleforstærkeren, som der skal kigges på. Det at VU-meteret bevæger sig beviser ikke at sluttrinnet i indspilleforstærkeren virker.
EDIT: Jeg kom lige i tanke om at der jo sidder det hersens ekstra tonehovede til fx. dias-styring, så der vil jo nok være 3 hoveder under dækslet: slette hovede, ekstra hovede og kombi tonehovede i din Serie15 __________________ - Klaus -
Island s are where the Sea ends.
|
| Til top |
|
| |