Emne: Hvad sker der for Sony ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
| Sendt: 19 August 2007 kl. 01:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når PCM lyd er ligeså godt, hvor alt den balade om de nye lyd formater, og at det er vigtig at surroun forstærker skulle decode dem.
Man må også sige at hverken HD-DVD og især Blu-ray er slet ikke færdig udviklet og er måske komme på market før at de var 100% klar, det vel
sige at man slet ikke er sikke på at de film man køber idag kan afspille i afspille af i morgen.
Og på samme tid, er der krafter der arbejde for at vi skal få et HD format med højre opløsninge en vi kender i dag (her komme HDMI 1.3 ind i bilde,
da det kan overføre et højre opløsning end de 1080).
Spørsmålt er om HD-DVD og Blu-Ray, ikke skulle værre blivet inde for prod. udvikling afd. indtil at de er færdig udviklet og ikke udsende noget halv
færdig prod. ud på market.
|
| Til top |
|
| |
steffenman Branchemedlem

Mowee.dk
Bruger siden: 18 Marts 2007 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 517
|
| Sendt: 19 August 2007 kl. 01:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
StarTrek skrev:
Når PCM lyd er ligeså godt, hvor alt den balade om de nye lyd formater, og at det er vigtig at surroun forstærker skulle decode dem.
Man må også sige at hverken HD-DVD og især Blu-ray er slet ikke færdig udviklet og er måske komme på market før at de var 100% klar, det vel sige at man slet ikke er sikke på at de film man køber idag kan afspille i afspille af i morgen.
|
|
|
Grunden er at afspillerne pt. ikke selv kan dekode dem. Det er derfor.
Dine film vil altid kunne afspilles, som du får ny afspiller får du adgang til de nye lydformater.
Så din vil kunne afspille dine film BEDRE i fremtiden end nu. Du når ALDRIG til et punkt hvor de ikke vil virke __________________ 109 Blu-ray film and counting!
Ejer af Mowee I/S & Mowee ApS.
Håndtering af mediafremvisning.
|
| Til top |
|
| |
steffenman Branchemedlem

Mowee.dk
Bruger siden: 18 Marts 2007 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 517
|
| Sendt: 19 August 2007 kl. 01:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
StarTrek skrev:
Spørsmålt er om HD-DVD og Blu-Ray, ikke skulle værre blivet inde for prod. udvikling afd. indtil at de er færdig udviklet og ikke udsende noget halv færdig prod. ud på market. |
|
|
Derfor der er en produktkrig. De vil jo sætte sig på markedet så de presser hinanden ud lang tid før. __________________ 109 Blu-ray film and counting!
Ejer af Mowee I/S & Mowee ApS.
Håndtering af mediafremvisning.
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
| Sendt: 19 August 2007 kl. 02:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, og kunder bliver taber, hvis især Blu-Ray gruppe finder en standart og der ikke skal skifte afspille et væk.
Blu-ray skulle aldrig værre komme på market, ikke før at det var 100% færdig udviklet (Blu-ray havde store problmer, bl.a. derfor kom det sener
på market end HD-DVD, desværre har Blu-ray stadig problmer), her er HD-DVD et heste hovde længe fremme.
Blu-ray ser ud til at værre forhaste i sin udvikling og burte aldrig værre født.
|
| Til top |
|
| |
Iron Man Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 714
|
| Sendt: 19 August 2007 kl. 08:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
StarTrek skrev:
| Blu-ray ser ud til at værre forhaste i sin udvikling og burte aldrig værre født. |
|
|
Jeg synes det er en god konklusion du er kommet frem til også selvom at størstedelen af home entertainment branchen, filmindustrien og computer branchen har valgt Blu-ray som deres næste generations format.
Men det er i princippet ligegyldigt, fordi vi bor heldigvis i et frit land, og det bedste af det hele er, at siden formatet angiveligt er så dårligt, så kan du jo bare lade være med, at købe noget der har med Blu-ray at gøre 
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 19 August 2007 kl. 10:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Iron Man skrev:
| Hvis det forholder sig sådan, så vil Denon maskinen altså ikke kunne bruges til de nye formater på kommende interaktive Blu-ray skiver da den ikke kan sende det videre som PCM og det lyder meget mærkeligt, hvis Denon har lavet sådan en maskine. Så derfor formoder jeg, at der kommer en anden løsning i Blu-ray systemet. |
|
|
Det synes jeg er at sætte meget stor tillid til Denon at komme med sådan en udtalelse. Det vil jo netop ikke være den eneste afspiller med dét problem. Mixning af lyden via de interaktive kan _kun_ ske i PCM, det er fysisk umuligt at mixe lyd sammen så længe det er komprimeret. Hvis Denon'en skal fungere som du siger, så skal den afkode lyden til PCM, mixe, og derefter komprimere tilbage til MA. Det giver ingen mening, derfor er jeg nødt til at konkludere at du tager fejl enten mht. Denon'ens evne til at dekode til PCM, eller omkring hvordan Blu-Ray's interaktive features fungerer (sidstnævnte vil som du selv siger give Denon et problem). Jeg har endnu ikke brugt specielt meget tid på at nærstudere hvordan de interaktive features virker, så jeg kan ikke give dig et håndfast svar, men min logik siger mig at de ikke vil være i stand til at lave en afspiller der både har interaktive features, og bitstream-only output. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
panos Lukket konto

Eget valg!
Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1345
|
| Sendt: 19 August 2007 kl. 10:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Davs...
det er sgu svært at være entusiast når man ser hvordan de større firmaer bare introducerer ny teknologi for pengenes skyld, ikke udnytter det de har og så runer vi alle sammen med at købe det sidste nyt selvom vi ikke en gang har brugt det vi har i dens fulde potentiale.
Forklaring. Selvom HDTV giver en del muligheder er det sgu meget forskel at se en god DVD end en skod DVD, samme gælder med TV kanaler, hvor TDC og andre leverandører skruer ked for båndbredde på alm. kanaler så HDTV kan se godt ud.
Jeg har selv en LCD med pixelPlus HD på, og noget af det bedste billekvalitet jeg har set er ikke med HD signal, men når DR2 sender Deadline via den alm lille selector boks. Jeg har koblet en BlueRay boks på, som min makker har købt og vi så et part import DVDere på den, samt har haft TDCs selector HD til låns i en weekend.
En anden eksempel er Sony’s holdning om ES serie samt SACD. De er droppet begge ser det ud til, til fordel af MP3 spilebokse og gadgets…..
Hvad skal man med de nye lyd formater når der i høj sandsynlighed bare vil komme nogle få titler der vil udnytte dem. Lige gyldig hvor god en film er, kan man ikke se den mere end 15 gange….:)
Det samme gælder multikanals SACD for den sags skuld, selvom det lyder godt har vi jo alle sammen næsten 99% af alle vore plader i alm. CD’ere eller vinul, for ikke at sige MPx.
Så jeg holder sgu lidt tilbage med blueray og alt det der, det er ikke økonomi jeg tænker på, alene det at jeg ikke mener at det er en skid i det for mig p.t.
Det er sgu svært at holde optimismen. __________________ moddet marantz sa15
touch m. internt skærm samt panos bat. psu
moddet benchmark dac1
holfi prenb1
holfi nb250
taralabs the one over alt,
KEF reference 201/2
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 19 August 2007 kl. 10:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
StarTrek skrev:
| Når PCM lyd er ligeså godt, hvor alt den balade om de nye lyd formater, og at det er vigtig at surroun forstærker skulle decode dem. |
|
|
Jamen det er jo netop dét jeg siger: Det er en overflødig diskussion! Diskussionen opstår fordi folk ikke har forstået hvordan lydformaterne hænger sammen. Dette gælder groteskt nok også visse producenter - eller rettere, det mest sandsynlige er såmænd nok at producenterne har helt fat i hvad der foregår, men de udnytter bevidst forbrugernes uvidenhed til at fortælle dem at de skal have nye receivere for at kunne udnytte de nye formater, og dermed øger de forvirringen. Det sidste er efter min mening værre end det første.
StarTrek skrev:
Man må også sige at hverken HD-DVD og især Blu-ray er slet ikke færdig udviklet og er måske komme på market før at de var 100% klar, det vel sige at man slet ikke er sikke på at de film man køber idag kan afspille i afspille af i morgen. |
|
|
HD-DVD var i mine øjne færdigudviklet da det kom på gaden (bortset fra et par enkelte detaljer jeg mener de burde have gjort anderledes, deriblandt 24 fps). Blu-Ray blev i mine øjne hastet igennem, for ikke at komme for langt bagud i forhold til HD-DVD, derfor er Blu-Ray reelt ikke færdigudviklet endnu. Dette er én af årsagerne til at folk med dybere indsigt i formaterne, generelt har foretrukket HD-DVD i starten.
Det skal lige bemærkes at du kan være absolut 100% sikker på at de film du køber i dag kan afspilles på afspillerne i morgen, og omvendt at de afspillere du køber i dag kan afspille de film du køber i morgen. MEN der kan være features i kommende film, som du ikke kan bruge i de afspillere der er på markedet nu. Det er iøvrigt præcist som på DVD. DTS var en optional feature der blev tilføjet senere (eller var den der egentlig som optional fra starten? Jeg er usikker). Det betød at mange afspillere ikke kunne levere DTS, da det begyndte at komme på skiverne. Det vil være det samme med Blu-Ray - du kan sagtens afspille skiverne, men det er ikke sikkert at du får det fulde udbytte af dem. MEN du vil få dét udbytte som du forventede da du købte afspilleren!
StarTrek skrev:
Og på samme tid, er der krafter der arbejde for at vi skal få et HD format med højre opløsninge en vi kender i dag (her komme HDMI 1.3 ind i bilde, da det kan overføre et højre opløsning end de 1080). |
|
|
Dét tror jeg nu ikke man skal lægge så forfærdeligt meget vægt på. Der er tale om fremtidsvisioner med meget lange udsigter - husk på at HD-formaterne er udviklet i 70'erne, og først får et egentligt gennembrud nu. Udviklingen går hurtigere i dag, men jeg tvivler på vi får film-udgivelser med højere opløsning end HD at se på det private marked de næste 10 år. Under alle omstændigheder er det ikke noget jeg mener man bør vente på, slet ikke i betragtning af hvor lidt ekstra kvalitet der vil være at hente udover HD-formatet, medmindre man ønsker IMAX-oplevelser i stuen. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 19 August 2007 kl. 10:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
steffenman skrev:
|
Grunden er at afspillerne pt. ikke selv kan dekode dem. Det er derfor. |
|
|
Pointen er at så længe lyden er authored i advanced mode, så kan receiveren heller ikke afkode dem. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 19 August 2007 kl. 10:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
panos skrev:
|
Jeg har selv en LCD med pixelPlus HD på, og noget af det bedste billekvalitet jeg har set er ikke med HD signal, men når DR2 sender Deadline via den alm lille selector boks. Jeg har koblet en BlueRay boks på, som min makker har købt og vi så et part import DVDere på den, samt har haft TDCs selector HD til låns i en weekend. |
|
|
Du vil formentligt ikke bryde dig om mit svar, men dit fine Philips tv smadrer ganske enkelt detaljegraden i HD så meget at forskellen mellem SD og HD bliver formindsket. Derfor tror jeg fuldt ud på dig når du siger at Deadline er det mest imponerende du har set på dit tv. Deadline (egentlig de fleste studie-optagelser fra DR men især Deadline) er noget af det bedste der har været sendt i SD på dansk tv nogensinde. På mit display er der imidlertid meget mærkbar forskel på Deadline og de fleste optagelser på f.eks. Discovery HD. Dét de fleste ikke har forstået omkring HD, er hvor krævende det er at gengive. HD er ikke et trylleord, der får bedre billede ud af et middelmådigt tv. Jo bedre formatet er, jo mere krævende er det at gengive. Et godt eksempel på hvor krævende det er at gengive 1080P fuldt ud, er Stewarts lærreder. Da der begyndte at komme 1080P projektorer på markedet, viste det sig at overfladen på Stewarts lærreder (der har været anerkendt som markedsledende) var for grovkornet til at gengive 1080P uden at sløre opløsningen. Derfor måtte Stewart ændre på lærredet, for at kunne bruge det til 1080P. Når en så lille forskel har betydning for om du får det fulde udbytte af 1080P, så kan man ret hurtigt gætte sig til hvad en feature som PixelPlus HD, der "piller" utroligt meget i billedet og medfører bl.a. edge enhancement, kan gøre ved detaljegraden af samme signal. Det hårde, men ikke særligt vellidte svar, er altså at når du tror du ser HD, så er du langt fra at opleve hvad HD er i stand til.
Jeg har ved demonstrationer fået folk til at tabe næse og mund over billedkvaliteten ved HD gengivelse, og udtale at det er det bedste de nogensinde har set - på en 720P projektor... __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
panos Lukket konto

Eget valg!
|
| Sendt: 19 August 2007 kl. 10:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej AV Precision,
Jeg har skam ikke noget imod dit svar, jeg skifter TV ca. hver 3. år, så problemet vil løse sig selv snart, hvis det er det der skal til..:) men mine tests var lavet med PixelPlus HD slået fra i forbindelse med HD optagelser.
Måske når man kommer op over de 60-80'' i skærmstørrelse bliver det til at mærke.
Jeg er mere skuffet over mangle på software og udnyttelse af teknologier 100% før alt nyt kommer ud inden det gammelt er implementeret. Meeen branchen skal jo også tjene penge, og hvad der det nemmeste måde at få alle os freaks til at opgradere vores grej på - ny teknologi....:)
__________________ moddet marantz sa15
moddet benchmark dac1
holfi prenb1
holfi nb250
KEF reference 201/2
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 19 August 2007 kl. 10:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
Jamen det er jo netop dét jeg siger: Det er en overflødig diskussion! Diskussionen opstår fordi folk ikke har forstået hvordan lydformaterne hænger sammen. Dette gælder groteskt nok også visse producenter - eller rettere, det mest sandsynlige er såmænd nok at producenterne har helt fat i hvad der foregår, men de udnytter bevidst forbrugernes uvidenhed til at fortælle dem at de skal have nye receivere for at kunne udnytte de nye formater, og dermed øger de forvirringen. Det sidste er efter min mening værre end det første.
|
|
|
måske, men der er jo dem der hellere vil have at lyden bliver behandlet i receiveren og det skal de da så have lov til hvis det bliver muligt, men set producentens side er der vel ikke noget i vejen for at putte de nye formater i en receiver, selvom det ikke kan bruges. Der er jo nogen der køber for at få det nyeste nye og som jeg skrev før er algoritmer til afkodning af DD og DTS vist ikke helt billige. Dvs at prisen for producenten bliver lavere pr. apparat end hvis de kun blev lagt i afspilleren. En sidgevinst er så at de sælger flere nye receivere. Jeg tvivler stærkt på at der er nogen producenter, der på nuværende tidspunkt, ikke ved hvordan det forholder sig med de nye formater. Det kan dog godt være at de har købt en masse nye formater engang i hast uden at vide hvordan det stod til og nu skal pengene hjem igen __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 19 August 2007 kl. 10:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
panos skrev:
| Jeg har skam ikke noget imod dit svar, jeg skifter TV ca. hver 3. år, så problemet vil løse sig selv snart, hvis det er det der skal til..:) men mine tests var lavet med PixelPlus HD slået fra i forbindelse med HD optagelser. |
|
|
Fair nok, jeg forsøgte at snige det ind under dække af Pixel Plus, men uanset hvad så vil dit tv formentligt forringe HD signalerne væsentligt mere end SD signalerne.
panos skrev:
| Måske når man kommer op over de 60-80'' i skærmstørrelse bliver det til at mærke. |
|
|
Der er ingen tvivl om at jo større billedet er, jo mere glæde får man af HD. Det hænger blandt andet netop sammen med at med mindre billeder _kan_ man ikke få det fulde udbytte af HD. Det er designet til store billeder. Men det er vigtigt at være opmærksom på at størrelse alene ikke gør det, det er vigtigt at billedkvaliteten af display'et er god. Det nytter ikke noget at du har høj nok opløsning og stort nok billede til at kunne se forskel på SD og HD, hvis farvegengivelsen er så dårlig at begge dele stinker.
panos skrev:
| Jeg er mere skuffet over mangle på software og udnyttelse af teknologier 100% før alt nyt kommer ud inden det gammelt er implementeret. Meeen branchen skal jo også tjene penge, og hvad der det nemmeste måde at få alle os freaks til at opgradere vores grej på - ny teknologi....:) |
|
|
Personligt har jeg en naiv tro på at på et tidspunkt er formaterne så gode at det ikke længere kan lade sig gøre at skabe omsætning udelukkende gennem udvikling. HD-DVD og Blu-Ray er gode eksempler, yderligere forbedringer dérfra er ganske enkelt ikke særligt væsentlige. Derfor kan man håbe at producenterne i højere grad forsøger at skille sig ud gennem reel ydelse, end på nyeste features. Hvis det skal ske ved _reelle_ forbedringer i billedkvalitet, så kræver det imidlertid at producenterne har fokus på korrekt billedgengivelse, og ikke bevæger sig i cirkler som de gør i dag, ved at finde på nye måder at levere skæve billeder på. At få producenterne til at lukke øjnene op for dét, kræver information til forbrugerne. Jeg gør hvad jeg kan på det punkt, men det koster penge at lave demonstrationer og foredrag, så det går desværre ikke så hurtigt som jeg havde tænkt mig.
Ét af problemerne i denne forbindelse er at især de forbrugere der "ved alt" (eller tror at de gør) ikke anerkender forhandlernes rolle omkring oplysning til forbrugerne (omend jeg er enig i at forhandlerne på deres side heller ikke gør ret meget for at opfylde dén rolle!). Efterhånden som butikkerne forsvinder og afløses af internet-handel, og importører/forhandlere får færre penge til f.eks. at afholde udstillinger, så bliver der færre og færre steder hvor forbrugeren kan få en oplevelse af hvad nye teknologier og nye produkter er i stand til. Det bliver i højere og højere grad noget man læser om i fora og på producenternes hjemmesider. Det er i sagens natur væsentligt nemmere at overbevise folk om fortræffelighederne i f.eks. Deep Color, hvis man ikke behøver demonstrere det for dem, men blot skal beskrive det så forbrugerne kan forestille sig at der er kæmpe forskel. Eller, for nu at følge tråden, ikke behøver demonstrere forskellen på DTS og DTS-HD. Det er fint at man kan bruge internettet til at søge informationer, og ofte gøre dette bedre end at få informationer i butikkerne, men det er ikke alt man kan læse sig til.
Min pointe med dette er: Hvorfor skulle man som producent designe et produkt til at levere god billedkvalitet, når kunden alligevel først får billedet at se når han allerede har lagt kronerne? Især fordi dét at gengive god billedkvalitet er uhyggeligt kedeligt at læse om for den almindelige forbruger, sammenlignet med 1080P, 20.000:1 kontrast, HDMI 1.3, Pixel Plus, Wide Color Gamut osv. "Vores tv har 6500K farvetemperatur" sælger bare ikke rigtigt, specielt ikke når konkurrenterne også påstår at de har det (uden at nævne at det er +/- 2000K). __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 19 August 2007 kl. 11:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
brasch skrev:
|
måske, men der er jo dem der hellere vil have at lyden bliver behandlet i receiveren og det skal de da så have lov til hvis det bliver muligt, men set producentens side er der vel ikke noget i vejen for at putte de nye formater i en receiver, selvom det ikke kan bruges. |
|
|
Næh, men der er en del i vejen med at markedsføre produktet sådan at alt man behøver er en afspiller med bitstream output og en receiver med dekoder, når det nu forholder sig sådan at dét setup i praksis ikke kan bruges.
Dem der holder fast i at dekodningen skal ske i receiveren tager fejl. Det er et frit land, hvis man insisterer på at tage fejl, så skal man have lov, men det får man ikke ret af.
brasch skrev:
| Der er jo nogen der køber for at få det nyeste nye og som jeg skrev før er algoritmer til afkodning af DD og DTS vist ikke helt billige. Dvs at prisen for producenten bliver lavere pr. apparat end hvis de kun blev lagt i afspilleren. En sidgevinst er så at de sælger flere nye receivere. Jeg tvivler stærkt på at der er nogen producenter, der på nuværende tidspunkt, ikke ved hvordan det forholder sig med de nye formater. Det kan dog godt være at de har købt en masse nye formater engang i hast uden at vide hvordan det stod til og nu skal pengene hjem igen
|
|
|
Problemet som jeg ser det er at der findes producenter der sælger afspillere med bitstream output men uden dekodning, og receivere med dekodning, og markedsfører dette som dét man skal bruge for at opnå TrueHD lyd. At have en dekoder begge steder er fint nok, man kan aldrig få for mange. Men kun at have det ét sted, og så vælge at have det det _forkerte_ sted, det er mildt sagt ikke smart. Det svarer lidt til at Pioneer på et tidspunkt havde et line-up af produkter hvor der fandtes en DVD-afspiller der kun havde coax digital-output, og en receiver der kun havde optisk digital-input. Pioneer vil formentligt forsvare sig med at de to produkter ikke var designet til at blive brugt sammen, så hvis man har pågældende receiver, bør man købe dén afspiller der matcher receiveren. Men det er stadig ikke særligt intelligent at sende produkter på markedet hvor man ikke engang kan regne med at produkter af samme mærke overhovedet kan bruges sammen. Det gør det altså mildt sagt ikke særligt nemt at finde ud af. Som det er lige nu, er der relativt få forhandlere der kan gennemskue disse ting. Hvordan hulen skulle forbrugerne så kunne? HiDefDigest havde en nyhed for nyligt omkring netop dette, hvor en større kæde i USA listede en HD-DVD afspiller sammen med de fem Blu-Ray titler man i USA får gratis med når man køber en Blu-Ray afspiller... Hvis forhandlerne ikke selv kan finde rundt i HD-formaterne, så kommer den almindelige forbruger aldrig til det. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
panos Lukket konto

Eget valg!
|
| Sendt: 19 August 2007 kl. 11:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto, alt det du skriver er rigtig, men trendt'en er stadig det samme.... High end produkter bliver droppet og Sony er et god eksempel. Jeg var en af de største fans af SACD og kan med skuffelse se at farmanden Sony har valgt at droppe den. Same sker med ES produkterne for at holde det ved Sony.
Den her gang venter jeg lige et par år inden jeg smider penge og vigtigst TID i de nye formater. Da for mig er det ikke bare nok at det er nyt og fancy, det skal være det bedste den kan blive. Og dette kræver vist tid.
venligst
Panos
__________________ moddet marantz sa15
moddet benchmark dac1
holfi prenb1
holfi nb250
KEF reference 201/2
|
| Til top |
|
| |
lunddal Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 815
|
| Sendt: 19 August 2007 kl. 11:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
panos skrev:
High end produkter bliver droppet og Sony er et god eksempel. Jeg var en af de største fans af SACD og kan med skuffelse se
at farmanden Sony har valgt at droppe den. |
|
|
Svjv. satses der på Blu-ray Audio, hvilket vel også giver mening.
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 19 August 2007 kl. 11:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
panos skrev:
|
Otto, alt det du skriver er rigtig, men trendt'en er stadig det samme.... High end produkter bliver droppet og Sony er et god eksempel. Jeg var en af de største fans af SACD og kan med skuffelse se at farmanden Sony har valgt at droppe den. Same sker med ES produkterne for at holde det ved Sony. |
|
|
Korrekt - for mig betyder det ikke ret meget andet end at hvis man vil have high-end ydelse, så køber man noget andet end Sony! Jeg ved ikke hvorfor dét at Sony ikke laver high-end produkter skal oversættes til at der ikke laves high-end produkter. Der er masser af alternativer.
Problemet er i virkeligheden et helt andet: Mainstream-produkter rasler ned i pris, bl.a. fordi de netop sælges på udvikling og ikke på kvalitet. Den grundlæggende konstruktionskvalitet følger som regel med, mens udvikling _til dels_ opvejer det inden for visse produktgrupper. Men high-end produkter, med reel høj ydelse, falder ikke i pris - i hvert fald slet ikke i samme grad. Hvis en CD-afspiller til 20.000,- leverer en given kvalitet i dag, så skal du forvente at få den samme kvalitet til 25.000,- (pga. lidt inflation) om 5 år. Men dén DVD-afspiller der leverer en vis ydelse for 2000,- i dag, kan du købe for 500,- om 5 år. Det betyder at det _føles_ langt dyrere at købe high-end ydelse om 5 år end det gør nu (jeg kunne også have valgt at regne baglæns, samme pointe), også selv om high-end ydelse reelt koster det samme (forudsat at lønnen følger inflationen). Der sker bare det rent psykologiske at folk værdisætter kvalitetsprodukter ud fra hvor meget dyrere de er end discount-produkter: Er dette produkt reelt XX kroner mere værd end discount-produktet? Får jeg virkelig så meget _mere_? Men det relevante er slet ikke hvor meget ekstra man får, det relevante er om man får dén ydelse man ønsker, og om man har råd til at betale det det koster. Den største trussel mod high-end ydelse, er at forbrugeren sammenligner prisen med discount-produkter, hvilket er en ren psykologisk ting der foregår i hovedet på folk. Hvis dét produkt man reelt vil have koster det samme, hvorfor er det så mindre pengene værd fordi et produkt man ikke vil have alligevel, pludselig koster en fjerdedel? "Jamen, hvis producent A kan sætte prisen ned, så skal producent B også sætte prisen ned!" Nej sgu, det er jo ikke samme produkt.
panos skrev:
| Den her gang venter jeg lige et par år inden jeg smider penge og vigtigst TID i de nye formater. Da for mig er det ikke bare nok at det er nyt og fancy, det skal være det bedste den kan blive. Og dette kræver vist tid. |
|
|
Det vigtigste er at du ikke forventer at tid gør det alene. Specielt fordi udviklingen har gjort at f.eks. dét at levere den bedst mulige billedkvalitet fra en Blu-Ray afspiller faktisk er en relativt simpel proces. Reelt vil der aldrig komme en afspiller med bedre billedkvalitet ved 1080P/24 output via Y/Cb/Cr på HDMI udgangen, end en PS3. Når tingene er lavet rigtigt, kan man ikke gøre dem mere rigtige med tiden. Det er dét jeg mener med at kvalitet er vigtigere end udvikling - hvis man ikke ved hvad man skal udvikle imod, så er det man kører i cirkler omkring målet i stedet for at bevæge sig ind imod det. Jeg kan sagtens forstå at det giver problemer at formatet udvikler sig mht. interaktivitet, men at opnå den bedst mulige billedkvalitet, det har i langt højere grad noget at gøre med at vælge det rigtige produkt, end om du køber det nu eller om 5 år. Om 5 år vil flertallet af blu-ray afspillerne på markedet stadig levere dårligere billedkvalitet end en PS3, simpelthen fordi en lang række producenter stadig ikke vil have fattet at det er nemmere at levere god billedkvalitet ved at gøre tingene korrekt, end ved at gøre tingene forkert.
Hvis du tager udgangspunkt i en korrekt gengivelse, og så begynder at sortere produkter fra efterhånden som de dumper på specifikke områder, så falder groft sagt samtlige produkter på markedet imponerende hurtigt fra. TV med color space og color decoding der, selv efter kalibrering, overholder standarderne? Dér strøg så 90% af alle tv på markedet. Korrekt behandling af video og PC-levels via både RGB og component? Det var så resten. Dvs. 0 tv på markedet der overholder de allermest basale faktorer i HDTV-standarden - og således principielt set slet ikke burde bære prædikatet HDTV - de opfylder ikke de kriterier der er opstillet for hvad HDTV er. Og jeg er ikke engang nået til gråskala endnu. I projektor-markedet har vi en håndfuld tilbage på nuværende tidspunkt. På DVD-afspiller siden ligeledes højst en håndfuld modeller. Og det er vel at mærke uden at gå i detaljer omkring f.eks. kvaliteten af de-interlacing, skalering osv - det er bare at stille helt simple krav om at apparaterne bør overholde de helt grundlæggende specifikationer. Nogenlunde som at frasortere RIAA-forstærkere der benytter en forkert RIAA-kurve. Det BURDE være en helt åbenlys ting at når man køber et PAL tv, så overholder tv'et PAL specifikationerne, på samme måde som man forventer at en RIAA-forstærker overholder RIAA-kurven. Det er det bare ikke - ganske enkelt fordi tv-specifikationerne er sværere at forstå, og derfor sætter forbrugerne ikke krav til at produkterne skal overholde specifikationerne. Det groteske er at hvis man starter med dét udgangspunkt at et tv skal overholde de gældende specifikationer for tv-standarderne, så er det faktisk utroligt svært at opnå en dårlig billedkvalitet! Billedkvalitet er et simpelt spørgsmål om at følge disse specifikationer, og alligevel gør producenterne det svært - fordi det sælger bedre at skille sig ud fra mængden end at levere reel kvalitet. Den enkelte producent er så så heldig at resten af "lemmingerne" følger med ud over kanten.
Dét jeg prøver på at sige er, at hvis man ønsker bedre produkter, så drejer det sig netop ikke om at vente på hvad udviklingen bringer. Det drejer sig om at købe et kvalitetsprodukt. Så længe der stadig er udvikling, så kan udviklingen på visse punkter ganske vist overhale dette, men hvis vi tager tv-markedet som eksempel, så har Pioneer lykkedes med at komme så langt på kontrast-området, at dét at vente på 11. generation om 3 år, ikke vil give nogen betydningsfuld forbedring af kontrasten. Og nok så vigtigt: Når konkurrenterne om 3 år i vidt omfang så kan levere kontrast på niveau med Pioneer, så har dét tv du køber i dag stadig bedre billedkvalitet end 80-90% af de tv der er på markedet til den tid, fordi de stadig ikke interesserer sig for korrekt billedgengivelse. Det hjælper ikke at læne sig tilbage og vente - tværtimod, hvis man reelt ønsker at udviklingen skal gå mod bedre produkter, så er der kun én ting at gøre: Tale med pengepungen. Køb de produkter der leverer reel kvalitet, og gå uden om de produkter der leverer smarte nye features uden kvalitet. Hvis Sony konstaterer at forbrugerne vælger andres kvalitets-produkter frem for deres egne feature-bomber, så skal de nok støve ES-serien af igen. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
zirio Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1256
|
| Sendt: 19 August 2007 kl. 11:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu prøver jeg at rode mig ud i denne store diskussion, men jeg vil gøre mit svar kort!.
Lige for at vende lidt tilbage til HD-formaterne!..
Onkyo's nye DV-HD805 skulle efter sigende dekode DTS HD osv og sende det direkte til Receiveren (så det bliver et "rent" DTS HD spor)!..Men om det kommer til at virke i praksis, bliver jo spændende at se ...
Og lige for at slutte mig til de negative udtalelser omkrings StarTrek udtalelse om Blu-ray drevet!..Så må jeg sige (ligesom jer andre) at det er fuldstændig hjerneforvridende, at sige at Blu-ray formatet aldrig skulle være udgivet og at det så dårligt!...Hvis det er faktum, så er der jo fantastisk mange mennesker på hele jorden der er dumme, da de støtter Blu-ray (filmselvskaber, producenter osv)!...Men som også nævnt i overstående, man kan vel købe aktier i HD-DVD
mvh Zirio
Zirio's Cinema - Snart HD-forstærker (Onkyo TX-SR875 På Vej)
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 19 August 2007 kl. 11:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
lunddal skrev:
Svjv. satses der på Blu-ray Audio, hvilket vel også giver mening. |
|
|
Det vil falde til jorden med et endnu højere brag. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 19 August 2007 kl. 11:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
zirio skrev:
|
Onkyo's nye DV-HD805 skulle efter sigende dekode DTS HD osv og sende det direkte til Receiveren (så det bliver et "rent" DTS HD spor)!..Men om det kommer til at virke i praksis, bliver jo spændende at se ... |
|
|
Hvis det er dekodet i afspilleren, så sendes det til receiveren som PCM. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|