Emne: Kommentarer til vild DIY HT-projekt? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 23 August 2007 kl. 23:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
|
Javel så, perfekte filtre ??? perfekt ??? hvad er så det som er perfekt i den enes ører og ikke i den andens ??? perfektion, lyder det godt og er det i det hele taget noget som er værd at stræbe efter - nå! men enhver er jo salig i sin egen tro
|
|
|
Det har intet med den enes eller den andes øre at gøre. Den objektivt set perfekte analoge flervejshøjttaler er beskrevet, det eneste der forhindrer at den udføres 100% er de tilgængelige enheder.
Det eneste digitalteknikken kan tilføje er en af amplituden uafhængig fasekorrektion men vi ved ikke om det er en gevinst før det faktuelt demonstreres ved et spillende eksemplar der ikke er behæftet med alskens skavanker af anden art.
Duelund prøvede for en del år tilbage at få en gammel bekendt til at lave et digitalt modfasenetværk til synkronsystemet uden det blev til noget, desværre, det havde været særdeles interessant at få afgjort det gamle "væddemål" om et jævnt forløbende fasedrej i det hele taget er hørbart
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 24 August 2007 kl. 00:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Den objektivt set perfekte højtaler" ??????? den må jeg lige tænke lidt over
Jeg tror nu jeg holder mig til virkelighedens realiserbare projekter, hvilket synes at fungere udmærket
|
| Til top |
|
| |
mediafreak Forum Bruger

Bruger siden: 20 August 2007 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 13
|
| Sendt: 24 August 2007 kl. 11:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
TAK "DK2000" for de lækre links 
LS-9 ligner meget det jeg ønsker at lave. Jeg tror dog stadig mere på VIFA PL14W enhederne, OG jeg bryder mig ikke om diskanten fra NEO8 enhederne. Både spredningen og frekvenskurven og generelt "mange diskanter" tiltaler mig ikke. Men jeg kan evt. også bare lave plads til en bånddiskant i midten (eller i toppen for ikke at ødelæggge linearray effekten), og starte med et system der minder om LS-9, og hvis jer er utilfreds kan jeg bare senere påbygge diskanten.
Data på VIFA PL14W 4ohm.
http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=123
VIFA har en god følsomhed + FS=45Hz. + god frekvanskurve med en ensartet udstråling op til 1 KHz. og en flot akustisk afrulning langt oppe i frekvenskurven, så ved en deling på 700 Hz. kan et 6/6db. filter sikkert også bruges. Fordelen ved et 6/6 filter er at det "billigt" kan ændres til "noget andet".
ØØH stadig et spørgsmål: Er der nogle der har et bud på hvordan man bedst kobler en diskant (der ikke kan tåle 6db) på et ellers 6/6 db. filter??
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 24 August 2007 kl. 16:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Over 5khz går måske an, men der er næppe nogen som kan give dig garantier så du må prøve dig frem - det afhænger også af hvor meget effekt du pumper i dem, og altså hvor højt du spiller
Men jeg vil nok mene at når du kun vil bruge EN diskant vil jeg alligevel sige, jo højere jo bedre og altså nærmest som en superdiskant, og så er der måske bedre kandidater end den store fountec (?)
I en ægte line array er der ved hver mellemtone en diskant tæt på, hvorimod når du bruger EN diskant er der stor afstand fra de yderste mellemtoner til den enlige diskant, hvilket ved lavere delefrekvens bør skabe problemer
Lige for en ordens skyld - En Hivi RT8II f.eks kan vist deles med 12db ved 1700hz, og i en line array måske endda lavere - og så skulle det gå an med 2vejs med lidt andre enheder end vifaen
En af de helt store fordele ved en line array er meget lav forvrængning på grund af de mange enheder, og det mister du delvis ved brug af kun EN diskant
Hvis EN diskant skal fungere in line array er jeg overbevist om at du bør dele over 10khz
Forresten siges RAAL at være fantastisk gode(?) - men der er jo også en RAVEN men synd kun at bruge den over 10khz, men hvis pris er underordnet kunne de jo også bruges i en 2vejs array med sub basmellem kunne #måske# være den nye W4-1337SA fra TangBand
Beklager, det løber vist af sporet 
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 26 August 2007 kl. 18:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har et lille 'aber dabei', som jeg godt vil nævne... I det mindste på det teoretiske plan, er det en tvivlsom ide, at kombinere en linesource med en punktkilde - som man jo gør, hvis man anvender linesource i mellemtonen (med flere enheder), men en enkelt enhed i diskanten. Lydtrykket fra en linesource falder liniært med afstanden, medens det fra en punktkilde falder med kvadratet på afstanden. Så, principielt, vil man kun kunne indjustere lydtryksbidraget fra de to kilder i én bestemt afstand - tættere på vil diskanten blive for kraftig, længere væk for svag. Desuden vil punktkilden sprede langt mere i lodret plan, end linien.
Holder man sig inden for en nogenlunde given afstand fra højtalerne, er problemet i praksis næppe værd at tale om. Men, vil man dække et større lytteområde med rimeligt ensartet lyd, er det en anden sag.
|
| Til top |
|
| |
mediafreak Forum Bruger

|
| Sendt: 28 August 2007 kl. 11:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
|
Over 5khz går måske an, men der er næppe nogen som kan give dig garantier så du må prøve dig frem - det afhænger også af hvor meget effekt du pumper i dem, og altså hvor højt du spiller
Men jeg vil nok mene at når du kun vil bruge EN diskant vil jeg alligevel sige, jo højere jo bedre og altså nærmest som en superdiskant, og så er der måske bedre kandidater end den store fountec (?)
I en ægte line array er der ved hver mellemtone en diskant tæt på, hvorimod når du bruger EN diskant er der stor afstand fra de yderste mellemtoner til den enlige diskant, hvilket ved lavere delefrekvens bør skabe problemer
En af de helt store fordele ved en line array er meget lav forvrængning på grund af de mange enheder, og det mister du delvis ved brug af kun EN diskant
Hvis EN diskant skal fungere in line array er jeg overbevist om at du bør dele over 10khz
|
|
|
mollecon skrev:
|
Jeg har et lille 'aber dabei', som jeg godt vil nævne... I det mindste på det teoretiske plan, er det en tvivlsom ide, at kombinere en linesource med en punktkilde - som man jo gør, hvis man anvender linesource i mellemtonen (med flere enheder), men en enkelt enhed i diskanten. Lydtrykket fra en linesource falder liniært med afstanden, medens det fra en punktkilde falder med kvadratet på afstanden. Så, principielt, vil man kun kunne indjustere lydtryksbidraget fra de to kilder i én bestemt afstand - tættere på vil diskanten blive for kraftig, længere væk for svag. Desuden vil punktkilden sprede langt mere i lodret plan, end linien.
Holder man sig inden for en nogenlunde given afstand fra højtalerne, er problemet i praksis næppe værd at tale om. Men, vil man dække et større lytteområde med rimeligt ensartet lyd, er det en anden sag.
|
|
|
OK Musicus og Mollecon har overbevist mig om det tvivlsomme i en superdiskant. Jeg havde egentlig regnet med at anvende NEO8 + en bånddiskant, men I har overbevist mig om at det antagelig er bedre at lade diskanten blive varetaget af mange enheder. NEO8PDR har et bedre forløb i diskanten på bekostning af følsomhed og belastbarhed.. NEO8PDR har en følsomhed på ca. 90-93db. fra 1-15KHz 30 grader off-axes, med notch filter 12KHz. monteret.
http://www.bgcorp.com/uploads/product_install/Radia_Pro_NEO8 _Data_Sheet.pdf
8 stk. VIFA enheder har en følsomhed på 89-92DB fra 200-1000Hz. 30 gr. off-axes. VIFS’s PL serie er blandt markkedets bedste til 6 db filtre.
http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=123
Delefilter: Jeg vælger at dele ved 900Hz. Det er lidt for langt oppe i grundtonerne, men med et 6/6DB filter ødelægges lydbilledet sikkert minimalt. Jeg vælger 900 frem for 700Hz. for at beskytte NEO8PRD enhederne der er knap så robuste som NEO8 enhederne. Ved ca. 125 Hz. deler DENON forstærkeren yderligere af før signalet fordeles til de 2 subwoofere. Forstærkeren deler ifølge Hi-Fi klubben med 24dB/oktav i lowpass og med 12dB/oktav i Highpass. (hvis højttalerne er sat til Small).
Frekvensgang: Jeg får sikkert et dyk ved 1K og 16 K, og et par småtoppe, men DENON forstærkeren har netop et digitalt EQ system der via målemikrofon og/eller manuel justering kan kompenserer for disse områder.
Impedans: Burde ligge mellem 6 og 8 Ohm fra 125Hz-20KHz. Dette er meget vigtigt da ”digitale” forstærkeres egenskaber er meget følsomme overfor besværlige højttalere. Signal/støj stiger ekstremt, og lydbilledet forandres meget.
musicus skrev:
|
på mine 8" basser i 3vejs bruger jeg "6db" med RC og sugekreds og det fungerer præcis som det skal, og hænger fuldstændig sammen med resten - hvis du kvæler enhederne får du sværere ved at få det til at hænge sammen
|
|
|
Sugekreds til VIFA: Hvor kraftig en sugekreds kan anbefales? Er der ikke noget med at den påvirker delefilteret hvis den er for kraftig? En 6Db filter er sikkert forholdsvis ufølsom. Sugekredsen skal vel ramme omkring 8K og virke over +/- 2-3K, men hvor mange DB?
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 28 August 2007 kl. 22:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
En 5" med en rimelig ukompliceret frekvensgang delt ved 1khz har næppe brug for sugekreds, men et RC-led bør der være
Jeg kunne såmænd godt finde på at indsætte en lille speciel bånddiskant, måske endda helt oppe ved 15khz - måske en LCYribbon
Jo vi er meget kloge alle sammen jeg har lige læst om en som blev frarådet at lave en line array udelukkende med små fuldtoner, men han lavede den alligevel og mente ikke han kunne høre nogen af de problemer som der burde have været, og syntes bare det lød fantastisk
Jeg synes alt for tit at højtaler design er som at sætte sig mellem to stole det er bestemt ikke nemt, helt afgjort ikke, men også et spørgsmål om det er så svært og kompliceret som vi gerne vil gøre det til - men, som med alt andet er man jo nødt til at starte fra bunden og lære det "bit by bit" at samle puslespillet
|
| Til top |
|
| |
mediafreak Forum Bruger

|
| Sendt: 29 August 2007 kl. 12:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
|
En 5" med en rimelig ukompliceret frekvensgang delt ved 1khz har næppe brug for sugekreds, men et RC-led bør der være
Jeg kunne såmænd godt finde på at indsætte en lille speciel bånddiskant, måske endda helt oppe ved 15khz - måske en LCYribbon
|
|
|
Sugekreds: Jeg undlader den til at begynde med, og hvis jeg finder opbrydningerne I VIFA’en irriterende kan jeg senere eksperimentere med en sugekreds..
RC-led. Jeg insætter et RC-led (og forventer af få brug for den). Men jeg finder det interessant at læse Troels Graversen FAQ. Troels undgår normalt Zobel netværket. http://www.troelsgravesen.dk/FAQ.htm Jeg prøver mig frem pusle pusle.
Bånddiskant ved 10-15 KHz.: Interessant ide. Til centerkanalen regner jeg med at anvende 2 stk. VIFA PL14W som i siderne, og en NEO pro 5i bånddiskant, og dele ved ca. 2,2KHz. med 18 db. Men jeg har mulighed for først at prøve diskanten i en af siderne og sammenligne en side med og uden!
LCY-Ribbon: LCY-100K virker både billig og interessandt. Har sikkert en god spredning. Men hvis jeg deler med 6/6db ved ca. 15KHz. har jeg brug for en der er robust. Hvis 6db. filteret opbygges i serie, er det så ikke sådan at diskanten ruller af med i alt 12db/okt. ved de 900 Hz. hvor NEO8PRD ruller af?
Tak for de mange indlæg. Jeg har fået meget hjælp, men forventer først at være færdig med ”noget” omkring jul. Jeg fortæller sikkert senere hvordan projektet har udviklet sig.
|
| Til top |
|
| |
jon_vanløse Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 20
|
| Sendt: 03 September 2007 kl. 21:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
www.zaphaudio.com har testet en del populære bånd-diskanter. Vinderen er klart BG's NEO3...
|
| Til top |
|
| |
mediafreak Forum Bruger

|
| Sendt: 04 September 2007 kl. 15:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
jon_vanløse skrev:
| www.zaphaudio.com har testet en del populære bånd-diskanter. Vinderen er klart BG's NEO3... |
|
|
Tak for dit link. Jeg kender siden og er glad for den.
ang. NEO3PDR så er den i familie med NEO8PDR. forskellen består i båndlængden. NEO3 går længere op i diskant og har en klar bedre vertikal spredning. NEO8 minder i lyden om NEO3 men går dybere på bekostning af den vertikale spredning, men begge enheder klarer 90Db. ved 15KHz. 30 grader off-axsis, og jeg har ikke brug for mere. Jeg er enig med "zaphaudio", jeg kan ikke høre meget over 15K. (heller ikke den "luft" der er over 20K)! Men en 20-30K diskant kan selvfølgelig give et nyt bidrag til undertoner i det hørbare område!
Vertikal spredning: Den høje søjle at NEO8 gør selvfølgelig at der altid er nogle enheder der er næsten lige ud for lyttehøjden. Det samme er ikke tilfældet med NEO3 (jeg har ikke planer om at købe 16 stk pr side)
Delefilter: Tilsyneladende skal man i line arrays benytte stejle flanker på delefilteret. ØV jeg går lige i tænkeboks.
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 08 September 2007 kl. 04:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
I typiske line sources/arrays er enheder, der dækker forskellige frekvensområder, placeret side om side - i stedet for over/under hinanden, som er typisk for flervejssystemer med én enhed pr frekvensområde. Og det gør brugen af stejlere filtre nødvendigt, desværre.
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|