Emne: Bedste lille forstærker ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
rockforlife Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 18 Juli 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2382
|
| Sendt: 23 August 2007 kl. 18:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
CAPS skrev:
|
Hej rockforlife
Så er jeg tilbage , og har kigget efter på Dynaudio"ernes manual"s
Modellen heder Foccus og er bestykket af
bas 17w-75xld4 , diskant D28AF , delefilter 6db pr. octav 1600Hz
kabinet 22mm. MDF netto volume 9,4L brutto 17,0L basreflex lavet efter Dynaudio"s
anvisninger.
Måske skulle jeg starte med at udskifte Phillips cd"en , den er trods alt snart 22 år gammel
eller ht. kablerne der er 20 meter til hver side i 2,5 kvadrat , og det kan ikke lægges anderledes
så du kan jo se at der er mange ting som kan sløre lyden end lige forstærkeren.
Dog drømmer jeg om en gang at få en rør-forstærker , men så skal det nok være på nogle
andre ht.
MVH. CAPS
|
|
|
TYVE meter HT kabel til HVER højttaler Det må da dælme betyde en temelig stor modstand for signalet.
Hvad for noget musik spiller du, og igen. Skal det kunne "spille rigitig højt"?
For en Audio Note OTO SE, og et par AN-E højttalere. Dét er dejlig rørguf Men heller ikke helt billigt, hvis det skal købes nyt. 20 kilo for en OTO SE, og AN-E 34 kilo  __________________ HYGGE HEJSA!
|
| Til top |
|
| |
CAPS Forum Bruger

Bruger siden: 27 Februar 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 89
|
| Sendt: 24 August 2007 kl. 00:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hello there
rockforlife
Dc modstanden i mine ht.kabler er beregnet til 40x0,0178/2.5 = 0,28 ohm
men impedanzen (vækselstrøms-modstanden + Dc-modstanden ) er formodentlig
mange gange større og sandsynelig også frekvens afhænig ( uliniær ) , alternativet
til korte ht kabler er en mono-blok ved hver ht. med deraf lange signal kabler , hvad
er værst for lyden ?
Jeg spiller slændent rigtig højt , volumenkontrollen står på oftest på kl. 8-9
derfor tror jeg at 25 watt er nok , bare det kvalitets watt. Rør måske ?
Musik: Blues , ældre country , Elvis, Pink Floyd , Deep purple mm. , akustisk musik ,
lidt opera , lidt klasisk , hits fra 50"erne & 60"erne
Ok skal der være fest , så skal det være 15" med 1 1/2" bullet tweter og tordenende
højt feks. AC/DC THUNDERSTRUCK eller noget andet disko knas
bare ikke tekno eller rap.
MVH. CAPS
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 24 August 2007 kl. 08:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
CAPS skrev:
| ... Dc modstanden i mine ht.kabler er beregnet til 40x0,0178/2.5 = 0,28 ohm
men impedanzen (vækselstrøms-modstanden + Dc-modstanden ) er formodentlig
mange gange større og sandsynelig også frekvens afhænig ( uliniær ) ...
|
|
|
Er det noget du sådan 'gætter' på, det med impedansen i et højttalerkabel? Nu skal man ikke rulle ekstra højttalerkabel sammen til en spole, så hvis det ikke er meget snoet, kan det jo være vi er uden for det hørbare audioområde, med hensyn til impedansen? Du skriver formodentlig, så jeg vil gerne høre lidt mere om, om det er noget du kender til? __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
rockforlife Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 24 August 2007 kl. 09:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan din NAD fungere som forforstærker? I såfalld kan du jo prøve den lille bitte Pioneer M22, som kun er på 30 watt. Den har jeg selv, og den sparker numse!
Du skal dog på forhånd være klar over, at det ikke er en ny forstærker, samt den kører i klasse A. Den er omkring 30 år gammel. Men når vi snakker lydgengivelse, så banker den det meste af det nye (siges det ) __________________ HYGGE HEJSA!
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 24 August 2007 kl. 11:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
rockforlife skrev:
Kan din NAD fungere som forforstærker? I såfalld kan du jo prøve den lille bitte Pioneer M22, som kun er på 30 watt. Den har jeg selv, og den sparker numse!
Du skal dog på forhånd være klar over, at det ikke er en ny forstærker, samt den kører i klasse A. Den er omkring 30 år gammel. Men når vi snakker lydgengivelse, så banker den det meste af det nye (siges det ) |
|
|
Er der ikke noget med, at du har fundet ud af, at 30 watt er lige i underkanten, til dit behov ?  __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
walin Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 530
|
| Sendt: 24 August 2007 kl. 13:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Caps,
Jeg vil lige komme med en "indskudt sætning" i forhold til hovedoverskriften på din tråd. Du nævnte at du havde en Philips CD 304. Jeg vil sige: BEHOLD den! Blot fordi der er gået en spandfuld år er det ikke nødvendigvis sådan at der er sket ENORME ting (rent lydmæssigt) på denne front. Den CD 304 har alletiders mekanik og elektronikken er ikke at kimse af. Jeg fandt lige et par referencer til forskellige tweaks og det var måske noget du kunne overveje. Den ene tweak er at udstyre CD-spillen med rør (du kigger jo lidt i den retning) og den anden er en simpel tweak omkring kondensatorer.
Se kondensator (bl.a.) tweak : http://www.lampizator.eu/LAMPIZATOR/REFERENCES/Philips%20Cd- 304%20MK-II/Philips%20cd304.html
Omkring rør-tweak: http://www.lampizator.eu/LAMPIZATOR/Lampizator.html
... det var bare det jeg ville sige - hej!  __________________ - Klaus -
Island s are where the Sea ends.
|
| Til top |
|
| |
rockforlife Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 24 August 2007 kl. 14:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
rockforlife skrev:
|
Du skal dog på forhånd være klar over, at det ikke er en ny forstærker, samt den kører i klasse A. Den er omkring 30 år gammel. Men når vi snakker lydgengivelse, så banker den det meste af det nye (siges det )
|
|
|
Er der ikke noget med, at du har fundet ud af, at 30 watt er lige i underkanten, til dit behov ? 
|
|
|
Næh, hvor har du det fra? Det er skam ikke strøm til mine Coupéer jeg mangler __________________ HYGGE HEJSA!
|
| Til top |
|
| |
CAPS Forum Bruger

Bruger siden: 27 Februar 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 89
|
| Sendt: 24 August 2007 kl. 16:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hello there
Har detsværet ikke tid
Vi snarkes ved på mandag
God weekend 
MVH: CAPS
|
| Til top |
|
| |
winding Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 215
|
| Sendt: 25 August 2007 kl. 01:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
...
__________________ Overdrivelsens kunst er den sværeste !
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 26 August 2007 kl. 14:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu kom så dagen, hvor jeg fik lejlighed til at lytte lidt til en M22 fra Pioneer. Det var hos Ulrik, som éfter næsten uhyggeligt mange år med Quad elektrostater har anskaffet sig et par Dali Grand Coupéer. Resten af set-uppet var det næsten selvfølgelige nemlig: Alchemy DTI, XDP, PS4 + noget Norsk PSU halløj til DTI. Løbeværket var Denon 3560 og preampen en uberørt AGI511.
Alle elementerne er noget jeg ad årene har stiftet bekendtskab med på nær M22. AGIén var tilmed med den originale IC. Men jeg skal sige, at det gav da lidt at tænke over. Det lille bæst af en 30 år gammel klasse A forstærker, som vel ret beset er lidt af en misforståelse fra Pioneers side, kan ét og andet skulle jeg mene. Det er en sjældenhed, at høre sådan en bette svend stå og knurre bund af på så overlegen vis. Dunk manner . Den kan mageligt gå for at være en langt større forstærker end den rent faktisk er. Og jeg tror faktisk er én af dens vigtigste kvaliteter, at den egentlig ikke aner hvor lille den i virkeligheden er. Den gør faktisk ting, som man først forventer fra f.eks. Krell og sådan noget som Gravity. Det er med et stort smil på, at man kan konstatere at den kan servere små luftige instrumenter som f.eks. triangel, violin m.m. særdeles delikat og så endda midt under et stormvejr af en næsten subsonisk orgeltone. Den er ikke sådan at ryste. Og dte kan faktisk være temmeligt svært at forstå, for den er så vidt jeg ved fedtet ind i modkobling og andre af datidens konstruktionsdumheder. Men det er der vist nogen der har glemt at fortælle den. Med den på, bliver det for alvor skægt at finde sine knipsede kontrabasplader frem og også andre lavfrekvente perversiteter klarer den fint. Hørte også Hugh Masekela på den med det dersenst Stimela livenummer fra Blues Alley i Washington. Sejt sejt! .
Den er sgu spækket med underholdningsværdi den bette amp.
Eneste ulempe ved den er, at den bliver simpelthen bagende varm overalt. Man kan ikke bære den, når den har stået tændt, for man svider simpelthen nallerne på den. Og så er der vist det med reservedele til den. Men det her kunne da være inspiration til andre der laver forstærkere. Sådan en fis behøver ikke nødvendigvis være på mange watt, lidt men godt kan man vist sige.
|
| Til top |
|
| |
rockforlife Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 26 August 2007 kl. 18:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, når den er færdig en gang, så er den færdig
Men når en gang den sidste M22 er død, så har Peter AR, vel opfundet en ICEbrint AMP, som er mere fantastisk end NAD 3020i, M22 og Dali Gravity tilsammen __________________ HYGGE HEJSA!
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|