Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 05:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Jensen kondensatorer! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 11
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 26 August 2007 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
don dario skrev:
Bradman skrev:

Hej igen...

Hele problematikken er, at du ikke kan erstatte en spole med en lad os antage en "god" b&W spole med en DC på 3.5 ohm. Det er jo immervæk rigtig meget modstand, men det er en naturlig følge af tynd tråd. En ny "hi-end" spole vil typisk ligge under 0.5 ohm.

Så skifter en af spolerne (f.eks. i serie med mellemtonen eller bassen), så vil du "mangle" modstanden og enheden vil umiddelbart spille højere med den nye spole. Jeg siger ikke at det bliver dårligt, men at det klogt at prøve forudsige hvad konsekvenser af det vil være.

Cheers..

ok.. det var da godt med den info.. det er lige før man sku prøve dem først hva.. ved du eller om de spoler der sidder i B&W er nogenlunde eller? lad os antage at den nye spole mangler lidt modstand(ohm) og bas mellemtone spiller så lidt højere så vil da miste sammenhængen mellem dikant og bas/mellemtone!!?? Har jeg ret?? MVH Don

Man udmåler selvfølgelig spolen inden den erstattes af en anden så både induktans og modstand har de samme værdier, men hvorfor så skifte ?

Der er måske ikk bedre "lyd" i kobberfolie spoler end de "alm"?? hvis man tager en aml og en eks Jensen spole så ændre det intet ved lyden eller??

Tak for dit input

MVH
Don
Til top Vis don dario's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af don dario

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 August 2007 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

JRGW skrev:

Jeg vil lige tilføje at jeg oplever det subjektivt som om der er kommet en øget klarhed-mindre forvrængning selv om sidstnævnte begreb kan mistolkes lidt.

Lad mig også tilføje at modstand også betyder noget de standard cement trådviklede effektmodstande kan med fordel skiftes, men husk de skal kunne holde til effekten.Skal indrømme at jeg ikke selv troede at der var ret meget at hente her men prøvede alligevel.

Hvordan oplever i ændringerne?

Forstår jeg dig ret at der en god forskel på alm modstande og så de duelund??

MH
Don

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 26 August 2007 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

Jeg mente faktisk at de med fordel kunne skiftes til ikke induktive Vishay-Caddock typer eks. og det er ikke så dyrt igen.Ved større effekter som 50W er det ikke uden problemer da det kan kræve køleplade.Selv alm. modstande kan Vishay-Caddock typer med fordel erstatte sådan oplever jeg det.

Lad mig også sige at det ikke nødvendigvis er en naturlov at højtaleren bliver bedre det afhænger af om konstruktionen kan bære det, det kunne vel tænkes at man fremprovokerer noget uheldigt fra enhederne.

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 August 2007 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

JRGW skrev:

Jeg mente faktisk at de med fordel kunne skiftes til ikke induktive Vishay-Caddock typer eks. og det er ikke så dyrt igen.Ved større effekter som 50W er det ikke uden problemer da det kan kræve køleplade.Selv alm. modstande kan Vishay-Caddock typer med fordel erstatte sådan oplever jeg det.

Lad mig også sige at det ikke nødvendigvis er en naturlov at højtaleren bliver bedre det afhænger af om konstruktionen kan bære det, det kunne vel tænkes at man fremprovokerer noget uheldigt fra enhederne.

ok.. du mener de Caddack er lige så gode som Duelund ca?? ikk induktive?? hva vil det helt præcis sige?? altså forskellener?? den dem og så alm.. er med på det ernoget med induktion at gøre:-)

På forhånd tak

MVH
Don

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 August 2007 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

don dario skrev:
JRGW skrev:

ok.. du mener de Caddack er lige så gode som Duelund ca?? ikk induktive?? hva vil det helt præcis sige?? altså forskellener?? den dem og så alm.. er med på det ernoget med induktion at gøre:-)

Jeg mener at de ikke har en spolevirkning måske har jeg formuleret det forkert.De trådviklede har netop en form for spolevirkning, læs cementmodstandene de er i øvrigt tydelige at se da de har en salgs keramisk skal.Jeg mener ikke nødvendivis at Caddock er lige så gode som Duelund men de er lettere at få sat ind på eks. printpladen da de ikke fylder så meget og så er de billigere. 

På forhånd tak

MVH
Don

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 August 2007 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

Man kan også overveje at skifte disse cement modstande i forstærkeren typisk 0,22 ohm emittermodstand giver også lidt om man har mod på det, er det eks. 5W skal de næste også være min 5W.Dette er lidt ude af trådens ånd.

Man kan diskutere det med delefilter og hvor langt man skal gå til hudløshed, måske skulle man lave en ekstern boks og hardwire delefiltret istedet for print som der tit sidder i højtalere.Så er der jo den snak om gensalg nogen er hysteriske over for modifikationer.Måske kunne en modifikation sættes istedet for at bare købe en anden højtaler.Jeg ved har set at Mundorf eks. kan lave et nyt delefilter til erstatning for det gamle om ønsket, dog givetvis en dyr løsning.

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 26 August 2007 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

don dario skrev:
bjørn skrev:
don dario skrev:
Bradman skrev:

Hej igen...

Hele problematikken er, at du ikke kan erstatte en spole med en lad os antage en "god" b&W spole med en DC på 3.5 ohm. Det er jo immervæk rigtig meget modstand, men det er en naturlig følge af tynd tråd. En ny "hi-end" spole vil typisk ligge under 0.5 ohm.

Så skifter en af spolerne (f.eks. i serie med mellemtonen eller bassen), så vil du "mangle" modstanden og enheden vil umiddelbart spille højere med den nye spole. Jeg siger ikke at det bliver dårligt, men at det klogt at prøve forudsige hvad konsekvenser af det vil være.

Cheers..

ok.. det var da godt med den info.. det er lige før man sku prøve dem først hva.. ved du eller om de spoler der sidder i B&W er nogenlunde eller? lad os antage at den nye spole mangler lidt modstand(ohm) og bas mellemtone spiller så lidt højere så vil da miste sammenhængen mellem dikant og bas/mellemtone!!?? Har jeg ret?? MVH Don

Man udmåler selvfølgelig spolen inden den erstattes af en anden så både induktans og modstand har de samme værdier, men hvorfor så skifte ?

Der er måske ikk bedre "lyd" i kobberfolie spoler end de "alm"?? hvis man tager en aml og en eks Jensen spole så ændre det intet ved lyden eller??

Tak for dit input

MVH
Don

Jo kobberfoliespolerne er bedre, men feltet fra spolen fås samtidigt ikke kraftigere så der skal holdes god afstand til andre spoler, så god afstand at filteret skal ud af højttaleren og ændres radikalt. Spolen skal måles der hvor den sidder for at tage højde for gensidig påvirkning. Samtidigt er DC modstanden lav, folien svarer til lidt over 3mm^

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 August 2007 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

Hvad så mht. Duelund spoler de skulle kunne ikke have disse ulemper og hvordan lyder de.....så??

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Sendt: 26 August 2007 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

Mig bekendt er ringkernen i duelund spoler støbt i ferritpulver som betyder at der er så meget luft i kernen at det svarer til en luftspalte som det kendes fra C-kerner - det skulle angiveligt modvirke mætning af kernen og give mindre forvrængning

Umiddelbart ved jeg ikke om andre som f.eks Jantzen er lavet med luftspalte eller støbt ferritpulver

At ringkernen desuden har mindre udstråling er jo også rigtig godt. Men de er primært beregnet til store værdier og må formodes at være det bedste som findes i store spoler med kernematriale

Rent lydmæssigt er luftspoler nok stadig det bedste, selvom det kunne være interessant at prøve en lille ringkerne med meget lidt tråd til mellemtonen - jeg har faktisk en lille ringkerne jeg påtænker at lege lidt med

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 26 August 2007 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Mig bekendt er ringkernen i duelund spoler støbt i ferritpulver som betyder at der er så meget luft i kernen at det svarer til en luftspalte som det kendes fra C-kerner - det skulle angiveligt modvirke mætning af kernen og give mindre forvrængning

Umiddelbart ved jeg ikke om andre som f.eks Jantzen er lavet med luftspalte eller støbt ferritpulver

At ringkernen desuden har mindre udstråling er jo også rigtig godt. Men de er primært beregnet til store værdier og må formodes at være det bedste som findes i store spoler med kernematriale

Rent lydmæssigt er luftspoler nok stadig det bedste, selvom det kunne være interessant at prøve en lille ringkerne med meget lidt tråd til mellemtonen - jeg har faktisk en lille ringkerne jeg påtænker at lege lidt med

Den Duelundske ringkerne er viklet på en pulverkerne af en speciel "C" blanding der afviger i egenskaber fra det velkendte "P" kernemateriale. Opskriften er Mister Wicon's egen. Yderligere er kernen i et cirkulært snit der om ikke andet giver visse fordele ved viklingen. 

Den er ganske rigtigt uovertruffen mht. manglende udstråling, en egenskab der ofte burde veje tungere end luftspolens teoretiske fordel.

Men som med så meget anden bør man vælge spole efter opgaven, hvis verdens bedste enhed er en basenhed bruger men den jo ikke som diskant blot fordi den er god

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 August 2007 kl. 08:33 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
don dario skrev:
Bradman skrev:

Hej igen...

Cheers..

ok.. det var da godt med den info.. det er lige før man sku prøve dem først hva.. ved du eller om de spoler der sidder i B&W er nogenlunde eller?

lad os antage at den nye spole mangler lidt modstand(ohm) og bas mellemtone spiller så lidt højere så vil da miste sammenhængen mellem dikant og bas/mellemtone!!??
Har jeg ret??

MVH
Don

Ikke forstået Bjørn. Hvordan vil du lave en hi-end spole med præcist den rigtige modstand, lad os antage de 3.5 ohm passer.  

Jeg forventer ikke du vil bruge skyggen af en seriemodtand, for at er man ikke bedre stillet end før, tværtimod.

Så vidt jeg kan se, er der er helt klar paradoks i det.

Mvh

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 27 August 2007 kl. 09:44 | IP-adresse registreret  

Ofte er spolens seriemodstand en væsentlig del af filterfunktionen, ændres denne ændres filter karakteristikken.

I serie med basenheden indgår dc-modstanden som en del af afstemningen af kabinet/enhed og også her vil en ændring betyde en ændret afstemning.

Man bør efter min mening kun skifte komponenter hvis man har et problem...er man tilfreds, men bare vil have "mere god lyd" er risikoen for at ændre på en harmonisk balance overhængende...

"Bedre" råvarer er ikke altid godt for slutresultatet...eks. skal en hakkebøf laves af hakket oksekøb med en hvis fedtprocent, til tatar er det anderledes....

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 August 2007 kl. 09:56 | IP-adresse registreret  

JRGW skrev:
don dario skrev:
JRGW skrev:

Jeg mener at de ikke har en spolevirkning måske har jeg formuleret det forkert.De trådviklede har netop en form for spolevirkning, læs cementmodstandene de er i øvrigt tydelige at se da de har en salgs keramisk skal.Jeg mener ikke nødvendivis at Caddock er lige så gode som Duelund men de er lettere at få sat ind på eks. printpladen da de ikke fylder så meget og så er de billigere. På forhånd tak MVH Don

'ja der sa en keramisk modstand i som nu er skiftet til kulmassemodstand.

MVH
Don

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 August 2007 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
don dario skrev:
bjørn skrev:
don dario skrev:
Bradman skrev:

Hej igen...

Cheers..

Der er måske ikk bedre "lyd" i kobberfolie spoler end de "alm"?? hvis man tager en aml og en eks Jensen spole så ændre det intet ved lyden eller?? Tak for dit input MVH Don

Jo kobberfoliespolerne er bedre, men feltet fra spolen fås samtidigt ikke kraftigere så der skal holdes god afstand til andre spoler, så god afstand at filteret skal ud af højttaleren og ændres radikalt. Spolen skal måles der hvor den sidder for at tage højde for gensidig påvirkning. Samtidigt er DC modstanden lav, folien svarer til lidt over 3mm^

ok.. kan man sige en et "mellemrum" mellem de spoler eller ska det måles?? og den nemmerste måde at gøre det på er??

3mm^?????

MVH
Don

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 August 2007 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Når du snakker om ringkerner mener du så spoler?? Du mener de duelund er gode, altså noget af det bedste??

Forskellen på luftspalte og luftspole er??

På forhånd tak:-)

MVH
Don

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 August 2007 kl. 10:04 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
musicus skrev:

Den Duelundske ringkerne er viklet på en pulverkerne af en speciel "C" blanding der afviger i egenskaber fra det velkendte "P" kernemateriale. Opskriften er Mister Wicon's egen. Yderligere er kernen i et cirkulært snit der om ikke andet giver visse fordele ved viklingen. 

Den er ganske rigtigt uovertruffen mht. manglende udstråling, en egenskab der ofte burde veje tungere end luftspolens teoretiske fordel.

Men som med så meget anden bør man vælge spole efter opgaven, hvis verdens bedste enhed er en basenhed bruger men den jo ikke som diskant blot fordi den er god

Den duelund har ikk megen udstråling eller??

I det sidste citat har du jo så ganske ret!!!

MVH
Don

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 August 2007 kl. 10:09 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:

Ofte er spolens seriemodstand en væsentlig del af filterfunktionen, ændres denne ændres filter karakteristikken.

I serie med basenheden indgår dc-modstanden som en del af afstemningen af kabinet/enhed og også her vil en ændring betyde en ændret afstemning.

Man bør efter min mening kun skifte komponenter hvis man har et problem...er man tilfreds, men bare vil have "mere god lyd" er risikoen for at ændre på en harmonisk balance overhængende...

"Bedre" råvarer er ikke altid godt for slutresultatet...eks. skal en hakkebøf laves af hakket oksekøb med en hvis fedtprocent, til tatar er det anderledes....

Det er da ikk altid at der sidder en serie modstand til bassen?? der gør der ikke i mit delefilter??

Lad os nu taget et eks:

Jeg har mit delefilter med oprindelelige spoler på.. den er på 3.5 ohm.. jeg ville så gerne skifte den spole til en ek.s eks duelund som men den har kun 0.5 ohms modstand. For så at en korrekt sammehængene højt. er man jo nød til at sætte en modstand ind på 3 ohm.. men er dette bandlyst?? ville det ødelægge min nye spoles "lyd" osv?? selv hvis jeg købte en god modstand(e)...

MVH
Don

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 August 2007 kl. 10:10 | IP-adresse registreret  

Bradman skrev:
bjørn skrev:
don dario skrev:
Bradman skrev:

Hej igen...

Cheers..

Ikke forstået Bjørn. Hvordan vil du lave en hi-end spole med præcist den rigtige modstand, lad os antage de 3.5 ohm passer.  

Jeg forventer ikke du vil bruge skyggen af en seriemodtand, for at er man ikke bedre stillet end før, tværtimod.

Så vidt jeg kan se, er der er helt klar paradoks i det.

Mvh

Nå kan se at du har svaret på mit spørgsmål til groover:-)

MVH
Don

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 August 2007 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

don dario skrev:
Groove skrev:

Det er da ikk altid at der sidder en serie modstand til bassen?? der gør der ikke i mit delefilter??

Lad os nu taget et eks:

Jeg har mit delefilter med oprindelelige spoler på.. den er på 3.5 ohm.. jeg ville så gerne skifte den spole til en ek.s eks duelund som men den har kun 0.5 ohms modstand. For så at en korrekt sammehængene højt. er man jo nød til at sætte en modstand ind på 3 ohm.. men er dette bandlyst?? ville det ødelægge min nye spoles "lyd" osv?? selv hvis jeg købte en god modstand(e)...

MVH
Don

Det er helt rigtigt....afstemning af bassystemet (eller hvor spolen nu sidder) vil skulle kompenseres med en modstand....og det er det som jeg mener er usmart. I dette tilfælde på 3.0 ohm - ganske rigtigt.

Hvad modstande angår, så er cement noget skid...Danoterm også skidt. Det skal være metalfilmseffektmodstande. Ægte "filmmodstande" har slet ikke noget induktion og er perfekt til netop højttalere. Kul har jeg ikke hørt, men vil tro at metalfilm er bedre. Jeg har ikke hørt Duelunds kul, men tror ikke rigtig på det.

Mvh  

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Sendt: 27 August 2007 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

Mine højtalere spiller ret godt, temmelig godt endda, og der er brugt masser af cementmodstande

Jeg er ikke helt med - Hvad er det for en spole som har en dcmodstand på 3.5ohm ?????? - selvom jeg godt nok bruger modstande i serie med paralel komponenterne, det mener jeg er nødvendigt men noget lidt andet

En stor almindelig luftspole på 5mH kan iflg frequence have en dcmodstand på 0.8ohm, hvor en ringkerne måske er på 0.1ohm

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

<< Forrige Side af 11 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes