| Forfatter |
|
3DX Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1930
|
| Sendt: 30 August 2007 kl. 11:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det er der... eller...
eller på den måde at mange bruger den samme underlev. men sætter selv navn på. ellers laver selv under et navn, og sælger så til andre, der så sætter deres eget navn på.
forskellen ligge i primært 2 ting
hvad selve con. er lavet af, og hvordan den er forbundet til dette.
dette er den korte version, der er en herinde... mener det er en Ebens gut, han har virkelig check på det.
men der er et hav at udformning, og teorier... nogen mere begrunde end andre.
men f.eks. DCA som er flade, Mundorf der faktisk er to con. i et hus. og nogen med skrue terminaler osv osv.
det er jungle
men Jensen, ved bestem hvad de laver.
__________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 30 August 2007 kl. 12:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
|
Jeg har også et sæt, men dem har jeg selv lavet det lidt besynderlige er at mine højtalere får skyld for at LYDE som en "duelund" højtaler, trods det at jeg aldrig har mødt manden, og det er af folk som har hørt flere af hans højtalere dog uden at de var specielt imponerede, men de må alligevel have været OK hans højtalere
Men jeg mener at man har et problem hvis man tror at man alene har den viden der kræves - jeg mener at have bevist at der ikke kræves hverken specielle enheder eller særlige filter komponenter, og de enheder som jeg har brugt ved jeg er kasseret af Duelund, men de spiller dog alligevel - beviset står her hos mig og man er velkommen
Med al ære og respekt, men kun Duelund havde formatet til at gøre som han gjorde, det har andre ikke, og begrebet "at hænge sin hat på andres arbejde" synes nærliggende. DET er bestemt ikke kreativt 
Men hvad, det er da ikke kedeligt med lidt gang i den, det fører bare ingen vegne!
Man skal f.eks heller ikke tro at man får en Duelund højtaler ved CoherentAudio, man får en CoherentAudio højtaler - venner, se dog at komme videre og skab noget selv!
|
|
|
Hvem henvender du dig til ?
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

|
| Sendt: 30 August 2007 kl. 12:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 30 August 2007 kl. 12:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Beklager, det var fuldmåne i går, så det må have været mr.Hyde som skrev det, sådan formulerer jeg mig ellers ikke 
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 30 August 2007 kl. 12:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
JJAZ skrev:
|
Måske I enten skulle vende tilbage til trådens emne eller holde fingrene fra tastaturet.
Det er desværre ikke ret mange af de sidste 20 indlæg der er læseværdige   
|
|
|
Det er desværre som sædvanligt din makker der bliver karlekammerlummer ved først givne lejlighed.
Hvad der kræves af enhderne kan direkte ses ud af de targetkurver for Steens synkronfilter. Der har været utallige henvisninger så kurverne kan besigtiges og formelsættet efterprøves hvis nogen skulle tvivle på rigtigheden. Formelsættet kan oven i købet bruges til overføringsfunktioner uden for det af Steen afgrænsede område (flankerne skal være uden ringning) så man kan efterprøve hvad der så sker.
André ved, jeg ved det, Karsten Sømand ved det (vi holder os til de aktive her på siden) men din makker vil ikke engang forholde sig til det !! Det er matematik, ikke religion. Er din makker ikke uddannet ingeniør ? han skulle jo kunne regne overføringsfunktionerne igennem uden at få sved på overlæben.
Det er jo ikke nogen hemmelighed at André bruger meget tid og energi på sine bånd, det har han gjort lige så længe jeg har kendt ham og faktisk blev der vendt og drejet ikke så få båndteorier og tidlige eksperimenter med Duelund, så det faktum at Andrés køkkenhøjttalere er ude af drift er jo ikke ensbetydende med af Duelunds teorier er vraget, de gælder jo også for bånd.
Duelunds teorier vedrørende flervejssystemer ændrer sig jo ikke selv om de efterhånden har over 20 år på bagen, de passer stadig og det bliver de ved med. Det burde være logik for burhøns at enhederne i et flervejssystem skal have sammenfaldende akustisk fase, enhderne skal jo arbejde sammen, ikke modarbejde hinanden.
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

|
| Sendt: 30 August 2007 kl. 12:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
hør nu teddy... eller er hovedt fuldt af vat 
hvem har sagt det ikke passer ? jeg siger bare at for det første har jeg aldrig set en fase målig på et færdig system. for det andet, er den løsning nok ikke idel for alle, og for det 3, så skal alle vel ha lov at have deres begrunded mening om hvad der er vigtigt for dem.
men kom nu med noget selv. du bliver ved med bare at citere og henvise.
det var/er en tråd om en der har upgraded med en jensen kon. og i skal straks komme med hvad i ikke mener er en god ht'er, hvor dejlig sten var og... ja CnP fra sidst i skrev i en tråd. men ikke noget nyt  __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 806
|
| Sendt: 30 August 2007 kl. 12:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
| Det er desværre som sædvanligt din makker der bliver karlekammerlummer ved først givne lejlighed.
André ved, jeg ved det, Karsten Sømand ved det (vi holder os til de aktive her på siden) men din makker vil ikke engang forholde sig til det !! Det er matematik, ikke religion. Er din makker ikke uddannet ingeniør ? han skulle jo kunne regne overføringsfunktionerne igennem uden at få sved på overlæben. |
|
|
Kunne du ikke skrive lidt om kondensatorer istedet for at: 1. Skamrose Dueluends konstruktioner som det eneste saliggørende 2. Svine B&W til som værende useriøse og uvidende 3. Gå bananas hver gang 3DX stiller spørgsmålstegn ved dine udsagn
Han er ganske rigtig ikke altid lige diplomatisk, men det er du sandt at sige heller ikke. Til gengæld er han ikke selvforherligende og tror heller ikke at han er den eneste som ved hvad der er rigtigt.
Over and out herfra. Jeg blandede mig oprindeligt kun for at få tråden tilbage på sporet, idet den kunne være rigtig interessant, men blev kørt kraftigt ud på et sidespor. Videre off-topic diskussion besvares hverken her eller i PM, det er spild af tid. __________________ JJAZ
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 30 August 2007 kl. 15:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan stadig anbefale Monacors ovale sølvfarvede poly, men de skal selvfølgelig bruges rigtigt - flere kondensatorer i paralel bør undgås
De kan snildt leve op til 99% af det musik som findes
Jeg er ikke i tvivl om at man med forskellige kondensatorer kan påvirke de fejl som der evt. må være i en konstruktion/setup, men det mener jeg er en helt anden sag
Men jeg skal ikke underkende at der vil være noget at hente i diskantens serie kondensator, men nok kun hvis resten af højtaleren er i fuldstændig balance
At en ændring af en komponent medfører en forbedring af den generelle lyd, betyder ikke nødvendigvis at det er en bedre komponent, men måske blot at den passer bedre ind med andre tilbøjeligheder i et givent setup
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2317
|
| Sendt: 30 August 2007 kl. 21:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg BEDER igen om at dette ikk blive til mere mudderkastning... det kan da for pokker ikk passe hver gang man opretter et indlæg så kører totalt af sporet og over i personlige heads!! vi er vel alle (næsten) fuldvokse mænd herinde.. burde vi ikk kunne opføre os bare nogenlunde som om!!!!???
Før alt dette var den så dejligt med alle de gode forklaringer osv!!!!
PLEASE LETS GET BACK TO THE SUBJEKT!!!
mvh
doN
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

|
| Sendt: 30 August 2007 kl. 21:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
Jeg kan stadig anbefale Monacors ovale sølvfarvede poly, men de skal selvfølgelig bruges rigtigt - flere kondensatorer i paralel bør undgås
De kan snildt leve op til 99% af det musik som findes
Jeg er ikke i tvivl om at man med forskellige kondensatorer kan påvirke de fejl som der evt. må være i en konstruktion/setup, men det mener jeg er en helt anden sag
Men jeg skal ikke underkende at der vil være noget at hente i diskantens serie kondensator, men nok kun hvis resten af højtaleren er i fuldstændig balance
At en ændring af en komponent medfører en forbedring af den generelle lyd, betyder ikke nødvendigvis at det er en bedre komponent, men måske blot at den passer bedre ind med andre tilbøjeligheder i et givent setup
|
|
|
Er det i delefilteret at du refere til at der ikk må paralelkobles kondensatorer??
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 30 August 2007 kl. 22:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
JJAZ skrev:
bjørn skrev:
| Det er desværre som sædvanligt din makker der bliver karlekammerlummer ved først givne lejlighed.
André ved, jeg ved det, Karsten Sømand ved det (vi holder os til de aktive her på siden) men din makker vil ikke engang forholde sig til det !! Det er matematik, ikke religion. Er din makker ikke uddannet ingeniør ? han skulle jo kunne regne overføringsfunktionerne igennem uden at få sved på overlæben. |
|
|
Kunne du ikke skrive lidt om kondensatorer istedet for at: 1. Skamrose Dueluends konstruktioner som det eneste saliggørende 2. Svine B&W til som værende useriøse og uvidende 3. Gå bananas hver gang 3DX stiller spørgsmålstegn ved dine udsagn
Han er ganske rigtig ikke altid lige diplomatisk, men det er du sandt at sige heller ikke. Til gengæld er han ikke selvforherligende og tror heller ikke at han er den eneste som ved hvad der er rigtigt.
Over and out herfra. Jeg blandede mig oprindeligt kun for at få tråden tilbage på sporet, idet den kunne være rigtig interessant, men blev kørt kraftigt ud på et sidespor. Videre off-topic diskussion besvares hverken her eller i PM, det er spild af tid.
|
|
|
Selvfølgelig er der flere årsager til at du blander dig, i deler jo adresse
Som in 3DX indlæg ovenfor er det faktisk ham der starter hver gang, blandt andet ved hjælp af dødsyge øgenavne der kun har provokationen som mål.
Jeg kunne da sagtens skrive en hel del om kondensatorer, især Jensens men synes du ikke din makker har rigeligt med ammunition som det er, der er jo ingen grund til at udsætte Jensen for de samme møgdynger som bliver hældt ud over alt hvad Duelund her rørt ved, især hvis tingene har været forbi min adresse, så får 3DX jo tynd mave som på kommando
Jeg er godt klar over at du ville foretrække at jeg skamroste B&W men det fortjener de så afgjort ikke, det gør Duelunds filterteorier til gengæld.
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 30 August 2007 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
dondario, med at undlade flere kondensatorer i paralel mener jeg dermed at man IKKE bør anvende flere kondensatorer i paralel for at opnå en større værdi og ej heller for at finjustere til en ganske bestemt værdi eller det helt uhyggelige når folk kan finde på at anvende adskillige forskellige typer i paralel med hinanden
Jeg har HVER gang det er forsøgt konstateret at det giver "ringning" eller ressonans - jeg har åbentbart et system hvor den slags er meget hørbart, og det ryster mig ærlig talt at en anerkendt herre som TonyGee kan anbefale den slags
Det er langt mindre skadeligt at bruge en standardværdi også selvom den måske er lidt ved siden af - det samme gælder iøvrigt for modstande
Reelt set bør hele delefilteret designes fra bunden med standardværdier for øje - spolerne kan jo nemmere tilpasses situationen, men jeg bør retfærdigvis også lige nævne at jeg har modstande i serie med ALLE paralel komponenter
Men enhver kan jo gøre som han synes bedst, det er bare sådan JEG får det til at virke
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

|
| Sendt: 30 August 2007 kl. 22:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
|
dondario, med at undlade flere kondensatorer i paralel mener jeg dermed at man IKKE bør anvende flere kondensatorer i paralel for at opnå en større værdi og ej heller for at finjustere til en ganske bestemt værdi eller det helt uhyggelige når folk kan finde på at anvende adskillige forskellige typer i paralel med hinanden
Jeg har HVER gang det er forsøgt konstateret at det giver "ringning" eller ressonans - jeg har åbentbart et system hvor den slags er meget hørbart
Det er langt mindre skadeligt at bruge en standardværdi også selvom den måske er lidt ved siden af - det samme gælder iøvrigt for modstande
Reelt set bør hele delefilteret designes fra bunden med standardværdier for øje - spolerne kan jo nemmere tilpasses situationen, men jeg bør retfærdigvis også lige nævne at jeg har modstande i serie med ALLE paralel komponenter
Men enhver kan jo gøre som han synes bedst, det er bare sådan JEG får det til at virke
|
|
|
Vil du hellere ligge forkert med en, frem for rigtigt med 2 eller flere ?
hvad gør man hvis den st. man skal bruge, ikke findes i den kval. man vil bruge  __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 30 August 2007 kl. 22:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg går ud fra at det er kondensatorer du mener  
Ja, det er som jeg siger, at kvaliteten er ikke så vigtig og ellers at kredsløbet bør designes til brug af standard værdier - for MIG er det et ultimativt krav
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

|
| Sendt: 30 August 2007 kl. 22:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg ville ønske det var noget andet 
ligger du dig så over eller under ... det er stadigvæk kon. jeg taler om eller har du en eller anden regel. den første over, den anden under... eller ?
man burde sgu lave en opfølger op "humbel made hifi's test" bla. med flere vs. en. osv. men det koster jo tid og penge.
__________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 30 August 2007 kl. 23:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er nu ikke så avanceret at jeg har opstillet nogen regler 
Men der er som regel en standardværdi i nærheden af den man ønsker - så er det at jeg siger at f.eks en spole kan jo nemt justeres ind så det kommer til at passe, men hvis man har valget mellem to værdier skal man nu ikke gætte sig frem, men blot afprøve begge
Brugen af standard værdier er muligvis ikke så nem at omsætte til praksis i ethvert eksisterende design, da jeg ændrer en del ting for at få det til at passe og desuden som nævnt har jeg en del modstande jeg også kan justere på
Beklager, jeg skulle nok ikke have nævnt det, da jeg også er i tvivl om at det kan bruges på eksisterende designs men man kan da forsøge hvis det er muligt!
|
| Til top |
|
| |
Frederik Carøe Branchemedlem

DCA - Duelund Coherent Audio
Bruger siden: 01 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 879
|
| Sendt: 30 August 2007 kl. 23:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der eksisterer trods alt producenter, som laver specifikke værdier. __________________ Med venlig hilsen
Frederik Carøe
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

|
| Sendt: 30 August 2007 kl. 23:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frederik Carøe skrev:
Der eksisterer trods alt producenter, som laver specifikke værdier. |
|
|
Er der stor ohmsk forskel på kondesatorer?? ved godt at du er sælger men spørger af lige vel, ville man kunne hører forskel på de kulmasse modstande til min diskant hvis jeg skiftede til jeres Duelund modstande?? Store eller mindre marginaler som stadig gør noget ved helheden??
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
Frederik Carøe Branchemedlem

DCA - Duelund Coherent Audio
Bruger siden: 01 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 879
|
| Sendt: 30 August 2007 kl. 23:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
don dario skrev:
Frederik Carøe skrev:
|
Der eksisterer trods alt producenter, som laver specifikke værdier.
|
|
|
Er der stor ohmsk forskel på kondesatorer?? ved godt at du er sælger men spørger af lige vel, ville man kunne hører forskel på de kulmasse modstande til min diskant hvis jeg skiftede til jeres Duelund modstande?? Store eller mindre marginaler som stadig gør noget ved helheden??
MVH Don |
|
|
Nu opererer man jo ikke med modstand i kondensatorer på samme vis, som det gøres i modstande. Såfremt vi for et øjeblik antager, at komponenter er perfekte (hvilket de ikke er), så er en modstand jo en frekvensuafhængig modstand, som ikke ændrer sig ift. frekvens. En spoles modstand ændrer sig proportionalt med frekvensen, og stiger derfor i takt med frekvensen, hvorimod en kondensators modstand er omvendt proportional med frekvensen og vil derfor stige i takt med at frekvensen falder. Hvorledes denne stigende kurve ift. frekvens udspiller sig er relateret til kondensatorens kapacitet f.eks. 6,8 uF.
Angående modstandsspørgmålet, så er min ærlige mening, at det ville du kunne. __________________ Med venlig hilsen
Frederik Carøe
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

|
| Sendt: 30 August 2007 kl. 23:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frederik Carøe skrev:
don dario skrev:
Frederik Carøe skrev:
Der eksisterer trods alt producenter, som laver specifikke værdier.
|
|
|
Er der stor ohmsk forskel på kondesatorer?? ved godt at du er sælger men spørger af lige vel, ville man kunne hører forskel på de kulmasse modstande til min diskant hvis jeg skiftede til jeres Duelund modstande?? Store eller mindre marginaler som stadig gør noget ved helheden?? MVH Don |
|
|
Nu opererer man jo ikke med modstand i kondensatorer på samme vis, som det gøres i modstande. Såfremt vi for et øjeblik antager, at komponenter er perfekte (hvilket de ikke er), så er en modstand jo en frekvensuafhængig modstand, som ikke ændrer sig ift. frekvens. En spoles modstand ændrer sig proportionalt med frekvensen, og stiger derfor i takt med frekvensen, hvorimod en kondensators modstand er omvendt proportional med frekvensen og vil derfor stige i takt med at frekvensen falder. Hvorledes denne stigende kurve ift. frekvens udspiller sig er relateret til kondensatorens kapacitet f.eks. 6,8 uF.
Angående modstandsspørgmålet, så er min ærlige mening, at det ville du kunne. |
|
|
OK.. har jeg forstået dig ret en god kondesator her meget lidt modstant i de givne frekvenser?? eller??
Modstande i de gamle gule Bennic(kondensatore) der sad i mit delefilter førend jeg fik Jensen kan de have haft en noget større modstand eller?
MVH
Don
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |