Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 21:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Jensen kondensatorer! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 11
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Frederik Carøe
Branchemedlem
Branchemedlem
DCA - Duelund Coherent Audio

Bruger siden: 01 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 31 August 2007 kl. 00:19 | IP-adresse registreret  

Hej

Simpelt sagt: Modstanden i dine Jensen og dine Bennic er identisk, da de har samme kapacitet.
Såfremt der var en stor forskel i deres impedansforløb, ville den resultere i en væsentligt ændret filtrering af din højttalerenhed.

Dette link belyser emnet kondensatorer lidt dybere: http://en.wikipedia.org/wiki/Capacitor#Impedance

En simpel anskuelse af modstand kontra frekvens i en kondensator, siger ikke nødvendigvis noget om lydkvaliteten. I det hele taget, er det meget omdiskuteret, hvad der gør en kondensator god til audio, hvorfor du også ser så mange forskellige typer, som 3DX rigtigt påpeger.
Dine Jensen tilhører typen vådkondensatorer lavet af ren metalfolie i et her olieimprægneret papirdielektrikum, som jeg selv er tilhænger af. Andre sværger til metalliserede plasttyper, og mener de er saliggørende. (Det er nok noget i deres barndom, som er skyld i det)

Diversiteten gør så også, at man kan få det, som man vil have det. Bagsiden er selvfølgelig, (som 3DX igen rigtigt siger, den mand er jo utrolig) at det er lidt af en jungle.

Frederik Carøe
Til top Vis Frederik Carøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frederik Carøe Besøg Frederik Carøe's Websted

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Sendt: 31 August 2007 kl. 01:44 | IP-adresse registreret  

don dario skrev:
Frederik Carøe skrev:
don dario skrev:
Frederik Carøe skrev:

Der eksisterer trods alt producenter, som laver specifikke værdier.

Er der stor ohmsk forskel på kondesatorer?? ved godt at du er sælger men spørger af lige vel, ville man kunne hører forskel på de kulmasse modstande til min diskant hvis jeg skiftede til jeres Duelund modstande?? Store eller mindre marginaler som stadig gør noget ved helheden?? MVH Don

Nu opererer man jo ikke med modstand i kondensatorer på samme vis, som det gøres i modstande. Såfremt vi for et øjeblik antager, at komponenter er perfekte (hvilket de ikke er), så er en modstand jo en frekvensuafhængig modstand, som ikke ændrer sig ift. frekvens. En spoles modstand ændrer sig proportionalt med frekvensen, og stiger derfor i takt med frekvensen, hvorimod en kondensators modstand er omvendt proportional med frekvensen og vil derfor stige i takt med at frekvensen falder. Hvorledes denne stigende kurve ift. frekvens udspiller sig er relateret til kondensatorens kapacitet f.eks. 6,8 uF.

Angående modstandsspørgmålet, så er min ærlige mening, at det ville du kunne.

OK.. har jeg forstået dig ret en god kondesator her meget lidt modstant i de givne frekvenser?? eller??

Modstande i de gamle gule Bennic(kondensatore) der sad i mit delefilter førend jeg fik Jensen kan de have haft en noget større modstand eller?

MVH
Don

MVH
Don

Tag et multimeter, og mål modstanden på kondensator. Her måler du jævnsstrømsmodstanden, du skulle gerne opdage den er tæt på uendeligt stor.

Vil du vide hvorfor, må du læse det dejligt langhårede link Frederik linker til. Det er ganske korrekt beskrevet der. Jeg ville ønske det lige på et par linier kunne forklares, sådan er virkeligheden desværre ikke.

André  Jensen

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: København
Sendt: 31 August 2007 kl. 05:50 | IP-adresse registreret  

I en upgrade opgave, er det jo til at overse. med mindre vi taler spoler, som jo ændre virkemåde ved ændringe af deres serimodstand.

ved ny udvikling stiller sagden sig lidt anderledes. her skal man altså næsten ha' hele rækken, inde for con. spoler. modstande (x2 min.). hvis det skal realiseres i DCA, de bedste Mundorf eller Clarity Cap typerne, og har midlerne til det, så er man enten typen der mor hjemme som 40, eller typen der køber sig til den slags

hvis man så bruger f.eks Monarcor til udvikling, og mindre tråd spoler, og alm. modstande. så ændre det hele sig alligevel når man hopper over på de dyre typer, og man kan derfor så ikke regne med de værder man har tunet sig frem til

så at lave filter er meget bekosteligt og tager en hulens tid. og jeg tror altså ikke der er nogen smuthuller, med minder man har hoved rig, og på førtids pension

lidt OT, men det er altså ikke bare at regne et filter ud, og købe de dyreste komponeneter man kan finde... desvære kunne man jo næsten sige

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 31 August 2007 kl. 09:39 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

dondario,  med at undlade flere kondensatorer i paralel mener jeg dermed at man IKKE bør anvende flere kondensatorer i paralel for at opnå en større værdi og ej heller for at finjustere til en ganske bestemt værdi eller det helt uhyggelige når folk kan finde på at anvende adskillige forskellige typer i paralel med hinanden

Jeg har HVER gang det er forsøgt konstateret at det giver "ringning" eller ressonans - jeg har åbentbart et system hvor den slags er meget hørbart, og det ryster mig ærlig talt at en anerkendt herre som TonyGee kan anbefale den slags

Det er langt mindre skadeligt at bruge en standardværdi også selvom den måske er lidt ved siden af - det samme gælder iøvrigt for modstande

Reelt set bør hele delefilteret designes fra bunden med standardværdier for øje - spolerne kan jo nemmere tilpasses situationen, men jeg bør retfærdigvis også lige nævne at jeg har modstande i serie med ALLE paralel komponenter

Men enhver kan jo gøre som han synes bedst, det er bare sådan JEG får det til at virke

Det er ganske problemløst at parallelkoble kondensatorer for at opnå en given værdi blot de er af samme type.

Eksempelvis er en stor del af Jensens produkttion netop basseret på brug af flere vikler i den enkelte kondesator. Om ikke af anden grund så af praktisk nødvendighed på grund af den fysiske størrelse

Det vigtigste er dog at man bruger den korrekte værdi i den givne situation. En højttalerenhed er jo en reaktiv komponent og "indeholder" dermed både modstande, spoler og kondensatorer så du kan slet ikke undgå "blandede bolcher"

Ideen med at "bypasse" store kondensatorer med små "specialiteter" har jeg dog aldrig været tilhænger af men det er der jo nogle der går meget op i 

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Sendt: 31 August 2007 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
musicus skrev:

dondario,  med at undlade flere kondensatorer i paralel mener jeg dermed at man IKKE bør anvende flere kondensatorer i paralel for at opnå en større værdi og ej heller for at finjustere til en ganske bestemt værdi eller det helt uhyggelige når folk kan finde på at anvende adskillige forskellige typer i paralel med hinandenb

Jeg har HVER gang det er forsøgt konstateret at det giver "ringning" eller ressonans - jeg har åbentbart et system hvor den slags er meget hørbart, og det ryster mig ærlig talt at en anerkendt herre som TonyGee kan anbefale den slags

Det er langt mindre skadeligt at bruge en standardværdi også selvom den måske er lidt ved siden af - det samme gælder iøvrigt for modstande

Reelt set bør hele delefilteret designes fra bunden med standardværdier for øje - spolerne kan jo nemmere tilpasses situationen, men jeg bør retfærdigvis også lige nævne at jeg har modstande i serie med ALLE paralel komponenter

Men enhver kan jo gøre som han synes bedst, det er bare sådan JEG får det til at virke

Det er ganske problemløst at parallelkoble kondensatorer for at opnå en given værdi blot de er af samme type.

Eksempelvis er en stor del af Jensens produkttion netop basseret på brug af flere vikler i den enkelte kondesator. Om ikke af anden grund så af praktisk nødvendighed på grund af den fysiske størrelse

Det vigtigste er dog at man bruger den korrekte værdi i den givne situation. En højttalerenhed er jo en reaktiv komponent og "indeholder" dermed både modstande, spoler og kondensatorer så du kan slet ikke undgå "blandede bolcher"

Ideen med at "bypasse" store kondensatorer med små "specialiteter" har jeg dog aldrig været tilhænger af men det er der jo nogle der går meget op i 

Afkobling burde ellers være godkendt i pixibog-bogladen. Duelund har ikke opfundet afkoblinger, så den er vel næppe godkendt i håndlangere-kredsen.

Frederik Carøe
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 31 August 2007 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

Bradman skrev:
bjørn skrev:
musicus skrev:

dondario,  med at undlade flere kondensatorer i paralel mener jeg dermed at man IKKE bør anvende flere kondensatorer i paralel for at opnå en større værdi og ej heller for at finjustere til en ganske bestemt værdi eller det helt uhyggelige når folk kan finde på at anvende adskillige forskellige typer i paralel med hinandenb

Afkobling burde ellers være godkendt i pixibog-bogladen. Duelund har ikke opfundet afkoblinger, så den er vel næppe godkendt i håndlangere-kredsen.

Sondres der mellem pixibog-bogladen og håndlangere-kredsen? Troede faktisk, det var det samme? Hvem godkender evt. i pixibog-bogladen, og hvem opponerer i håndlangere-kredsen?

Er der et hemmeligt håndtryk til forskel?

Til din orientering så opfandt Duelund faktisk afkobling. Det skete samme eftermiddag, hvor han vandt 2. verdenskrig, gennemførte en verdensomsejling under havet og blev første kansasdragt på månen... Så dér!

Frederik Carøe
Til top Vis Frederik Carøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frederik Carøe Besøg Frederik Carøe's Websted

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 31 August 2007 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

Så må det ha' været om aftenen han opfandt, ring radiator, cone cuts og torid spolen

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 31 August 2007 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:

Så må det ha' været om aftenen han opfandt, ring radiator, cone cuts og torid spolen

Sjovt nok var firma V.S.A/S forsynet med både blomstermembraner og ringradiatortegning inden de nævnte tilnærmelser dukkede op fra adressen i Videbæk. Lige præcis den ringkerne Duleund tog i anvendelse er en Wicon opfindelse (materialeblandingen) så heller ikke her gætter du rigtigt.

Hvis du skal være morsom bør du nok undersøge kilden til dine morsomheder inden du lukker munden op så grinet ikke bliver det du ser i spejlet, og kun det.

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Frederik Carøe
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 31 August 2007 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

Drenge...

Jensen kondensatorer!

Frederik Carøe

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 31 August 2007 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

Frederik Carøe skrev:

Drenge...

Jensen kondensatorer!

Jep.

Du er jo lidt, eller meget inde i cons.

er du/i til parralel ? eller skal man bare købe en ny

ville egentligt mene at en var bedst. men det bliver satme dyrt i længden

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 31 August 2007 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:
Frederik Carøe skrev:

Drenge...

Jensen kondensatorer!

Jep.

Hvis det er nøjagtigt samme kondensatorer hva sku der så sk ed at paralel koble dem?? evt??

MVH
Don
Til top Vis don dario's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af don dario

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 August 2007 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

Frederik Carøe skrev:

Hej

Simpelt sagt: Modstanden i dine Jensen og dine Bennic er identisk, da de har samme kapacitet. Såfremt der var en stor forskel i deres impedansforløb, ville den resultere i en væsentligt ændret filtrering af din højttalerenhed.

Dette link belyser emnet kondensatorer lidt dybere: http://en.wikipedia.org/wiki/Capacitor#Impedance

En simpel anskuelse af modstand kontra frekvens i en kondensator, siger ikke nødvendigvis noget om lydkvaliteten. I det hele taget, er det meget omdiskuteret, hvad der gør en kondensator god til audio, hvorfor du også ser så mange forskellige typer, som 3DX rigtigt påpeger. Dine Jensen tilhører typen vådkondensatorer lavet af ren metalfolie i et her olieimprægneret papirdielektrikum, som jeg selv er tilhænger af. Andre sværger til metalliserede plasttyper, og mener de er saliggørende. (Det er nok noget i deres barndom, som er skyld i det)

Diversiteten gør så også, at man kan få det, som man vil have det. Bagsiden er selvfølgelig, (som 3DX igen rigtigt siger, den mand er jo utrolig) at det er lidt af en jungle.

ok.. takker for den info..

MVH
Don

Frederik Carøe
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 31 August 2007 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:
Frederik Carøe skrev:

Drenge...

Jensen kondensatorer!

Jep.

Jeg er nok så pragmatisk, at jeg laver efter kundens specifikationer...

Vi laver jo kondensatorer i de værdier, som ønskes. Så en enkelt vil altid blive billigere end flere.

Teorien taler jo på sin vis for, at to er bedre end en. Men et er jo teori, noget andet praksis.

Frederik Carøe

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 August 2007 kl. 17:10 | IP-adresse registreret  

Frederik Carøe skrev:
3DX skrev:
Frederik Carøe skrev:

Drenge...

Jensen kondensatorer!

Jep.

Jeg er nok så pragmatisk, at jeg laver efter kundens specifikationer...

Vi laver jo kondensatorer i de værdier, som ønskes. Så en enkelt vil altid blive billigere end flere.

Teorien taler jo på sin vis for, at to er bedre end en. Men et er jo teori, noget andet praksis.

Kan du forklare hvorfor to sku være bedre end en?? pga deres hurtigthed?? eller?? forklar gerne så en tumpe som mig også kan forstå..hehe

MVH
Don

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Sendt: 31 August 2007 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

Det kan vist måles at flere enheder i paralel går i ressonans - men "for eller imod" afhænger nok af hvem du spørger, men der er nok flest for at det er uden betydning, og det er måske også et spørgsmål om man kan høre forskellen - jeg påstår så tilfældigvis at jeg kan høre forskellen, men hvis man ikke kan høre forskel er det jo ganske uden betydning

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 August 2007 kl. 18:09 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Det kan vist måles at flere enheder i paralel går i ressonans - men "for eller imod" afhænger nok af hvem du spørger, men der er nok flest for at det er uden betydning, og det er måske også et spørgsmål om man kan høre forskellen - jeg påstår så tilfældigvis at jeg kan høre forskellen, men hvis man ikke kan høre forskel er det jo ganske uden betydning

ok engang når jeg får tid og råd må jeg selv afprøve den teori:-)

MVH
Don

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 31 August 2007 kl. 18:23 | IP-adresse registreret  

don dario skrev:
3DX skrev:
Frederik Carøe skrev:

Drenge...

Jensen kondensatorer!

Jep.

Hvis det er nøjagtigt samme kondensatorer hva sku der så sk ed at paralel koble dem?? evt??

MVH
Don

1. den tol. er er på alle komponeneter, kunne jo bliver værrer (rette... det er i teorien en fordel her med flere)

2. lodninger er jo en diode, så heller en end 2 (rettet... vi taler nok mest teori)

3. som det skrives så er der jo nogen der kan hører to vs. en. selv har jeg aldrig testet det, da jeg som regel enten for den ene jeg skal bruge, eller ikke kan få en der er stor nok.

JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
JJAZ

Bruger siden: 21 September 2003
Sendt: 31 August 2007 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:
1. den tol. er er på alle komponeneter, kunne jo bliver værrer

Nej, altså.. Tolerancen bliver den samme uanset hvor mange du putter i parallel.

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 August 2007 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:
don dario skrev:
3DX skrev:
Frederik Carøe skrev:

Drenge...

Jensen kondensatorer!

Jep.

Hvis det er nøjagtigt samme kondensatorer hva sku der så sk ed at paralel koble dem?? evt?? MVH Don

2. lodninger er jo en diode, så heller en end 2

3. som det skrives så er der jo nogen der kan hører to vs. en. selv har jeg aldrig testet det, da jeg som regel enten for den ene jeg skal bruge, eller ikke kan få en der er stor nok.

Ok.. utroligt at en lille lodning evt kan have så neget at sige!!

MVH
Don

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 31 August 2007 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

don dario skrev:
3DX skrev:
don dario skrev:
3DX skrev:
Frederik Carøe skrev:

Drenge...

Jensen kondensatorer!

Jep.

Hvis det er nøjagtigt samme kondensatorer hva sku der så sk ed at paralel koble dem?? evt?? MVH Don

2. lodninger er jo en diode, så heller en end 2

Ok.. utroligt at en lille lodning evt kan have så neget at sige!!

MVH
Don

vi er nok ned på et niveau hvor det er mere overtro end fakta. men mange bække små. men det er ikke det første sted jeg ville sætte ind

<< Forrige Side af 11 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes