Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 23:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Jensen kondensatorer! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 11
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 31 August 2007 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

20 +/-10% 18-22 (runde tal)

10 +/-10% 9-11

11 + 11 = 22

9 + 9 = 18

9 + 11 = 20

alt andet lige er der da mere chance for at jeg rammer rigtig med 2 i parallel !

men igen, der skal godt nok være styr på resten, før jeg ville angribe der. bla. fordi en løsning jo ville bliver meget dyr, med parring osv.

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 31 August 2007 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

JJAZ skrev:

3DX skrev:
1. den tol. er er på alle komponeneter, kunne jo bliver værrer

Nej, altså.. Tolerancen bliver den samme uanset hvor mange du putter i parallel.

kan godt se det er formulert skidt  det var blot en hurtig liste over en vs. flere.

jeg tror jeg alt andet lige heller ville koncentere mig om at tune / voice filter, end ligge søvnløs om jeg har en eller 2 i parralel.

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 31 August 2007 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

vi skal nok også huske på at de +/-2 - 5% der er på en con. er vand vs. hvordan en driver ændre sig med temp. og fugtighed.

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 31 August 2007 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

Overtro eller fakta - prøv at bygge to delefiltre med samme komponenter, MEN lav layoutet forskelligt - og evt. sjusk med lodninger i det ene filter - HVIS det er gode højtalere og god elektronik vil du garanteret høre at de to højtalere er forskellige nok til at ting "rum/luft", perspektiv og focus begynder at skrumpe ind - det er min erfaring at alle "samlinger" og lodninger skal udføres fuldstændig ens for optimalt resultat, og det er altså ikke ligemeget hvor og hvordan man laver forbindelserne - og nej, det kan næppe måles, men kun høres, og så er der nok en del der er stået af

3DX. det har du givetvis ret i

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 31 August 2007 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

det er vi helt enige om. jeg udvikler filtre med push terminaler, eller dille næb. for at kunne skifte hurtigt. det skal jo i den grad laves om når der lodes. men det vil jo tage en krig at skulle tune / voice med lodninger. så det lever jeg med

men forsøget kunne være sjovt, om ikke andet for at hører hvor stor forskel der er.

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 31 August 2007 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Overtro eller fakta - prøv at bygge to delefiltre med samme komponenter, MEN lav layoutet forskelligt - og evt. sjusk med lodninger i det ene filter - HVIS det er gode højtalere og god elektronik vil du garanteret høre at de to højtalere er forskellige nok til at ting "rum/luft", perspektiv og focus begynder at skrumpe ind - det er min erfaring at alle "samlinger" og lodninger skal udføres fuldstændig ens for optimalt resultat, og det er altså ikke ligemeget hvor og hvordan man laver forbindelserne - og nej, det kan næppe måles, men kun høres

Alligevel byder jeg på en glansforniklet kondensatortolerenceudligner til 3DX hvis han kan påvise at en lodning måler, opfører sig som og kan estatte en diode.

Hvis man sjusker i et omfang så det kan høres kan det også måles, og sjusket behøver end ikke se sjusket ud, en uheldig indbyrdes placering af komponenterne er såmænd nok.

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Per N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 31 August 2007 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:
don dario skrev:
3DX skrev:
Frederik Carøe skrev:

Drenge...

Jensen kondensatorer!

Jep.

Du er jo lidt, eller meget inde i cons.

er du/i til parralel ? eller skal man bare købe en ny

ville egentligt mene at en var bedst. men det bliver satme dyrt i længden

Hvis det er nøjagtigt samme kondensatorer hva sku der så sk ed at paralel koble dem?? evt??

MVH
Don

1. den tol. er er på alle komponeneter, kunne jo bliver værrer (rette... det er i teorien en fordel her med flere)

2. lodninger er jo en diode, så heller en end 2 (rettet... vi taler nok mest teori) øhh vil du ikke nok lige uddybe den teori?

I min verden når man lodder noget sammen vil komponentens ben alttid have kontakt med printpladens kobberbane, altså en kortslutning mellem disse, så lige meget hvor meget bly/tin/flus klister, jeg hælder udover denne forbindelse og får dannet alverdens sjov kemi og dejlige legeringer under opvarmningen, der måske giver n og p lag, og nærmest får skabt en hel microproccesor af halvledere, vil det være fuldstændig uden betydning da de er kortsluttet altså 0 ohm, så kan jeg virkelig ikke se hvordan man får sig en diode effekt. Det er jo sådan at strøm godt kan lide den letteste vej og det er ikke igennem en diodestrækning, men mindre man laver klatlodninger af kaliber

Mvh

Per.

3. som det skrives så er der jo nogen der kan hører to vs. en. selv har jeg aldrig testet det, da jeg som regel enten for den ene jeg skal bruge, eller ikke kan få en der er stor nok.

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 31 August 2007 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Per N skrev:
3DX skrev:
don dario skrev:
3DX skrev:
Frederik Carøe skrev:

Drenge...

Jensen kondensatorer!

Jep.

Hvis det er nøjagtigt samme kondensatorer hva sku der så sk ed at paralel koble dem?? evt??

MVH
Don

1. den tol. er er på alle komponeneter, kunne jo bliver værrer (rette... det er i teorien en fordel her med flere)

2. lodninger er jo en diode, så heller en end 2 (rettet... vi taler nok mest teori) øhh vil du ikke nok lige uddybe den teori?

I min verden når man lodder noget sammen vil komponentens ben alttid have kontakt med printpladens kobberbane, altså en kortslutning mellem disse, så lige meget hvor meget bly/tin/flus klister, jeg hælder udover denne forbindelse og får dannet alverdens sjov kemi og dejlige legeringer under opvarmningen, der måske giver n og p lag, og nærmest får skabt en hel microproccesor af halvledere, vil det være fuldstændig uden betydning da de er kortsluttet altså 0 ohm, så kan jeg virkelig ikke se hvordan man får sig en diode effekt. Det er jo sådan at strøm godt kan lide den letteste vej og det er ikke igennem en diodestrækning, men mindre man laver klatlodninger af kaliber

Mvh

Per.

3. som det skrives så er der jo nogen der kan hører to vs. en. selv har jeg aldrig testet det, da jeg som regel enten for den ene jeg skal bruge, eller ikke kan få en der er stor nok.

vi er helt enig om vi taler bagateller.

men en diode effekten opstår jo netop gennem lagne. det er jo endnu være med stik (i teorien) eller kobber tilledninger der er fortinne, osv osv.

men ja, en hæderlig lodning burde være god nok til de fleste

er der andre bud på en vs. flere ? eller mundorf løsning med to vendt hver sin vej i en

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 August 2007 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:

20 +/-10% 18-22 (runde tal)

10 +/-10% 9-11

11 + 11 = 22

9 + 9 = 18

9 + 11 = 20

alt andet lige er der da mere chance for at jeg rammer rigtig med 2 i parallel !

men igen, der skal godt nok være styr på resten, før jeg ville angribe der. bla. fordi en løsning jo ville bliver meget dyr, med parring osv.

Nu er det jo en selvbyggergruppe så en omhyggelig gennemmålig/sortering løser unøagtighedproblemet i en ruf, og dertil ganske gratis. Eneste forudsætning er en passende mængde at sortere fra og helst en mængde der breder sig over flere produktionsserier.

Man kan også bestille kondensatorer med en specificeret tolerence hos Jensen men det koster selvfølgelig da man så overlader sorteringen til producenten.

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 August 2007 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

Jeg har før bildt mig ind at jeg kunne høre forskel på 2 ENS kondensatorer med udmålt ens kapacitet  næh, nej det var nok indbildning  eller kan der være små fejl i en kondensator, de var bl.andet ikke helt fysisk ens selvom de målte ens - og ja, det VAR den FYSISK mindste som lød bedst!   

Og ja, det er stadig de "flade" sølvfarvede Monacor  Coherents "flade" Jensen er vel også flade af en grund - jeg bør lige sige at min diskant kondensator er en eller anden Jensen som jeg ikke aner noget om og aldrig har "interesseret" mig for(firkantet aluhus med TYNDE kobberfolie tilledninger)

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 August 2007 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Jeg har før bildt mig ind at jeg kunne høre forskel på 2 ENS kondensatorer med udmålt ens kapacitet  næh, nej det var nok indbildning  eller kan der være små fejl i en kondensator, de var bl.andet ikke helt fysisk ens selvom de målte ens - og ja, det VAR den FYSISK mindste som lød bedst!   

Og ja, det er stadig de "flade" sølvfarvede Monacor  Coherents "flade" Jensen er vel også flade af en grund - jeg bør lige sige at min diskant kondensator er en eller anden Jensen som jeg ikke aner noget om og aldrig har "interesseret" mig for(firkantet aluhus med TYNDE kobberfolie tilledninger)

De flade er flade for at minimere den induktive komponenet, i andre tilfælde er det af praktiske eller monteringsmæssige årsager.

Den Jensen du har i firkantet aluhus kan da identificeres, et billede, gerne af den side med typenummer/betegnelse er rigeligt (er den lukket med gul eller rød støbemasse ? og er den mærket med "B111 etellerandet" og DIN 41168 ?) Kobberfolieterminalerne er de strips der terninerer kondensatoren, de er lagt ind under viklingen i hele kondensatorfoliens bredde (kondesatoren er uden interne lodninger, det er en direkte "forlængelse" af kondesatorfolien der er ført ud som terminal)  

De ovale Monacor er lavet hos Fischer & Tausche i Husum (Hamborg)

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2006
Sendt: 01 September 2007 kl. 00:21 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:
Per N skrev:
3DX skrev:
don dario skrev:
3DX skrev:
Frederik Carøe skrev:

Drenge...

Jensen kondensatorer!

Jep.

Hvis det er nøjagtigt samme kondensatorer hva sku der så sk ed at paralel koble dem?? evt?? MVH Don

Mvh

Per.

men en diode effekten opstår jo netop gennem lagne. det er jo endnu være med stik (i teorien) eller kobber tilledninger der er fortinne, osv osv.

er der andre bud på en vs. flere ? eller mundorf løsning med to vendt hver sin vej i en

Du skriver fortinnet kobber?? hva sku der være med det?? det er da bedre?? det oxidere ikk så let??

Et eks jeg godt vil have nogle af jer der ved noget om det svarer på:
Et fortinnet kobber kabel burde da i teorien være bedre end kobber?? også bedre end iltfri kobber?? et alm kobber kable der sidder inden oform for stik på sku i realiteten en gang imellem tøres over med noget isopropanol?? det ska fortinnet kobber ikk?? vel??

MVH
Don
Til top Vis don dario's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af don dario

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 September 2007 kl. 00:24 | IP-adresse registreret  

Jensen kondensatoren er lukket med rød støbemasse og den måler vel ca. 40x50x60 - men jeg ikke gider ændre mere da jeg er igang med mit næste system, nå ja "igang" er vel så meget sagt da jeg startede på det for 5år siden

DonDario, jeg bruger for tiden nogle grønne firkantede flade gummikabler - inderleder er fortinnet kobber med gummi isolering da de bruges til de "lysguirlander" som hænges op bl.a. på skibsværfter - og de er ganske udmærkede, og til forstærkere bruger jeg også "gummikabler", beregnet til reperation af håndværktøj - og jo, jeg har såmænd også nogle ægte Duelund signalkabler til CD og tuner, men kabler til effektrin er nogle "billige" pseudobalancerede Audioquest Ruby af de allerførste typer der kom til landet 

Du skal ikke tage det så nøje, bare lav et eller andet, om kobberet er fortinnet eller bare bliver mørkt eller om sølvet bliver sort, det skal såmænd nok virke alligevel!

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 September 2007 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Jensen kondensatoren er lukket med rød støbemasse og den måler vel ca. 40x50x60 - men jeg ikke gider ændre mere da jeg er igang med mit næste system, nå ja "igang" er vel så meget sagt da jeg startede på det for 5år siden

DonDario, jeg bruger for tiden nogle grønne firkantede flade gummikabler - inderleder er fortinnet kobber med gummi isolering da de bruges til de "lysguirlander" som hænges op bl.a. på skibsværfter - og de er ganske udmærkede, og til forstærkere bruger jeg også "gummikabler", beregnet til reperation af håndværktøj - og jo, jeg har såmænd også nogle ægte Duelund signalkabler til CD og tuner, men kabler til effektrin er nogle "billige" pseudobalancerede Audioquest Ruby af de allerførste typer der kom til landet 

Du skal ikke tage det så nøje, bare lav et eller andet, om kobberet er fortinnet eller bare bliver mørkt eller om sølvet bliver sort, det skal såmænd nok virke alligevel!

Du gider med andre ord ikke få dem identificeret, fint, især i en tråd om ! kondesatorer

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 September 2007 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

Det er lidt besværligt og jeg betragter filteret som færdigt efter 5 års arbejde, og jeg overvejer at sælge højtalerne så jeg kan komme videre med mit andet project

Desuden er der vel ingen grund til at anbefale den kondensator da Coherents sikkert er bedre - men jeg ville da bare nævne den nu det drejer sig om Jensen, og jeg var ikke klar over at der var flere varianter, men jeg skal se om jeg kan komme til at læse typenummer

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 September 2007 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

Nå, pokker idet - det lykkedes alligevel

Speaker Capacitor

100V

5.6uF

Alu - Oil/Paper

nummeret er enten  180208-1    eller   130208-1

Firkantet alu hus med rød forsegling, tilledninger er ca 4mm brede og meget tynd kobber folie

Iøvrigt sidder den på en Vifa XT25 med modificeret "kant"

Forøvrigt er det bedste tweak jeg har lavet længe været at fjerne de inverterede støvhætter på min ScSp basser - de lavede åbentbart værre unoder end jeg havde forstillet mig - ALT blev bedre, selvom de kun er erstattet af midlertidige skumpropper

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 September 2007 kl. 00:42 | IP-adresse registreret  

Bjørn:

Hva er din mening m det jeg skrev længere oppe mht kobber tråde, fortinnet kobber... osv osv??

MVH
Don

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 02 September 2007 kl. 08:17 | IP-adresse registreret  

don dario skrev:
3DX skrev:
Per N skrev:
3DX skrev:
don dario skrev:
3DX skrev:
Frederik Carøe skrev:

Drenge...

Jensen kondensatorer!

Jep.

Hvis det er nøjagtigt samme kondensatorer hva sku der så sk ed at paralel koble dem?? evt?? MVH Don

Mvh

Per.

Du skriver fortinnet kobber?? hva sku der være med det?? det er da bedre?? det oxidere ikk så let??

Et eks jeg godt vil have nogle af jer der ved noget om det svarer på:
Et fortinnet kobber kabel burde da i teorien være bedre end kobber?? også bedre end iltfri kobber?? et alm kobber kable der sidder inden oform for stik på sku i realiteten en gang imellem tøres over med noget isopropanol?? det ska fortinnet kobber ikk?? vel??

MVH
Don

Jo det er da bedre en oxideret kobber... specielt at lode på. og det er jo bla. derfor man bruger det.

det bedste må være så rene matrialer som muligt. alle dise materiale overgange og/eller krystal overgange kan ikke være godt.

det værste er meget billie stik, som jo skal være guld... eller guld farvede. det er tit rigtig dårlige materialer, som man så ligger nikkel på, og derefter noget guld farvet.

skal der noget på for at beskytte så er rodihum f.eks. godt. men grund materialet skal altså være i orden.

men fortinnet kobber er jo en god løsning til komponent ben.

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 September 2007 kl. 09:22 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:
don dario skrev:
3DX skrev:
Per N skrev:
3DX skrev:
don dario skrev:
3DX skrev:
Frederik Carøe skrev:

Drenge...

Jensen kondensatorer!

Jep.

Mvh

Per.

Du skriver fortinnet kobber?? hva sku der være med det?? det er da bedre?? det oxidere ikk så let?? Et eks jeg godt vil have nogle af jer der ved noget om det svarer på: Et fortinnet kobber kabel burde da i teorien være bedre end kobber?? også bedre end iltfri kobber?? et alm kobber kable der sidder inden oform for stik på sku i realiteten en gang imellem tøres over med noget isopropanol?? det ska fortinnet kobber ikk?? vel?? MVH Don

Jo det er da bedre en oxideret kobber... specielt at lode på. og det er jo bla. derfor man bruger det.

det bedste må være så rene matrialer som muligt. alle dise materiale overgange og/eller krystal overgange kan ikke være godt.

det værste er meget billie stik, som jo skal være guld... eller guld farvede. det er tit rigtig dårlige materialer, som man så ligger nikkel på, og derefter noget guld farvet.

skal der noget på for at beskytte så er rodihum f.eks. godt. men grund materialet skal altså være i orden.

men fortinnet kobber er jo en god løsning til komponent ben.

Ok du mener ikk at fortinnet kobber egener sig som f.eks højtaler kabler?? krystal overgange??

MVH
Don

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 September 2007 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

Ja, når jeg siger at jeg har virkelig fremragende lyd med billige kabler med fortinnet kobber, så er der ikke mange som tror på det

Havde jeg nu brugt kabler med 24karat guld, så ville ingen have tvivlet

Men ret beset betyder det nok mere hvordan du laver dine kabler

<< Forrige Side af 11 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum