Emne: HTPC til BlueRay og HD-dvd? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
vennervald Forum Bruger

Bruger siden: 15 Maj 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 10
|
| Sendt: 21 November 2007 kl. 15:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Binnerup skrev:
|
Jeg kan ikke tilslutte mig Ken_T - du skal kigge efter et grafikkort med accelleration for HD, dvs. et GeForce 8500GT, 8600GT eller et ATI 2400Pro, eller 2600PRO.
|
|
|
Er der en særlig årsag til, at du ikke nævner 2600XT? Jeg har pt. et ABIT AN-M2HD bundkort med onboard GeForce 7050PV GPU. Jeg har ikke været i stand til at få video til at køre helt jævnt endnu. Ligegyldigt hvad jeg gør hakker det lidt. Både DVD og DVB-C i HD og SD opløsning. Så nu vil jeg anskaffe mig et Radeon 2600 i håbet om, at dette virker bedre. __________________ Mvh
Jacob Vennervald
|
| Til top |
|
| |
vennervald Forum Bruger

Bruger siden: 15 Maj 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 10
|
| Sendt: 21 November 2007 kl. 15:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eeyore skrev:
vennervald skrev:
|
Hvordan styrer man det? Jeg vil gerne have mit TV til at skallere uanset, om det drejer sig om DVD, BD, HD-DVD osv.
|
|
|
Hvilket TV har du og hvad er max. opløsningen?
|
|
|
Hov, jeg har først set dit svar nu. Jeg regnede egentlig med at få en mail, når der blev svaret, men jeg synes ikke, jeg har set noget.
Nå, mit TV er et Pioneer PDP 427 XA med native opløsning på 1024 x 768 men kan håndtere signaler op til 1080p/24.
Hvis jeg afspiller en DVD fra min PS3, kan jeg vælge, at PS3 ikke skal skallere billedet. Det er denne funktionalitet, jeg også ønsker på min HTPC. __________________ Mvh
Jacob Vennervald
|
| Til top |
|
| |
Angel Forum Bruger

Bruger siden: 17 Januar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 482
|
| Sendt: 24 November 2007 kl. 07:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Go4it skrev:
| A pro pos HTPC, hvad giver den bedste billedkvalitet på feks. en Pioneer PDP 508XD: en god Bluray afspiller, el. en god HTPC med Bluray drev? |
|
|
Nu skal du tænke på, at bluray drevet ikke håndtere selve billedkvaliteten, kun for afspilning  Det er grafikkortet, der er afgørende for billedkvaliteten. Har læst flere sted på nettet, at et grafikkort til 1500 kroner giver bedre billedkvalitet end de bedste bluray/hd-dvd afspillere. __________________ Stuebiografen med stil og power i ét
|
| Til top |
|
| |
Fimpe Forum Bruger

Bruger siden: 12 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 295
|
| Sendt: 24 November 2007 kl. 10:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Angel skrev:
Go4it skrev:
| A pro pos HTPC, hvad giver den bedste billedkvalitet på feks. en Pioneer PDP 508XD: en god Bluray afspiller, el. en god HTPC med Bluray drev? |
|
|
Nu skal du tænke på, at bluray drevet ikke håndtere selve billedkvaliteten, kun for afspilning Det er grafikkortet, der er afgørende for billedkvaliteten. Har læst flere sted på nettet, at et grafikkort til 1500 kroner giver bedre billedkvalitet end de bedste bluray/hd-dvd afspillere. |
|
|
Ddet er et ret væsentlig punkt du rammer der. Jeg har ikke fundet nogle eksempler på sammenligning af billedkvalitet ved afspilning af Blu-ray på PC. Det har altid været hvor meget CPU load der er. Og ved CPU hvor hurtigt der kan afsilles 60 sekunder James Bond , hvordan de (Toms Hardware) gør det har jeg ingen anelse om, men det er stadig kvantitet der måles. Jeg har ikke set seriøse kvalitative tests hardware/drivere/software (ud over tab af frames).
Andre der har det?
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 24 November 2007 kl. 11:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har et Pioneer BluRay drev (BluRay læser, DVD brænder) og det kostede mig 1500 kroner.
Mit grafikkort er et Asus 8600GT (Silent).
Det kører forrygende, og billedkvaliteten er helt i top på mit Toshiba Regza (1920x1080 via HDMI).
Bemærk! At grafikkortet skal understøtte HDCP for at kunne afspille BluRay! Selvom Nvidia8600 chippen understøtter HDCP, er der enkelte grafikkortproducenter, der ikke understøtter denne funktion i deres version af Nvidia8600 chipsættet. Så kig efter HDCP understøttelse.
Jeg har endnu ikke kunnet lave en A-B test af en BluRay-afspiller og min HTPC, men har set en del BluRay afspillere, og det er i hvert fald ikke ringere på HTPC (bedre?).
Men DVD kan være markant bedre via HTPC, da upscaleren i mange afspilllere/fjernsyn, kan være ret ringe. At lade HTPC'en upscale, virker rigtigt godt, og jeg har endnu ikke set en upscaler, der har kunnet matche HTPC'en.
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
Fimpe Forum Bruger

|
| Sendt: 24 November 2007 kl. 11:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
Jeg har et Pioneer BluRay drev (BluRay læser, DVD brænder) og det kostede mig 1500 kroner. Mit grafikkort er et Asus 8600GT (Silent).
Det kører forrygende, og billedkvaliteten er helt i top på mit Toshiba Regza (1920x1080 via HDMI). Jamen så kan os der tøver lidt endnu vel bare hoppe på vognen
Bemærk! At grafikkortet skal understøtte HDCP for at kunne afspille BluRay! Selvom Nvidia8600 chippen understøtter HDCP, er der enkelte grafikkortproducenter, der ikke understøtter denne funktion i deres version af Nvidia8600 chipsættet. Så kig efter HDCP understøttelse.
Der skal vel også lige være understøttelse af HD decodning som f.eks. Nvidia 86 - 8800 har i Vista og ATI 26-2800 og 3850 -70 har i både Vista og XP. Bruger du Vista? og hvilket program bruger du?
Jeg har endnu ikke kunnet lave en A-B test af en BluRay-afspiller og min HTPC, men har set en del BluRay afspillere, og det er i hvert fald ikke ringere på HTPC (bedre?).
Men DVD kan være markant bedre via HTPC, da upscaleren i mange afspilllere/fjernsyn, kan være ret ringe. At lade HTPC'en upscale, virker rigtigt godt, og jeg har endnu ikke set en upscaler, der har kunnet matche HTPC'en. |
|
|
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 24 November 2007 kl. 18:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vista understøtter som standard IKKE BluRay eller HD-DVD. Så der skal man have seperat software.
Jeg bruger PowerDVD v7.3, og så kan den afspille begge dele.
Jeg bruger Vista, men da det er PowerDVD, der afgører om man kan afspille HD materiale, så burde WinXP ikke være et problem.
Fordelen ved Vista er dog den noget bedre Media Center del og noget lækkere brugerflade, når det nu er en HTPC. Må dog indrømme at jeg kun bruger Media Center delen til at optage fra TV. Ellers bruger jeg en trådløs mus, jeg har liggende på stuebordet sammen med de andre remoter.
Har haft en HD-aften med tre andre, der er meget HD interesseret, og alle var imponeret over kvaliteten af såvel BluRay, som HD materiale direkte fra harddisken.
Har man alligevel en HTPC, er opgraderingen til BluRay drev (1500,-) en meget billig genvej til HD.
Og en rigtigt fed ting: Normalt er mange dedikerede BluRay-afspillere længe om at starte op, fra man sætter en film i. Har læste flere tests (og set real-life) hvor det tager mellem 2,5-3 minutter fra du sætter en skive i, til den starter filmen. På min HTPC (når den er tændt, hvad den ofte er alligevel) tager de ca. 20-30 sekunder før filmen starter, fra jeg har sat skiven i!
Og faktisk kan jeg nå at tænde min HTPC, lade den starte op i Vista og starte filmen, på samme tid som det tager de dedikerede afspillere at starte filmen.
En detalje, men man kan da undre sig over hvad en dedikeret afspiller "spilder" sin tid på, siden det skal tage så lang tid at starte en film... __________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
Fimpe Forum Bruger

|
| Sendt: 24 November 2007 kl. 19:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
Vista understøtter som standard IKKE BluRay eller HD-DVD. Så der skal man have seperat software.
Jeg bruger PowerDVD v7.3, og så kan den afspille begge dele.
Jeg bruger Vista, men da det er PowerDVD, der afgører om man kan afspille HD materiale, så burde WinXP ikke være et problem.
Forskellen ligger i hardwareunderstøttelse i afspilningen, se lige denne test
http://www.tomshardware.com/2007/10/26/avivo_hd_vs_purevideo /page9.html
Her gør Nvidia 8600 det godt men KUN i Vista!
Decoderen i PowerDVD (som faktisk er Nvidias) gør det kun så godt som hardwaren og driverne tillader det 
Fordelen ved Vista er dog den noget bedre Media Center del og noget lækkere brugerflade, når det nu er en HTPC. Må dog indrømme at jeg kun bruger Media Center delen til at optage fra TV. Ellers bruger jeg en trådløs mus, jeg har liggende på stuebordet sammen med de andre remoter.
Har haft en HD-aften med tre andre, der er meget HD interesseret, og alle var imponeret over kvaliteten af såvel BluRay, som HD materiale direkte fra harddisken.
Har man alligevel en HTPC, er opgraderingen til BluRay drev (1500,-) en meget billig genvej til HD.
Og en rigtigt fed ting: Normalt er mange dedikerede BluRay-afspillere længe om at starte op, fra man sætter en film i. Har læste flere tests (og set real-life) hvor det tager mellem 2,5-3 minutter fra du sætter en skive i, til den starter filmen. På min HTPC (når den er tændt, hvad den ofte er alligevel) tager de ca. 20-30 sekunder før filmen starter, fra jeg har sat skiven i! Og faktisk kan jeg nå at tænde min HTPC, lade den starte op i Vista og starte filmen, på samme tid som det tager de dedikerede afspillere at starte filmen. En detalje, men man kan da undre sig over hvad en dedikeret afspiller "spilder" sin tid på, siden det skal tage så lang tid at starte en film...  |
|
|
|
| Til top |
|
| |
kvestergaard Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 339
|
| Sendt: 02 Januar 2008 kl. 15:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man har lyst til en kombo HD-DVD/BD HTPC så laver LG et kombodrev der kan bestilles hjem fra Tyskland til ca. 1800,- inkl. fragt. Det hedder GGC-H20L.
Her i starten af 2008 kommer AMD/ATI med et nyt chipset til bundkort ved navn RS780 (780G) som har UVD 2.0 (fuld hardware accelereret dekodning af MPEG-2, VC1 og h.264), understøtter den maksimale båndbredde for BD/HD-DVD (40 mbps) og scorer 130 ud af 130 point på HQV benchmarken (samme score som Denon 3930 der anses for at være en af de bedste DVD-afspillere mht. billedkvalitet).
|
| Til top |
|
| |
slate Forum Bruger

Bruger siden: 22 Maj 2007 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 423
|
| Sendt: 02 Januar 2008 kl. 15:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
chewie Forum Bruger

Bruger siden: 11 September 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5
|
| Sendt: 04 Januar 2008 kl. 09:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til kvestergaard
Har du en link til hvor RS780 er blevet testet, jeg overvejer selv dette kort HVIS jeg bygger en HTPC, jeg er i meget vildrede om jeg skal bygge en HTPC (den skal kun bruges til HD DVD og Blu ray), fordi jeg synes at amn kæser om meget svingende kvalitet og stabilitet. I dag bruger jeg en Toshiba XE-1 og en PS3 der kører HDMI til en DVDO VP50, og jeg er meget tilfreds med billedkvaliteten.
Jeg kigger på HTPC løsningen fordi, jeg kan få HD-DVD og Blu ray i en afspiller samt få HD audio i via analog til min Lexicon MC-12B EQ, som jeg er meget glad for . Jeg havde kig på en Sammy 5000, men den ser ikke ud til at leve op til det, som blev lovet fra starten.
MVH
Chewie
|
| Til top |
|
| |
kvestergaard Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 339
|
| Sendt: 04 Januar 2008 kl. 14:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Chewie
Nej, chipsettet bliver først frigivet 23. januar (det har jeg hørt i hvert fald).
Jeg har også selv været i tvivl om hvorvidt jeg skulle lave HTPC eller købe en set-top afspiller. Men jeg er kommet til den konklusion at med en HTPC får jeg både HD-DVD/BD i én maskine, som også er kodefri (hvilket er vigtigt for mig da jeg gerne vil have mulighed for at købe film hjem fra USA). Samtidig får jeg en "HD selector" gennem en FloppyDTV og en HD harddisk-recorder. Og så er det ikke mindst noget billigere.
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|