| Forfatter |
|
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 29 August 2007 kl. 00:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Erfaring, sund fornuft, logik, og solidt håndværk - det er det eneste jeg stoler på
|
| Til top |
|
| |
heltny Udelukket fra forum

Cujo m.fl.
Bruger siden: 08 Juni 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1336
|
| Sendt: 29 August 2007 kl. 01:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
|
Erfaring, sund fornuft, logik, og solidt håndværk - det er det eneste jeg stoler på
|
|
|
Ja og andre kun på måleresultater og teori, selvom de sjældent fortæller hele sandheden 
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 29 August 2007 kl. 01:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du bruger stænger at glat maskinstål til åg er du godt på vej - desværre kan jeg ikke huske den nøjagtige betegnelse
Til dine store magneter vil 15x15mm være fint
Jeg overvejer at lave mine så de rager forbi magneter - så kan de skrues fast ved siden af magneter og derved undgå limning
Det er næppe det helt ideelle for magnetfeltet, men der er jo altid kompromisser - det ideelle ville være at lave mere facon i åget og have en mindre tap til fastspænding, men jeg tvivler på der vil være nogen lydmæssig forskel
Hvad er målene på dit bånd ?
|
| Til top |
|
| |

Cujo m.fl.
|
| Sendt: 29 August 2007 kl. 02:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Båndet måler 185 cm x 20 mm.
Det skulle gerne spille fra ca 1 Khz og op (ja det er nok begrænset hvor højt det går uden at rulle af)
Ved ikke om jeg skal beholde denne "version" =
http://aycu10.webshots.com/image/26009/2003200107415831425_r s.jpg
Åget, er så "forkert" men det er ikke til at komme ind bag magneterne med noget  ____________________________________________________________ __________
Hvordan vil Åget virke, hvis man sætter det sådan her = http://aycu25.webshots.com/image/26024/2002512135363254853_r s.jpg
Det ville gøre det hele noget nemmere, men det BEHØVER ikke være nemt 
Ellers jeg skal lave det forfra og lave det sådan her =
http://aycu03.webshots.com/image/25602/2005402136366646396_r s.jpg
Sidste er jeg lidt i tvivl om, for magneterne måler 1 x 3 x 4 og der vil så kun være under 4 mm af den rigtige polaritet - hvorimod der er 3 cm ens polaritet på 1. og 2. version.
Båndet vil selvfølgelig ikke bevæge sig meget, når det "kun" spiller fra ca 1 Khz (18 Db/oktav) og jeg kunne jo "lægge" det, så det ligger 1 mm under magnetoverfladen 
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
| Sendt: 29 August 2007 kl. 09:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Her har du en simulering af din nederste tegning.
Her har du 1,2 T i åget og 0,13 T i gabet. Alt for meget tab og der er ikke nogen styr på magnetismen overhovedet.

|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
| Sendt: 29 August 2007 kl. 10:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey Sync - Nu du har gang i FEMM - kunne du så lokkes til at lave en simulering af heltny's øverste tegning - bare for sammenligningens skyld? For min sunde fornuft siger mig at den ikke er ringere end den du viser herover. Jeg gætter på at den giver et mere lineært felt. Der er dog næppe tvivl om at den midterste er den bedste løsning, hvis åget lige får lov at få fat på magneternes ydersider.
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

|
| Sendt: 29 August 2007 kl. 11:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

|
| Sendt: 29 August 2007 kl. 11:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det er den jeg tænker på, men jeg tror du har vendt det ene magnetpar forkert.
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 29 August 2007 kl. 11:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den første opstilling syncronic simulerer skal muligvis have polplade/jern på fronten til at danne magnetgab - så svarer det til hvad der er brugt f.eks på en DECCA/GAMMA og sikkert en del andre produktions enheder
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

|
| Sendt: 29 August 2007 kl. 11:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Vente magnetismen forkert... prøver lige igen.. tror det bliver noget bedre... LOL
Her er den rigtige... det SER bedre ud, men der er stadig meget lidt magnetisme i "gabet". 0,1T.... alm domer er oppe på 1 T. Jeg tror ået skal være meget tykkere.

|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

|
| Sendt: 29 August 2007 kl. 11:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Musicus > "Den første opstilling syncronic simulerer skal muligvis have polplade/jern på fronten til at danne magnetgab"
Præcis.. og det er hvad man kan se, ved at simulere.... ! Istedet for at gætte. Men det bliver stadig ikke godt nok.
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

|
| Sendt: 29 August 2007 kl. 11:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sandt nok Sync, det ser heller ikke ud til at åget tilføjer noget af betydning på den sidste simulering.
Nu taler vi sikkert både i øst og i vest, fordi "den bedste" magnetkonfigurationen er stærkt afhængig af formålet.
Hvis vi har frithængende, lange bånd til toneområdet 400Hz-20kHz vil jeg nok bruge et af dem med modstående magneter som lige ovenfor, men helst med u-formede åg som så skal være perforerede eller på anden måde lade lyden passere bagud. Det giver et magnetfelt som er ret lineært over et stort område.
Hvis vi taler om små bånddiskanter med stort set usynlige bevægelser ville jeg gøre mere ud af at fokusere feltet.
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 29 August 2007 kl. 11:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er også et par simuleringer
http://www.michaelgaedtke.de/Home/index.html
Jaja, man kan nu engang kun simulere det som man umiddelbart selv kan finde på - programmet kan vel ikke umiddelbart selv præsentere den optimale løsning ?
Den første simulering synes jeg nu beviser min påstand meget godt - nemlig at magnetgab koncentreres omkring hjørnerne af magneters forkant men langsgående polplader som det bruges i DECCA/GAMMA vil muligvis være endnu bedre
Men en bånddiskant/mellemtone bør ikke bevæge sig markant, så er delefrekens for lav eller ikke stejl nok - og skal en båndiskant gengive dybere mellemtone bør den nok være ophængt i siderne, og betegnes så som en planar driver
Der er som bekendt lavet mange store basmoduler med membranen ophængt foran magneter, og jeg har afprøvet både kun ophænt foroven og forneden, eller fæstnet hele vejen rund eller kun ophængt i siderne i tynd skumgummi - og ja, det har sine ulemper såvel som fordele
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

|
| Sendt: 29 August 2007 kl. 12:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Nej programmet kan ikke selv finde det optimale. Men man kan prøve sig frem og se hvad der dur og hvad der ikke dur. Ham gutten du linker til har brugt samme program som mig... Det er vel ikke tilfældig at han også har simuleret det, hvis han mente han kunne gætte lige så godt uden.
Hans konstruktion er anderledes end dem i har vist, så vidt jeg kan se.
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 29 August 2007 kl. 13:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Syncronic, NU kan vi den snart udenad - jeg forstår ikke din motivation !
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

|
| Sendt: 29 August 2007 kl. 13:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Motivation? Du starter med at sige at du ihvertfaldet ikke behøver nogen simuleringer, men erfaring er nok. Efterfølgende viser jeg at de foreslag der er kommet ikke dur.
Siden har jeg ikke fået nogen form for indikation at nogen mener simuleringer er nødvendige. Havde jeg ikke simuleret det, havde hans resultat helt sikkert ikke været tilfredsstillende.
Det er da dig der bliver ved, selv om alle burde kunne se at det ikke dur det der foreslåes. Det er altså farligt at hjælpe folk på den måde.
|
| Til top |
|
| |

Cujo m.fl.
|
| Sendt: 29 August 2007 kl. 13:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

Cujo m.fl.
|
| Sendt: 29 August 2007 kl. 13:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
syncroniq skrev:
|
Hey,
Motivation? Du starter med at sige at du ihvertfaldet ikke behøver nogen simuleringer, men erfaring er nok. Efterfølgende viser jeg at de foreslag der er kommet ikke dur.
Siden har jeg ikke fået nogen form for indikation at nogen mener simuleringer er nødvendige. Havde jeg ikke simuleret det, havde hans resultat helt sikkert ikke været tilfredsstillende.
Det er da dig der bliver ved, selv om alle burde kunne se at det ikke dur det der foreslåes. Det er altså farligt at hjælpe folk på den måde.
|
|
|
Jeg synes nu det er en ganske glimrende hjælp   ........... Dog er nogle af de simuleringer du viser, som IKKE duer, brugt i f.eks LA FOLIA  
Men den her verden er vist også RET stor 
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

|
| Sendt: 29 August 2007 kl. 13:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Der er en fin hjælp med til programmet.
Den du vil have simuleret dur heller ikke. Det vil være smartere at vende polatiteten på magnetterne. Så behøver båndet ikke være inde i midten. Laver lige en hurtig simulering så du kan se hvad jeg mener.

|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

|
| Sendt: 29 August 2007 kl. 13:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Hvis du erstatter luften imellem de to magnetgrupper med metal, bliver det endnu bedre.
|
| Til top |
|
| |