Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 15:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: magnet (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Sendt: 29 August 2007 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

Ok - fint nok, men Dali Megaline bruger jo nærmest sådan en version her

http://aycu25.webshots.com/image/26024/2002512135363254853_r s.jpg

Men hvis jeg vender magneterne til sådan her =

http://aycu03.webshots.com/image/25602/2005402136366646396_r s.jpg

Så er der bare andre problemer

I en LA FOLIA er det stort set som denne =

http://aycu25.webshots.com/image/26024/2002512135363254853_r s.jpg

Og spiller jo fremragende, både med og uden åg

-------------------

Og erstatter jeg luften med metal, så er der ikke meget åbent bagud

Til top Vis heltny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltny

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 29 August 2007 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

Hey,

De kan godt spille, da der jo ER et magnetfelt. Det er bare ikke ret kræftigt eller liniært.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Sendt: 29 August 2007 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

ok - hvad vil du mene er den bedste løsning - sådan lige umiddelbart ?

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 29 August 2007 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

Måder til at øge effektiviteten - brugen af åg giver hovedsagelig kun et mere homogent felt, men "polplader" kan bruges til at koncentrere feltet omkring båndet

1. Stærkere neodynium magneter

2. Smallere magnetgab

3. Lettere bånd

4. Evt. et bredt bånd med stor magnetflade BAGVED, men udlignes givetvis ved at båndets vægt øges drastisk 

Men det drejer sig hovedsagelig om et vægt/kraft forhold, som med højtalere generelt

Så længe du følger reglerne omkring magnetpoler og elektrisk polaritet, så vil det virke uanset princippet

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Sendt: 29 August 2007 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Måder til at øge effektiviteten - brugen af åg giver hovedsagelig kun et mere homogent felt

1. Stærkere neodynium magneter - Ja men nu har jeg jo de her og vil bruge dem

2. Smallere magnetgab - Ja, men 20 mm er vel ok ?

3. Lettere bånd - Bliver ikke meget lettere end det jeg har (under 1 Gram for 2 meter)

4. Et bredt bånd med stor magnetflade BAGVED  - Ja men så er dipoleffekten jo væk ?

Men det drejer sig mest om et vægt/kraft forhold, som med højtalere generelt

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 29 August 2007 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

Hey,

Du kan prøve og se her... magnetfeltets styrke er på lidt over 0.5 T, frem for 0.1 T vi så før.

Magnetterne er placeret så de frastøder hinnanden.

Der er meget lidt udstråling på ovenstående også.

Her tættere på magnetfeltet

Det kan sikkert forbedres hvis man bruger lidt tid på det, uden tvivel. Men nu har du da noget at gå ud fra. sig til hvis du vil have filerne sendt så du selv kan loade dem.

Held og lykke med projektet.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 August 2007 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

Jamen, hvordan vil du anbringe et bånd i de magnetfelter du får frembragt på ovenstående og på denne her?

Felterne er kraftige, ja, men du må lige huske at båndets kraftpåvirkning er på tværs af feltlinjernes retning - så jeg kan ikke se hvordan den lige skal grejes.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 29 August 2007 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

Hey,

Boye > Ved at modificere den til ovenstående jeg lige har posted.

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 August 2007 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

Hvis magneterne er 1cm tykke kan jeg kun se at der er plads til to bånd på hver ca. 1mm bredde - og de spiller på tværs af hinanden. Eller er der noget jeg misforstår?

Hvis du tog og satte de to magnetpar så de tiltrak hinanden og med kun 2 mm afstand kunne feltet mellem dem såmænd også blive noget kraftigere end med 20 mm afstand - og det helt uden åg.

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 August 2007 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

Ja hvis magnetgab er 20-25mm så er der godt nogle ret store magneter i DEN

Jeg kan ikke lige få øje på de helt store forskelle i feltstyrken

Feltet bøjer indad 45gr. - kan ikke lige se det virke, andet end at båndet også trækkes sideværds

Helt ærligt ser det ud til at du manipulerer med dukumentationen, men det er jo desværre ikke ualmindeligt i den professionelle verden

Der bør også lige tænkes på hvad der er realistisk for en mand som skal lave sit første bånd, og om anstrengelser/udgifter står mål med resultatet - så vidt jeg forstår skal det være rimelig let at lave

Forøvrigt er et bånd på 20mm, og altså et magnetgab på mindst 22mm over grænsen hvor gabets feltstyrke svækkes væsentligt - en anelse smallere og kortere bånd ville nok være meget bedre

Mine kommende bånd med neomagneter bliver henholdsvis 8x120mm og 14x240mm, og ingen bærefolie - men altså noget lidt andet da jeg formoder du vil bruge flere ledere på en bærefolie til at opnå rimelig impedans

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 29 August 2007 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

Hey,

Det jeg kommer med her i tråden er inspiration, og jeg ligger netop op til at han selv får simuleret sig frem til den løsning der passer ham, istedet for at lave den som folk tror det skal være, og gætter sig frem til. Det er jo ikke mig der skal lave båndet. Man kunne fjerne den lille kerne og lade gabet blive imellem de to flader. Så har man et regulært gab. Har bare set det jeg lavede i High Performance Loudspeakers af martin colloms. Så mon ikke det virker.

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 29 August 2007 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

Hey,

Musicus > "men det er jo desværre ikke ualmindeligt i den professionelle verden"

Hvad mener du med det? Jeg er ikke professionel på nogen måde. Jeg arbejder som programmør på fuld tid, og har ikke planlagt at skulle leve af at lave højttalere.

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 August 2007 kl. 00:29 | IP-adresse registreret  

Det skulle kun tages for pålydende, ikke andet - men du svarede ikke på hvorfor du har manipuleret med magnetstørrelser mm. eller om det er en tilfældig smutter, men det ændrer jo altså en del på resultatet - så din tidligere påstand om at erfaring er værdiløs uden fuldgyldig dokumentation synes jeg virker noget upassende. Og det virker endnu mere besynderligt at når din egen "dokumentation" halter, så påberåber du dig at det kun er til inspiration, og at man bare selv kan ændre det så det virker efter hensigten - og hvad er det så lige vi andre laver, om jeg må spørge 

jeg forstår din tilknytning til computeren og dens muligheder, men dit noget hånende tonefald overfor andre som ikke mestrer at bruge sådanne programmer er påfaldende, hvilklet jeg finder særdeles upassende og er ikke særligt befordrende  

Simuleringer er fint nok, men generelt totalt værdiløse når man ikke aner hvad det er man simulerer, hvilket jo altså så også gælder for delefiltre, forstærkertrin mm.  

Men lad os bare lege lidt mere - men så indrømmer jeg at det er tid at prøve simulerings programmet, da denne synes noget mere "uforudsigelig" end andre "sikre" standardløsninger

http://www.peecee.dk/index.php?lid=1&aid=1&pid=2& ; ; ; ; ;loadid=65326&noresize=yes

så skulle linket gerne virke!

Det er kun en principskitse - polstykkerne skal selvfølgelig have mere tykkelse og facon

Men uanset simulering vil jeg nu lave en "model" af princippet - så skal en stykke metaltråd nok fortælle mig om det rykker  

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Sendt: 30 August 2007 kl. 02:36 | IP-adresse registreret  

Den der =

http://www.peecee.dk/index.php?lid=1&aid=1&pid=2& ;loadid=65326&noresize=yes

Kunne være spændende at se, med mine magneter og et gab på 15-16 mm, i det simuleringsprogram.

Jeeg må prøve at sætte mig ind i det

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 30 August 2007 kl. 08:17 | IP-adresse registreret  

Hey,

De første jeg lavede var jeres skitser. Og derfor kan mine heller ikke blive andet end skitser. Jeg har ikke lavet magnetterne størrere, men vist at gabet skal være mindre hvis der skal et ordenlig kraftfelt til.

Det jeg vil anbefale er at man laver sin tegning i autocad (f.eks. i LT) og importere i FEMM. Så har en man målfast tegning at simulere på.

Held og lykke med det. Jeg tror jeg stopper her.

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 August 2007 kl. 10:30 | IP-adresse registreret  

@heltny:

Der er faktisk lavet en der er tæt på den du viser. Den har bare magneterne anbragt anderledes i det magnetiske kredsløb og så noget mere jern til at bære feltet videre. Jernets tykkelse og kvalitet har meget at sige, da man risikerer at det går i mætning, og så hjælper det ikke med flere magneter.

Her ser du simuleringen:

Billederne er (uden tilladelse men på forventet efterbevilling) hentet fra Janils' hjemmeside http://www.soundimage.dk/ hvor der står meget mere om forskellige højttalerprincipper.

Jeg kan kun anbefale at gøre som Sync siger og gå i gang med programmet selv. Det er lidt langsommeligt, men sjovt og meget lærerigt.

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Sendt: 30 August 2007 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Hey,

De første jeg lavede var jeres skitser. Og derfor kan mine heller ikke blive andet end skitser. Jeg har ikke lavet magnetterne størrere, men vist at gabet skal være mindre hvis der skal et ordenlig kraftfelt til.

Det jeg vil anbefale er at man laver sin tegning i autocad (f.eks. i LT) og importere i FEMM. Så har en man målfast tegning at simulere på.

Held og lykke med det. Jeg tror jeg stopper her.

Nå ja, men så vil jeg da også stoppe

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 30 August 2007 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

Hey,

HeltNy > Det er jo ikke for at stoppe dig og dit projekt. Jeg prøvede bare at hjælpe dig på vej med at kunne simulere magnetfeltet istedet for at gætte. Det er til at sætte sig ind i.

Download Femm og kom stille og rolig igang. Så kan du vise dine foreslag og så kan vi kommentere dem hvis du vil.

Ellers kan du da bruge den faktisk meget fine simulering Boye lige har vist. Det ser ud til at virke, og er lavet ordenlig.

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 August 2007 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

Hvordan fastlægger i magnetstyrke når i simulerer, der er jo som bekendt forskel på magneter

Det er imponerende at man stadig får skyld for at gætte, når man bruger standard løsninger som er gennemprøvede

Vær opmærksom på at de viste eksempler med meget smalt magnetgab vil have noget ændrede egenskaber med et bredere magnetgab som der kræves med et meget langt bånd

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 30 August 2007 kl. 15:38 | IP-adresse registreret  

Hey,

Musicus > gætte? Fordi det ikke virker nær optimalt når man tester/simulere det. Jeg er da ligeglad med at mange gør sån, det gør det ikke mere rigtig. I FEMM kan man vælge forskellige typer magnetmaterialer som forskellige ceramiske, neodym osv. Men det vigtigste er at kunne se hvordan det opfører sig.

<< Forrige Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes