| Forfatter |
|
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
| Sendt: 06 September 2007 kl. 09:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
To ting omkring basreflex:
Hvor vigtigt er tætheden af kabinetter (ud over selve porten). Er det fornuftigt at bruge ressourser på tætheden omkring enheder, samlinger etc.?
Hvordan med dæmpning. Der skal vel være godt flow indvendigt. Er skum på siddevægge og bagplade bedst? Skal der laves yderligere dæmpning bag enheden (reflektioner)? __________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 06 September 2007 kl. 10:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er faktisk vigtigere at tætne et reflekskabinet end et lukket! Tabet fra utæthederne vil påvirke afstemningen - og trykket i et reflekskabinet er lige så stort ved en bastransient som i et lukket!
Det vigtigste ang. dæmpning er at materialet ikke må kunne flytte sig, da det vil ødelægge impulsgengivelsen. Og så skal enhed og port kunne "se" hinanden. Men der må gerne være lidt ekstra dæmpning på bagvæggen bag enhed og port, så mellemtoneudstrålingen fra porten minimeres, hvis vi taler om en to-vejs konstruktion.
Jeg bruger pyramideskum på alle vægge, og så lidt MDM-3 (uld) i enderne af kabinettets lægnderetning for at dæmpe stående bølger.
|
| Til top |
|
| |
anda Forum Bruger

Bruger siden: 14 Maj 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 240
|
| Sendt: 06 September 2007 kl. 10:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er helt sikkert en fordel at holde kabinettet så tæt som muligt, da utætheder giver tab (som ikke lige er til at forudse og styre). Desuden opstår der store trykforandinger inde i kabinettet omkring portens afstemningsfrekvens (enheden og luftproppen i porten bevæger sig i fase). Dette vil kunne resultere i hvislelyde omkring små utætheder ved samlingen mellem enheder og kabinet.
Har man brug for at tilføre tab (sænke Q-værdi for delsystemer) kan dette gøres kontrolleret ved at tilføre dæmpemateriale i kabinettet eller tilføre en strømningsmodstand i porten.
teknisk set taler man om 3 forskellige Q-værdier for tab i basreflekshøjttalere:
Qa - er absorptionstab. Absorptions- og dæmpemateriale i kabinettet justerer dette. Jo mere materiale des lavere Q.
Ql - er tab på grund af utætheder. stor utæthed giver lavt Q.
Qp - er tab forårsaget af strømningsmodstand/friktion i porten. stor strømningsmodstand giver lavt Q.
Det totale Q for kabinettet Qkab er givet ved
1/Qkab = 1/Qa + 1/Ql + 1/Qp
Husk dog at dette ikke direkte kan sammenlignes med Qt for en lukket højttaler da denne beskriver samspillet mellem enhed og kabinet.
Qkab angiver Q-værdien for selve helmholtz resonatoren (basreflekskabinettet alene). Denne udgør et 2. ordens båndpasfilter, der ved summation med enhedens output bliver til et 4. ordens højpasfilter (her ses der bort fra delefiltre og enhedens egen afrulning opadtil).
Q-værdier for basreflekskabinetter varierer ret meget afh. hvilke enheder de skal fungere sammen med samt størrelsen på kabinettet. Typisk vælger beregningsprogrammer pr. default et Qkab på 7. Qkab på mellem 3 og 15 er indenfor "normalområdet"
Mvh
Anders D.
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1930
|
| Sendt: 06 September 2007 kl. 10:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja, der er jo ikke meget at tilføje.
2 fede indlæg  __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
| Sendt: 06 September 2007 kl. 11:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det er bare næsten synd at de ligger i denne tråd, eftersom de indeholder meget brugbar faktuel viden. De burde gentages i "Know-how"-forummet.
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

|
| Sendt: 06 September 2007 kl. 11:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men det burde være klart for alle, at det bestem IKKE er lettere at lave en god reflex konstruktion, end en lukket. Men nok snare forholder sig omvendt. Det undskylder jo ikke de ringe reflex konstruktioner, men kan nok ikke genrelt bruges til sammenligning med.
Det viser jo også at konstruktionen kan fintrimmes, og justeres i en grad så resultatet kan blive rigtigt godt. noget som de lukkes til dels manger, pga. deres simplere opbygning. Hvilket jo nok er derfor der er nogen der laver den myte at reflex ikke virker... det er det ikke, det er konstruktøren der ikke virker  __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 September 2007 kl. 12:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
3DX skrev:
|
ja, der er jo ikke meget at tilføje.
2 fede indlæg 
|
|
|
Ja, det er godt..... __________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 September 2007 kl. 12:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
3DX skrev:
|
Men det burde være klart for alle, at det bestem IKKE er lettere at lave en god reflex konstruktion, end en lukket. Men nok snare forholder sig omvendt. Det undskylder jo ikke de ringe reflex konstruktioner, men kan nok ikke genrelt bruges til sammenligning med.
Det viser jo også at konstruktionen kan fintrimmes, og justeres i en grad så resultatet kan blive rigtigt godt. noget som de lukkes til dels manger, pga. deres simplere opbygning. Hvilket jo nok er derfor der er nogen der laver den myte at reflex ikke virker... det er det ikke, det er konstruktøren der ikke virker 
|
|
|
Jeg tror nu nok at en del af de "dårlige" reflex modeller er lavet lige som man vil have dem (=god konstruktør), frem for at det er det bedste man kan fremstille.
Men ved at justere lidt på port og dæmpning kan man i den grad få en reflexhøjttaler til at skifte karakter.... __________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

|
| Sendt: 06 September 2007 kl. 12:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Groove skrev:
3DX skrev:
|
Det viser jo også at konstruktionen kan fintrimmes, og justeres i en grad så resultatet kan blive rigtigt godt. noget som de lukkes til dels manger, pga. deres simplere opbygning. Hvilket jo nok er derfor der er nogen der laver den myte at reflex ikke virker... det er det ikke, det er konstruktøren der ikke virker 
|
|
|
Jeg tror nu nok at en del af de "dårlige" reflex modeller er lavet lige som man vil have dem (=god konstruktør), frem for at det er det bedste man kan fremstille.
Men ved at justere lidt på port og dæmpning kan man i den grad få en reflexhøjttaler til at skifte karakter....
|
|
|
helt enig, det jeg mener er at man sammenlinger en purist lukket konstruktion, med en kosum reflex. og kommer frem til at reflex = med bulder, disco bas osv.
jeg mener blot, at en reflex kan laves med bedre total resultat end en lukket, hvis man ved hvordan. men erkender da at en lukket er lettere at lave. men det er jo ikke det samme som bedre. __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
Boman Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1346
|
| Sendt: 06 September 2007 kl. 12:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
3DX skrev:
|
jeg mener blot, at en reflex kan laves med bedre total resultat end en lukket, hvis man ved hvordan. men erkender da at en lukket er lettere at lave. men det er jo ikke det samme som bedre.
|
|
|
Det afhænger af hvordan man definerer "bedre total resultat".
Hvis man mener mere bas, er det helt korrekt.
Hvis man mener at højttaleren skal gengive det elektriske signal så nøjagtigt som muligt, er det ikke korrekt.
Prøv at lave simuleringer i UniBox og se på stepresponse.
Venlig hilsen
__________________ Boman
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

|
| Sendt: 06 September 2007 kl. 13:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg mener at det total samlede resultat er bedre. der behøver ikke komme mere bas fra en reflex. ved godt mange tror det, men det kommer an på tuning.
jeg mener at det total resultat... bedre dynamik, mere fri gjort bas... ved godt det lyder lige så skidt om musikalsk ... mere precis bas.
jeg syntes lukkede tit har det svært når der skal leveres lidt havre. det har reflex det / kan have det. -lettere med.
__________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
anda Forum Bruger

Bruger siden: 14 Maj 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 240
|
| Sendt: 06 September 2007 kl. 13:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
3DX skrev:
|
jeg mener at det total samlede resultat er bedre. der behøver ikke komme mere bas fra en reflex. ved godt mange tror det, men det kommer an på tuning.
jeg mener at det total resultat... bedre dynamik, mere fri gjort bas... ved godt det lyder lige så skidt om musikalsk ... mere precis bas.
jeg syntes lukkede tit har det svært når der skal leveres lidt havre. det har reflex det / kan have det. -lettere med.
|
|
|
Enig! Jeg har dog hørt lukkede systemer der godt kan levere "havren", men det var også 15" enheder i STORE kabinetter.
Impulssvaret er jo ikke alt (Det er her det lukkede princip har sin force). Lige så vigtig er harmonisk forvrængning og dynamisk kompression. Her har basrefleks en stor force grundet de mindre krav om lineær slaglængde.
Hertil kommer at det lukkede systems fordele mht. impulssvaret let drukner i lytterummets efterklang og egenresonanser.
Mvh
Anders D.
|
| Til top |
|
| |
Boman Forum Bruger

|
| Sendt: 06 September 2007 kl. 13:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg arbejder med digital højttalerkorrektion, og har desværre måtte konstatere at en lineær frekvensgang ikke giver den rette balance i musikken. Der skal være lidt hævning i bassen, og en passende afrulning mod højere frekvenser.
Det skyldes hovedsaglig, at pladeselskaberne "tilpasser" lyden til "almindelige" højttalere. De har nogle "referencehøjttalere", som deres mix skal lyde godt på. Derudover tager de forskellige producere sig store frihedsgrader, når de skaber deres produkt. Det medfører, at man ikke kan nøjes med én targetkurve/frekvensgang - ikke hvis man vil spille alle plader optimalt
"Referencehøjttalerne" er normalt åbne bokse, derfor "passer" lyden bedre til åbne bokse end lukkede.
Jeg forsøger at gengive musikken så tæt på virkeligheden som muligt (hvorfor jeg ikke kan bruge elektrisk forstærket/manipuleret musik til at bedømme lyden på), og for at få den bedst mulige basgengivelse, arbejder jeg med lukkede hjørnehøjttalere. Med passende korrektion kan jeg opnå, at bassen - med korrekt fase - kun kan udbredes én vej - fremad, og at membranen følger signalet så nøjagtigt som muligt.
Jeg ville være utryg ved at bruge et åbent system, hvor der er store fasedrej/forsinkelse i bassen, hvor membranen ikke stopper så hurtigt, hvor membranen er ude af kontrol under afstemningsfrekvensen.
Jeg er så heldig, at jeg selv kan vælge frekvensgangen, derfor behøver jeg ikke et åbent (ukontrolabelt) system til gengive de laveste frekvenser.
Venlig hilsen __________________ Boman
|
| Til top |
|
| |
Boman Forum Bruger

|
| Sendt: 06 September 2007 kl. 14:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
anda skrev:
|
Impulssvaret er jo ikke alt (Det er her det lukkede princip har sin force). Lige så vigtig er harmonisk forvrængning og dynamisk kompression. Her har basrefleks en stor force grundet de mindre krav om lineær slaglængde.
Hertil kommer at det lukkede systems fordele mht. impulssvaret let drukner i lytterummets efterklang og egenresonanser.
Mvh
Anders D.
|
|
|
Ved at benytte hjørnebasser får man så meget "hjælp" af rummet, at man kan klare sig med små udsving/lavere effekt. Derved opnås lav forvrængning.
Jeg oplever ingen problemer med, at impulssvaret drukner i egenresonanser og efterklang.
Venlig hilsen __________________ Boman
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 September 2007 kl. 21:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
|
Det er faktisk vigtigere at tætne et reflekskabinet end et lukket! Tabet fra utæthederne vil påvirke afstemningen - og trykket i et reflekskabinet er lige så stort ved en bastransient som i et lukket!
|
|
|
Hej,
Min uvidenskabelige fornemmelse (håndspålæggelse ) siger mig at kabinets vibrationer falder i niveau når kabinettet ændres fra lukket til åben?
__________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 06 September 2007 kl. 21:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
interessant, Groove. Bare du havde et accelerometer! Hm, ka ik forklare, medmindre porten slipper en del mellemtone ud, som med blokeret port skal slås mere med siderne....
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 06 September 2007 kl. 21:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Groove skrev:
jazzman skrev:
|
|
|
|
Hej,
Min uvidenskabelige fornemmelse (håndspålæggelse ) siger mig at kabinets vibrationer falder i niveau når kabinettet ændres fra lukket til åben?
|
|
|
Lukkede kabinetter er gerne fyldt godt op med dæmpemateriale, hvor det ikke er muligt med basrefleks. Dæmpematerialet i det lukkede kabinet, skulle gerne holde vibrationerne nede på et tåleligt niveau. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
interfacelift Lukket konto

Lukket, eget ønske!
Bruger siden: 07 Oktober 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2224
|
| Sendt: 06 September 2007 kl. 21:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
rockforlife skrev:
|
.... At Joey og chandler er hifi entusiaster, bare fordi de har et sæt Martin Logan stående...
|
|
|
DEN HAR JEG SIDDET OG TÆNKT OVER I FLERE ÅR. hvorfor have dem hvis man ikke har bare lidt forstand på det ??? 
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 06 September 2007 kl. 22:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Satanion skrev:
rockforlife skrev:
|
.... At Joey og chandler er hifi entusiaster, bare fordi de har et sæt Martin Logan stående...
|
|
|
DEN HAR JEG SIDDET OG TÆNKT OVER I FLERE ÅR. hvorfor have dem hvis man ikke har bare lidt forstand på det ??? 
|
|
|
Så vil jeg her komme med en oplysning, der måske vil sætte nogle i en choktilstand. De er skuespillere. Og der er ikke deres eget hjem.
André Jensen
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3328
|
| Sendt: 06 September 2007 kl. 22:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Satanion skrev:
rockforlife skrev:
|
|
|
|
DEN HAR JEG SIDDET OG TÆNKT OVER I FLERE ÅR. hvorfor have dem hvis man ikke har bare lidt forstand på det ???  |
|
|
Hmm... Har aldrig set de martin logan, men jeg har da set et par Cv'ere i fine trækasser... Dog har de aldrig haft dem spillet op
|
| Til top |
|
| |