Emne: Myter i HI-FI ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
NADali Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 434
|
| Sendt: 06 September 2007 kl. 22:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Andre skrev:
Satanion skrev:
rockforlife skrev:
|
.... At Joey og chandler er hifi entusiaster, bare fordi de har et sæt Martin Logan stående...
|
|
|
DEN HAR JEG SIDDET OG TÆNKT OVER I FLERE ÅR. hvorfor have dem hvis man ikke har bare lidt forstand på det ??? 
|
|
|
Så vil jeg her komme med en oplysning, der måske vil sætte nogle i en choktilstand. De er skuespillere. Og der er ikke deres eget hjem.
André Jensen
|
|
|
FUUUUUUUUUUUUUUCK jeg troede det var et reality-program. Her har jeg gået og ventet på at stemme Aniston hjem i min seng. ØVØVØVØVØVØVØVØVØVØVØVVVV __________________ KUBIKKENS VIDNER AF 3. SEPTEMBER 2007
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 06 September 2007 kl. 22:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boman skrev:
anda skrev:
|
Impulssvaret er jo ikke alt (Det er her det lukkede princip har sin force). Lige så vigtig er harmonisk forvrængning og dynamisk kompression. Her har basrefleks en stor force grundet de mindre krav om lineær slaglængde.
Hertil kommer at det lukkede systems fordele mht. impulssvaret let drukner i lytterummets efterklang og egenresonanser.
Mvh
Anders D.
|
|
|
Ved at benytte hjørnebasser får man så meget "hjælp" af rummet, at man kan klare sig med små udsving/lavere effekt. Derved opnås lav forvrængning.
Jeg oplever ingen problemer med, at impulssvaret drukner i egenresonanser og efterklang.
Venlig hilsen
|
|
|
Heller ikke her, og jeg har heller ikke problemer med kabinetvibrationer. En af fordelene ved selvbyg er jo at man selv er herre over konstruktion og afstemning.
mht. den nødvendige membranbevægelse så så er den identisk for de 2 principper (alt andet lige) over resonansfrekvensen. Det er kun i det meget lille område hvor membran og port er i medfase at membranbevægelsen mindskes, under øges den for refleksafstemningn samtidigt med at dæmpningen og dermed kontrollen fra kabinettet forsvinder.
|
| Til top |
|
| |
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
| Sendt: 06 September 2007 kl. 22:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
| interessant, Groove. Bare du havde et accelerometer! Hm, ka ik forklare, medmindre porten slipper en del mellemtone ud, som med blokeret port skal slås mere med siderne.... |
|
|
Kan det ikke være fordi trykket i kabinettet er mindre i reflex, men undtagelse af ved resonansen? __________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |
anda Forum Bruger

Bruger siden: 14 Maj 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 240
|
| Sendt: 07 September 2007 kl. 10:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
Boman skrev:
anda skrev:
|
Impulssvaret er jo ikke alt (Det er her det lukkede princip har sin force). Lige så vigtig er harmonisk forvrængning og dynamisk kompression. Her har basrefleks en stor force grundet de mindre krav om lineær slaglængde.
Hertil kommer at det lukkede systems fordele mht. impulssvaret let drukner i lytterummets efterklang og egenresonanser.
Mvh
Anders D.
|
|
|
Ved at benytte hjørnebasser får man så meget "hjælp" af rummet, at man kan klare sig med små udsving/lavere effekt. Derved opnås lav forvrængning.
Jeg oplever ingen problemer med, at impulssvaret drukner i egenresonanser og efterklang.
Venlig hilsen
|
|
|
Heller ikke her, og jeg har heller ikke problemer med kabinetvibrationer. En af fordelene ved selvbyg er jo at man selv er herre over konstruktion og afstemning.
mht. den nødvendige membranbevægelse så så er den identisk for de 2 principper (alt andet lige) over resonansfrekvensen. Det er kun i det meget lille område hvor membran og port er i medfase at membranbevægelsen mindskes, under øges den for refleksafstemningn samtidigt med at dæmpningen og dermed kontrollen fra kabinettet forsvinder.
|
|
|
Det, du kalder et meget lille område strækker sig typisk over 1 -1½ oktav - Netop i det frekvensområde, hvor kravene typisk er størst.
Det er da rigtigt at membranbevægelserne for basreflekssystemer bliver større end for lukkede systemer et stykke under afstemningsfrekvensen. Ved en afstemning på 35 Hz vil denne overgang ske i omegnen af 25 Hz. Hvor meget sker der herunder?
Ved afstemningsfrekvensen vil enheden i et lukket kabinet bevæge sig 3 - 6 gange så meget som i et basreflekskabinet og alligevel kun generere et lydtrykniveau der er 3-5 dB spl svagere end for basreflekskabinettet.
Mvh
Anders D.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 September 2007 kl. 11:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
anda skrev:
bjørn skrev:
Boman skrev:
anda skrev:
|
Mvh
Anders D.
|
|
|
Venlig hilsen
|
|
|
|
|
|
Det, du kalder et meget lille område strækker sig typisk over 1 -1½ oktav - Netop i det frekvensområde, hvor kravene typisk er størst.
Det er da rigtigt at membranbevægelserne for basreflekssystemer bliver større end for lukkede systemer et stykke under afstemningsfrekvensen. Ved en afstemning på 35 Hz vil denne overgang ske i omegnen af 25 Hz. Hvor meget sker der herunder?
Ved afstemningsfrekvensen vil enheden i et lukket kabinet bevæge sig 3 - 6 gange så meget som i et basreflekskabinet og alligevel kun generere et lydtrykniveau der er 3-5 dB spl svagere end for basreflekskabinettet.
Mvh
Anders D.
|
|
|
Se, det passer jo fint med mine empiriske observationer....en del af den øgede klarhed jeg oplever kan netop være fra en reduceret mængde uønskede vibrationer.
Bassen opleves også noget mere villig med reflex, uden at præcisionen påvirkes hørbart....jeg skal dog stadig arbejde med dæmpningen..... __________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 07 September 2007 kl. 12:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
anda skrev:
bjørn skrev:
Boman skrev:
anda skrev:
|
Mvh
Anders D.
|
|
|
Venlig hilsen
|
|
|
|
|
|
Mvh
Anders D.
|
|
|
Hvis levende musik (akustisk) optages ubeskåret er der en overraskende stor aktivitet under 25Hz. Det er faktisk vigtig for totalindtrykket at den dybe ende gengives så præcist som muligt og med mindst mulig forstyrrelse af den akustisk fase, og her er det lukkede princip igen den bedste, ja eneste brugbare metode.
Som med alt andet kan man selvfølgelig ikke bare smide en tilfældig enhed i et tilfældigt kabinet, det skal gøres med omtanke, dvs. med skyldig hensyntagen til det rum højttalerne skal bruges i.
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3328
|
| Sendt: 07 September 2007 kl. 18:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
At polere sikringer i elskabet giver bedre lyd.
Og en i samme kategori:
At svinge en død kat over hovedet ved fuldmåne skulle give bedre lyd.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 September 2007 kl. 12:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ascari skrev:
At svinge en død kat over hovedet ved fuldmåne skulle give bedre lyd.
|
|
|
Og hvis katten ikke er død er lyden meget mere ubehagelig... __________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |
Neeper Lukket konto

Lukket efter eget ønske
Bruger siden: 11 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 762
|
| Sendt: 10 September 2007 kl. 23:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med hensyn til basrefleks, så er det en del processer man skal igennem hvis det skal blive godt...
Beregninger kan give et udgangspunkt for hvor stort kabinettet skal være, og det er det...
Så kan man lave et kabinet der er lidt for stort, og så burge noget til at reducere volumenen (hos Avance/GamuT brugte vi rødvin, jeg er lidt mere beskeden og brugte Cola of Fakse Kondi :)
Så kan man prøve sig frem, ændre på porten, og så reducere volumenen, og så justere på porten igen, indtil det falder på plads...
Når man så når frem til det rigtige kompromis mellem volumen, port størrelse, dæmpe materiale og DCR i filteret, og det lyder og måler korrekt, så kommer man til fin trimningen...
Den eneste måde at få det til at falde rigtigt på plads, er at lytte... Og ikke lytte til bassen, men mellemtonen... For når man opnår optimal transparens og renhed i mellemtonen, så er bas impuls responsen korrekt...
I et ukorrekt tunet basrefleks system, modulere man jo mellemtonen med det falske bas signal...
Dette gælder selvfølgelig kun på 2 og 2½ vejs.
Jeg brugte et helt år på det - Det er ikke nemt, men jeg mener da det lykkedes ret okay... Dog er bassen i de fleste rum under 20 M2 for dominerende, men det er ikke grundet højttaleren, men pga. room gain... Her kan man lukke portene, men så bliver mellemtonen bare dårligere...
Mvh Kim
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 11 September 2007 kl. 00:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Neeper skrev:
|
Med hensyn til basrefleks, så er det en del processer man skal igennem hvis det skal blive godt...
Beregninger kan give et udgangspunkt for hvor stort kabinettet skal være, og det er det...
Så kan man lave et kabinet der er lidt for stort, og så burge noget til at reducere volumenen (hos Avance/GamuT brugte vi rødvin, jeg er lidt mere beskeden og brugte Cola of Fakse Kondi :)
Så kan man prøve sig frem, ændre på porten, og så reducere volumenen, og så justere på porten igen, indtil det falder på plads...
Når man så når frem til det rigtige kompromis mellem volumen, port størrelse, dæmpe materiale og DCR i filteret, og det lyder og måler korrekt, så kommer man til fin trimningen...
Den eneste måde at få det til at falde rigtigt på plads, er at lytte... Og ikke lytte til bassen, men mellemtonen... For når man opnår optimal transparens og renhed i mellemtonen, så er bas impuls responsen korrekt...
I et ukorrekt tunet basrefleks system, modulere man jo mellemtonen med det falske bas signal...
Jeg brugte et helt år på det - Det er ikke nemt, men jeg mener da det lykkedes ret okay... Dog er bassen i de fleste rum under 20 M2 for dominerende, men det er ikke grundet højttaleren, men pga. room gain... Her kan man lukke portene, men så bliver mellemtonen bare dårligere...
Mvh Kim
|
|
|
Hvis bassen er for dominerende og kildematerialet er i orden så er der tale om en uheldig afstemning af højttaleren - hver gang.
Skyd ikke budbringeren.
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 11 September 2007 kl. 00:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pelset rotte trukket, - og spigret fast, i mellemtonhøjttalerens 4-5 skruer ..... giver en knastør og komprimeret Nora Jones nyt liv
|
| Til top |
|
| |
Neeper Lukket konto

Lukket efter eget ønske
|
| Sendt: 11 September 2007 kl. 02:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
Neeper skrev:
|
Mvh Kim
|
|
|
Hvis bassen er for dominerende og kildematerialet er i orden så er der tale om en uheldig afstemning af højttaleren - hver gang.
Skyd ikke budbringeren.
|
|
|
Budbringeren?
Er et lytterum en budbringer? Jeg kan desværre ikke bestemme hvor store folks lytterum er, ej heller hvad de er fremstillet af, og hvilken møblering de har... 
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 11 September 2007 kl. 08:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Hvis bassen er for dominerende og kildematerialet er i orden så er der tale om en uheldig afstemning af højttaleren - hver gang"
Det er faktuelt forkert. Lytterummet indgår som en integreret del af det svingende system i kraft af rummets størrelse og vægge/ruder/malerier/møblers vibrationsabsorberende effekt. Det er derfor, en HT kan lyde boomy i et lille lydhårdt betonrum, men tør og velafstemt i et stort rum. Kom nu Bjørn, du har hovedet til at forstå det!
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 11 September 2007 kl. 09:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
B&O har lavet en løsning i femmeren. Her til passes bassen til det aktuelle lytterum. Helt nøgteren set, er det den eneste løsning, der kan virke optimalt. Ellers er der dipolt .
André Jensen
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 11 September 2007 kl. 09:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
At man kan integrere en 6.5" bas/mellem, sømløst med en 1" diskant ved 2.2 khz.
André Jensen
|
| Til top |
|
| |
Boman Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1346
|
| Sendt: 11 September 2007 kl. 09:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
En af største og nok mest fjollede myter i Hi-Fi er myten om tilspilning af diverse Hi-Fi komponenter, lige fra højttalere til netkabler(!)
Man kan argumentere for tilspilning af højttalere, det er et bevægeligt system med ophæng som kan/vil ændre sig med tiden.
Men at et kabel skulle ændre sig ved tilspilning, er der vist ingen hold i.
Det der i virkeligheden sker er, at ens hjerne vænner sig (omprogrammeres) til det nye lydbillede, og accepterer det som værende korrekt.
Vores hørelse er (lige son vores syn) konstrueret til at bemærke ændringer, da det kan betyde fare. Konstant lyd betyder som regel ikke fare.
En højttaler, der lyder spids første gang man lytter til den, vil blive ved med at være spids. Efter et stykke tid mener man bare, at det lyder rigtigt (med mindre man har en reference der forhindrer en i at omprogrammere hjernen).
Derfor er alle Hi-Fi sælgere interesseret i at bevare/udbygge myten om tilspilning.
Venlig hilsen __________________ Boman
|
| Til top |
|
| |
StudioSound Branchemedlem

StudioSound
Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1275
|
| Sendt: 11 September 2007 kl. 11:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boman,
Her er jeg ikke helt enig, elektrolytter f.eks. kræver at være påtrykt spænding et stykke tid før de fungerer optimalt. Dette kan være særdeles hørbart.
Hilsner,
Karsten __________________ www.studiosound.dk
|
| Til top |
|
| |
Neeper Lukket konto

Lukket efter eget ønske
|
| Sendt: 11 September 2007 kl. 11:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boman skrev:
|
En af største og nok mest fjollede myter i Hi-Fi er myten om tilspilning af diverse Hi-Fi komponenter, lige fra højttalere til netkabler(!)
Man kan argumentere for tilspilning af højttalere, det er et bevægeligt system med ophæng som kan/vil ændre sig med tiden.
Men at et kabel skulle ændre sig ved tilspilning, er der vist ingen hold i.
Det der i virkeligheden sker er, at ens hjerne vænner sig (omprogrammeres) til det nye lydbillede, og accepterer det som værende korrekt.
Vores hørelse er (lige son vores syn) konstrueret til at bemærke ændringer, da det kan betyde fare. Konstant lyd betyder som regel ikke fare.
En højttaler, der lyder spids første gang man lytter til den, vil blive ved med at være spids. Efter et stykke tid mener man bare, at det lyder rigtigt (med mindre man har en reference der forhindrer en i at omprogrammere hjernen).
Derfor er alle Hi-Fi sælgere interesseret i at bevare/udbygge myten om tilspilning.
Venlig hilsen
|
|
|
Øhhh... Ja, der er mange myter i denne branche, men højttalere ændre sig altså i den grad under tilspilning.
Mine egne er et fremragende eksempel. De lyder frygteligt når de er nye. Bassen er boooomy og hul, mellemtonen er indelukket, og diskanten er grovkornet...
Det er ikke noget med at hjernen vender sig til det, for jeg kan tage et nyt sæt og stille op ved siden af et tilspillet, og i en blind test, ville de færreste nok gætte der var tale om præcis den samme højttaler.
Der er da også gode tekniske grunde til dette. Det meste af dette skyldes at bas/mellemtone enhedernes resonans frekvens går fra 36 Hz når de er nye, til 30 Hz når de er tilspillet.
Dette bevirker at basrefleks systemet er misaligned, og dermed har et skævt/langt impuls svar... Dette bevirker endvidere at mellemtone gengivelsen bliver moduleret med dette falske bas signal...
Diskanten ændre også parametre, Fres falder ca. 15 Hz fra ny til tilspillet, og dermed ændre Qts sig også, og filteret passer derfor ikke 100 % før det er tilspillet.
Desuden så skal kabler også tilspilles. Men det er ikke så meget leder materialet, men derimod isolerings materialet du skal se på... Kapaciteten ændre sig nemlig...
Mvh Kim
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 11 September 2007 kl. 12:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Neeper
Faldet på 15hz på diskanten, kan vist kaldes for marginalt. Hvor ens er resonansfrekvensen, på forskellige serier af diskanterne ?. Men et fald på 6hz i bassen, skal der tages højde for
Nu skal man aldrig afvise noget. Kan en måling, bekræfte kapacitansen ændre sig på kabler. Det er vel ikke så meget, at det ligefrem har filtermæssig betydning.
MVH
André Jensen
|
| Til top |
|
| |
Boman Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1346
|
| Sendt: 11 September 2007 kl. 13:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
StudioSound skrev:
|
Boman,
Her er jeg ikke helt enig, elektrolytter f.eks. kræver at være påtrykt spænding et stykke tid før de fungerer optimalt. Dette kan være særdeles hørbart.
Hilsner,
Karsten
|
|
|
Hvis elektrolytter ændrer sig må det være målbart.
Er der nogen der har lyst/tid til at lave et sådant forsøg.
__________________ Boman
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|