Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 19:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Myter i HI-FI (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 14
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 12 September 2007 kl. 09:20 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:
I den her sag er tingene dog mere målbare end i øvrige debatter, det bør være nemt at score et par point veda at eftervise dine udsagn omkring ændringen af data på højttalerenheder efter tilspildning.....?

Selv sidder jeg med en underlig fornemmelse, da to erfarne højttalerbyggere taler direkte modstridende om dette, der dog nemt bør kunne verificeres?

Jeg har svært ved at se de store modsætninger. Neeper har sagt resonansen falder ved tilspilning, Boman har spurgt om det skyldes at enheden er spillet varm. Så vi mangler jo egenligt bare at Neeper siger om målingen af ny resonansfrekvens var efter at højttaleren havde stået i et par timer og køle ned eller ej. Hvis den var varm, kan Neeper jo hurtigt gentage målingen med en tilspillet højttaler der er kold.

Thomas Sillesen
Til top Vis Thomas Sillesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Sillesen

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 12 September 2007 kl. 09:54 | IP-adresse registreret  

Jeg syntes bestemt ikke det er klart, trækker lige linierne op:

Neeper skrev:

Der er da også gode tekniske grunde til dette. Det meste af dette skyldes at bas/mellemtone enhedernes resonans frekvens går fra 36 Hz når de er nye, til 30 Hz når de er tilspillet.

Dette bevirker at basrefleks systemet er misaligned, og dermed har et skævt/langt impuls svar... Dette bevirker endvidere at mellemtone gengivelsen bliver moduleret med dette falske bas signal...

Diskanten ændre også parametre, Fres falder ca. 15 Hz fra ny til tilspillet, og dermed ændre Qts sig også, og filteret passer derfor ikke 100 % før det er tilspillet.

Det får jeg til permanente ændringer og at fintuning af kabinet, port, dæmpning og delefilter skal gøres med tilspillede enheder hvor data har "fundet sig selv"...ok?

På den anden side står så:

bjørn skrev:

Jeg har prøvet at sænke resonansfrekvensen på både basenheder og diskantenheder ved hjælp at motion (reelt grov vold) og det virker i et tidsrum der svarer til en halv kop kaffe. I samtlige tilfælde gled enhederne tilbage til de oprindelige data "efter afkøling" en behandling de aldrig bliver udsat for under normal drift. 

Hvis det var anderledes ville levetiden jo være ganske kort, uger i bedste fald. 

I min verden kan begge udsagn da ikke holde vand, og da en måling kan verificere dette nemt er sagen oplagt.

Jeg snakker ikke om oplevede ændringer, men om kontrete fysisk målbare ændringer...lad os holde kabler og kondensatorer ude af debatten et kort øjeblik

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 September 2007 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

Det er en myte man kan købe højttalerkabler til 250000kr, og ens mellemtone enhed har kostet 150kr at producere. Og så opnår man en fantatisk synagi.

André Jensen

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: København
Sendt: 12 September 2007 kl. 10:04 | IP-adresse registreret  

er de 250K også produktions pris ?

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 September 2007 kl. 10:07 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:

Godt set, og uderst relevant

Det er ikke en myte at hype sælger og at der altid er villige købere....

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 12 September 2007 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:

Ifølge producenten er det sikkert tæt på.

André Jensen

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 12 September 2007 kl. 10:14 | IP-adresse registreret  

Andre skrev:
3DX skrev:

André Jensen

Andre, har du et eller andet med drivere du mener er producert for billigt, og solg for dyrt... bare en tanke

er det ikke ca. 30K jeres bånd vil koste i forretninger ? hvad ville kost prisen være ?

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 12 September 2007 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

Andre skrev:
3DX skrev:

André Jensen

nogen lyder oven i købet som om de sælger til under kost pris... -fordi de er flinke hifi entusiaster.

Kinnaps
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 12 September 2007 kl. 10:24 | IP-adresse registreret  

Boman skrev:
Kinnaps skrev:

Hvis alting lyder rigtigt efter et stykke tid, hvorfor så skifte ud?.

Fordi det - i de fleste tilfælde - er en indbildning, og hvis man hører et bedre anlæg, og/eller genvinder sin kritiske sans, kan man godt høre, at det ikke er perfekt.

Hvis man bliver konfronteret med et bedre anlæg, bør man altså kunne høre fordelene med det samme?.

Til top Vis Kinnaps's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kinnaps

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 12 September 2007 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:
Andre skrev:
3DX skrev:

André Jensen

Andre, har du et eller andet med drivere du mener er producert for billigt, og solg for dyrt... bare en tanke

er det ikke ca. 30K jeres bånd vil koste i forretninger ? hvad ville kost prisen være ?

Ja jeg mener klart de enheder der sider i nogle highend højttalere er for ringe. Tag et kik på tad/pioneer. Her har vi en højttaler, der sælges for omkring 70000kr sættet. Jeg har set højttalere til den tre dobbelte pris, hvor enhederne ikke tilnærmelses hvis har samme kvalitet. Det jeg og Eriek arbejder på, vil aldrig blive masseproduceret, men håndlavet i danmark. De vil ikke som en stor del af branchen gør blive fremstillet i kina. Hvad kostprisen reelt er vil jeg godt holde for mig selv. Men jeg kan godt afsløre den er noget højere end 150kr, og eks. Scanspeak ikke producere nogen hvor produktionsprisen, bare kommer  nærheden af hvad de koster os at fremstille.

André Jensen

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Sendt: 12 September 2007 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

Kinnaps skrev:
Boman skrev:
Kinnaps skrev:

Fordi det - i de fleste tilfælde - er en indbildning, og hvis man hører et bedre anlæg, og/eller genvinder sin kritiske sans, kan man godt høre, at det ikke er perfekt.

Hvis man bliver konfronteret med et bedre anlæg, bør man altså kunne høre fordelene med det samme?.

Det er desværre ikke så simpelt. Man kan selvfølgelig let høre det spiller anderledes, men processen med eventuelt at erkende, at det spiller bedre, er meget forskellig fra person til person.

Nogle lytter med åbent sind, mens andre (helst) ikke vil erkende, at det lyder bedre.

Det er megen tro/religion i Hi-Fi verdenen, og ikke alle er interesseret i at opgive deres nuværende tro.

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 12 September 2007 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

Andre skrev:
3DX skrev:
Andre skrev:
3DX skrev:

André Jensen

Ja jeg mener klart de enheder der sider i nogle highend højttalere er for ringe. Tag et kik på tad/pioneer. Her har vi en højttaler, der sælges for omkring 70000kr sættet. Jeg har set højttalere til den tre dobbelte pris, hvor enhederne ikke tilnærmelses hvis har samme kvalitet. Det jeg og Eriek arbejder på, vil aldrig blive masseproduceret, men håndlavet i danmark. De vil ikke som en stor del af branchen gør blive fremstillet i kina. Hvad kostprisen reelt er vil jeg godt holde for mig selv. Men jeg kan godt afsløre den er noget højere end 150kr, og eks. Scanspeak ikke producere nogen hvor produktionsprisen, bare kommer  nærheden af hvad de koster os at fremstille.

André Jensen

er der medregnet jeres løn til udvikling (ca. 500-600 / t) "husleje" osv. ? hvis det nu var et produkt i skulle leve af !

jeg vil tro der er brugt mindst 1000 timer på jeres bånd. = 500.000 + hvad... 5 års husleje.

du sammenligner noget du ikke kan sammenligne.

men ja, men undres over hvilken kvalitet der kan sælges til max pris.  men det gælder nu alle områder hvor der sælges noget...

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Sendt: 12 September 2007 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

Groove> jeg skrev:

"Så vi mangler jo egenligt bare at Neeper siger om målingen af ny resonansfrekvens var efter at højttaleren havde stået i et par timer og køle ned eller ej. Hvis den var varm, kan Neeper jo hurtigt gentage målingen med en tilspillet højttaler der er kold."

Er det ikke sagen i en nøddeskal ? og er det problematisk at måle ?

Thomas Sillesen
Til top Vis Thomas Sillesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Sillesen

Kinnaps
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 12 September 2007 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

Boman skrev:
Kinnaps skrev:
Boman skrev:
Kinnaps skrev:

Det er desværre ikke så simpelt. Man kan selvfølgelig let høre det spiller anderledes, men processen med eventuelt at erkende, at det spiller bedre, er meget forskellig fra person til person.

Nogle lytter med åbent sind, mens andre (helst) ikke vil erkende, at det lyder bedre.

Det er megen tro/religion i Hi-Fi verdenen, og ikke alle er interesseret i at opgive deres nuværende tro.

Det var egentligt også der, jeg ville hen. Andre kan ikke vælge højttalerne for dig. Heller ikke dem, der selv mener de har en korrekt reference. Det valg må du selv træffe.

Til top Vis Kinnaps's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kinnaps

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Sendt: 12 September 2007 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

Endnu en myte: At impedanskurven på en højttaler ændrer sig alt efter hvor højttaleren er placeret i lytterummet..

Thomas Sillesen

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 12 September 2007 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

Thomas Sillesen skrev:
Endnu en myte: At impedanskurven på en højttaler ændrer sig alt efter hvor højttaleren er placeret i lytterummet..

Det tror jeg kun, er delvist korrekt. Jeg er sikker på en hjørne placeret bas vil ændre resonansfrekvens. Da den akustiskeimpedans har ændret sig.

André Jensen 

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 12 September 2007 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

At men kan måle alt der kan høres.

At man kan høre alt der kan måles.

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 September 2007 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

Thomas Sillesen skrev:

Groove> jeg skrev:

"Så vi mangler jo egenligt bare at Neeper siger om målingen af ny resonansfrekvens var efter at højttaleren havde stået i et par timer og køle ned eller ej. Hvis den var varm, kan Neeper jo hurtigt gentage målingen med en tilspillet højttaler der er kold."

Er det ikke sagen i en nøddeskal ? og er det problematisk at måle ?

Det tror jeg og han bør nemt kunne gentage sin måling....

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 12 September 2007 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

Mercury skrev, at hans bedste tweak var forbedring af lytterumsakustikken. Det er jeg 110% enig i, de potentielle forbedringer her overstiger et skift fra 10.000 til 100.000 kr´s anlæg.

Jeg har et stort rum med skråt træloft. Det sluger en masse bas, men efterklangstiden er ******* lang, og det mudrer lydbilledet. Datteren klager over det samme, når hun spiller på flyglet, så det er ikke kun en hifinørd´s indtryk!

Jazzwoman er nok ikke til store skumgummiabsorbere - og det er jeg i øvrigt heller ikke - er der andre oplagte bud? Rummet er på 5.5 x 11m, med 2½-4½m i højden.

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 12 September 2007 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:
Neeper skrev:

Nu har jeg holdt mig væk fra disse forums i en tid, og det forkommer mig pludseligt hvorfor jeg stoppede med at skrive herinde...

Efter jeg blev registreret som branchemedlem, så ophørte alt jeg skev med at passe. I grunden underligt som 10 års professionel erfaring, og 15 års nørderi kan forsvinde ud i den blå luft..

Kan dog glæde mig over, at alle mine kunder er tilfredse, så helt forkert er det jeg laver nok ikke.

nej misundelsens brød er ikke det sidste der bliver spist

Misundelse ihvertfald ikke fra mine side. Neeper har vist at skal du overleve som lille producent, skal du lave et virkeligt kvalitets produkt. Jeg vil da kun ønske ham god vind i sejlene. Jeg har det bedst når jeg ser folk der satser vinder.

Jeg står selv for, at skulle satse en anselig sum penge. Det giver sgu kriller i maven. 

MVH

André Jensen

<< Forrige Side af 14 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes