| Forfatter |
|
Adamfelix Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 488
|
| Sendt: 12 September 2007 kl. 17:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
|
Mercury skrev, at hans bedste tweak var forbedring af lytterumsakustikken. Det er jeg 110% enig i, de potentielle forbedringer her overstiger et skift fra 10.000 til 100.000 kr´s anlæg.
Jeg har et stort rum med skråt træloft. Det sluger en masse bas, men efterklangstiden er ******* lang, og det mudrer lydbilledet. Datteren klager over det samme, når hun spiller på flyglet, så det er ikke kun en hifinørd´s indtryk!
Jazzwoman er nok ikke til store skumgummiabsorbere - og det er jeg i øvrigt heller ikke - er der andre oplagte bud? Rummet er på 5.5 x 11m, med 2½-4½m i højden.
|
|
|
Nogle skumabsorbere med træbeklædning i en flot finér måske.. noget diy. __________________ Højttalere: Epos ELS 3
Forstærker: Luxman LV-100
CD-afspiller: NAD C521BEE
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 12 September 2007 kl. 17:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thomas Sillesen skrev:
| Endnu en myte: At impedanskurven på en højttaler ændrer sig alt efter hvor højttaleren er placeret i lytterummet.. |
|
|
Jeg putter hermed mine minimonitorer i akvariet, da der altså ingen risiko kan være ved dette!  __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1930
|
| Sendt: 12 September 2007 kl. 18:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
at billigt er bedre end dyrt...
ja, måske, men det er nok mere sansynligt at det er omvendt  __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
Guldkysten Lukket konto

Lukket efter bruges ønske!
Bruger siden: 06 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1540
|
| Sendt: 12 September 2007 kl. 18:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Myter : ja nogle tror de har alle svar, og ved alt om noget så menneskeligt som at smag og behag er meget forskellig, intet er definitivt
|
| Til top |
|
| |
Thomas Sillesen Branchemedlem

Nerds.dk
Bruger siden: 29 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1596
|
| Sendt: 12 September 2007 kl. 18:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Thomas Sillesen skrev:
| Endnu en myte: At impedanskurven pEen højttaler ændrer sig alt efter hvor højttaleren er placeret i lytterummet.. |
|
|
Jeg putter hemed mine minimonitorer i akvariet, da der altsEingen risiko kan være ved dette! 
|
|
|
Du skal bare have gang i de gutter her:
http://www.alibaba.com/catalog/11224306/Water_Tight_Speaker. html
Ved ikke om man kan måle forskel på dem, men data ser alligevel så elendige ud, at det vist kan være ligemeget  __________________ Med Venlig Hilsen
Thomas Sillesen
|
| Til top |
|
| |
Neeper Lukket konto

Lukket efter eget ønske
Bruger siden: 11 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 762
|
| Sendt: 12 September 2007 kl. 18:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige for at afslutte den med om enheders resonans frekvens falder fra de er nye til de er tilspillet, så vil jeg da lige oplyse, at det er noget enhver enheds producent ved er et faktum.
Kantophænget og spideren bliver logisk nok blødere når de får noget massage...
Scan Speak oplyser selv data på tilspillede enheder, hvorimod Peerless og det hedengangne Vifa oplyser på nye utilspillede enheder...
Og skægt nok oplyser Scan Speak Fs på 30 Hz på mine 15W... Og de er alle 36 Hz inden de bliver monteret, og tager man en enhed ud af en højttaler der har spillet et halvt år, så er Fs 30 Hz...
Hvis man begynder at udvikle en højttaler med enheder der ikke er spillet 100 % til, så vil højttaleren være forkert afstemt efter noget tid...
Når bjørn skriver: "Jeg har prøvet at sænke resonansfrekvensen på både basenheder og diskantenheder ved hjælp at motion (reelt grov vold) og det virker i et tidsrum der svarer til en halv kop kaffe. I samtlige tilfælde gled enhederne tilbage til de oprindelige data "efter afkøling" en behandling de aldrig bliver udsat for under normal drift."
- så lyder det jo også som om at det er nogle forsøg der er lavet på brugte enheder der allerede har spillet... Og nej, mine falder ikke til 29 Hz, selv om man voldtager dem... De bliver på 30 Hz når de er spillet til...
Mvh Kim
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 12 September 2007 kl. 18:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Guldkysten skrev:
| Myter : ja nogle tror de har alle svar, og ved alt om noget så menneskeligt som at smag og behag er meget forskellig, intet er definitivt |
|
|
Sigtede den på mig?? __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |
Guldkysten Lukket konto

Lukket efter bruges ønske!
Bruger siden: 06 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1540
|
| Sendt: 12 September 2007 kl. 18:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
Guldkysten skrev:
| Myter : ja nogle tror de har alle svar, og ved alt om noget så menneskeligt som at smag og behag er meget forskellig, intet er definitivt |
|
|
Sigtede den på mig?? |
|
|
nej ikke noget med dig at gøre
|
| Til top |
|
| |
Neeper Lukket konto

Lukket efter eget ønske
|
| Sendt: 12 September 2007 kl. 18:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thomas Sillesen skrev:
| Endnu en myte: At impedanskurven på en højttaler ændrer sig alt efter hvor højttaleren er placeret i lytterummet.. |
|
|
Jeg kan nu godt se (lidt) forskel... 
Jeg kan godt huske debatten hvor du lavede nogen forsøg, men Audio Precision er bare ikke helt så præcist lige når det kommer til impedans målinger...
Man man ændre minimum impedansen op mod 0,1 ohm, men hvis KvK's Gravity ikke kunne trække den større belastning, så må han da ud og købe en ordenlig forstærker... 
Men det er vidst nede i et niveau hvor vi godt kan beslutte at det ikke har nogen praktisk betydning for forstærkeren...
|
| Til top |
|
| |
Neeper Lukket konto

Lukket efter eget ønske
|
| Sendt: 12 September 2007 kl. 19:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forrsten...
Så er det ikke alle enheder der vil ændre sig så meget som mine gør...
De har en bevægelig masse på kun 13 gram, og en egenresonans på 30 Hz. Det kræver et extremt blødt ophæng og super blød spider... Da massen er så lav, så vil selv små ændringer i hårdheden på kanophænget og spideren have stor indflydelse på Fs.
Forskellen vil nok være mindre på mere almindelig enheder...
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 12 September 2007 kl. 20:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mine højttalere spiller bedst når jeg ved, at jeg er alene hjemme i en hel weekend 
|
| Til top |
|
| |
Adamfelix Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 488
|
| Sendt: 12 September 2007 kl. 20:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Neeper skrev:
|
Forrsten...
Så er det ikke alle enheder der vil ændre sig så meget som mine gør...
De har en bevægelig masse på kun 13 gram, og en egenresonans på 30 Hz. Det kræver et extremt blødt ophæng og super blød spider... Da massen er så lav, så vil selv små ændringer i hårdheden på kanophænget og spideren have stor indflydelse på Fs.
Forskellen vil nok være mindre på mere almindelig enheder...
|
|
|
Bare for nysgerrighedens skyld hvad er data for dine oem-enheder? 
iøvrigt giver jeg dig helt ret, har aldrig målt, men det lyder meget sandsynligt det med at fs falder når enheden er blevet spillet til! - der er også mange som nævner dette rundt omkring på nettet. __________________ Højttalere: Epos ELS 3
Forstærker: Luxman LV-100
CD-afspiller: NAD C521BEE
|
| Til top |
|
| |
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
| Sendt: 12 September 2007 kl. 20:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Neeper skrev:
|
Lige for at afslutte den med om enheders resonans frekvens falder fra de er nye til de er tilspillet, så vil jeg da lige oplyse, at det er noget enhver enheds producent ved er et faktum.
Kantophænget og spideren bliver logisk nok blødere når de får noget massage...
Scan Speak oplyser selv data på tilspillede enheder, hvorimod Peerless og det hedengangne Vifa oplyser på nye utilspillede enheder...
Og skægt nok oplyser Scan Speak Fs på 30 Hz på mine 15W... Og de er alle 36 Hz inden de bliver monteret, og tager man en enhed ud af en højttaler der har spillet et halvt år, så er Fs 30 Hz...
Hvis man begynder at udvikle en højttaler med enheder der ikke er spillet 100 % til, så vil højttaleren være forkert afstemt efter noget tid...
Når bjørn skriver: "Jeg har prøvet at sænke resonansfrekvensen på både basenheder og diskantenheder ved hjælp at motion (reelt grov vold) og det virker i et tidsrum der svarer til en halv kop kaffe. I samtlige tilfælde gled enhederne tilbage til de oprindelige data "efter afkøling" en behandling de aldrig bliver udsat for under normal drift."
- så lyder det jo også som om at det er nogle forsøg der er lavet på brugte enheder der allerede har spillet... Og nej, mine falder ikke til 29 Hz, selv om man voldtager dem... De bliver på 30 Hz når de er spillet til...
Mvh Kim
|
|
|
Det er hvad jeg kalder et seriøst svar 
__________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |