| Forfatter |
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 26 August 2007 kl. 12:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
klc-audio skrev:
|
En god jord. Det virker i hvertfald her.
Trægulv = blød afkobling, beton gulv = spikes - sådan stort set... |
|
|
Spikes på beton er dog nok noget nær det værste jeg kan huske jeg har prøvet.
|
| Til top |
|
| |
Rainbow Lukket konto

Eget ønske
Bruger siden: 03 December 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 299
|
| Sendt: 26 August 2007 kl. 12:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej! Jeg har lavet en plint af mdf-plader til min Rega Planar 3, hvor der er lavet plads således at motor hænger ned i en udskæring. 7 stk. mdf-plader limet sammen har givet en fantastisk ro i lydbilledet. Pladespilleren er selvfølgelig væghængt stående på en hylde af, ja prøv og gæt......mdf. Selvfølgelig spiller det også ind at man har lavet et tweak. Det skal jo helst lyde bedre!!!! Alligevel besluttede jeg mig for at lave forsøget på min cd-afspiller. Den står på et rack som igen står på trægulv. Den modtager masser af resonanser fra mine JBL 240TI. Jeg prøvede at stille et glas vand ovenpå afspilleren og hoppe på gulvet ved siden af den. Vandet bevægede sig. Så limede jeg 4 mdf-plader sammen, stillede den ovenpå med dæmpefødder. Hoppede igen, ingen bevægelse i vandet. Problemet er bare at WAF-faktoren ikke er særlig stor for nøgne mdf-plader. Selvfølgelig kan de behandles med et eller andet. Jeg overvejer at "skræddersy" mdf-plader til hele mit billige IKEA-rack, således at alle apparater kommer til at stå på mdf. Nu har jeg lige set en som har fået spray-malet sine højtalere hvide hos en autolaker. Det kunne godt gå hen og blive en mulighed her i hjemmet, men jeg skal lige overvinde mig selv til at male mine JBL. Måske skal Ralf Pittelkow tage beslutningen for mig. han ved alligevel alt.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 26 August 2007 kl. 12:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
The Sandman skrev:
Det har ikke nogen virkning, skulle man så skille sin forstærker og andre ting helt ad inden i, så man adskiller 220 volt mod alt det andet der er inde i ens apperat VÅS, hvorfor f..... gør producenterne det så ikke?
Har prøvet det og det virker ikke, hverken i teori eller praksis!
|
|
|
Hold da op! Her er da vist en kandidat til nobelprisen i fysik. Tænk sig Ørsteds teori er tilbagevist d.d. Grunden til at det virker er, selvfølgelig de lange strækninger udenfor forstærkeren. Og der findes tilmed forstærkere, hvor strømforsyningerne er adskilt fra de forstærkende kredsløb. Om man har en virkning ud af at sørge for orden, kommer også an på, om kablerne er ballancerede (ingen virkning) eller ej. hertil skal det være muligt at høre den slags småting på set-uppet, og det er det selvfølgelig ikke så tit. Teorien bag sammensnoede signalkabler er iøvrigt alene resonansdæmpning.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 26 August 2007 kl. 12:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rainbow skrev:
|
Hej! Jeg har lavet en plint af mdf-plader til min Rega Planar 3, hvor der er lavet plads således at motor hænger ned i en udskæring. 7 stk. mdf-plader limet sammen har givet en fantastisk ro i lydbilledet. Pladespilleren er selvfølgelig væghængt stående på en hylde af, ja prøv og gæt......mdf. Selvfølgelig spiller det også ind at man har lavet et tweak. Det skal jo helst lyde bedre!!!! Alligevel besluttede jeg mig for at lave forsøget på min cd-afspiller. Den står på et rack som igen står på trægulv. Den modtager masser af resonanser fra mine JBL 240TI. Jeg prøvede at stille et glas vand ovenpå afspilleren og hoppe på gulvet ved siden af den. Vandet bevægede sig. Så limede jeg 4 mdf-plader sammen, stillede den ovenpå med dæmpefødder. Hoppede igen, ingen bevægelse i vandet. Problemet er bare at WAF-faktoren ikke er særlig stor for nøgne mdf-plader. Selvfølgelig kan de behandles med et eller andet. Jeg overvejer at "skræddersy" mdf-plader til hele mit billige IKEA-rack, således at alle apparater kommer til at stå på mdf. Nu har jeg lige set en som har fået spray-malet sine højtalere hvide hos en autolaker. Det kunne godt gå hen og blive en mulighed her i hjemmet, men jeg skal lige overvinde mig selv til at male mine JBL. Måske skal Ralf Pittelkow tage beslutningen for mig. han ved alligevel alt. |
|
|
Har du prøvet spånplade? Da jeg gjorde det, opgav jeg al MDF.
|
| Til top |
|
| |
Red King Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 552
|
| Sendt: 26 August 2007 kl. 12:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Teorien bag sammensnoede signalkabler er iøvrigt alene resonansdæmpning.
Så har du bare oplevet mere Ro i lyden eller hvordan! For det kan jo helt klart ikke ændret på Resonans fra rummet!
Har du fået nogen uddybende forklaring fra ham den gamle rotte(hvis jeg husker rigtigt)?????
|
| Til top |
|
| |
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
Bruger siden: 13 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 965
|
| Sendt: 26 August 2007 kl. 12:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er en tråd ovre fra ''the dark side'' med nogenlunde samme emne til info og inspiration. May the tweaking force be with you...
http://www.hifi-musik.dk/?page=viewtopic&t=231&postd ays=0&postorder=asc&highlight=tweaks&start=0
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 26 August 2007 kl. 13:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det første man bør gøre er at få reguleret akustikken.
Det har jeg nu fået gjort med 2 corner bass traps fra Ghost. Samlet pris 4000kr
Dette "tweak" overgår klart forbedringerne fra kabler - afkobling - bedre aparater
De ting jeg tidligere har forsøgt mig med er kabler til 38.000 kr , røreffekt til 40.000 kr
Den billige akustiske løsning var klart bedre på parametre som timing i basen, oplevet dynamik og differentiering i hele lydbilledet. Markant bedre taleforståelighed.
Når akustikken er på plads bliver eks. forskelle i kabler markant mere tydelige og dermed meget lettere at afgøre den reele værdi af.
Moralen er start med den største fejl og ret den - Her får du mest effekt for pengene!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 26 August 2007 kl. 13:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Red King skrev:
Teorien bag sammensnoede signalkabler er iøvrigt alene resonansdæmpning.
Så har du bare oplevet mere Ro i lyden eller hvordan! For det kan jo helt klart ikke ændret på Resonans fra rummet!
Har du fået nogen uddybende forklaring fra ham den gamle rotte(hvis jeg husker rigtigt)????? |
|
|
Jeg vil nok ikke lige kalde det ro, men der er en vis maskering, der forsvinder sporløst, når man snor kablerne lidt sammen. Vi er naturligvis ovre i puristafdelingen, men nu er muligheden der altså, så hvorfor ikke?
|
| Til top |
|
| |
klc-audio Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
| Sendt: 26 August 2007 kl. 13:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mercury skrev:
Dette "tweak" overgår klart forbedringerne fra kabler - afkobling - bedre aparater
De ting jeg tidligere har forsøgt mig med er kabler til 38.000 kr , røreffekt til 40.000 kr
Den billige akustiske løsning var klart bedre på parametre som timing i basen, oplevet dynamik og differentiering i hele lydbilledet. Markant bedre taleforståelighed.
Når akustikken er på plads bliver eks. forskelle i kabler markant mere tydelige og dermed meget lettere at afgøre den reele værdi af.
Moralen er start med den største fejl og ret den - Her får du mest effekt for pengene!
|
|
|
HØRT!!
Med risiko for at blive svinet total til, så har jeg set uhyggelig mange, uhyggelig dyre setup, der set fra mit ringhjørne, spiller i et totalt umuligt rum. Fantastisk dyre og fine speakere der stå og gennem sig i et hjørne bag en sofa. Nogle gange griner jeg lidt over alle de penge der er smidt ud når et setup til 25% af prisen vil spille dobbelt så godt i et ordentligt rum. Kom så med det....
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 26 August 2007 kl. 13:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mercury skrev:
|
|
|
Det kunne jeg nok ikke have sagt ret meget bedre. Man skal blot være varsom med reguleringen, fordi et overdæmpet rum er næsten uudholdeligt. Man skal gribe ind der, hvor det generer i lyttepositionen og ikke ret meget mere. Dagens lidt bare og minimalistiske indretningsstil er meget fjendsk overfor hifi eller lyd generelt. Her må man altså vælge enten eller.
|
| Til top |
|
| |
The Sandman Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2007 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 212
|
| Sendt: 26 August 2007 kl. 14:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
The Sandman skrev:
Det har ikke nogen virkning, skulle man så skille sin forstærker og andre ting helt ad inden i, så man adskiller 220 volt mod alt det andet der er inde i ens apperat VÅS, hvorfor f..... gør producenterne det så ikke?
|
|
|
Hold da op! Her er da vist en kandidat til nobelprisen i fysik. Tænk sig Ørsteds teori er tilbagevist d.d. Grunden til at det virker er, selvfølgelig de lange strækninger udenfor forstærkeren. Og der findes tilmed forstærkere, hvor strømforsyningerne er adskilt fra de forstærkende kredsløb.
Om man har en virkning ud af at sørge for orden, kommer også an på, om kablerne er ballancerede (ingen virkning) eller ej. hertil skal det være muligt at høre den slags småting på set-uppet, og det er det selvfølgelig ikke så tit. Teorien bag sammensnoede signalkabler er iøvrigt alene resonansdæmpning.
|
|
|
Kunne ikke give dig mere ret i den udtagelse, der er nogle undtagleser af forstærkere der har en seperat psu, men meget få! Der er imervæk mange ledninger i ens hus og dem kan man jo ikke gøre noget ved, dem der er i vægge osv. Det helt perfekte vil jo være et hus som er magnetisk afskærmet og havde sin psu uden for afskærmningen og forstærkeren og ens apperater inden i det rum så er der slet ikke nogen indflydelse! __________________ Parasound HCA2200 MKII|P/LD-2000|M2Tech Young DSD|Apple Mac Mini|Apple TV|Panasonic VT55|Beogram 6500|Magnepan MG12|Harmonic Tech|Van Den Hul
|
| Til top |
|
| |
flpdk Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 Juni 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 919
|
| Sendt: 26 August 2007 kl. 14:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan vel aldrig skade at rense alle kontaktflader.
Minimer antal spring lyden fortager sig imellem div. kontaktflader. Fjern f.eks. bananstik og brug terminalerne på højttalerne istedet. Det kræver så, at man jævnligt afkorter kablet for at få "friskt" metal som kontaktflade.
Rens laser og CD'er fri for urenheder, så aflæsning af CD'en bli'r så rigtig som muligt. __________________ Mvh Flemming
|
| Til top |
|
| |
mhansen Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 688
|
| Sendt: 26 August 2007 kl. 15:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
The Sandman skrev:
mhansen skrev:
|
Spændene tråd. 
Orden i Kablerne. Strøm og signal kabler adskilt så meget som muligt. Det synes jeg har haft en positiv effekt.
Edit: Ellers er det største tweek af alle vel rigtig placering af højtalere og akustikken i rummet.
|
|
|
|
|
|
Jeg må da vist ha spist søm her til morgen, siden jeg kan komme med sådanne udtaelser. Beklager meget mit uheldige indlæg. Hvis bare jeg havde vist du havde forstand på sådanne fake tweeks, kunne jeg have rådført mig med dig inden jeg brugte tid på sådan noget pjat. Håber jeg kan blive tilgivet.
|
| Til top |
|
| |
The Sandman Forum Bruger

|
| Sendt: 26 August 2007 kl. 15:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
mhansen skrev:
The Sandman skrev:
mhansen skrev:
|
Spændene tråd. 
Orden i Kablerne. Strøm og signal kabler adskilt så meget som muligt. Det synes jeg har haft en positiv effekt.
Edit: Ellers er det største tweek af alle vel rigtig placering af højtalere og akustikken i rummet.
|
|
|
|
|
|
Jeg må da vist ha spist søm her til morgen, siden jeg kan komme med sådanne udtaelser. Beklager meget mit uheldige indlæg. Hvis bare jeg havde vist du havde forstand på sådanne fake tweeks, kunne jeg have rådført mig med dig inden jeg brugte tid på sådan noget pjat. Håber jeg kan blive tilgivet. |
|
|
Hehe du er tilgivet, jeg bære ikke nag  __________________ Parasound HCA2200 MKII|P/LD-2000|M2Tech Young DSD|Apple Mac Mini|Apple TV|Panasonic VT55|Beogram 6500|Magnepan MG12|Harmonic Tech|Van Den Hul
|
| Til top |
|
| |
Holm26 Forum Bruger

Bruger siden: 27 Februar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 265
|
| Sendt: 26 August 2007 kl. 16:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
CSN Teknik skrev:
Holm26 skrev:
kappen skrev:
| Det lyder umiddelbart absurt at der skulle være en forbedring ved at slibe sin cd, for ved læsningen, foregår det jo digitalt. Det vil sige at det eneste der har betydning for lyden, er alt det analoge der sker efter læsningen. |
|
|
Det var osse min første tanke at hvad skulle det hjælpe, men tænkte der kan jo ikke ske noget ved at prøve når nu det er helt gratis... Du kan jo prøve på enkelt og selv høre og hvis du har en cd du har 2 af, så kan du jo prøve om du kan høre forskel.. Du skal selvfølgelig ikke forvente en forskel det svare til at skifte noget udstyr ud, men der er forskel..
|
|
|
Der var engang for mange år siden af hifi klubben solgte nogle grønne tudser hvor man kunne male ydre kanten på sin cd skive også hulet i midten, det skulle efter sigende bevirke at laseren ikke reflekteret sit lys ud til kanten af skiven og retur, det samme gør sig vel gældende ved at slibe sine skiver, det er vel for at bryde lyset fra laseren, så lyset bliver mere direkte og ikke reflekteret i forskellige retninger på skiven
|
|
|
Det er lige netop det der står på den side jeg linkede til.. Mener osse der stod at det virkede bedre en den tuds om det så gør det skal jeg ikke kunne svare på.. Men det var et gratis fif og synes jeg helt ærligt godt at man kunne høre forskel.. Og det kan i hvert fald ikke blive værre af at man gør det... __________________ Surround i Slyngelstuen
|
| Til top |
|
| |
Red King Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 552
|
| Sendt: 26 August 2007 kl. 18:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Mercury skrev:
|
|
|
Det kunne jeg nok ikke have sagt ret meget bedre. Man skal blot være varsom med reguleringen, fordi et overdæmpet rum er næsten uudholdeligt. Man skal gribe ind der, hvor det generer i lyttepositionen og ikke ret meget mere. Dagens lidt bare og minimalistiske indretningsstil er meget fjendsk overfor hifi eller lyd generelt. Her må man altså vælge enten eller. |
|
|
Ja Det kan du havde rat i!
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 26 August 2007 kl. 18:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
| Sendt: 26 August 2007 kl. 18:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
The Sandman skrev:
mhansen skrev:
|
Spændene tråd. 
|
|
|
|
|
|
Det gør de da også...ved ikke hvor mange apparater du har set indvendig, men typisk er 230V input altid med så stor fysisk afstand fra input som muligt (på bagpladen). Dette gælder også indvendig opbygning. __________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
| Sendt: 26 August 2007 kl. 18:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Rainbow skrev:
|
Hej! Jeg har lavet en plint af mdf-plader til min Rega Planar 3, hvor der er lavet plads således at motor hænger ned i en udskæring. 7 stk. mdf-plader limet sammen har givet en fantastisk ro i lydbilledet. Pladespilleren er selvfølgelig væghængt stående på en hylde af, ja prøv og gæt......mdf. Selvfølgelig spiller det også ind at man har lavet et tweak. Det skal jo helst lyde bedre!!!! Alligevel besluttede jeg mig for at lave forsøget på min cd-afspiller. Den står på et rack som igen står på trægulv. Den modtager masser af resonanser fra mine JBL 240TI. Jeg prøvede at stille et glas vand ovenpå afspilleren og hoppe på gulvet ved siden af den. Vandet bevægede sig. Så limede jeg 4 mdf-plader sammen, stillede den ovenpå med dæmpefødder. Hoppede igen, ingen bevægelse i vandet. Problemet er bare at WAF-faktoren ikke er særlig stor for nøgne mdf-plader. Selvfølgelig kan de behandles med et eller andet. Jeg overvejer at "skræddersy" mdf-plader til hele mit billige IKEA-rack, således at alle apparater kommer til at stå på mdf. Nu har jeg lige set en som har fået spray-malet sine højtalere hvide hos en autolaker. Det kunne godt gå hen og blive en mulighed her i hjemmet, men jeg skal lige overvinde mig selv til at male mine JBL. Måske skal Ralf Pittelkow tage beslutningen for mig. han ved alligevel alt.
|
|
|
Har du prøvet spånplade? Da jeg gjorde det, opgav jeg al MDF. |
|
|
Her må jeg vist korrigere....du opgav næsten alt MDF  __________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |
The Sandman Forum Bruger

|
| Sendt: 26 August 2007 kl. 19:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Groove skrev:
The Sandman skrev:
mhansen skrev:
|
Spændene tråd. 
|
|
|
|
|
|
Det gør de da også...ved ikke hvor mange apparater du har set indvendig, men typisk er 230V input altid med så stor fysisk afstand fra input som muligt (på bagpladen). Dette gælder også indvendig opbygning. |
|
|
Nu kan det godt være at jeg ikke har mange indlæg osv. men jeg har set mange og haft mange forstærkere, som igen og igen er efter samme princip OG 220 volt går fra bagpladen og hen til psu'en. Har ikke set nogen forstærker med 220 volts indput fra fronten så igen noget vås, dette kan sq ikke undgås, uden at psu'en er seperat og dermed adskildt fysisk. __________________ Parasound HCA2200 MKII|P/LD-2000|M2Tech Young DSD|Apple Mac Mini|Apple TV|Panasonic VT55|Beogram 6500|Magnepan MG12|Harmonic Tech|Van Den Hul
|
| Til top |
|
| |