Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 19:43   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Sådan kan du forbedre lyden i dit set-up (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 28 August 2007 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

Granholm skrev:

Et kosteskaft lagt imellem højtalerne (oven på dem) med et tæppe der hænger ned og danner en "baffel" imellem højtalerne - nok noget af det bedre jeg har prøvet. Kosteskaft/brædt/pind skal ligge så tæt på fronten som muligt og tæppet skal helst udfylde helt op langs begge højtalere og helt ned til gulvet.

Desværre lav WAF :o( Så det er ikke så tit det kommer op.

Mvh

Hej Granholm!
Jeg har set Duelund benytte dette trick engang.
Om det var godt eller skidt i situationen, kan jeg ikke sige så forfærdeligt meget om, for det blev ikke fjernet medens jeg lyttede til set-uppet.

Men jeg har prøvet noget lignende hos mig selv.
Jeg tror en del af kriterierne for succes med netop det tweak er, at højttaleren er af en beskaffenhed, som klangmæssigt kan klare denne form for uliniær dæmpning. Du dæmper nemlig en stor flade ved temmeligt høje frekvenser, mens samme flade er helt udæmpet ved lavere.
Højttalere kan meget vel være afstemt til en noget anden rumakustik end lige netop med et tæppe mellem kanalerne. Desuden mener jeg en rimelig højttaleropstilling kræver nogen ret lange kosteskafte til at bære tæpperne.
Mine HTér står f.eks. mere end 3m adskilte i en let flad trekant. Ellers kan man ikke få sceneriet op i realistisk størrelse i lydbilledet. Desuden er mine ht lavet til at være liniære i ca. 30 gr. og ikke på aksen.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 August 2007 kl. 18:50 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Granholm skrev:

Et kosteskaft lagt imellem højtalerne (oven på dem) med et tæppe der hænger ned og danner en "baffel" imellem højtalerne - nok noget af det bedre jeg har prøvet. Kosteskaft/brædt/pind skal ligge så tæt på fronten som muligt og tæppet skal helst udfylde helt op langs begge højtalere og helt ned til gulvet.

Desværre lav WAF :o( Så det er ikke så tit det kommer op.

Mvh

Hej Granholm!
Jeg har set Duelund benytte dette trick engang.
Om det var godt eller skidt i situationen, kan jeg ikke sige så forfærdeligt meget om, for det blev ikke fjernet medens jeg lyttede til set-uppet.

Men jeg har prøvet noget lignende hos mig selv.
Jeg tror en del af kriterierne for succes med netop det tweak er, at højttaleren er af en beskaffenhed, som klangmæssigt kan klare denne form for uliniær dæmpning. Du dæmper nemlig en stor flade ved temmeligt høje frekvenser, mens samme flade er helt udæmpet ved lavere.
Højttalere kan meget vel være afstemt til en noget anden rumakustik end lige netop med et tæppe mellem kanalerne. Desuden mener jeg en rimelig højttaleropstilling kræver nogen ret lange kosteskafte til at bære tæpperne.
Mine HTér står f.eks. mere end 3m adskilte i en let flad trekant. Ellers kan man ikke få sceneriet op i realistisk størrelse i lydbilledet. Desuden er mine ht lavet til at være liniære i ca. 30 gr. og ikke på aksen.

Det er nok ikke tilfældigt da jeg har fået overleveret tweeket af en der havde en del kontakt med Steen Duelund. Der er flere ting i det end bare afrulning pga. baffeludvidelsen. Også reflektioner fra det der står imellem højtalerne (i værste fald en stor fjernsynsskærm som hos mig) påvirkes og måske en anelse indvirkning på de frekvenser der resonerer på den led af rummet. Men klart det kan også have negativ effekt som mange andre tweek.

Mvh

Til top Vis Granholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Granholm

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 28 August 2007 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Jeg har askeparket lagt på strøer på beton. (Nybygget).

Producenten af min højttaler anbefaler spikes direkte i gulvet. Spikes'ene skal ikke fastgøres på højttaleren. Og denne kan således "flyttes/bevæges" (lidt) på spikes'ene. For synd for gulvet synes jeg, så det har jeg ikke prøvet. Nu kommer det så...

Jeg prøvede at fastgøre spikes'ene til højttaleren med Tesa dobbeltklæbende tape, og lade spikes'ene hvile på en lille keramisk plade. Tænkte at det måtte give samme resultat som ovenstående.

Det var rigtig-rigtig dårligt! Mudret bas, dårligt perspektiv, "slap lyd" og meget andet. Meget kedeligt.

Det var langt langt bedre blot at lade højttaleren stå på sine "sko". Hvilket jo er en lidt "udefineret kobling". Men måske har det ramt noget rimeligt fornuftigt?!

Men så kommer det ganske rystende; Jeg fik et sæt CeraBall's (tror jeg de hedder) på prøve, og var overbevist om at det da ikke kunne ændre mere end blot ganske små nuancer.

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Det er til dato det vildeste jeg har oplevet med hensyn til afkobling. Jeg ved ikke om det så meget har at gøre med netop det mærke/konstruktion, det kan også skyldes at jeg har ramt noget "der passer" bedre! Resultatet er dog at jeg har siddet i flere timer med kæben nede i skødet, og det er for resten ganske anstrengende, når man samtidig sidder med et kæmpe smil over hele femøren

Alting er bare blevet "strammet op", jeg kan nemt spille 2-3 db højere op end før. Lyden er på en eller anden måde blevet mere "stille". Præcisionen er klasser bedre, alt er mere tydeligt og bassen er helt klar og dyyyb.

Det er sådan en oplevelse der gør denne hobby lidt sjov.

Til top Vis Medlem's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlem

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 28 August 2007 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

Medlem skrev:

<SPAN lang=DA style="FONT-SIZE: 8.5pt; COLOR: black; FONT-FAMILY: Verdana; mso-ansi-: DA">Jeg har askeparket lagt på strøer på beton. (Nybygget).<?:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><?:NAMESPACE PREFIX = O /><O:P></O:P></SPAN>

<SPAN lang=DA style="FONT-SIZE: 8.5pt; COLOR: black; FONT-FAMILY: Verdana; mso-ansi-: DA">Producenten af min højttaler anbefaler spikes direkte i gulvet. Spikes'ene skal ikke fastgøres på højttaleren. Og denne kan således "flyttes/bevæges" (lidt) på spikes'ene. For synd for gulvet synes jeg, så det har jeg ikke prøvet. Nu kommer det så...</SPAN>

<SPAN lang=DA style="FONT-SIZE: 8.5pt; COLOR: black; FONT-FAMILY: Verdana; mso-ansi-: DA">Jeg prøvede at fastgøre spikes'ene til højttaleren med Tesa dobbeltklæbende tape, og lade spikes'ene hvile på en lille keramisk plade. Tænkte at det måtte give samme resultat som ovenstående.</SPAN>

<SPAN lang=DA style="FONT-SIZE: 8.5pt; COLOR: black; FONT-FAMILY: Verdana; mso-ansi-: DA"></SPAN><SPAN lang=DA style="FONT-SIZE: 8.5pt; COLOR: black; FONT-FAMILY: Verdana; mso-ansi-: DA">Det var rigtig-rigtig dårligt! </SPAN><SPAN lang=DA style="FONT-SIZE: 8.5pt; COLOR: black; FONT-FAMILY: Verdana; mso-ansi-: DA">Mudret bas, dårligt perspektiv, "slap lyd" og meget andet. Meget kedeligt.</SPAN>

<SPAN lang=DA style="FONT-SIZE: 8.5pt; COLOR: black; FONT-FAMILY: Verdana; mso-ansi-: DA"></SPAN><SPAN lang=DA style="FONT-SIZE: 8.5pt; COLOR: black; FONT-FAMILY: Verdana; mso-ansi-: DA">Det var langt langt bedre blot at lade højttaleren stå på sine "sko". Hvilket jo er en lidt "udefineret kobling". Men måske har det ramt noget rimeligt fornuftigt?!<O:P></O:P></SPAN>

<SPAN lang=DA style="FONT-SIZE: 8.5pt; COLOR: black; FONT-FAMILY: Verdana; mso-ansi-: DA">Men så kommer det ganske rystende; Jeg fik et sæt CeraBall's (tror jeg de hedder) på prøve, og var overbevist om at det da ikke kunne ændre mere end blot ganske små nuancer.</SPAN>

<SPAN lang=DA style="FONT-SIZE: 8.5pt; COLOR: black; FONT-FAMILY: Verdana; mso-ansi-: DA">!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!</SPAN>

<SPAN lang=DA style="FONT-SIZE: 8.5pt; COLOR: black; FONT-FAMILY: Verdana; mso-ansi-: DA"></SPAN><SPAN lang=DA style="FONT-SIZE: 8.5pt; COLOR: black; FONT-FAMILY: Verdana; mso-ansi-: DA">Det er til dato det vildeste jeg har oplevet med hensyn til afkobling. Jeg ved ikke om det så meget har at gøre med netop det mærke/konstruktion, det kan også skyldes at jeg har ramt noget "der passer" bedre! Resultatet er dog at jeg har siddet i flere timer med kæben nede i skødet, og det er for resten ganske anstrengende, når man samtidig sidder med et kæmpe smil over hele femøren </SPAN><SPAN style="FONT-SIZE: 8.5pt; COLOR: black; FONT-FAMILY: Verdana"></SPAN>

<SPAN lang=DA style="FONT-SIZE: 8.5pt; COLOR: black; FONT-FAMILY: Verdana; mso-ansi-: DA">Alting er bare blevet "strammet op", jeg kan nemt spille 2-3 db højere op end før. Lyden er på en eller anden måde blevet mere "stille". Præcisionen er klasser bedre, alt er mere tydeligt og bassen er helt klar og dyyyb.</SPAN>

<SPAN lang=DA style="FONT-SIZE: 8.5pt; COLOR: black; FONT-FAMILY: Verdana; mso-ansi-: DA"></SPAN><SPAN lang=DA style="FONT-SIZE: 8.5pt; COLOR: black; FONT-FAMILY: Verdana; mso-ansi-: DA">Det er sådan en oplevelse der gør denne hobby lidt sjov. </SPAN>

<!-- Message ''"" -->

Men de Ceraballs bemyndiger sig vel kun til hårdt underlag?? villeikk hjælpe på gulvtæpper og lign blødt underlag????

MVH
Don
Til top Vis don dario's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af don dario

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 28 August 2007 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

Hej Don

Det tør jeg simpelthen ikke svare på... Der er ret mange ting der spiller ind, så man må prøve sig frem er min erfaring. Det er f.eks. også forskelligt fra HT'er til HT'er...

Men sjovt er det

Til top Vis Medlem's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlem

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2006
Sendt: 28 August 2007 kl. 23:57 | IP-adresse registreret  

Medlem skrev:

Hej Don

Det tør jeg simpelthen ikke svare på... Der er ret mange ting der spiller ind, så man må prøve sig frem er min erfaring. Det er f.eks. også forskelligt fra HT'er til HT'er...

Men sjovt er det

OK.. ja afprøvning er også tit vejen frem!! ja der er forskel fra højt hvordan den ska "behandles" og med hvad...
ja gu er det sjovt:-)

MVH
Don
Til top Vis don dario's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af don dario

gx55
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006
Sendt: 29 August 2007 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

jeg har hørt at man hved og sætte en kobber spiral bag på magnet skulle kunne konsentrer magnetfeldt mod svingspolen. spør ikke om hvordan
Til top Vis gx55's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gx55

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 30 August 2007 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

Granholm skrev:

Også reflektioner fra det der står imellem højtalerne (i værste fald en stor fjernsynsskærm som hos mig)

Det betyder en del, prøv at fjerne det tv....ikke bare reflektioner, men hele plastik kassen der resonerer en del selv ved relativt små lydtryk. Prøv at holde hånden let på kabinettet.....

Her er et klart eksempel på at fladskærme er godt for lyden

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 31 August 2007 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:
Granholm skrev:

Også reflektioner fra det der står imellem højtalerne (i værste fald en stor fjernsynsskærm som hos mig)

Det betyder en del, prøv at fjerne det tv....ikke bare reflektioner, men hele plastik kassen der resonerer en del selv ved relativt små lydtryk. Prøv at holde hånden let på kabinettet.....

Jo jeg ved det for det har ikke været der altid. Der bliver også kigget langt efter en fladskærm så måske det ordner sig en dag. Men der hvor jeg boede sidst var der ikke noget fjernsyn og her var der stadig en forbedring (i mit setup) så jeg vil da anbefale at man prøver..

Mvh

Til top Vis Granholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Granholm

HenrikW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006
Lokalitet: København
Sendt: 31 August 2007 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

sikkert ikke jordens nyeste opdagelse, men:

Skiftede igår min sure billige stikdåse med tænd/sluk (den med lampe ja :) ud til en mere industriel type uden tænd sluk og uden den lille dumme lampe - det gjorde en forskel, de høje toner er mindre anstrengte og lyder nu som hvis de før var plaget af forvrængning/interferens.

Om det er lampens skyld eller at fasen måske er blevet vendt på et af apperaterne skal jeg dog ikke kunne sige, jeg vælger at beskylde lampen ;)

Mvh. Henrik

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 03 September 2007 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

Granholm skrev:
Groove skrev:
Granholm skrev:

Jo jeg ved det for det har ikke været der altid. Der bliver også kigget langt efter en fladskærm så måske det ordner sig en dag. Men der hvor jeg boede sidst var der ikke noget fjernsyn og her var der stadig en forbedring (i mit setup) så jeg vil da anbefale at man prøver..

Mvh

Ja, ingen tv overhovedet give jo samme forbredring...bare billigere og med mere tid til musik

Til top Vis Groove's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Groove

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 4
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes