Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 09:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Hvorfor mon båndet? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 27 August 2007 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

Hejsa!

Fed tråd her.

Jeg har måske lidt enkeltheder at tilføje osse.

Spencer har faktisk fat i den rigtige ende omkring bånd.
De påvirkes over hele fladen, såfremt de er lavet ordentligt. Det betyder at de er helt fri for membranopbrydninger.

En dome der spiller over ca. 10KHz har faktisk ikke længere hele membranen at spille med.
Faktisk er det kun kantophænget der bevæger sig ved høje frekvenser. Da hænger midten af domen faktisk stille. Her har man altså en slags mekanisk delefilter, hvor membrancentrum gradvist kobles fra med stigende frekvens.
Dvs at man faktisk anvender denne begrænsning positivt i en ringradiator, idet man simpelthen udelader midten af membranen. Så ender det hele med at bevæge sig ensartet. At man så meget sjældent kan få det til at hænge sammen med andre enheder er desværre nok en realitet.

Bånd svinger helt anderledes ensartet, og så har de tilmed den fordel, at deres egenresonans ligger meget lavere end en tilsvarende dome. I stedet for at være 2 oktaver fri af egenresonansen ved delefrekvensen, så kan der være tale om langt flere. Det vildeste eksempel er vel Megaline, hvor delefrekvensen er omkring 1,2KHz, resonansen er under det hørbare område.
Det giver mulighed for en langt mere ufarvet gengivelse end andre membrantyper.

Spredningsmønsteret er også forskelligt, idet bånd er aflange og domer er runde - endnu da.

Stor spredning er kun mulig, såfremt bølgelængden på den laveste frekvens en enhed skal gengive er stor i forhold til membranen. Det betyder, at enhver rund synkront svingende membran vil have en spredning, der falder med stigende frekvens.
Bånd er typisk lange og smalle, hvilket gør dem til gode horisontale spredere, men samtidig til mindre gode vertikale ditto. Og dte kan jo faktisk være helt fint til HIFI.
Liniekilder er anderledes her, idet de har et andet udstrålingsmønster end punktkilder.

Der er således egentlig god logik i at anvende bånd øverst oppe, men der er jo også lige et delefilter der skal med i betragtning.

Jeg vil sige det på den måde, at skulle jeg vælge princip, så ville det blive bånd, sålænge det ikke indførte en ekstra delefrekvens. Det betyder et meget stort bånd, der jo ikke må være bredt pga spredning. Så ender vi jo i liniekilden alligevel. Den har så følsomhedsproblemer, så der må elektronisk deling til.

Så jeg tager i lyset af omstændighederne nok domen til mig.

Næste skridt kunne blive, at man får fuldstændigt liniært styr på den mekaniske vanding af delingen mellem aktivt område og passivt ditto på domekeglen.
Måske nanoteknologi kan hjælpe til med det en dag.

Indtil da må man finde sig i, at man ikke kan lave højtallere med domer, som kan have samme frekvenskarakteristik i hele spredningsområdet. Der vil altid være trykopbygning direkte på aksen. Hvilket i øvrigt er årsagen til, at en højtaler ikke må måle liniært over 10KHz direkte på aksen. Lige der skal amplituden tiltage over 10KHz, men uden peaks tak! 

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 27 August 2007 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

http://www.zaphaudio.com/nondomes/

osse forvrængningstests af domer. Er I rejje til å bliv sjokket, som det hejjer i Åaarhuuus?
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Vincent.
Branchemedlem
Branchemedlem

Lightnsound.dk

Bruger siden: 19 September 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 27 August 2007 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

http://www.adam-audio.com/hifi/english/index.htm

Jeg mener jo bestemt at de er inde på noget af de rigtige specielt når vi taler de aktive versioner

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 August 2007 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
http://www.zaphaudio.com/nondomes/

osse forvrængningstests af domer. Er I rejje til å bliv sjokket, som det hejjer i Åaarhuuus?

Det er noget siden jeg blev chokkeret over denne test. Men den bekræfter hvad jeg har skrevet. Af de målte bånd, er et lukket bedst. Af de frit hængende bånd, måler det ukorrigeret klart bedst over 4khz. Og mon ikke et bånd med et areal på 300cm2, måler noget anderledes.

André Jensen

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes