| Forfatter |
|
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 27 August 2007 kl. 19:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
JanM skrev:
|
Nemlig, det var det jeg tænkte.. Men mon ikke også det er rigeligt.. Om ikk andet er den ikke proppet med mursten.. Trods alt..

|
|
|
Til normalt brug er det alt rigeligt (jeg har ikke hørt den nævnte model, men generelt). Mange mennesker tror at der er voldsomt stor forskel på lydtrykket ved 100 watt og 180 watt - men det er der ikke. Det er en forskel på 2-3 dB, som for de fleste højest kan høres som lidt mere "styr" på tingene end egentlig lydstyrkeforøgelse.
|
| Til top |
|
| |
JanM Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 777
|
| Sendt: 27 August 2007 kl. 19:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er også kvantiten og kvaliteten af lyden der tæller, resten er ligegyldigt. Hva skal man med alle de watt hvis det alligevel lyder af h lv d* til.

__________________ - Musik speak louder than words... Mr Andersen is BACK!!
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

|
| Sendt: 27 August 2007 kl. 19:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu ER der kraftige forstærkere der lyder godt, det ene behøver ikke udelukke det andet. Men så er prisen som regel også derefter..!
|
| Til top |
|
| |
JanM Forum Bruger

|
| Sendt: 27 August 2007 kl. 19:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som beskrevet i tidligere indlæg, så er watts blevet en ''brian faktor'' (mange steder), og ja, 1500 Bilka watt gi'r sig selv, når det står til 699,-
Som med alt andet, pris og kvaliteten følges et godt stykke hen af vejen.

|
| Til top |
|
| |
Bungi Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2007 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 341
|
| Sendt: 27 August 2007 kl. 19:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror sjokoz har fat i noget, det er nok sådan man beregner wattene for en højttalerenhed. (hvis det er det du mener.) Men Hvordan gør de så med resten af højttaleren, hvis de gør lige som i et sourround hvor de bare lægger det hele sammen, så vil jeg da sige man bliver snydt, for min mine jamoer har 150 watt RMS og min basenhed har 90 watt RMS. Vil det så sige at mine to andre enheder tilsammen har 60 watt?, og hvis de endelig har det så vil det da give en smule problemer hvis jeg vil give bassen bare 70 watt.. (Jeg ved godt at wattene de ikk har noget at sige om lydhøjde eller kvalitet, især nu  men af den grund synes jeg det er underligt at nogle producenter rent faktisk opgiver deres produkter i watt og hvordan og hvorfor :P )
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

|
| Sendt: 27 August 2007 kl. 20:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bungi skrev:
Tror sjokoz har fat i noget, det er nok sådan man beregner wattene for en højttalerenhed. (hvis det er det du mener.) Men Hvordan gør de så med resten af højttaleren, hvis de gør lige som i et sourround hvor de bare lægger det hele sammen, så vil jeg da sige man bliver snydt, for min mine jamoer har 150 watt RMS og min basenhed har 90 watt RMS. Vil det så sige at mine to andre enheder tilsammen har 60 watt?, og hvis de endelig har det så vil det da give en smule problemer hvis jeg vil give bassen bare 70 watt..
(Jeg ved godt at wattene de ikk har noget at sige om lydhøjde eller kvalitet, især nu men af den grund synes jeg det er underligt at nogle producenter rent faktisk opgiver deres produkter i watt og hvordan og hvorfor :P )
|
|
|
Altså, helt grundlæggende så "har" højttalere ikke watt. Når der står angivet et antal watt ved en højttaler så er det den effekt den kan TÅLE. Afhængig af hvilken målemetode der er brugt skal angivelsen som nævnt tages med et stort gran salt, og under alle omstændigheder kan to forskellige højttaleres (eller forstærkeres) watt angivelser kun sammenlignes direkte hvis specifikationen er opgivet efter den samme standard, f.eks. DIN eller RMS, samme impedans osv. Problemet er at der er lige så meget elastik i forstærkernes effektangivelser som i højttalernes maximale belastning, derfor vil enhver 80 watt forstærker ikke automatisk være et perfekt "match" for en højttaler der maksimalt kan tåle 85 wat. Der er alt for mange hvis'er, fordi'er og men'er.
Er der tale om PMPO watt (Peak Music Power Output), så skal angivelsen som regel divideres med mindst 10 for at få noget der giver mening. PMPO måles med extremt høj forvrængning i ultrakort tid (den tid den kan spille uden at smelte )
Grunden til at man bruger PMPO i det hele taget er for f.eks. at kunne sige at et par aktive PC højttalere med en strømforsyning på 5 watt kan yde 2x160 watt. Det lyder nemlig bedre end 2x2 watt.
Specifikt om dine Jamo'er, så kan du ikke regne med at de angivelser der står på enhederne selv har noget at gøre med den samlede max belastning - du ved jo intet om det delefilter der fordeler effekten mellem enhederne. Der kunne i princippet sidde en modstand hvis eneste funktion var at begrænse mængden af effekt der når frem til enheden. På den måde kunne man slippe om at skrive at en højttaler kan tåle 300 watt, selvom enhederne selv højst kan tåle 30.
Generelt er en højttalers følsomhed (normalt angivet som lydtryk på 1 meters afstand når man tilfører den 1 watt) en noget mere brugbar specifikation end max watt.
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 27 August 2007 kl. 20:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan vi få en tilkendegivelse på skribenternes alder......................
|
| Til top |
|
| |
JanM Forum Bruger

|
| Sendt: 27 August 2007 kl. 20:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Bungi Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2007 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 341
|
| Sendt: 27 August 2007 kl. 21:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mercury skrev:
Kan vi få en tilkendegivelse på skribenternes alder......................
|
|
|
Jeg har ikke ligefrem hørt ordet skribenter før  men jeg må vel gætte på at det enten er min ht'er alder eller min egen^^ Jeg er 17 og mine højttalere er... Jeg har ingen anelse, men de er ihvert fald ikke helt nye ;P Det er et par Jamo D 265 hvis det hjælper.
|
| Til top |
|
| |
aurumcantus Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 128
|
| Sendt: 27 August 2007 kl. 22:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min rør bamse (audio note P1) er opgiver til 2x18 w, og det spiller lige så højt som min digitale K/K 8500, (110?w) så ja, watt kan ik rigtig bruges til noget, men har lagt mærke til, at når folk spørger om watt, er de bange for at alt under 50 w er dårligt, men det siger måske mere om at man skal ud og høre det, for at forstå det.
__________________ Mvh
Aurumcantus
|
| |