Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 17:51   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Rockmusikken skal skrue ned (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Silent Knight
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 27 August 2007 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

Fra februar skal barer og restauranter med musik finde volumenknappen og skrue ned.

De skal nemlig til at overholde de støjgrænser, som beskytter de ansatte på andre arbejdspladser.

Små spillesteder bliver ramt
Og det kommer blandt andet til at gå ud over de små spillesteder som for eksempel Amager Bio, som nok må vinke farvel til en del rock-bands.

- Langt de fleste rockorkestre spiller med mere end 85 db, for at bas og trommer skal kunne høres, siger Jesper Nordahl fra Amager Bio.

Han forklarer, at masser af internationale orkestre spiller på et lydniveau, som de har ligget på under hele deres turne rundt i Europa eller verden.

- Det vil derfor være højst besynderligt, hvis vi skal bede dem om noget andet, mener han.

Urealistiske krav
Ikke kun spillestederne, men også fagfolk finder derfor kravene helt urealistiske.

- Almindelig støj på arbejdspladser og musik kan ikke sammenlignes. Det virker ikke gennemtænkt, siger Henrik Winther Hansen, underviser og lydtekniker ved Jysk Musikkonservatorium.

Også på spillestedet Tobakken i Esbjerg vurderer de, at det vil føre til væsentlig forringelse af fremtidens koncerter.

- Det vil tage al mulighed for at nyde en god rockkoncert, hvor der er lidt fysik med, siger Jan Mols Poulsen, leder af Tobakken til JydskeVestkysten.

http://www.dr.dk/NETTV/Update/2007/08/27/095815.htm

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 August 2007 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

Hul i hovedet. Men en ting der slår mig omkring medie-dækningen af dette: Små spillesteder? Øh, hvilket spillested er så stort at der ikke er 85 dB hos medarbejderne? Det kan da umuligt kun være de _små_ spillesteder der bliver ramt.

At stille krav om at medarbejdere der er udsat for meget høj musik skal bruge ørepropper, det kan jeg dog godt se rimeligheden i. Men at forsøge at stoppe spillesteder i at gengive musik med over 85 dB, det er politisk idioti ud over alle grænser.

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 27 August 2007 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Tjah - det er da altid godt for noget.

Lydniveauet til rock koncerter er jo så højt at det anbefales at publikum bruger ørepropper for ikke at få høreskader.

Carsten S Chr
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Schmidt Audio

Bruger siden: 05 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 27 August 2007 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

Det er ganske simpelt !........

Når nu discjockey's, musikere og lydmænd åbenbart ikke selv finde ud af hvad der er rimeligt, så er det kun rimeligt, at de bliver hjulpet lidt på vej ved lovindgreb !.......... Jeg har aldrig rigtigt forstået, at der absolut skal spilles så højt, at publikum bliver nødt til at benytte høreværn !......... I følge min bedste overbevisning, lyder det nødvendigvis ikke bedre med sådan et sæt "gule sataner" proppet langt ned i øregangene !.........

At 85 Db så er lige i underkanten, er så en anden ting !....... Men det er dog bedre end den nuværende situation !.........

Så kan de lære det !........

Mvh

Carsten Schmidt Christensen
Til top Vis Carsten S Chr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Carsten S Chr

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 August 2007 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

50 Db eller der under, må være riglig, for så er det mulig at førre samtale, og man komme ikke til at skade sin øre for livet (der er mange musike, der er halv døve, så de har også god at der blive skruget meget ned), så næst gang du kan til koncer få man udlevret hørre bøffer  
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

Yhde
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004
Sendt: 27 August 2007 kl. 23:20 | IP-adresse registreret  

Man kommer vel ikke til en koncert for at snakke sammen?
Jeg er semi-prof musikker, og finder det meget uacceptabelt at sætte en så lav grænse, Rock musik skal ikke kun høres, det skal mærkes-.. En trommesolo lyder nu ikke særlig fed hvis der ikke er dynamik i den?.. og ja dynamik skal der satme til når man hører live musik...

desuden bliver mange musikkere ikke halvdøve af at spille live, det bliver de i øvelokalet..
Til top Vis Yhde's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Yhde

floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007
Sendt: 27 August 2007 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

Yhde præcis.

Det her lugter vist lidt af, at der er flere herinde som ikke kommer nok ud og høre musik

Floes gamle vin på nye flasker
Til top Vis floe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af floe

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 27 August 2007 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

VAR, VAR DU MÅ TALE HØJER

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 27 August 2007 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

Yhde skrev:

Måske ikke, men personligt kommer jeg der heller ikke for at få varige høreskader. Jeg bruger altid ørepropper til koncerter, men ville da helst undvære dem.

Yhde skrev:

Jeg er semi-prof musikker, og finder det meget uacceptabelt at sætte en så lav grænse, Rock musik skal ikke kun høres, det skal mærkes-..

Alting med måde   Man burde nok have fundet en gylden middelvej, men på mig virker det temmeligt selvudslettende at der skal skrues så meget op at både musikere, personale og gæster skal bære høreværn for ikke at blive døve.

Yhde skrev:
og ja dynamik skal der satme til når man hører live musik...

desuden bliver mange musikkere ikke halvdøve af at spille live, det bliver de i øvelokalet..

De genvinder jo så nok ikke hørelsen ved at spille live musik ved sindssyge lydtryk.

Som sagt tidligere mener jeg at man burde have fundet en gylden middelvej. Dog synes jeg det er fint at der nu kommer nogle regler på området. Hellere 85 db end de skadelige niveauer vi er blevet vant til.

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 27 August 2007 kl. 23:44 | IP-adresse registreret  

Har prøvet at værre til nogel live koncerter, men mange gange blive der spille så højt, at man faktis får ond i øren, det er grund til at jeg desværre ikke mere gå til live koncerter og det burte ikke værre nødvendig at bruge høreværn, for så er der noget galt.

Det er ligesådan at der over år, her blivet en mode at der skal spille højer og højer, måske er Mp3 gernation der ønske dette.

Silent Knight
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2005
Sendt: 28 August 2007 kl. 00:19 | IP-adresse registreret  

Jeg syntes det er en skandale!

tadman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Sendt: 28 August 2007 kl. 00:42 | IP-adresse registreret  

Yhde skrev:
Jeg er semi-prof musikker, og finder det meget uacceptabelt at sætte en så lav grænse, Rock musik skal ikke kun høres, det skal mærkes-.. En trommesolo lyder nu ikke særlig fed hvis der ikke er dynamik i den?.. og ja dynamik skal der satme til når man hører live musik...

enig! Har samme baggrund og musik skal mærkes! Men, ofte er niveauet for højt, især i den øvre del af frekvenserne, og det er desværre i dette område, at man på kort sigt kan få høreskade i form af tinitus. Amarbio har præsteret virkelig god lyd efter min smag.

vh

Til top Vis tadman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tadman

Bonné
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Sendt: 28 August 2007 kl. 01:12 | IP-adresse registreret  

85 dBa støjgrænse på små spillesteder= slut med akustiske trommesæt, og slut med big band musik, slut med marshall stacks !

Det har intet at gøre med at skrue ned, det er censur over for fest og musik. På en måde bliver det fedt, for det vil genoplive begrebet "undergrundskoncert", hvor der så vil blive spillet "ulovligt" højt. Lyder lidt som forholdene i iran !

Glæder mig til at høre kommentarerne fra dem der før har syntes at de 92 dBa der er tilladt i tivoli er ALT for lidt...

MVH

Bonné

Til top Vis Bonné's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bonné

Yhde
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004
Sendt: 28 August 2007 kl. 01:21 | IP-adresse registreret  

Ja personligt synes jeg at tivoli er alt for lavt, hvis man står lidt væk.

Hvis man ikke kan klare at høre høj musik, må man vel bare stille sig lidt væk fra anlæget, eller rigtig tæt på scenen hvor det heller ikke plejer at være så slemt.. jeg er selvfølgelig enig i at det ikke skal være slemt højt,, var engang til en Carpark north koncert, der efter mit bud tangerede 125-130 db, det kunne ingen holde ud, men at gå ned til 85 er jo dybt latterligt..

Tænk på hvis du kunne høre alle omkring dig synge med, og næsten kun kunne høre folks "dejlige" forslag på hvordan tonerne ligger i forhold til musikken, DET giver hovedpine..!!!
Til top Vis Yhde's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Yhde

hrmand
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Bruger siden: 18 Oktober 2004
Sendt: 28 August 2007 kl. 09:43 | IP-adresse registreret  

Skandale, som SK nævner - ja måske! Jeg ser for mig en Stones koncert i Parken, hvor folk ville forlange pengene tilbage fordi, de ikke kunne høre musikken (!). Men der er vel flere vinkler på sagen ... jeg husker at især Clinton har bidraget med noget om ørets følsomhed i en tråd, der er et par år gammel ...

Er det ikke sådan, at det er den forvrængede lyd, der skader øret mest? Altså at ren lyd bedre kan kaperes af øret? Hvis der er noget om det, kunne det tænkes at afholdelse af koncerter, hvor lydtrykket er højere end 85 db blev fulgt af krav om et anlæg, der kan levere den rene lyd.

Samtidig er det et paradoks - som det er nævnt - at vi opfordres til at bruge ørepropper for at undgå skader "fordi der spilles (for) højt" ... den ideelle situation er selvfølgelig at musikken leveres så tilpas, at det ikke var nødvendigt at tænke på risikoen. Men så går vi glip af nydelsen - lidt ligesom med nydelsesmidler (tobak, vin osv.), det er farligt og vi ved det godt, men nydelsen og afhængigheden gør at vi fortsætter. Musik kan nok ikke kategoriseres helt som nydelsesmiddel, men alligevel: Det er suset, ekstasen, dunket i mellemgulvet og følelsen af nærvær og samvær med de andre koncertnydere, der stadig driver mig afsted til live-musik. Med andre ord er der en trang til at gå til koncerter, for at opnå blandt andet dette. Men hvis lydtrykket som foreslået her, ender med at blive lavere end det vi oplever i Tivoli, tror jeg det bliver lidt som at tilbyde en ryger en smøg uden nikotin ... for at blive lidt i metafor´en: Det virker ikke - oplevelsen af nydelse udebliver!

Selv om jeg dermed er tolerant overfor det høje lydtryk, synes jeg alligevel, der er noget om snakken på diskoteker: Her er der højttalere overalt og man kan ikke flytte sig fra lyden på samme måde som til koncerter, hverken som ansat eller gæst. Så jeg håber evt. lovgivning skelner på dette.

Edit: ... og så rundede vi 1000 indlæg med dette!

DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd

KEF
4 x Q7 + Q9c
Til top Vis hrmand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hrmand

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 28 August 2007 kl. 09:55 | IP-adresse registreret  

Som Bonné nævner kan det ikke lade sige gøre, at have rigtige trommer med på små spillesteder hvis 85 dB skal holdes. Klassiske koncerter må nu også aflyses for i orkestergraven kan de 85 dB ikke overholdes.

Og hvor skal der måles? Foran scenen eller ved mixeren? Jeg har hovedsageligt lavet lyd på små steder med plads til 100-200 tilskuere. Der er meget stor forskel på at stå foran scene og så bagest hvis der er fuld hus. Menneskemængden og lavt til loftet dæmper så meget at de bageste intet vil kunne høre, hvis der skal holdes 85 dB foran scenen.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Jesperthomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Juli 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 28 August 2007 kl. 10:02 | IP-adresse registreret  

Om grænsen er korrekt eller ej aner jeg ikke - ved ikke hvor højt 85 db er, men jeg har været til en del koncerter hvor lyden har været så sindssygt høj at jeg har haft hylen for ørene dagen efter, selv med ørepropper. Og vi taler altså her om en gut der har gået rundt aften efter aften, time efter time med sin kolikramte datter på skulderen med spædbarnsvræl for fuld skrue direkte ind i øret og klaret det fint. Fatter ikke musik skal være så højt at den kan vælte folks ølflasker. Synes det er helt i orden der bliver lavet en grænse for hvor højt der må spilles.
Til top Vis Jesperthomsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesperthomsen

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 28 August 2007 kl. 10:09 | IP-adresse registreret  

hrmand skrev:

Men der er vel flere vinkler på sagen ... jeg husker at især Clinton har bidraget med noget om ørets følsomhed i en tråd, der er et par år gammel ...

Ja det kan jeg også huske han har, men jeg kan dælme ikke finde den...

Her er en indsigtsartikel om øret, men jeg kan også huske en graf over hvor hørelsen var mest liniær? hmm. (edit: måske var det den her jeg tænkte på)
Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
JJAZ

Bruger siden: 21 September 2003
Sendt: 28 August 2007 kl. 10:29 | IP-adresse registreret  

Har nogen overvejet at de 85dBA er maximum gennemsnitlige påvirkning ved en OTTE timers arbejdsdag.

En koncert varer sjældent mere end et par timer og giver således mulighed for noget højere lydtryk. Endvidere er musik dynamisk i modsætning til meget maskinstøj, så der kan spilles markant højere end man tror før man rammer grænsen.

Det skal lige siges at jeg ikke har set det nyhedsindslag der linkes til, men efter tråden her at dømme er der noget som tyder på at en journalist igen ikke har forstået hvad det handler om.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 28 August 2007 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

JJAZ skrev:

Har nogen overvejet at de 85dBA er maximum gennemsnitlige påvirkning ved en OTTE timers arbejdsdag.

En koncert varer sjældent mere end et par timer og giver således mulighed for noget højere lydtryk. Endvidere er musik dynamisk i modsætning til meget maskinstøj, så der kan spilles markant højere end man tror før man rammer grænsen.

Det skal lige siges at jeg ikke har set det nyhedsindslag der linkes til, men efter tråden her at dømme er der noget som tyder på at en journalist igen ikke har forstået hvad det handler om.

Desværre varer en rock koncert ikke kun to timer på små spillesteder.

Der er tjek ind ca. klokken 17.00. Lydprøve fra 18.00 - 20.00. Ofter er der 2-3 bands der spiller fra 22.00 til 01.00. Vi er nu oppe på ca. 5 timer mere eller mindre konstant høj musik. Mellem lydprøve og efter koncert er alm. CD musik, som sikkert også er pænt højt.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes