Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 16:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Rockmusikken skal skrue ned (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hrmand
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Bruger siden: 18 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 28 August 2007 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

Her var den - topic var Hørenedsættelse:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=20483

Og indsparket fra DR her:

http://www.dr.dk/Nyheder/Kultur/2007/08/27/133350.htm?rss=tr ue

DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd

KEF
4 x Q7 + Q9c
Til top Vis hrmand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hrmand

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 28 August 2007 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

Hvis der er tale om et gennemsnitligt lydtryk på 85 dB, så kunne det være interessant at undersøge hvad de gennemsnitlige lydtryk ved typiske koncerter i forskellige genrer/spillesteder er i dag. Om ikke andet så for at få en fornemmelse for hvor stor forskel man kan/skal forvente.

Der er ingen tvivl om at der i forskellige sammenhænge er dynamiske udsving, som f.eks. de førnævnte trommer, der går meget højere op - men gennem et helt musiknummer vil der vel (medmindre man taler om relativt aggresiv rock  ) ofte være svage og kraftige passager, så gennemsnittet havner et sted i midten - måske ikke så langt fra de 85 dB som man først forestiller sig.

Og er der tale om gennemsnit over hele frekvensspektret..? Hvis f.eks. bassen eller stortrommen skal kunne "mærkes" ligesåvel som høres, så skal der som nævnt væsentligt mere end 85 dB til, men hvis resten af spektret ikke ligger i samme niveau er gennemsnittet måske mere moderat. Loven om støj på arbejdspladser har formentlig ikke gjort sig tanker i denne retning - men jeg mener at det er ret åbenlyst at det meste af den støj man normalt forbinder med "støj" på abejdspladser ligger i et frekvensspektrum mellem ca 200 og 2000 hz, f.eks. råben og skrigen i en børnehave/skole, maskiner på en fabrik eller et trykluftbor ved en motorvej. Mere lavfrekvente lyde som f.eks. kick'et fra en stortromme eller punchet fra en bas kan vel dårligt sammenlignes med dette, oveni at jeg mener det er almindeligt antaget at lavfrekvente lyde ikke giver høreskader i samme omfang som mellemtone og diskant ved samme lydtryk.

Når det er sagt, så ville jeg da umiddlebart tro at store stadionkoncerter og lignende får mindst lige så store problemer som små spillesteder - der skal lidt knald på liggehønen hvis dem der står 200 meter fra scenen også skal kunne høre noget. (Jeg ved godt at der som regel er distributionshøjttalere længere væk fra scenen, men alligevel).

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

Clinton
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 28 August 2007 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

Det indlæg I henviser til, er om Densen og deres forstærkere. Jeg påpegede nøvendigheden for lydtryk over 105-108 dB. og højtaleres følsomhed. Jeg arbejder selv i et MEGET støjfyldt miljø, og bruger selvfølgelig høreværn. Derhjemme hører jeg da høj musik, men ikke i overdreven grad. En Rockkoncert skal kunne mærkes, ellers kan den ligeså godt høres på en ghettoblaster. De ansatte skal der også tages hensyn til. Problemet er ikke så stort, for spillestedet kan jo udlevere høreværn til de ansatte. Problemet løst!!!

Audiovector M1
Audiovector AV3C
System Audio 1070
Til top Vis Clinton's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clinton

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 28 August 2007 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

Til en rock koncert på et lille spillested skal man nok regne med lydtrykket 10 meter fra fronten/scenen er små 100 dB. Så herfra er der langt ned til 85 dB. En gns. betragtning har jeg desværre ikke rigtig materiale til.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Clinton
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 28 August 2007 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

Har fundet et cirkulære på arbejdstilsynets hjemmeside http://www.at.dk/sw4515.asp. Der beskrives hvor godt, de forskellige høreværn virker. Der er også henvisninger til andre relaterede emner (støj)

Audiovector M1
Audiovector AV3C
System Audio 1070
Til top Vis Clinton's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clinton

Bonné
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: København
Sendt: 28 August 2007 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

Et vigtigt indspark i debatten, som også forklarer problematikken omkring snit ( Leq ) og peak målinger:

http://www.hoerelse.info/page.dsp?page=1290

MVH

Bonné

Til top Vis Bonné's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bonné

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 August 2007 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

Bonné skrev:

Et vigtigt indspark i debatten, som også forklarer problematikken omkring snit ( Leq ) og peak målinger:

http://www.hoerelse.info/page.dsp?page=1290

Det var lige præcis noget i den retning jeg mente ovenfor..!

JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
JJAZ

Bruger siden: 21 September 2003
Sendt: 28 August 2007 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

Jeg kom i tanke om noget ret så interessant i denne sammenhæng.

Indenfor bærbare afspillere bruges en standard ved navn EN-50332 til at definere max. tilladt output niveau.

I hovedtræk tager man et pinknoise signal og shaper det så dets amplitudekarateristik ligner et gennemsnit af forskellig musik. Det signal må så give max. 100dBSPL.

En iPod med de medfølgende earbuds giver lige nøjagtig 100dBSPL og den spiller altså mere end rigelig højt.

Nå, det var et lille sidespring i debatten.

kongen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2003
Sendt: 28 August 2007 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

Sikke en gang l**t. Jeg har spillet en koncert i mit lov i en sal i ishøj centret - der havde arrangøren desværre overset det faktum at der var en lydmåler bagerst i salen som slog strømmen fra når vi nåede 90 dB. Der var sindssygt med 4 metalbands. Ikke et band så sig fri for at slukke strømmen i løbet af koncerten - et af bands'nes forsanger kom på scenen og lavede et dejligt deathmetal skrig og slukkede for strømmen. Det er umuligt og lyder ad helvede til med lavt niveau. Til dels har man problemer med lyden pga baggear i forhold til front som får det til at mudre rigtigt meget mere end det gør i forvejen og tildels er der problemet med hvor langt lyden rækker... Og hvis amager bio tæller som et lille sted så er der rigtigt mange mindre steder der bliver ramt af det.
Til top Vis kongen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kongen

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 August 2007 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

Det kan være de folk der står bag, i virkeligheden vil have stoppet udbredelsen af rockmusik

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 August 2007 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
Det kan være de folk der står bag, i virkeligheden vil have stoppet udbredelsen af rockmusik

Så har Herbert von Karajan ikke levet forgæves..!

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 29 August 2007 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

Interessant...

Er man modstander af loven, kan man jo blot håbe, at der gøres ligeså 'meget' ud af at håndhæve den, som andre love vedr. støj .

Det er rigtigt, at man ikke uden videre kan sammenligne 'støj' fra musik, og andre typer - især på mange arbejdspladser. Ud over, at begge dele kan blive for højt. Selvom musik basalt er dynamisk af karakter, kan spids('peak')-niveauet på mange arbejdssteder sagtens nå meget højt, langt højere end det meste musik, det være sig akustisk eller elektrisk forstærket.

Høreskader opstår ofte i ørets naturlige forstærkningsområde, omkring 3-4 kHz. Mange instrumenter har kraftige niveauer der... Bækkener, diverse overtoner fra strygeinstrumenter, messingblæsere, el-guitarer m.v. Osse megen industriel/arbejdsplads støj af transient karakter rammer dette område, desværre.

På mig virker loven en kende emsig - skal samme lov osse gælde ansatte i f.eks symfoniorkestre? Ikke? Bliver det á la rygelovgivningen - lokal forurening i form af rygning er sandelig MEGET forkert - at drøne rundt i en stor firhjulstrækker inde i byen er helt OK? Ups, sorry, dette er ikke et politisk forum - hov! Det ER det jo nu!

Jeg har været til mange koncerter i årenes løb, og bestemt fået min dosis af for højt niveau/imbecile lydfolk - noget af det værste (som en anden osse nævner), er forvrængning i det højere frekvensområde. Dårlig bas skader sjælen, ikke hørelsen .

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Klaus Kokholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2005
Sendt: 29 August 2007 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

Et arbejdsmiljøproblem der kunne klares med et simpelt påbud om at alle der arbejder på spillesteder skal udstyres med egnede høreværn. dvs.
formstøbte høreværn, og ikke bare apotekets billige ørepropper. Så kan vi alle nyde musikken uden at få ødelagt hørelsen.

Hvad med klassiske koncerter/operaer? Nede i orkestergraven er der væsentligt over 85dB, og høreskader er faktisk langt mere udbredt blandt
klassiske musikere end rockmusikere, fordi meget få, hvis nogen overhovedet bruger høreværn.

Tør man håbe på samme opfindsomhed med civil ulydighhed som overfor rygning???

K

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 30 August 2007 kl. 00:09 | IP-adresse registreret  

Klaus Kokholm skrev:

Tør man håbe på samme opfindsomhed med civil ulydighhed som overfor rygning???
K

Hæ. Jeg ser for mig en masse underground koncerter - Christiania bliver pludselig in hos alle de smarte. Folk ryger ved koncerterne, PA-leverandørerne må leve af sorte penge. Lydteknikerne bliver hængt ud til spot og spe på forsiden af ekstrabladet.

Mere seriøst: Læs Jacob Navne's indspark som Bonné linker til lidt højere oppe.

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Sendt: 30 August 2007 kl. 00:27 | IP-adresse registreret  

Man kan jo altid, smide et stykke tykkegummi over lydtryk måle, så er problet løst 
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

adamtulinius
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2007
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 30 August 2007 kl. 00:36 | IP-adresse registreret  

Lad mig sige det sådan her: Med en grænse på 85dB bliver det umuligt at spille melodi grand prix'ens temamelodi med symfoniorkester.
I det hele taget bliver opera og lignende med symfoniorkester umuligt. Så i fremtiden bliver det kun orkestre der består af cajun, triangel og
keys der må spille

Ja, der er folk der spiller som død og helvede, og idioter der spiller sindsygt højt på selve scenen, men som andre har sagt - 85dB er jo
latterligt.
Flere spillesteder holder sig jo i dag under de ~105dB i snit over 15 minutter, og det er vi vist flere der er enige om er vejen frem. Hvis det så
også kunne realiseres på selve scenen, var der sikkert mange stage managers og -hands der ville være super glade, men det kommer sgu nok
ikke til at ske
Til top Vis adamtulinius's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af adamtulinius

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 August 2007 kl. 08:28 | IP-adresse registreret  

Et samarbejde med spillesteder må være vejen frem.

Det er sjældent dem der vil have det så forbandet højt, men musikerne og især lydmændende.

Jeg har selv været lydmand, og har oplevet kolleger der ikke turde bede musikerne om at skrue ned på scenen. Dette resulterer så i at lydmanden må skrue endnu højere op for fronten, og så er der ingen vej tilbage.

Klaus Kokholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2005
Sendt: 31 August 2007 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

http://ibyen.dk/musik/article369676.ece

-Det er åbenbart kun i (Forbuds-)Danmark det er et problem. Svenskerne kan åbenbart godt finde ud af at løse det her medf sund fornuft.....

K

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 02 September 2007 kl. 01:50 | IP-adresse registreret  

Tjah - det hele er ved at blive interessant - kaldte vi det ikke 'forbuds'-Sverige? Ville regeringen ikke bekæmpe 'smagsdommere'?
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Bungi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2007
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 02 September 2007 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

At skrue ned for koncerter er overhovedet ikke noget at sammenligne med en arbejdsplads, ved en koncert har man det valg at stille sig længere bagud for at det bliver mindre højt.
Man har jo selv et valg om man vil have høreskader eller ikke.
Jeg har prøvet at være med til en koncert i et mindre rum, men med masser af højttalere. Lyden var kanon. Desværre gav det mig tinitus fire dage i træk.

Men jeg kom til at tænke på:
Med rent musik synes jeg ikke jeg får ondt i ørene selvom det er meget højt sådan som større koncerter, hvor jeg synes diskanten godt kan give et skrald, men er det lige så højt?
Så ved koncerter hvor lyden er ren og man ikke lægger mærke til hvor meget højere det bliver kan man vel godt skrue lidt ned (stadig er 85 db lige i underkanten )
selvfølgelig kan dem der står bagerst få svært ved at høre noget.

En anden lidt underlig ide ville være at sætte højttalere op imellem publikum. Sætte nogle højttalere på nogle standere (måske i loftet så der ikke sker noget med højttalerne.) men ellers bare sidde dem godt fast så de ikke vælter ved fulde folk. Så ville man kunne skrue ned og alle ville kunne høre det. Men stadig nogenlunde høj lyd fra scenen (Men ikke helveds højt.)

som sagt så er der forskellige muligheder, som kunne give et noget bedre resultat.
Til top Vis Bungi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bungi

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes