Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 13:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Hjælp til forståelse (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 30 August 2007 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

osprey skrev:

Nu ved jeg hvad som er mest galt.

Kondensatorer over 100 Volt (eller er det 60) skal manuelt kortsluttes, når man har SLUKKET, forinden indgreb.

Dette er den vigtigste advarsel før indgreb i ting med Rør, medmindre man har noget måle med eller erfaring.

Hvordan kortslutter man dem manuelt??

MVH
Don
Til top Vis don dario's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af don dario

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 August 2007 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

PER N.

Den bog der.. den har jeg set i bin 1 eller 2.. de er noget billigere.. hva er forskellen?? er bin 3 bedst?? står det hele forklaret så en tumpe som mig også kan forstå det??

MVH
Don

Per N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 31 August 2007 kl. 00:32 | IP-adresse registreret  

don dario skrev:

Hej igen

Nej kender desværre igen med sådan en rør tester men der må jeg se hva jeg kan finde ud af!

Mht til at forøge værdien i lytbanken hvordan ved/udregener jeg evt hva de kunne forøges med uden at mine komponenter ødelægges?? Du skal vide hvad de komponenter de oplader til og starte med er dimensioneret til i strøm, eksempelvis ved jeg at din 5 volt spændingsregulator ved banken til dem, kan levere 1 ampere, du kan så regne ud via en formel hvor meget din kondensator med nøjagtig den værdi trækker ved 5volt. (står beskrevet i nævnte bog, jeg kan såmænd godt hælde formlen ud af ærmet men den kræver lidt baggrundsviden om op og aflade kurser og tidskonstanter, det er beskrevet her i os.)

ok det var da trist med på mange% åp de kondensatorer.. på de Chi Da udgangskondensatorer står der 2.2 uF +- 5 %.. så den er det da lidt bedre end 20/40?? Ja meget trist, jeg tvivler på det findes meget finere end dem du har ihvertfald der. Men det er også en kondensator der er lavet audioformål og overførsel af signaler, uheldige værdier man sommetider kan få brug for fåes ikke i denne fine tolerance. I en lyt bank eksempelvis og andre steder gør det ikke så meget hvis noget da man kan kompencere for det ved og hælde ekstra i.

Er det rigtigt at en kondensator mister sin kapasitet med årene hvis den bare ligger og ikk bliver brugt?? Njae, både og, nogle holder længe andre tøre ud, jeg har udstyr fra 60'erne hvor de er tip top, men jeg har også haft grej fra 90'erne hvor de er tørret ud og måtte skiftes. Dog er vi ude i plus 10 år før der burde ske noget under alle omstændigheder. Inden i en kondensator er der jo nogle olier og kemkalier der gør de kan holde på strømmen, tører det ud,ja så går det lige som hvis ikke der er vand på bil batteriet, den kender vi jo alle sammen.

Mht til afrlningen af frekvenserne hvordan ved/udregner man størrelse af den kondensator så den ikke afruller i et hørbart frekvensområde?? Dette gøres ud fra man evt. kender den modstand den ser ind i så har man et RC led, og det kan der findes formler for (forefindes i nævnte bog samt find forklaring)

Er udgangssignalet AC?? Alle musikersignaler er AC, altså frekvenser der ændre sig. DVS der kommer AC ind fra net kabel og blevet "omformet" til DC og så igen efterfølgene til AC?? nej?? Nej kun til DC der trækker dine rør og andet godt. Den anden omtalte AC er selve musik signalet tilført fra din plade spille som rørene jo så forstærker.

Se nu er der noget her jeg meget gerne ville kunne på dem riaa her!! at lærer at justere bias?? sjovt skrev for over en måned til Caiyn men intet hørt(indtil imorges) Skægt sammentræf varder var der en mail fra dem.. ska jeg evt hører om de har et diagram over den?? Ja eller ska jeg vende printet om og tage rigtige billeder af det hele?? Diagrammet ville gøre dit liv nemmere så hvis du poster det kan jeg evt lokkes til og tegne og fortælle lidt på det, det ville være super nemmere.
Ved der er nogle grundregler for at måle/justere Bias på rør?? gider du forklare?? man ska finde det og det punkt og måle over dem osv..

Caiyn skriver at man kan købe noget indbygnings stepup?? er den ok eller bedre at finde noget andet?? Der findes udemærkede løsninger man kan hælde i den bestemt.

Nu kommer vi til trappe;.) dvs at jeg kunne forbedre den(hurtighed) ved at koble den parallelt og det kunne evt give hvad lydmæssigt??!?Mere power, den er lidt svær hvad de forskellige ting egentlig opleves som lydmæssigt du har vel ikk en tegnng der viser hvordan man på den kondensator kobler parallelt bare så jeg er 100%... Du skal på de nye du tilføjer sætte plus til plus og minus til minus til de gamle - http://www.tpub.com/neets/book2/32NE0163.GIF vender du dem forkert siger det bang, men er kun den tilføjede komponent der dør her, så bare lad være med og have hovedet nede i apperater det først minut efter du har tændt (der kan godt være lidt delay på eksplotionerne ved denne fejl).

Hva er så bedst købe de dioer du snakker om eller koble en kondensator ind?? igen har du en tegning:-) Begge dele selvfølgelig, de skal sidde og vende som dem der sidder der nu, støj kondensatorne skal sættes parralelt over hver diode.
Mange tak Per for din gode og letforståelige undervisning

Ja den bog er virkelig lavet så alle kan være med, meget let forståelig masser af tegninger, og i starten simpliciferet princip diagrammer osv. Den starte simpelthen med glædepæren og en elektron hvad der sker osv., og ender i konstruktion af pwm forstærker switchmode powersupply's og andet farligt. Hver afsnit er delt op i en let basic forklaring, en "how to do", og til sidst den lede matematik og meget dybde gående teori bag. Hvert afsnit kan læses uafhængigt af hinanden, så det er ikke nødvendigvis en læs fra ende til anden bog, nærmere et opslags værk til den viden man nu lige mangler til opgaven. Der til er alle de formler osv. du kan få brug for. -Jeg vil sige den er et must for begynderen der vil til og rode/konstruere selv lidt og tweake sine apperater ellers famler man lidt i blinde.

Hvilket bind? aner det ikke, bare du ikke finder en så gammel version at den er i 2 bøger, så går det tror jeg, den bliver opdateret og tilføjet nye teknologier engang imellem.

Lige en tilføjelse til osprey's reminder om og aflade lytterne, det gør du med en ledning OG EN MODSTAND  fra kondensatoren plus også til minus. eller chassiset på apperatet. Modstanden størrelse regnes ud fra hvad du synes er rimeligt og aflade med også via ohms lov regner du det ud, dog skal du ikke overstige effekt angivelsen på modstanden(uden modstanden blive din ledning du gør det med evt. til sort røg hvis lytten er stor nok -det er dog nok ikke tilfældet her) evt. findes der osse den hårde type der tager model stærkstrømskabel og montere svejse brillerne også bare kortslutter den
MVH
Don

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 August 2007 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

PER N:

ok det med hva de enkelte komponenter kan holde til osv.. det lærer jeg nok engang.. Du skriver spændingsregulatorer er det de transer eller lyttere?? men når man hva de enkelte komponenter kan "holde" til så er det bare at forøge dem inden for den data så bliver det bedre med strøm??

De Chi da kondensatorer kan man måle sig frem til om de er gode?? og evt hvordan?? om de er"tøre" osv?? eller mistet deres tolorence??

'
det dc en kondensator skulle se, som du skriver er det i ved selve koblingen eller udgangen?? hvor kan møde den dc?? den modstand den ser ind i?? hvor henne??

det med trappe forøgelsen venter jeg med at spørge mere indtil, indtil at jeg kommer dertil:-)

Gider du lige tjekke for mig at der i Bind 3 stadig er det simulerings prgram med?? jeg har læst det sådan at det er der ikk?? så ska jeg vel have fat i bind to for der er der??

jeg husker modstante når jeg aflader den kondensator:-)

MANGE TAK PER IGEN IGEN.

MVH
Don

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 August 2007 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

Gæt hvem der har lige købt 2 stk ec88 Siemens NOS rør:-) så ska der leges med riaa.. nogen der kender dem ?? gode erfaringer høres gerne:-)

MVH
Don

Per N
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 August 2007 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

don dario skrev:
PER N:

ok det med hva de enkelte komponenter kan holde til osv.. det lærer jeg nok engang.. Du skriver spændingsregulatorer er det de transer eller lyttere??spændnignsregulatorne er dem der ligner transistorer, der her i dit tilfælde stod 7805 på. (de regulere spændningen der lader på dine lytter, i dette tilfælde holder den, den på 5 volt. men når man hva de enkelte komponenter kan "holde" til så er det bare at forøge dem inden for den data så bliver det bedre med strøm?? Ja, det er det når du har regnet ud hvad du max må trække af strøm og hvad du ender med og trække efter din tilføjelse af ekstra kapacitet.

De Chi da kondensatorer kan man måle sig frem til om de er gode?? og evt hvordan?? om de er"tøre" osv?? eller mistet deres tolorence?? Ja, visse dyre multimetre kan måle dem, ellers kan et lcr meter osse(meget dyr) men de er ganske ok tror jeg godt du kan regne med.

'
det dc en kondensator skulle se, som du skriver er det i ved selve koblingen eller udgangen?? hvor kan møde den dc?? den modstand den ser ind i?? hvor henne?? En kondensator ser ikke DC den bliver en stor modstand overfor det og afviser det på den måde, det er på udgangen vi snakker om her. Men DC'en på udgangen kommer jo igen fra selve DC koplingen af røret.

det med trappe forøgelsen venter jeg med at spørge mere indtil, indtil at jeg kommer dertil:-) Det var ellers den simpleste

Gider du lige tjekke for mig at der i Bind 3 stadig er det simulerings prgram med?? jeg har læst det sådan at det er der ikk?? så ska jeg vel have fat i bind to for der er der?? Det skal såmænd ikke være den afgørende faktor, da det som sådan ikke havde den store relation til bogen bare en lille lege ting man kunne hygge sig med og evt simulere de konstruktioner der var, lignende  programmer kan hentes gratis rundt omkring, de forudsætter dog man ved hvordan alle komponenter osv virker, så man skal igennem bogen føst edit: jeg kan se det ikke er med ja, men du kan hente det, på forlagets hjemmeside samt din relevante konstruktioner du evt. vil se og måle på virtuelt selv http://w2.ef.dk/analog/index.asp?side=120

jeg husker modstante når jeg aflader den kondensator:-)

MANGE TAK PER IGEN IGEN.

MVH
Don

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 September 2007 kl. 00:39 | IP-adresse registreret  

Per N skrev:

don dario skrev:
PER N: ok det med hva de enkelte komponenter kan holde til osv.. det lærer jeg nok engang.. Du skriver spændingsregulatorer er det de transer eller lyttere??spændnignsregulatorne er dem der ligner transistorer, der her i dit tilfælde stod 7805 på. (de regulere spændningen der lader på dine lytter, i dette tilfælde holder den, den på 5 volt. men når man hva de enkelte komponenter kan "holde" til så er det bare at forøge dem inden for den data så bliver det bedre med strøm?? Ja, det er det når du har regnet ud hvad du max må trække af strøm og hvad du ender med og trække efter din tilføjelse af ekstra kapacitet.De Chi da kondensatorer kan man måle sig frem til om de er gode?? og evt hvordan?? om de er"tøre" osv?? eller mistet deres tolorence?? Ja, visse dyre multimetre kan måle dem, ellers kan et lcr meter osse(meget dyr) men de er ganske ok tror jeg godt du kan regne med.

' det dc en kondensator skulle se, som du skriver er det i ved selve koblingen eller udgangen?? hvor kan møde den dc?? den modstand den ser ind i?? hvor henne?? En kondensator ser ikke DC den bliver en stor modstand overfor det og afviser det på den måde, det er på udgangen vi snakker om her. Men DC'en på udgangen kommer jo igen fra selve DC koplingen af røret.det med trappe forøgelsen venter jeg med at spørge mere indtil, indtil at jeg kommer dertil:-) Det var ellers den simpleste Gider du lige tjekke for mig at der i Bind 3 stadig er det simulerings prgram med?? jeg har læst det sådan at det er der ikk?? så ska jeg vel have fat i bind to for der er der?? Det skal såmænd ikke være den afgørende faktor, da det som sådan ikke havde den store relation til bogen bare en lille lege ting man kunne hygge sig med og evt simulere de konstruktioner der var, lignende  programmer kan hentes gratis rundt omkring, de forudsætter dog man ved hvordan alle komponenter osv virker, så man skal igennem bogen føst edit: jeg kan se det ikke er med ja, men du kan hente det, på forlagets hjemmeside samt din relevante konstruktioner du evt. vil se og måle på virtuelt selv http://w2.ef.dk/analog/index.asp?side=120jeg husker modstante når jeg aflader den kondensator:-) MANGE TAK PER IGEN IGEN. MVH Don

Ok hva koster sådan et multimeter der kan måle de ting??

DVS at det den kondensator ved udgangen ved siden er røret gør er at fjerne DC på udgangen fra koblingen?? eller??

Ok.. det program kan jeg bare hente der?? så det behøves ikk følge med?? jeg bestiller den bog her i den nærmeste fremtid.

Har ikk hørt mere fra cayin endnu... træls!!

ok... jamne gider du fortælle lidt mere om den trappe der så.. og hvordan jeg laver den.. jeg har lige lånt et fint kamera og det kan gode closeup billeder.. .ska jeg tage det af de forskellige komponenter??

Tak:-)

MVH
Don

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 September 2007 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

Hej.

Hvorfor pokker kommer der en mega lysglimt/glød fra det ene rør i min riaa når den lige tændes?? det er ikk røret for de er lige blevet skiftet.. både det nye og det gamle gjorde det?? det er kun det højre rør der gør det??

Det er da en fejl eller??

MVH
Don

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 02 September 2007 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

Per N skrev:

don dario skrev:

Hej igen

Nej kender desværre igen med sådan en rør tester men der må jeg se hva jeg kan finde ud af!

Mht til at forøge værdien i lytbanken hvordan ved/udregener jeg evt hva de kunne forøges med uden at mine komponenter ødelægges?? Du skal vide hvad de komponenter de oplader til og starte med er dimensioneret til i strøm, eksempelvis ved jeg at din 5 volt spændingsregulator ved banken til dem, kan levere 1 ampere, du kan så regne ud via en formel hvor meget din kondensator med nøjagtig den værdi trækker ved 5volt. (står beskrevet i nævnte bog, jeg kan såmænd godt hælde formlen ud af ærmet men den kræver lidt baggrundsviden om op og aflade kurser og tidskonstanter, det er beskrevet her i os.)

ok det var da trist med på mange% åp de kondensatorer.. på de Chi Da udgangskondensatorer står der 2.2 uF +- 5 %.. så den er det da lidt bedre end 20/40?? Ja meget trist, jeg tvivler på det findes meget finere end dem du har ihvertfald der. Men det er også en kondensator der er lavet audioformål og overførsel af signaler, uheldige værdier man sommetider kan få brug for fåes ikke i denne fine tolerance. I en lyt bank eksempelvis og andre steder gør det ikke så meget hvis noget da man kan kompencere for det ved og hælde ekstra i.

Er det rigtigt at en kondensator mister sin kapasitet med årene hvis den bare ligger og ikk bliver brugt?? Njae, både og, nogle holder længe andre tøre ud, jeg har udstyr fra 60'erne hvor de er tip top, men jeg har også haft grej fra 90'erne hvor de er tørret ud og måtte skiftes. Dog er vi ude i plus 10 år før der burde ske noget under alle omstændigheder. Inden i en kondensator er der jo nogle olier og kemkalier der gør de kan holde på strømmen, tører det ud,ja så går det lige som hvis ikke der er vand på bil batteriet, den kender vi jo alle sammen.

Mht til afrlningen af frekvenserne hvordan ved/udregner man størrelse af den kondensator så den ikke afruller i et hørbart frekvensområde?? Dette gøres ud fra man evt. kender den modstand den ser ind i så har man et RC led, og det kan der findes formler for (forefindes i nævnte bog samt find forklaring)

Er udgangssignalet AC?? Alle musikersignaler er AC, altså frekvenser der ændre sig. DVS der kommer AC ind fra net kabel og blevet "omformet" til DC og så igen efterfølgene til AC?? nej?? Nej kun til DC der trækker dine rør og andet godt. Den anden omtalte AC er selve musik signalet tilført fra din plade spille som rørene jo så forstærker.

Se nu er der noget her jeg meget gerne ville kunne på dem riaa her!! at lærer at justere bias?? sjovt skrev for over en måned til Caiyn men intet hørt(indtil imorges) Skægt sammentræf varder var der en mail fra dem.. ska jeg evt hører om de har et diagram over den?? Ja eller ska jeg vende printet om og tage rigtige billeder af det hele?? Diagrammet ville gøre dit liv nemmere så hvis du poster det kan jeg evt lokkes til og tegne og fortælle lidt på det, det ville være super nemmere.
Ved der er nogle grundregler for at måle/justere Bias på rør?? gider du forklare?? man ska finde det og det punkt og måle over dem osv..

Caiyn skriver at man kan købe noget indbygnings stepup?? er den ok eller bedre at finde noget andet?? Der findes udemærkede løsninger man kan hælde i den bestemt.

Nu kommer vi til trappe;.) dvs at jeg kunne forbedre den(hurtighed) ved at koble den parallelt og det kunne evt give hvad lydmæssigt??!?Mere power, den er lidt svær hvad de forskellige ting egentlig opleves som lydmæssigt du har vel ikk en tegnng der viser hvordan man på den kondensator kobler parallelt bare så jeg er 100%... Du skal på de nye du tilføjer sætte plus til plus og minus til minus til de gamle - http://www.tpub.com/neets/book2/32NE0163.GIF vender du dem forkert siger det bang, men er kun den tilføjede komponent der dør her, så bare lad være med og have hovedet nede i apperater det først minut efter du har tændt (der kan godt være lidt delay på eksplotionerne ved denne fejl).

Hva er så bedst købe de dioer du snakker om eller koble en kondensator ind?? igen har du en tegning:-) Begge dele selvfølgelig, de skal sidde og vende som dem der sidder der nu, støj kondensatorne skal sættes parralelt over hver diode.
Mange tak Per for din gode og letforståelige undervisning

Ja den bog er virkelig lavet så alle kan være med, meget let forståelig masser af tegninger, og i starten simpliciferet princip diagrammer osv. Den starte simpelthen med glædepæren og en elektron hvad der sker osv., og ender i konstruktion af pwm forstærker switchmode powersupply's og andet farligt. Hver afsnit er delt op i en let basic forklaring, en "how to do", og til sidst den lede matematik og meget dybde gående teori bag. Hvert afsnit kan læses uafhængigt af hinanden, så det er ikke nødvendigvis en læs fra ende til anden bog, nærmere et opslags værk til den viden man nu lige mangler til opgaven. Der til er alle de formler osv. du kan få brug for. -Jeg vil sige den er et must for begynderen der vil til og rode/konstruere selv lidt og tweake sine apperater ellers famler man lidt i blinde.

Hvilket bind? aner det ikke, bare du ikke finder en så gammel version at den er i 2 bøger, så går det tror jeg, den bliver opdateret og tilføjet nye teknologier engang imellem.

Lige en tilføjelse til osprey's reminder om og aflade lytterne, det gør du med en ledning OG EN MODSTAND  fra kondensatoren plus også til minus. eller chassiset på apperatet. Modstanden størrelse regnes ud fra hvad du synes er rimeligt og aflade med også via ohms lov regner du det ud, dog skal du ikke overstige effekt angivelsen på modstanden(uden modstanden blive din ledning du gør det med evt. til sort røg hvis lytten er stor nok -det er dog nok ikke tilfældet her) evt. findes der osse den hårde type der tager model stærkstrømskabel og montere svejse brillerne også bare kortslutter den
MVH
Don

En alm. 60W pære  i fatning med et par ledningsender er en fortrinlig aflademodstend (og meget synlig) ledningsenderne kan forsynes med et par gummiisolerede bananstik

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 September 2007 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

BJØRN:

Jamen jeg takker igen.. nemt og brugtbart:-)

nemt med de bananer på:-)

MVH
Don

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 03 September 2007 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

Til Don Dario og Per N

Tak for det med aflademodstanden. Det var en alvorlig forglemmelse. 

At rørene ligesom flammer op når der tændes. Normalt kan de tåle denne måde, hvis man er (alt for) nervøs for sine Rør må nogen komme med bud på, hvordan man kommer lettest om ved dette.

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 September 2007 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

Nogen der kan give en forklaring på hvorfor mit ene rør gløder vildt i opstarten?? og kan det evt ødelægge mine dyre rør??

MVH
DON

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 03 September 2007 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

Det fremgår ikke rigtigt af teksten, hvilket rør det drejer sig om, men hvis det er et rør fra "philips-konglomeratet",så er det helt normalt for flere rørtyper blandt de mindre "pre-typer". Du må oplyse om mærke og type, før vi kan komme tættere på. .hvis det er et af de "nye" Siemens-rør,du har købt - ville det være fedt med et skarpt detaljeret billede af dette rør.

vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 September 2007 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:

Det fremgår ikke rigtigt af teksten, hvilket rør det drejer sig om, men hvis det er et rør fra "philips-konglomeratet",så er det helt normalt for flere rørtyper blandt de mindre "pre-typer". Du må oplyse om mærke og type, før vi kan komme tættere på. .hvis det er et af de "nye" Siemens-rør,du har købt - ville det være fedt med et skarpt detaljeret billede af dette rør.

vh

Freddy

Hej Freddy.
Rørene er Siemens ec88 NOS rør som sidder i min riaa?? men det er kun det ene som gør det?? i højre side.. det gamle sovtek rør gjorde også??

Håber du kan hjælpe??

MVH
Don

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 03 September 2007 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

Jeg har Siemens E88CC (A6) og Mullard E88CC (BXXX) rør, som gør det samme. Det betyder ikke en dyt!
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 04 September 2007 kl. 10:06 | IP-adresse registreret  

Nej det betyder ikke en hujende....dyt. Det er værd at bemærke, at du skriver EC88 - og ikke ECC88 eller E88CC. En EC88 (enkelttriode) er at sidestille med en 6DL4, som man bl.a. ser i visse rørtunere som indgangsrør.

Flashingen ved opstart skyldes en metallurgisk finesse, som afstedkommer en opglødning pga modstandsforholdene i gløden/filamentet. Især Philips-rør (Valvo(Mullard/rt/Mazda/Miniwatt/Philips + andre og nogle Siemens, som oprindeligt er købt hos philips og branded Siemens. er kendte for at gøre det. Det vil være for omfangsrigt at komme ind på produktionskoderne (som F.Christians tilføjer). Disse ville kunne afsløre, hvor røret er produceret og hvornår.

Da det kun er det ene rør af de to, som flasher, er der sandsynlighed for at de to rør kommer fra to forskellige fabrikker - hvoraf det ene er philips og det andet måske er siemens (Telefunken?) selv.

Spil du barte videre med disse rør.

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 September 2007 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:

Nej det betyder ikke en hujende....dyt. Det er værd at bemærke, at du skriver EC88 - og ikke ECC88 eller E88CC. En EC88 (enkelttriode) er at sidestille med en 6DL4, som man bl.a. ser i visse rørtunere som indgangsrør.

Flashingen ved opstart skyldes en metallurgisk finesse, som afstedkommer en opglødning pga modstandsforholdene i gløden/filamentet. Især Philips-rør (Valvo(Mullard/rt/Mazda/Miniwatt/Philips + andre og nogle Siemens, som oprindeligt er købt hos philips og branded Siemens. er kendte for at gøre det. Det vil være for omfangsrigt at komme ind på produktionskoderne (som F.Christians tilføjer). Disse ville kunne afsløre, hvor røret er produceret og hvornår.

Da det kun er det ene rør af de to, som flasher, er der sandsynlighed for at de to rør kommer fra to forskellige fabrikker - hvoraf det ene er philips og det andet måske er siemens (Telefunken?) selv.

Spil du barte videre med disse rør.

Vh

Freddy

Hej:-)

Sorry.. det er helt nøjagtigt E88CC rør.. det er endda et matched pair..

jamen så er jeg mere rolig.. det er ikk meget at jeg fatter af din fine forklaring på hvorfor det sker men bare at jeg ved at det ikk gør noget så er jeg mere rolig:-)

Jeg takker!

MVH
Don

Per N
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 September 2007 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

don dario skrev:
Per N skrev:

don dario skrev:
PER N: ok det med hva de enkelte komponenter kan holde til osv.. det lærer jeg nok engang.. Du skriver spændingsregulatorer er det de transer eller lyttere??spændnignsregulatorne er dem der ligner transistorer, der her i dit tilfælde stod 7805 på. (de regulere spændningen der lader på dine lytter, i dette tilfælde holder den, den på 5 volt. men når man hva de enkelte komponenter kan "holde" til så er det bare at forøge dem inden for den data så bliver det bedre med strøm?? Ja, det er det når du har regnet ud hvad du max må trække af strøm og hvad du ender med og trække efter din tilføjelse af ekstra kapacitet.De Chi da kondensatorer kan man måle sig frem til om de er gode?? og evt hvordan?? om de er"tøre" osv?? eller mistet deres tolorence?? Ja, visse dyre multimetre kan måle dem, ellers kan et lcr meter osse(meget dyr) men de er ganske ok tror jeg godt du kan regne med.

' det dc en kondensator skulle se, som du skriver er det i ved selve koblingen eller udgangen?? hvor kan møde den dc?? den modstand den ser ind i?? hvor henne?? En kondensator ser ikke DC den bliver en stor modstand overfor det og afviser det på den måde, det er på udgangen vi snakker om her. Men DC'en på udgangen kommer jo igen fra selve DC koplingen af røret.det med trappe forøgelsen venter jeg med at spørge mere indtil, indtil at jeg kommer dertil:-) Det var ellers den simpleste Gider du lige tjekke for mig at der i Bind 3 stadig er det simulerings prgram med?? jeg har læst det sådan at det er der ikk?? så ska jeg vel have fat i bind to for der er der?? Det skal såmænd ikke være den afgørende faktor, da det som sådan ikke havde den store relation til bogen bare en lille lege ting man kunne hygge sig med og evt simulere de konstruktioner der var, lignende  programmer kan hentes gratis rundt omkring, de forudsætter dog man ved hvordan alle komponenter osv virker, så man skal igennem bogen føst edit: jeg kan se det ikke er med ja, men du kan hente det, på forlagets hjemmeside samt din relevante konstruktioner du evt. vil se og måle på virtuelt selv http://w2.ef.dk/analog/index.asp?side=120jeg husker modstante når jeg aflader den kondensator:-) MANGE TAK PER IGEN IGEN. MVH Don

Ok hva koster sådan et multimeter der kan måle de ting?? over en tudse må du regne med.. www.brugtgrej.dk kan man dog ofte finde ok brugt måleudstyr billigt

DVS at det den kondensator ved udgangen ved siden er røret gør er at fjerne DC på udgangen fra koblingen?? eller?? Ja lige præcis

Ok.. det program kan jeg bare hente der?? så det behøves ikk følge med?? jeg bestiller den bog her i den nærmeste fremtid.  Ja men du skal have været igennem hele bogen for og få noget ud af programmet vil jeg tro

Har ikk hørt mere fra cayin endnu... træls!! Det kommer det tar lang tid for mails og nå til kina

ok... jamne gider du fortælle lidt mere om den trappe der så.. og hvordan jeg laver den.. jeg har lige lånt et fint kamera og det kan gode closeup billeder.. .ska jeg tage det af de forskellige komponenter?? Du skal så mænd bare sætte ekstra kondensatorer på som en forslog tidligere i ja endda de størrelser der blev forslået. ganske simpelt. Hvordpraksis og montere i kabinettet er jo en anden historie det må være op til fantasien

Tak:-)

MVH
Don

Derudover er jeg bestemt ikke enig i fredmarantz og f.christmas's oplysning om det er normalt og dette skyldes røret da det er 2 uafhængigerør sovtek og et siemens der gør det. hvis jeg var dig ville jeg lige tage mit rør fra højre kanal og sætte over i og se om den stadig gør det med det rør os. Jeg mener det er fordi røret ikke er indstillet rigtigt eller at glødespændning halter, der har vi dog os en indikation på den er lav 5volt og ikke 6,3volt som man altid bruger, hvorfor man ikke har gjort dette kan der være flere grunde til men en af symptonerne vil være røret vil gøre sjove ting indtil det når den korrekte temperatur.

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 September 2007 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

Per N skrev:
don dario skrev:
Per N skrev:

don dario skrev:

Ok hva koster sådan et multimeter der kan måle de ting?? over en tudse må du regne med.. www.brugtgrej.dk[/COLOR"> kan man dog ofte finde ok brugt måleudstyr billigtDVS at det den kondensator ved udgangen ved siden er røret gør er at fjerne DC på udgangen fra koblingen?? eller?? Ja lige præcisOk.. det program kan jeg bare hente der?? så det behøves ikk følge med?? jeg bestiller den bog her i den nærmeste fremtid.  Ja men du skal have været igennem hele bogen for og få noget ud af programmet vil jeg troHar ikk hørt mere fra cayin endnu... træls!! Det kommer det tar lang tid for mails og nå til kinaok... jamne gider du fortælle lidt mere om den trappe der så.. og hvordan jeg laver den.. jeg har lige lånt et fint kamera og det kan gode closeup billeder.. .ska jeg tage det af de forskellige komponenter?? Du skal så mænd bare sætte ekstra kondensatorer på som en forslog tidligere i ja endda de størrelser der blev forslået. ganske simpelt. Hvordpraksis og montere i kabinettet er jo en anden historie det må være op til fantasienTak:-) MVH Don

Derudover er jeg bestemt ikke enig i fredmarantz og f.christmas's oplysning om det er normalt og dette skyldes røret da det er 2 uafhængigerør sovtek og et siemens der gør det. hvis jeg var dig ville jeg lige tage mit rør fra højre kanal og sætte over i og se om den stadig gør det med det rør os. Jeg mener det er fordi røret ikke er indstillet rigtigt eller at glødespændning halter, der har vi dog os en indikation på den er lav 5volt og ikke 6,3volt som man altid bruger, hvorfor man ikke har gjort dette kan der være flere grunde til men en af symptonerne vil være røret vil gøre sjove ting indtil det når den korrekte temperatur.

Øh det med den trappe BLIVER du altså nødtil at forklare nærmere:-)

Hold lige udkig efter en brugt billig måler til mig:-)

da jeg skiftede røret fulgte den glødespænding med??? så er det røret?? det er et hekt nyt NOS rør!!!??

MVH
Don

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 September 2007 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

den sidste med sort tekst du har skrevet gider du uddybe det... altså alt det med røret og de 5 v og 6.5 osv osv... og med at det kan gøre sjove ting??

MVH
Don

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum