| Forfatter |
|
jofri Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 27
|
| Sendt: 04 September 2007 kl. 21:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2317
|
| Sendt: 04 September 2007 kl. 21:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Per igen:
Jeg har lige tjekket om de gamle sovtek gjorde det,...det mente jeg nemlig men der husker jeg så forkert.. for de gør det nemlig ikk?? slet ikk???
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

|
| Sendt: 04 September 2007 kl. 21:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ej det kunne være fedt med den men desværre jeg er ikk på ebay
Sådan noget l**t!!!!
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
Per N Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 675
|
| Sendt: 04 September 2007 kl. 21:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
don dario skrev:
Hej Per igen:
Jeg har lige tjekket om de gamle sovtek gjorde det,...det mente jeg nemlig men der husker jeg så forkert.. for de gør det nemlig ikk?? slet ikk???
MVH
Don |
|
|
Okay så er det højst sandsynligt bare røret, når det kun er det ene rør vi har med og gøre og ikke 2 forskellige.
Det ser ellers fint ud jofri's meter der.
trappen kommer lige senere __________________ Den sande glæde opnåes ved at lave tingene selv!
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

|
| Sendt: 04 September 2007 kl. 22:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Per N skrev:
don dario skrev:
| Hej Per igen: Jeg har lige tjekket om de gamle sovtek gjorde det,...det mente jeg nemlig men der husker jeg så forkert.. for de gør det nemlig ikk?? slet ikk??? MVH Don |
|
|
Okay så er det højst sandsynligt bare røret, når det kun er det ene rør vi har med og gøre og ikke 2 forskellige.
Det ser ellers fint ud jofri's meter der.
trappen kommer lige senere |
|
|
Ok.. hvorfor gør røret sådan?? ska jeg se om jeg kan få det byttet eller penge tilbage?? de er jo DYRE de rør der!!??
Ejk noget l**t at jeg ikk kan handle på ebay!!!!
Glæder mig til den forklaring per.-)
Jeg takker igen igen
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 04 September 2007 kl. 22:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fred Marantz; det er værd at bemærke, at mine Siemens- og Mullards-rør (og alt muligt andet) er parret, OGSÅ på date-koderne. Så det ene rør er IKKE lavet på en anden fabrik.
Jeg har i Siemens A6 8H, 9E, 0F; det er kun det ene A6 9E som starter op med et "kuglelyn".
Ligeledes gør eet af en 4´er-serie National E188CC (fra Mullard Blackburn).
Mine Siemens A6 9E har kørt i over et år nu (mindst 1000 timer), uden nogle problemer!
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

|
| Sendt: 04 September 2007 kl. 22:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hva er navnet på den tester?? måske kan jeg finde den et andet sted??
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
jofri Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 27
|
| Sendt: 05 September 2007 kl. 00:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Don Dario!
Navnet på producenten af meteret er:
Honeytek
A6013L digital capacitance meter
at købe hos producenten kan du nok ikke; men prøv
at Google på navn/nr.
Jeg har haft god gavn af denne tråd som du har startet. Der er faldet mange guldkorn af; dem vil jeg få brug for senere, når jeg går i gang med mit projekt.
Venlig hilsen..John
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2440
|
| Sendt: 05 September 2007 kl. 00:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
|
Fred Marantz; det er værd at bemærke, at mine Siemens- og Mullards-rør (og alt muligt andet) er parret, OGSÅ på date-koderne. Så det ene rør er IKKE lavet på en anden fabrik.
Jeg har i Siemens A6 8H, 9E, 0F; det er kun det ene A6 9E som starter op med et "kuglelyn".
Mine Siemens A6 9E har kørt i over et år nu (mindst 1000 timer), uden nogle problemer!
|
|
|
Hej!
Vedr. de parrede Siemens-rør- så er det jo elektrisk parrede rør. ikke mekanisk. Det , som sker når du sætter gløden på, er, at filamentet (gløden) lyser kraftigt op pga lav modstand i filamentet - denne modstand stiger så snart temperaturen øges i filamentet (med det samme)- og sjovt nok , så er det kun den synlige del af filamentets flashing, som vi kan se. Nogle rør kan selv i samme produktionsbatch, have små forskelle i , i særdeleshed hvormeget af filamentet, der "hænger udenfor" og derfor vil disse forskelle i flashingen kunne ses - strækkende sig fra næsten intet til et større flash-up.
Desuden er der lidt forskelle i legeringerne i filamentet, dog ikke i samme produktion. Visse legeringer er meget flashvillige mens andre ikke er.
Som tidligere nævnt, så er Philips-rør, næsten generelt meget flashende (når vi taler om 9-pin små prerør), men det ses ofte også i Siemens og ikke mindst E88CC (legeringen?).
Nu kan det jo ikke være troværdigt at komme med et slagsikkert svar på, hvad der er årsag til fænomenet i de omtalte rør - både F.Christians og Dario's, når jeg ikke har "hands on"-oplevelser med disse rør. Jeg har rigtig mange rør, som flasher og jeg ved lige nøjagtigt, hvordan det ser ud.
Når nu spøgelset fulgte med røret i Dario's tilfælde, så er der al mulig grund til at tro, at det er normalt, medmindre Dario's beskrivelse er helt hen i vejret - og at der i virkeligheden er tale om et sandt festfyrværkeri - for så ville jeg nu også blive urolig.
Rør, som gløder op ved opstart og blåt strølys i udgangsrør (ikke mindst 6L6-rør)har til alle tider gjort mange rørfolk bekymrede, men stort set altid uden grund. MEN.......selvfølgelig KAN der være ondartede fænomener på færde, men det ser så lidt anderledes ud...og derfor ville det være rart at kunne se med egne øjne, hvordan det egentlig ser ud. Dette stille jo større krav til Darios måde at beskrive flashet på.
Ved lejlighed kunne jeg evt prøve at kyle noget 6,3V på nogle af mine E88CC - både "Philips" og Siemens - jeg vil så i givet fald vende tilbage med resultaterne - ikke mindst om ensartetheden i produktionen (batch-numbers).
Venligst
Freddy
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 05 September 2007 kl. 03:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fred Marantz; rörene er så sandeligt også elektrisk parrede, men om den "parrethed" også gälder rörenes filament-modstand, det aner jeg ikke.
Hos mig köres der med permanent glödespänding, altså en art standby. Alligevel starter det famöse rör op med en lille glödende kugle, som raskt kravler op til filamentet, og så starter röret op. De andre starter bare op med den normale glöd.
Mine effekt-rör, 6AS7G, havde også det hyggelige blå nordlys de förste vel rundt 500 timer. Nu kan det knap nok anes mere.
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

|
| Sendt: 05 September 2007 kl. 06:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
jofri skrev:
Hej Don Dario!
Navnet på producenten af meteret er:
Honeytek
[COLOR=#0000ff">A6013L digital capacitance meter[/COLOR">
at købe hos producenten kan du nok ikke; men prøv
at Google på navn/nr.
Jeg har haft god gavn af denne tråd som du har startet. Der er faldet mange guldkorn af; dem vil jeg få brug for senere, når jeg går i gang med mit projekt.
Venlig hilsen..John
|
|
|
Takker..
Jamen det har også givet mig rigtigt meget de forskellige ting i den tråd her!!
Selv takker:-)
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

|
| Sendt: 05 September 2007 kl. 06:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
F.Christians skrev:
|
|
|
Hej!
Vedr. de parrede Siemens-rør- så er det jo elektrisk parrede rør. ikke mekanisk. Det , som sker når du sætter gløden på, er, at filamentet (gløden) lyser kraftigt op pga lav modstand i filamentet - denne modstand stiger så snart temperaturen øges i filamentet (med det samme)- og sjovt nok , så er det kun den synlige del af filamentets flashing, som vi kan se. Nogle rør kan selv i samme produktionsbatch, have små forskelle i , i særdeleshed hvormeget af filamentet, der "hænger udenfor" og derfor vil disse forskelle i flashingen kunne ses - strækkende sig fra næsten intet til et større flash-up.
Desuden er der lidt forskelle i legeringerne i filamentet, dog ikke i samme produktion. Visse legeringer er meget flashvillige mens andre ikke er.
Som tidligere nævnt, så er Philips-rør, næsten generelt meget flashende (når vi taler om 9-pin små prerør), men det ses ofte også i Siemens og ikke mindst E88CC (legeringen?).
Nu kan det jo ikke være troværdigt at komme med et slagsikkert svar på, hvad der er årsag til fænomenet i de omtalte rør - både F.Christians og Dario's, når jeg ikke har "hands on"-oplevelser med disse rør. Jeg har rigtig mange rør, som flasher og jeg ved lige nøjagtigt, hvordan det ser ud.
Når nu spøgelset fulgte med røret i Dario's tilfælde, så er der al mulig grund til at tro, at det er normalt, medmindre Dario's beskrivelse er helt hen i vejret - og at der i virkeligheden er tale om et sandt festfyrværkeri - for så ville jeg nu også blive urolig.
Rør, som gløder op ved opstart og blåt strølys i udgangsrør (ikke mindst 6L6-rør)har til alle tider gjort mange rørfolk bekymrede, men stort set altid uden grund. MEN.......selvfølgelig KAN der være ondartede fænomener på færde, men det ser så lidt anderledes ud...og derfor ville det være rart at kunne se med egne øjne, hvordan det egentlig ser ud. Dette stille jo større krav til Darios måde at beskrive flashet på.
Ved lejlighed kunne jeg evt prøve at kyle noget 6,3V på nogle af mine E88CC - både "Philips" og Siemens - jeg vil så i givet fald vende tilbage med resultaterne - ikke mindst om ensartetheden i produktionen (batch-numbers).
Venligst
Freddy |
|
|
Takker for info!!
Beskrivelsen vil nok lyde følgene:
Der kommer en rimelig kraftige glød(orange) på den ene af de tråde der er i bunden(der sidder to) altså en trød der ligner en gammel volframs tråd(ved godt at det er det ikk ) Føler ikk røret er ved at sprænge men det gløder mere end det andet!!
Den ene tråd der gløder er den som går op i selve elementet(den gør den anden også)
Ved ikk om det hjalp noget
På forhånd tak!
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

|
| Sendt: 05 September 2007 kl. 06:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
Fred Marantz; rörene er så sandeligt også elektrisk parrede, men om den "parrethed" også gälder rörenes filament-modstand, det aner jeg ikke.
Hos mig köres der med permanent glödespänding, altså en art standby. Alligevel starter det famöse rör op med en lille glödende kugle, som raskt kravler op til filamentet, og så starter röret op. De andre starter bare op med den normale glöd.
Mine effekt-rör, 6AS7G, havde også det hyggelige blå nordlys de förste vel rundt 500 timer. Nu kan det knap nok anes mere. |
|
|
ok.. så blev jeg igen klogere..
Mit rør gløder orange og og blåt!!
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

|
| Sendt: 05 September 2007 kl. 10:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
|
Mine effekt-rör, 6AS7G, havde også det hyggelige blå nordlys de förste vel rundt 500 timer. Nu kan det knap nok anes mere.
|
|
|
Hej Igen!
Jeg mente sandelig også at dine rør var elektrisk parrede, men ikke nødvendigvis mekaniske. Da vi har at gøre med nipse-montagearbejde i en besværlig process, så kan to rør vel på det nærmeste ikke være identitiske rent mekanisk, så derfor historien om filamenters forskellighed i hvormeget der stikker ud under triodesystemerne. Hvis dine rør står med fast glød og gløder op under tilførelse af anodestrømmen, må jeg melde pas ... den kan jeg simpelthen ikke greje, men hvis du oplever (og det gør du jo) stabil og betryggende drift dette til trods - ville jeg hygge mig ved det.
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

|
| Sendt: 05 September 2007 kl. 11:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
"ok.. så blev jeg igen klogere..
Mit rør gløder orange og og blåt!!
MVH Don"
Til don dario:
Jeg synes du gør et stort arbejde med at beskrive fænomenerne, men det rækker ligesom ikke rigtigt til at man (jeg) kan udlede noget præcist på afstand. Du skriver, at dit E88CC- rør båder lyser op i orange og blåt. Dette har jeg aldrig set, hvis vi taler om opstartsflash. Men jeg har tit set, at rør ved drift har begge farver i afdæmpet form. Altsa den almindelige glød + gasblå inden i selve systemet bag anoderne (altså ikke ude i glaskolben) Denne blå farve kommer, når B+(anodestrømmen) tilsluttes og elektronskyen bombarderer anoden. Det kræver på de små rør virkelig, at man sidder og nærstuderer røret i detaljer, hvilket jeg nyder at gøre (get a life- Freddy!!). Jeg tror stadig, at dit rør har det ok - ellers må det på en god rørtester.
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

|
| Sendt: 05 September 2007 kl. 11:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
"ok.. så blev jeg igen klogere.. Mit rør gløder orange og og blåt!! MVH Don"
Til don dario:
Jeg synes du gør et stort arbejde med at beskrive fænomenerne, men det rækker ligesom ikke rigtigt til at man (jeg) kan udlede noget præcist på afstand. Du skriver, at dit E88CC- rør båder lyser op i orange og blåt. Dette har jeg aldrig set, hvis vi taler om opstartsflash. Men jeg har tit set, at rør ved drift har begge farver i afdæmpet form. Altsa den almindelige glød + gasblå inden i selve systemet bag anoderne (altså ikke ude i glaskolben) Denne blå farve kommer, når B+(anodestrømmen) tilsluttes og elektronskyen bombarderer anoden. Det kræver på de små rør virkelig, at man sidder og nærstuderer røret i detaljer, hvilket jeg nyder at gøre (get a life- Freddy!!). Jeg tror stadig, at dit rør har det ok - ellers må det på en god rørtester.
Vh
Freddy<!-- Signature --> |
|
|
Hej..
Nej der gløder kun i ORANGE!!! ik blåt.. så har jeg skrevet forkert!!!
Jeg prøver også at sætte mig lidt ind i tingene... men en ting af gangen:-)
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
| Sendt: 05 September 2007 kl. 11:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Don dario måske du skulle investere i den der svenske bog om rørforstærkere som High Fidelity udgav for et par år siden. Den forklarer om principper og diagrammer, og er måske lidt nemmer at gå til end de der hardcore analog-teknik bøger der har været linket til før.
Prøv at ringe til Karen hos High Fidelity og hør om de har nogen tilbage. Jeg mener den kostede ca. 150,-
Edit: High Fidelity ApS Blegdamsvej 112 A 2100 København Ø
Tlf.: Fax.: |
|
7023 7001 7023 7002 |
Ekspeditionstid: 9.00 - 15.00
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

|
| Sendt: 05 September 2007 kl. 16:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
NriK skrev:
Don dario måske du skulle investere i den der svenske bog om rørforstærkere som High Fidelity udgav for et par år siden. Den forklarer om principper og diagrammer, og er måske lidt nemmer at gå til end de der hardcore analog-teknik bøger der har været linket til før.
Prøv at ringe til Karen hos High Fidelity og hør om de har nogen tilbage.Jeg mener den kostede ca. 150,-
Edit:High Fidelity ApSBlegdamsvej 112 A2100 København Ø
<!-- tlf/fax -------------->
<TABLE cellSpacing=0 border=0 CELLBORDER="0">
<T>
<TR>
<TD><FONT face="verdana, arial, helvetica" color=#000000 size=2>Tlf.:Fax.:</TD>
<TD width=10></TD>
<TD><FONT face="verdana, arial, helvetica" color=#000000 size=2>7023 70017023 7002</TD></TR></T></TABLE><!-- tlf/fax //END--------->
Ekspeditionstid: 9.00 - 15.00 |
|
|
Super... mange tak for det!! jeg ringer imorgen!!
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 05 September 2007 kl. 18:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fred Marantz; jeg hygger mig 10hver10fald også med de dersens Siemens E88CC, og jeg har kun oplevet stabil drift med rørforstærkere. Jeg har 3-4 stykker nu.
Jeg gav en halvtredser for ovennævnte bog, vist nok på sidste års KT-messe!?
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

|
| Sendt: 05 September 2007 kl. 22:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
Fred Marantz; jeg hygger mig 10hver10fald også med de dersens Siemens E88CC, og jeg har kun oplevet stabil drift med rørforstærkere. Jeg har 3-4 stykker nu.
Jeg gav en halvtredser for ovennævnte bog, vist nok på sidste års KT-messe!? |
|
|
Ja de rør er gode ikk.. det har ikk noget lydmæssigt at sige at de gløder sådan i starten vel??
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |