Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 02:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Hjælp til forståelse (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 05 September 2007 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Intet, absolut intet har det at sige, hr Don Dario! Det er jo også kun et halvt sekund eller så!

Det nästvärste som kan ske, er at rör-iben ikke vil spille. Det värste som kan ske, er at röret imploderer, og det gör det IKKE. Luk öjnene og nyd musikken!

Og jöps; Siemens E88CC goldpin i A6-versionen fra 1972/73 til 1980/81, den sidste version, har intet at skamme sig over hvad angår lydkvaliteten. Sårn en art Telefunken Berlin, men til menneskepenge, hä!  

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 06 September 2007 kl. 06:27 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Intet, absolut intet har det at sige, hr Don Dario! Det er jo også kun et halvt sekund eller så!

Det nästvärste som kan ske, er at rör-iben ikke vil spille. Det värste som kan ske, er at röret imploderer, og det gör det IKKE. Luk öjnene og nyd musikken!

Og jöps; Siemens E88CC goldpin i A6-versionen fra 1972/73 til 1980/81, den sidste version, har intet at skamme sig over hvad angår lydkvaliteten. Sårn en art Telefunken Berlin, men til menneskepenge, hä!  

Ok... så nyder jeg bare musikken... mine er også med goldpins men hvordan ved jeg at om mine er i A6 versionen??

MVH
Don
Til top Vis don dario's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af don dario

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 September 2007 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

Høm-ja; det står på den blanke plade, som holder "getter´en", altså fra øverste "mica" og opad. (Inde i røret!)

(Nogen som har et billede?)

http://www.tube-classics.de/TC/Tubes/SieTel%20E88CC/E88CC.ht m det er øjensynligt det næstnederste rør i højre side, måske da. Og der er nok at samle på!

Tryk også på "characteristics" og lur lidt.

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 September 2007 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

ok spænende.. på mit rør står der A4 9B???

MVH
Don

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 September 2007 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

4. version og så er de nok fra 1969 (9) februar (B).

Jeg har dog "kun" set A3, A4 og A6?!

Er pladen (getter-support) af blank eller mat materiale? De ældste er matte!

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 September 2007 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

4. version og så er de nok fra 1969 (9) februar (B).

Jeg har dog "kun" set A3, A4 og A6?!

Er pladen (getter-support) af blank eller mat materiale? De ældste er matte!

Ok sikkert nogle gamle makkere:-) den plade er ikk krom lign men heller ikk rigtigt mat. .den et nok hva du kalder blank:-)

fed viden du har der:-)

MVH
Don

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 September 2007 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke haft alle typerne i hånden, langt fra, og der findes öjensynligt langt mere, end den linkede hjemmeside indikerer.

Pröv at google billeder af Siemens E88CC goldpin på nettet, nogle af siderne bag har fotoer af koderne på getter-support´en. (Bare så du selv kan se forskellen.)

http://images.google.dk/imgres?imgurl=https://www.tubeworld. com/cca50.jpg&imgrefurl=https://www.tubeworld.com/6922.h tm&h=502&w=406&sz=34&hl=da&start=16& tbnid=OFx-hsZjEbeSDM:&tbnh=130&tbnw=105&prev=/im ages%3Fq%3Dsiemens%252Be88cc%26gbv%3D2%26svnum%3D10%26hl%3Dd a%26sa%3DG (Cirka halvvejs nede)

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 September 2007 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Jeg har ikke haft alle typerne i hånden, langt fra, og der findes öjensynligt langt mere, end den linkede hjemmeside indikerer.

Pröv at google billeder af Siemens E88CC goldpin på nettet, nogle af siderne bag har fotoer af koderne på getter-support´en. (Bare så du selv kan se forskellen.)

http://images.google.dk/imgres?imgurl=https://www.tubeworld. com/cca50.jpg&imgrefurl=https://www.tubeworld.com/6922.h tm&h=502&w=406&sz=34&hl=da&start=16& tbnid=OFx-hsZjEbeSDM:&tbnh=130&tbnw=105&prev=/im ages%3Fq%3Dsiemens%252Be88cc%26gbv%3D2%26svnum%3D10%26hl%3Dd a%26sa%3DG (Cirka halvvejs nede)

Ok... kan finde dem der hedder A6... kan ikk finde de A4 jeg har??

men ja jeg google mig lige lidt rundt:-)

De rør koster da en arm!!!

MVH
Don

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 September 2007 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

Siden er ikke dækkende; der findes mere!

Du kan nok godt regne med, at A4 er fra først i 60´erne til lige omkring 1970. A5 er så en "lille årgang", som blev afløst af A6 i 1973/74. Normalt er de ældste de mest eftertragtede; det kan man godt se på priserne. Noget andet er, at amerikanerne vil give et arm for et europæisk rør, det vil vi europæere IKKE, og vores lagre er heldigvis ikke tømt endnu. Et A4 NOS i original E88CC-æske bør koste 250-400kr, og endda lidt mindre i Tyskland.

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 07 September 2007 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Ja Don, den pris passer vist meget godt? (Ja, jeg er altså sælger)

Det er 1. klasses rør fra min kontakt i Tyskland - og ja, de er elektrisk parret.

De er helt stabile og kører helt støjfri i min forforstærker.

Jeg har ikke set dem gløde op i mit udstyr, til gengæld gløder mine små rørene ret kraftigt op i M150, det har de altid gjort og i godt 2 år.

Godt at høre, at du kan lide "sounden" i dem.

Mvh.
Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 September 2007 kl. 09:11 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Du kan nok godt regne med, at A4 er fra først i 60´erne til lige omkring 1970. A5 er så en "lille årgang", som blev afløst af A6 i 1973/74. Normalt er de ældste de mest eftertragtede; det kan man godt se på priserne. Noget andet er, at amerikanerne vil give et arm for et europæisk rør, det vil vi europæere IKKE, og vores lagre er heldigvis ikke tømt endnu. Et A4 NOS i original E88CC-æske bør koste 250-400kr, og endda lidt mindre i Tyskland.

Ok det var godt at hører!! så har Milu taget røven godt og grundigt på mig... så må lige have fat i ham!!!! (det gas)

min var der ikk org æske med!!!

MVH
Don

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 08 September 2007 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

don dario skrev:
F.Christians skrev:

Ok det var godt at hører!! så har Milu taget røven godt og grundigt på mig... så må lige have fat i ham!!!! (det gas)

min var der ikk org æske med!!!

MVH
Don

Hovhov du!

Nej ingen original æske da sælger havde fået et stor "bulk" (sammen pakning) af 300-400 rør så vidt jeg husker. Men jeg kan garantere dig, at du ikke kan høre forskel om der er original æske eller ej.!

Mvh.
Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 September 2007 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

Per N skrev:

don dario skrev:
Hej Per igen: Jeg har lige tjekket om de gamle sovtek gjorde det,...det mente jeg nemlig men der husker jeg så forkert.. for de gør det nemlig ikk?? slet ikk??? MVH Don

Okay så er det højst sandsynligt bare røret, når det kun er det ene rør vi har med og gøre og ikke 2 forskellige.

Det ser ellers fint ud jofri's meter der.

trappen kommer lige senere

Venter stadig på en RIGTIG god forklaring på hvordan jeg fikser den trappe... så god at selv JEG fatter den:-)

MVH
Don

Per N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 09 September 2007 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

don dario skrev:
Per N skrev:

don dario skrev:
Hej Per igen: Jeg har lige tjekket om de gamle sovtek gjorde det,...det mente jeg nemlig men der husker jeg så forkert.. for de gør det nemlig ikk?? slet ikk??? MVH Don

Okay så er det højst sandsynligt bare røret, når det kun er det ene rør vi har med og gøre og ikke 2 forskellige.

Venter stadig på en RIGTIG god forklaring på hvordan jeg fikser den trappe... så god at selv JEG fatter den:-)

MVH
Don

Jeg er desvære udenbys for tiden og hængt lidt op, men du er ej glemt hvis ikke nogle andre har trådt til inden næste weekend så strikker jeg lige en beskrivelse sammen der.

Har du ellers fået dig nogle gode bøger? Jeg har aldrig hørt om den fra high fidelity men jeg ku da godt tænke mig og læse/se den på et tidspunkt

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 September 2007 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

Per N skrev:
don dario skrev:
Per N skrev:

don dario skrev:

Venter stadig på en RIGTIG god forklaring på hvordan jeg fikser den trappe... så god at selv JEG fatter den:-) MVH Don

Jeg er desvære udenbys for tiden og hængt lidt op, men du er ej glemt hvis ikke nogle andre har trådt til inden næste weekend så strikker jeg lige en beskrivelse sammen der.

Har du ellers fået dig nogle gode bøger? Jeg har aldrig hørt om den fra high fidelity men jeg ku da godt tænke mig og læse/se den på et tidspunkt

Ok det ser jeg frem til:-)

Har bestilt en bog der hedder noget med lette hifi konstruktioner???

Den analogteknik havde jeg tænkt på at låne på biblo og se om det er noget jeg fatter bare lidt af inden jeg køber den!?

MVH
Don

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 September 2007 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

Angående "trappen"; du har en 2200mikroF; parallelt over denne sætter du en 220mikroF, en 22mikroF, en 2,2mikroF og så måske lige en 0,22mikroF. (Altså hele tiden 10 gange mindre værdi!) 

Alle plusbenene skal samles i eet punkt, ligeledes skal alle minusbenene samles i eet punkt, altså i en parallelforbindelse.

Måske den mindste lyt på 0,22mikroF skal sidde helt ude ved "forbrugeren", og måske det slet ikke skal være en lyt (elektrolyt), men en keramisk- eller en tantal-type.

Rør-bogen er denne her: http://opac.helsingborg.se/opac/sv/opac/visa_visa.asp?bokid= 0001237378&Host_nr=1 (Den er vist ikke lige til at få op under neglene; næh, det er vist nærmest en mangelvare. godt at jeg har een selv)

Måske du kan bruge en af disse: http://www.svalander.se/shoppen/bocker.htm 

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 09 September 2007 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:
Jeg har Siemens E88CC (A6) og Mullard E88CC (BXXX) rør, som gør det samme. Det betyder ikke en dyt!

Hej...

Jeg har nok prøvet mindst 30 forskellige sæt i 6DJ8-familien (E88CC, CCa, E188CC osv. osv.) og af mange forskellige fabrikater, men har aldrig været ude for et rør der udviser en afvigende opførsel ved opstart. Jeg kan ikke begrunde det teknisk, men jeg ville dælme' være noget nervøs hvis et rør (og så kun ét!) "flasher" kraftigt!

I øvrigt kan jeg på det kraftigste anbefale at prøve med nogle 6N1P-EB i stedet for 6DJ8. Glødespændingen skal være lidt højere, men hvis strømforsyningen kan bære det...vil 6N1P lyde bedre end alle de andre 'kendte'. Det rør i 6DJ8-familien der kommer tættest på er Telefunken E88CC/01.

Mvh.

Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 September 2007 kl. 03:13 | IP-adresse registreret  

Nilau; de flasher ikke kraftigt, der løber "bare" et lille kuglelyn op af den ene indre tilledning, intet andet.

Min MingDa model 13 watt er født med 6N1P og 6N23P, dog Novo-sibirsk. 6N1P bruger vist hele 600mA i glødestrøm, mod 330mA (E88CC) og 300mA (6922)?!

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 September 2007 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Angående "trappen"; du har en 2200mikroF; parallelt over denne sætter du en 220mikroF, en 22mikroF, en 2,2mikroF og så måske lige en 0,22mikroF. (Altså hele tiden 10 gange mindre værdi!) 

Alle plusbenene skal samles i eet punkt, ligeledes skal alle minusbenene samles i eet punkt, altså i en parallelforbindelse.

Måske den mindste lyt på 0,22mikroF skal sidde helt ude ved "forbrugeren", og måske det slet ikke skal være en lyt (elektrolyt), men en keramisk- eller en tantal-type.

Rør-bogen er denne her: http://opac.helsingborg.se/opac/sv/opac/visa_visa.asp?bokid= 0001237378&Host_nr=1 (Den er vist ikke lige til at få op under neglene; næh, det er vist nærmest en mangelvare. godt at jeg har een selv)

Måske du kan bruge en af disse: http://www.svalander.se/shoppen/bocker.htm 

ok det vil sige at i den trappe kan jeg samle lytterne på følgenen måde:

Tager et kabel fra lytter nummer 1 pluspol og videre over til lytter nummer 2´s pluspol osv osv så til sidst kabel fra 4´s lytter ned på plus printet.
og selv samme måde med stel på lytter!!

MVH
Don

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 September 2007 kl. 05:15 | IP-adresse registreret  

Jøpper; alle plustilledningerne samles i eet punkt, og ligeledes alle minustilledningerne.

Men kondensatorerne skal sidde op af hinanden, ikke noget med lange ledninger. I princippet kunne du bare sno tilledningerne sammen (+ og - hver for sig!)

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes