| Forfatter |
|
Fournais Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 846
|
| Sendt: 29 August 2007 kl. 15:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vi har haft diskussionen internt flere gange vedr. bedømmelsen af produkter, karakterskala, Editors Choice osv. Pointen med at mindst to (vi bestræber os på at være flere) skal godkende en Editors Choice er at sørge for, at kun de produkter der virkelig fortjener det, får udmærkelsen. Audio Analogue Bellini er bl.a. blevet tildelt Editors Choice på denne baggrund, og jeg synes systemet fungerer fint indtil videre. Det med en karakterskala tror jeg til gengæld ikke er en god idé, men det er naturligvis noget vi skal diskutere på et snarligt redaktionsmøde. Der fremstår flere problemer: - Hvordan skal alle de gamle anmeldelser placeres i dette system?
- En decideret karakterskala forudsætter, at et 10-tal er et 10-tal hos alle anmeldere, altså at vi har en ret præcis definition af hver karakter. Objektivt set kunne man sagtens lave en beskrivelse af de forskellige karakterer, men der skal også være plads til anmelderens subjektive mening. At få den objektive og subjektive vurdering til at gå op i en højere enhed sammen med f.eks. en 7-trins skala vil være meget svært, og jeg tvivler på at det i realiteten vil den fornødne klarhed for læserne. Problemet ligger i at med et karaktersystem vil man fokusere meget på tallet i stedet for at fokusere på de skrevne ord, og de skrevne ord beskriver jo langt mere præcist de enkelte produkts styrker og svagheder.
- Den nye 7-trins skala er bl.a. blevet til på baggrund af, at man har ønsket flere topkarakterer (12), og det vil devaluere "den højeste udmærkelse" endnu mere.
- At anmelde er ikke en eksamination! Selvom der findes en række parametre for god byggekvalitet og god lyd kan der aldrig blive tale om et eksakt "pensum", og det er jo egentlig ret fedt, for selvfølgelig skal 5 tilfældigt udvalgte højttalere være vidt forskellige - ellers var det jo slet ikke så sjovt at rode med hifi

Men som sagt, vi diskuterer det internt snarest muligt! __________________ "If music is the fruit of love, give me access."
William H. Shakespeare.
Mit stereo
|
| Til top |
|
| |
Guldkysten Lukket konto

Lukket efter bruges ønske!
Bruger siden: 06 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1540
|
| Sendt: 29 August 2007 kl. 15:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
hifihuset.dk skrev:
Man kan ikke blæse og have mel i munden, på samme tid. Og man må vælge.
En anmeldelse er ikke en appetizer, det er altid en bedømmelse, uanset hvor flink og pædagogisk og "alt hifi spiller jo godt, det er kun et spg om smag" man nu synes man gerne vil være.
En Editors Choise er derfor en ret ultimativ bedømmelse, en (højeste) karakter.
I har så ikke gjort rede for på hvilke præmisser en sådan tildeles, om det eks er uden skelen til pris eller ej.
Og jeg er enig med andre her, at der er delt lidt rigeligt ud af ED den sidste tid, og det kan man jo altid tænke over hvorfor det nu er sådan...
|
|
|
En almeldelse er da bare en beskrivelse af personlige indtryk og holdninger. Editors choice er jo bare hvad anmelderen ville vælge, hvis vedkommende skulle vælge på, et givent tidspunkt. Der er da ikke mere i det, det er bare personlige vurderinger, det er da ikke noget med, at der sidder en hifi gud et eller andet sted, og giver karaktere - det er da overfortolket med din ide om hvad det er
|
| Til top |
|
| |
Fournais Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 846
|
| Sendt: 29 August 2007 kl. 15:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
hifihuset.dk skrev:
Man kan ikke blæse og have mel i munden, på samme tid. Og man må vælge.
En anmeldelse er ikke en appetizer, det er altid en bedømmelse, uanset hvor flink og pædagogisk og "alt hifi spiller jo godt, det er kun et spg om smag" man nu synes man gerne vil være.
En Editors Choise er derfor en ret ultimativ bedømmelse, en (højeste) karakter.
I har så ikke gjort rede for på hvilke præmisser en sådan tildeles, om det eks er uden skelen til pris eller ej.
Og jeg er enig med andre her, at der er delt lidt rigeligt ud af ED den sidste tid, og det kan man jo altid tænke over hvorfor det nu er sådan...
|
|
|
Der er jeg nødt til at korrigere: Det er en helt klar opfattelse hos os på redaktionen, at HIFI4ALL.DK's anmeldelser fungerer som en appetizer eller en teaser: Det skal være en opfordring til at læserne kan gå ud og lytte selv, danne egne meninger og prøve produkterne i egen stue under velkendte forhold. Når det så er sagt, så indeholder anmeldelserne selvfølgelig en bedømmelse af produkternes kunnen. Var dette ikke tilfældet kunne vi jo lige så godt droppe anmeldervirksomheden, for så havde den jo intet formål! Det korte af det lange er, at der både er tale om en teaser og en bedømmelse, og at selvom Editors Choice er vores ultimative bedømmelse behøver det ikke være lig din ultimative bedømmelse. Dertil er smag og behag (Gud hvor hader den kliché...) alt for afgørende i valget af hifi-produkter! Jeg gentager desuden gerne, hvad der allerede er blevet skrevet ovenfor: Vi har indført ny praksis med flere redaktionsmedlemmers godkendelse af Editors Choice, således at der ikke går inflation i uddelingen af medaljer. Dermed kan vi også i langt højere grad stå inde for de Editors Choice som gives! __________________ "If music is the fruit of love, give me access."
William H. Shakespeare.
Mit stereo
|
| Til top |
|
| |
hifihuset.dk Udelukket fra forum

Hifihuset.dk
Bruger siden: 24 December 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 312
|
| Sendt: 29 August 2007 kl. 15:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej, en anmeldelse er ikke BARE en beskrivelse af personlige indtryk - når det er et magasin eller et webmagasin der skriver anmeldelsen.
5 og 7 er ikke lige, og det at være anmelder skal svære forbundet med en vis mængde faglighed, erfaring og vurderingsevne, så det kan aldrig ses som "bare en persons vurdering".
Det handler ikke en pind om halv-eller afguder, men om at forholde sig næsten fagligt til et testemne og være en gruppe som ( af og til) lytter sammen, så man får krydschecket sine indtryk og sin skarphed.
Om anmelderkorpset her på sitet lige er på det niveau jeg idealiserer her, det er nok for meget sagt, for så lang tid man bare skal være moderator for at kunne skrive anmeldelser, ja så er det vist så som så med den omtalte faglighed - set herfra.
__________________ Forhandler af Pathos, Gamut
WEBSIDE:http://www.hifihuset.dk/Velkommen.html
|
| Til top |
|
| |
Guldkysten Lukket konto

|
| Sendt: 29 August 2007 kl. 15:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan jo næppe kalde noget for "editors choice" hvis branchemedlemer selv kan anmelde - det er da mere utroværdigt, og der ville sikkert komme mange "editors choice" medaljer frem så.
|
| Til top |
|
| |

Hifihuset.dk
|
| Sendt: 29 August 2007 kl. 15:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvem har nævnt branchemedlemmer? Jeg skrev moderatorer, på HFA.
|
| Til top |
|
| |
Guldkysten Lukket konto

|
| Sendt: 29 August 2007 kl. 15:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
hifihuset.dk skrev:
| Hvem har nævnt branchemedlemmer? Jeg skrev moderatorer, på HFA.
|
|
|
citat "Om anmelderkorpset her på sitet lige er på det niveau jeg idealiserer
her, det er nok for meget sagt, for så lang tid man bare skal være
moderator for at kunne skrive anmeldelser, ja så er det vist så som så
med den omtalte faglighed - set herfra."
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 29 August 2007 kl. 15:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
hifihuset.dk skrev:
Om anmelderkorpset her på sitet lige er på det niveau jeg idealiserer her, det er nok for meget sagt, for så lang tid man bare skal være moderator for at kunne skrive anmeldelser, ja så er det vist så som så med den omtalte faglighed - set herfra.
|
|
|
You might have a point!
|
| Til top |
|
| |
witzel Lukket konto

Ex-mod.!
Bruger siden: 25 April 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5619
|
| Sendt: 29 August 2007 kl. 15:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
hifihuset.dk skrev:
|
|
|
nogen skal være moderator, og nogen skal være anmelder. Havde vi ingen moderatorer ville det hele løbe løbsk, og havde vi ingen anmeldere ville vi næppe have ret mange læsere. Vi har internt valgt at lade flere moderatorer prøve sig som anmelder, og ment at det fungerede godt. At du så lader til at være dybt uenig, er ikke så meget vores problem som det er dit.  vi er tilfredse med vores niveau, omend der altid er plads til konstruktiv kritik, så vi kan blive bedre.
|
| Til top |
|
| |
MonoTovarisj Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1487
|
| Sendt: 29 August 2007 kl. 15:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå men det er da fint i vil kigge på det, fedt med anmeldelser det er noget af det der gør jeres site federe end alle andre.  Det er egentligt sjovt ... jeg havde forventet at en masse fra redaktionen ville gå ind i den her diskussion. Men at det derudover på nær guldkysten og mig selv kun er folk med advarsler der deltager er jeg lidt overrasket over.
__________________ MonoTovarisj
Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
|
| Til top |
|
| |

Hifihuset.dk
|
| Sendt: 29 August 2007 kl. 16:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen det er jo som at blive ansat til at feje i gården - og når det så er gjort kan du lige gå op og kontere bilagene. Ikke helt den samme jobbeskrivelse, vel?
Jeg er af ( en så gammeldags) opfattelse at man skal være kvalificeret til et job for at kunne udføre det. Og jeg er, som tidligere rekrutteringskonsulent og som certificeret Personprofiltester, fuldstændig vidende om at een person ikke kan udføre to forskellige jobs, med lige stor succes.
|
| Til top |
|
| |
Guldkysten Lukket konto

|
| Sendt: 29 August 2007 kl. 16:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
hmm kan man tage en Hifi anmelder uddannelse
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 August 2007 kl. 16:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
hifihuset.dk skrev:
Jeg er af ( en så gammeldags) opfattelse at man skal være kvalificeret til et job for at kunne udføre det. Og jeg er, som tidligere rekrutteringskonsulent og som certificeret Personprofiltester, fuldstændig vidende om at een person ikke kan udføre to forskellige jobs, med lige stor succes.
|
|
|
Vil det så sige, at du ikke kan forhandle både VdH og Gamut der ?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 August 2007 kl. 16:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Guldkysten skrev:
|
|
|
Næj! Det er 100% empiri
|
| Til top |
|
| |
Guldkysten Lukket konto

|
| Sendt: 29 August 2007 kl. 16:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Guldkysten skrev:
|
|
|
Næj!
Det er 100% empiri |
|
|
ok - og så er tingene jo så også personlige vurderinger, da vi jo ikke alle oplever tingene ens og på samme måde
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 29 August 2007 kl. 16:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man ikke er god til at vaske op, skal man bare være god til at tørre af!
__________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Guldkysten Lukket konto

|
| Sendt: 29 August 2007 kl. 16:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Jakobsen Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1779
|
| Sendt: 29 August 2007 kl. 16:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
hifihuset.dk skrev:
|
|
|
Vil det så sige, at du ikke kan forhandle både VdH og Gamut der ?  |
|
|
he he..... 
du har nu altid haft tophumor
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 August 2007 kl. 16:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Guldkysten skrev:
ok - og så er tingene jo så også personlige vurderinger, da vi jo ikke alle oplever tingene ens og på samme måde
|
|
|
Her ville du til gengæld undre dig. Det er faktisk meget sjældent, at forskelle mellem a og b vurderes forskelligt af forskellige personer. Jeg har - tro det eller ej - været enig med Jonas Bojer omkring forskellen på 2 forstærkere. Og det er faktisk det fantastiske ved vor hobby, vi hører, med ganske få undtagelser, nøjagtigt det samme. Det er når det kommer til det mere absolutte plan, hvor fårene skal skilles fra bukene, hvor diverse personlige preferencer blomstrer op i fuldt flor. Nogen vil have takten skal være helt bestemt, og ofrer på den konto gerne alt under 100 Hz og for den sags skyld enhver form for 3D. Andre skal have tempo tempo tempo over alt, og tænker overhovedet ikke på forvrængning. OSV. Men de fleste af os hører 100% det samme, når omstændighederne byder sig. Jeg er næsten helt sikker på, at jeg her hos mig, ville kunne få Mr. Antisilver til at æde det meste af det han har sagt omkring Apollo raketten i sig igen. Jeg tror endda selv en hardcore Densen indianer ville tage sine konklusioner op til genovervejelse. Det handler nemlig om hvilket lys der kastes over sagerne. En sidste nødløsning er naturligvis at give lyset skylden.
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 29 August 2007 kl. 17:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Guldkysten skrev:
|
|
|
Her ville du til gengæld undre dig. Det er faktisk meget sjældent, at forskelle mellem a og b vurderes forskelligt af forskellige personer. Jeg har - tro det eller ej - været enig med Jonas Bojer omkring forskellen på 2 forstærkere. Og det er faktisk det fantastiske ved vor hobby, vi hører, med ganske få undtagelser, nøjagtigt det samme. Det er når det kommer til det mere absolutte plan, hvor fårene skal skilles fra bukene, hvor diverse personlige preferencer blomstrer op i fuldt flor.
Nogen vil have takten skal være helt bestemt, og ofrer på den konto gerne alt under 100 Hz og for den sags skyld enhver form for 3D. Andre skal have tempo tempo tempo over alt, og tænker overhovedet ikke på forvrængning.
OSV.
Men de fleste af os hører 100% det samme, når omstændighederne byder sig. Jeg er næsten helt sikker på, at jeg her hos mig, ville kunne få Mr. Antisilver til at æde det meste af det han har sagt omkring Apollo raketten i sig igen. Jeg tror endda selv en hardcore Densen indianer ville tage sine konklusioner op til genovervejelse.
Det handler nemlig om hvilket lys der kastes over sagerne.
En sidste nødløsning er naturligvis at give lyset skylden. |
|
|
Der vil altid være personlige preferencer, som bruges under bedømmelsen af udstyr. En DAC der gengiver -80dB signalet 3dB for svagt - altså som -83dB i stedet, kan fremstå som mere dynamisk, da der bliver større afstand imellem svag og kraftig. Til gengæld vil den mangle ruminformationer, og lave baggrunden mere 'sort', end den bør være. Hver person har sine personlige preferencer, på det punkt, og for meget af det gode, er heller ikke godt. Men hvornår er det for meget?... __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |