keyvan skrev:
Ok hvorfor kalder man så det kopisikre?
|
|
|
Fordi man ikke kan kalde dem "kopisikrede i normale maskiner der ikke har special software installeret"
keyvan skrev:
Hvordan mener du, at det ikke er svært?
|
|
|
Har du prøvet? En del programmer er ligeglade, andre spørger pænt om de skal ignorere kopisikringen
Problemet er jo at når der er computere med i spillet kan alt laves om.
I meget forenklet form handler det om at tage en rå kopi af en CD og vende en en enkelt bit eller to.
Jeg har ikke sat mig mere ind i det end det, men jeg har computere om mig næsten 16 timer i døgent og ved nok om hvordan de virker til at jeg vil tillade mig at påstå at det ikke er muligt at lave en effektiv kopisikring, hvis CD'en også skal have bare en lille chance for at blive afspillet i en normal afspiller.
Og det ved de jo godt ovre i underholdningsbranchen.
Har nogen hørt om Infosoc-direktivet og Jon fra Norge?
Jon er egentlig bare en biting her. Han var 17 år da han skrev DeCSS, der gør det muligt at se DVD-film på Linux. Hele den amerikanske underholdningsindustri med alle deres advokater har siden prøvet at få ham dømt for at bryde deres copyright - men sådan går det ikke i Norge. Han er nu blevet frikendt to gange. I USA var han med garanti blevet dømt under DMCA - Digital Millinium Copyright Act.
Infosoc-direktivet er mere indviklet. Det blev indført i Danmark sidste år. Det betyder blandt andet at det ikke er lovligt at omgå kopisikringen på CD'ere selvom du har et program der kan. Medmindre - selvfølgelig - du har en legal grund til at gøre det.
Fremtiden bringer blandt andet spærringer på hardwareniveau - det går under navnet Fritz Chips - der helt kan afgøre om din afspiller skal kunne afspille en given film eller den nye Neil Young CD.
Og den bliver svær at omgå. Vi taler om unikke serienumre på hver enkelt chip der produceres - og disse serienumre kan så tildeles forskellige udbydere af underholdning.
Således at Microsoft-software fx ikke vil afspille skiver fra udgivere der ikke samarbejder med Microsoft.
(Og iøvrigt kan man kun installere Windows på maskiner med disse chips i, men det er en anden sag)
(Og Microsoft er egentlig bare et eksempel her, det ku' være mange andre - men jeg har et noget anstrengt forhold til det firma og deres software i særdeleshed, så jeg bruger dem)
Lyder det som paranoia?
Ja. Det er det også. Og teknologien findes i dag. Og der er stærke kræfter, selvfølgelig specielt i USA, der vil have disse ting inført.
En af de handlinger der kan være lovlige under Infosoc, er at omgå spærringen på en kopisikret CD, forudsat at du ikke har maskiner der kan afspille den.
I en ikke ret fjern fremtid kan det betyde at hvis du bruger Linux hvor der ikke umiddelbart er software til at afspille dine CD'ere og ikke har andet end en computer til at spille på, må du gerne omgå kopisikringen.
Men bruger du windows hvor software til afspilning af kopisikrede CD'ere følger med, må du ikke omgå kopisikringen.
Lyder det helt tåbeligt?
Ja. Men ikke desto mindre er det meget tæt på at være realiltet i Danmark. Også i Grækenland. Resten af EU skal følge efter, men de har ikke så travlt som den danske kulturminister havde sidste år.
Hvis jeg husker ret, var der med Infosoc også tale om at det skulle være ulovligt at bryde regiopnskodespærringen på DVD-afspillere, samt - og hold nu godt fast - at det i fremtiden ikke vil være tilladt at importere film, CD'ere, DVD'er, bøger og andet af den slags udenom de officielle kanaler.
Denne del blev vist udskudt pga. protester - Laserdisken i København var ved at lukke fordi Infosoc ville gøre tilnærmelsesvis hele deres forretning ulovlig. Men laserdisken findes da endnu....
Den slags kan en Venstre-regering jo ikke have siddende på sig.
(med andre ord: første Infosoc-forslag var meget dårligt gennemarbejdet - ingen ansvarlige politikere kunne gennemskue konsekvensen af hvad det var de var i færd med at gøre)
Infosoc er resultatet af et kæmpe lobby-arbejde fra underholdningsindustriens side. De vil simpelt hen kontrollere hvornår hvad udgives hvor og hvorfor. Og hvem der kan afspille det.
Det er et ekstremt indviklet politisk spil med en masse lobbyister. CD-kopisikringen er en del af dette.
Jeg håber virkelig der bliver nedlagt en form for forbud mod at kopisikre CD'ere. Ikke så meget fordi man ikke kan afspille dem, men fordi det kun er første brik i et langt og faretruende spil.
/vilmann