Forfatter |
|
Hans J Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2285
|
Sendt: 03 September 2007 kl. 19:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan er du kommet frem til 6x0,5mm i hvert kabel ?
Ville det være en fordel at flette kablerne inden de kommer i teflonrøret ?
__________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
HD-DVD: Fordi livet er for kort til regionskoder
PS3 fordi Bluray 24fps og HD-lyd er nice
|
Til top |
|
|
Allanvp Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 106
|
Sendt: 03 September 2007 kl. 19:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er så 2 gange 6 gange 0,5 i hver leder, 12 i alt.
Sad og googlede lidt på audio note´s An-Vx ht kabler. Og de bruger 27 tråde af 0,09 til hver leder. Har lyttet til dem i Audio consult og dem måtte jeg bare eje indtil jeg hørte prisen, 1000 bananer pr meter pr leder altså mono kabler. Så tænkte jeg at jeg ville prøve at lave dem selv. Og da man ikke kan få sølv tråd mindre end 0,5 i dk så måtte det blive til 12 tråde i hver mono kabel. VAn-Vx =27 gange 0,09 = 2,45 Mit kabel startede med 6 gange 0,5 = 3. syns 5 gange er et dumt tal griner. Men lød lidt slattent i bunden, så fordoblede jeg trådene og nu spiller det så fuglene synger smiler. Og til omkring 81kr pr meter. Men nogen egentlig og videnskablig forklaring kan jeg ikke komme med ville bare hen i nærheden af hvad jeg hørte hos Anders i Audio consult. Og det kan jeg med smil på læben sige at jeg er..
|
Til top |
|
|
Allanvp Forum Bruger

|
Sendt: 03 September 2007 kl. 19:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er jo det hele denne tråd er startet på smiler.
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
Sendt: 03 September 2007 kl. 19:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
JEG ville ikke flette eller sno lederne, hverken før eller efter
Hvis det er et signalkabel ville jeg under alle omstændigheder bruge kun EN leder, og hellere tynd end tyk
Men på et højtaler kabel er det værd at bemærke at nogle kan belaste en forstærker uhensigts mæssigt - jeg mener at et kabel med lidt afstand mellem + og - giver en lidt "blødere" lyd, hvis jeg husker rigtigt
Biwire er næppe umagen værd, tværtimod - jeg har ihvertfald ikke haft held med det og jeg formoder at det forstyrrer delefilterets funktion hvis dets enkelte grenes "kontakt" fjernes, det skal formentlig ske så tæt ved filteret som muligt, men det er kun min personlige teori
|
Til top |
|
|
CSN Teknik Branchemedlem

CSN Teknik
Bruger siden: 24 November 2005 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 842
|
Sendt: 03 September 2007 kl. 19:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spændende
__________________ Mvh.Christian
Cinemania
|
Til top |
|
|
Hans J Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2285
|
Sendt: 03 September 2007 kl. 19:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Allanvp skrev:
Det er jo det hele denne tråd er startet på smiler.
|
|
|
Ikke helt der er foskel på at sno og flette. Udgangspunktet var, skal man sno lederne eller lade dem gå lige igennem. Fletter man bruger man self også en del mere tråd. Okay du bruger 12 leder i hver. Har du prøvet med 9 ? Det kunne jo være det var nok og så kunne man jo lave dem noget billigere ? __________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
HD-DVD: Fordi livet er for kort til regionskoder
PS3 fordi Bluray 24fps og HD-lyd er nice
|
Til top |
|
|
Allanvp Forum Bruger

|
Sendt: 03 September 2007 kl. 20:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
God pointe faktisk, og dertil kan jeg kun svare nej griner. Grundet at jeg havde lavet alle 8 snorer færdig, men kun fire med bananer på, igen pga økonomi. Og så for at slippe for besværet med at sno dem ud trak jeg bare to i hver rør. Dovenskab længe leve ikk  Hvad mener du med at flette? Trådene indbyrdes i den enkelte leder i stedet for at sno dem. Det kunne jeg godt tænke mig at få uddybet lidt, hvis det gør en forskel skal det helt sikkert prøves..
|
Til top |
|
|
Allanvp Forum Bruger

|
Sendt: 03 September 2007 kl. 20:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
JEG ville ikke flette eller sno lederne, hverken før eller efter
Hvis det er et signalkabel ville jeg under alle omstændigheder bruge kun EN leder, og hellere tynd end tyk
Men på et højtaler kabel er det værd at bemærke at nogle kan belaste en forstærker uhensigts mæssigt - jeg mener at et kabel med lidt afstand mellem + og - giver en lidt "blødere" lyd, hvis jeg husker rigtigt
Biwire er næppe umagen værd, tværtimod - jeg har ihvertfald ikke haft held med det og jeg formoder at det forstyrrer delefilterets funktion hvis dets enkelte grenes "kontakt" fjernes, det skal formentlig ske så tæt ved filteret som muligt, men det er kun min personlige teori
|
|
|
Afstanden mellem + og minus er der massere af da de løber i hver deres rør. Mht biwire Så vidt jeg ved er ht bygget til biwire og dermed (uden at være 100% sikker) to delt delefilter til henholdsvis diskant og bass/mellemtone. Ved ihvertfald at terminalerne i toppen køre til diskant og bund til mellem tone/bass det er afprøvet og testet.
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

|
Sendt: 03 September 2007 kl. 21:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Biwire - det gør ingen forskel hvordan filteret er opbygget, det jeg påstår(udokumenteret) er at de enkelte filter grene bør kunne se hinanden, og det naturlige sted er ved terminaler og ikke ved forstærkeren
Biwire har været salgsgas i så mange år at selv fabrikanter som ikke har troet på det har været nødsaget til at montere disse terminaler - det paradoksale er så at termineringen ikke bliver bedre af at skulle montere lus på terminalerne
Biwire har kun berettigelse ved biamping, men det er også en tvivlsom affære
På den anden side af filteret er det en helt anden sag - DER må der gerne monteres forskelligt kabel til de respective enheder
|
Til top |
|
|
CSN Teknik Branchemedlem

CSN Teknik
|
Sendt: 03 September 2007 kl. 21:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
er det ikke flette + og - der giver den store forskel, så virker det ved at afskærme kablet imod udefra kommende støj ligesom med datakabler. Der er mange der fletter deres kabler f.eks. Kimber Cable, og mange andre, hvor f.eks. Nordost med deres flatline kabler lægger alle trådene ved siden af hinanden, så der opstår størst afstand imellem + og -, tjek deres Blue Heaven, det giver et godt billede af det, hvorimod deres billigere WyreWizard Spelbinder/dreamcaster snor/fletter dem.
Cinemania
|
Til top |
|
|
CSN Teknik Branchemedlem

CSN Teknik
|
Sendt: 03 September 2007 kl. 21:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mht. Bi-Wiring er der mange der har succes ved at anvende kabler af forskellig dimension og beskaffenhed til bas og diskant. Fordelen ved biamping hvis der deles elektronisk, er at man sparer alle spoler/kondensatore og modstande i filtret, det burde da give en renere lyd.
Cinemania
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

|
Sendt: 03 September 2007 kl. 21:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, elektronerne må da blive helt rundtossede
|
Til top |
|
|
Allanvp Forum Bruger

|
Sendt: 03 September 2007 kl. 21:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
Biwire - det gør ingen forskel hvordan filteret er opbygget, det jeg påstår(udokumenteret) er at de enkelte filter grene bør kunne se hinanden, og det naturlige sted er ved terminaler og ikke ved forstærkeren
Biwire har været salgsgas i så mange år at selv fabrikanter som ikke har troet på det har været nødsaget til at montere disse terminaler - det paradoksale er så at termineringen ikke bliver bedre af at skulle montere lus på terminalerne
På den anden side af filteret er det en helt anden sag - DER må der gerne monteres forskelligt kabel til de respective enheder
|
|
|
Okey så langt er jeg med, men hvad så med de påstande men hensyn til inteference i selve kablet opstået af strøm foreskellene mellem de høje og lave toner. Det må du da ved at bi-wire undgå da du deler signalføringen allerede ved forstærkeren? Ved godt der ikke er noget filter til at gøre dette i forstærkeren men da signalet bliver afvist i delfilteret løber det jo at naturstrømlige årsager ikke den vej som ender blindt?
|
Til top |
|
|
CSN Teknik Branchemedlem

CSN Teknik
|
Sendt: 03 September 2007 kl. 21:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Allanvp skrev:
musicus skrev:
|
|
|
Ja den forklaring har jeg også fået ved flere lejligheder, det skulle være den største forskel ved at bi-wire bedre kontrol med lyden, da signalet ved de lavere frekvenser forstyrre de højere frekvenser.
Okey så langt er jeg med, men hvad så med de påstande men hensyn til inteference i selve kablet opstået af strøm foreskellene mellem de høje og lave toner. Det må du da ved at bi-wire undgå da du deler signalføringen allerede ved forstærkeren? Ved godt der ikke er noget filter til at gøre dette i forstærkeren men da signalet bliver afvist i delfilteret løber det jo at naturstrømlige årsager ikke den vej som ender blindt?
|
|
|
Cinemania
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

|
Sendt: 03 September 2007 kl. 22:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske problemet netop er at du ved biwire giver enhederne og det tilknyttede filter forskellige betingelser - ved biwire vil den ene af enhederne få mere optimale forhold ved det at de udnytter kablet forskelligt, så det optimale burde være at give alle enhederne optimale vilkårmed forskelligt kabel, men det er desværre ikke helt muligt da en af enhederne altid vil være favoriceret, det er en "lavine" og svært at opnå optimal balance - men det kan sagtens være at du er heldig og ramme rigtigt eller at de tendenser som biwire giver netop er det du søger
Ved delefilteret er det et naturligt sted at splitte signalet - ved forstærkeren er det det ikke, ligesom at den bedste leder er EN leder
|
Til top |
|
|
CSN Teknik Branchemedlem

CSN Teknik
|
Sendt: 03 September 2007 kl. 23:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det gør vel ikke noget af enhederne har forskellige betingelser, da de skal have forskellige vilkår for at spille max. af det de er gode til, det er vel også humlen i et delefilter at hver enhed får det signal som den bedst kan håndtere. Nogle strøm hungrende bas enheder har vel egentlig brug for et lidt større kvadrat/tværsnit af leder, mens en mellemtone/diskant helst vil have et tyndt og fint kabel for at yde max.
Cinemania
|
Til top |
|
|
Allanvp Forum Bruger

|
Sendt: 03 September 2007 kl. 23:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
CSN Teknik skrev:
Det gør vel ikke noget af enhederne har forskellige betingelser, da de skal have forskellige vilkår for at spille max. af det de er gode til, det er vel også humlen i et delefilter at hver enhed får det signal som den bedst kan håndtere. Nogle strøm hungrende bas enheder har vel egentlig brug for et lidt større kvadrat/tværsnit af leder, mens en mellemtone/diskant helst vil have et tyndt og fint kabel for at yde max.
|
|
|
Lige mine ord, og da os diskanten især i de høje frekvenser også bliver lidt kræsen med hvad den skal løbe igennem kan der meget nemt opstå "friktion" hvis den skal kæmpe sig igennem en langsomt svingene bass frekvensgang kan det da kun være en fordel at ha en snor kun dedikeret til diskanten som så bi-wireringen gir mulighed for..
|
Til top |
|
|
CSN Teknik Branchemedlem

CSN Teknik
|
Sendt: 03 September 2007 kl. 23:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

|
Sendt: 03 September 2007 kl. 23:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, jeg giver op, ligesom de ekstra kabler jeg har liggende i rodekassen 
|
Til top |
|
|
CSN Teknik Branchemedlem

CSN Teknik
|
Sendt: 03 September 2007 kl. 23:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
å hvilke højtalere og med hvilket kabel lavede du dine single/bi-wire test på, og ikke fik det ønskede resultat. Du må ikke give op endnu, det kunne jo være at du omvendt os andre novicer
Cinemania
|
Til top |
|
|