Emne: DIY ICEpower klon ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 03 September 2007 kl. 17:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du vil lodde selv så prøv www.41hz.com
Kan dog ikke huske hvor kraftige trin de kan levere
|
| Til top |
|
| |
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
Bruger siden: 13 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 965
|
| Sendt: 03 September 2007 kl. 17:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Predator skrev:
TRX850 skrev:
Predator skrev:
TRX850 skrev:
Predator skrev:
TRX850 - Jeg har kigget en smule på det, bla. fordi det jo er et nemt spring over den absolut mest komplicerede del af konstruktionen - omend det jo også tager lidt af det sjove ud af projektet. Jeg har dog aldrig hørt et færdigt modul fra dem, med det lyder det som om du har? Det eneste problem er, at så vidt jeg kan se tilbyder de ikke moduler i den størrelse som jeg vil op i. Grunden til at jeg godt kunne tænke mig at prøve kræfter med en klasse D switch mode konstruktion er netop, at det giver mulighed for enorme kræfter der kan holder styr på enhver højtaler.
|
|
|
Lige lidt definitioner... ''Class D'' og ''switch mode'' er ikke det samme. Class D er betegnelsen for selve forstærkerkredsløbet (af PWM typen), hvorimod switch mode er en strømforsyningsteknologi.
NCD er -mig bekendt- udviklet med henblik på at lave den bedst tænkelige lyd fra Class D teknologien. Der har således ikke været fokuseret på ting som maksimal effektivitet og udgangseffekt. Så det kommer jo an på, hvad det er du vil opnå med dine forstærkere...
Set fra et rent DIY synspunkt kan jeg sagtens følge dig i, at det kan være sjovt at lave sin egen, eks en kopi af Ice, men jeg vil foreslå dig at have noget andet at spille på mens du arbejder med din konstruktion, for jeg tror ganske enkelt aldrig du når i mål 
Jo, jeg har selv lidt erfaringer med NCD, men ikke med Ice...
http://www.badongo.com/pic/648738 http://www.badongo.com/pic/648734 http://www.badongo.com/pic/648737
Held og lykke med dine IcePredator 
|
|
|
Så vidt jeg ved kan et klasse D kredsløb også fungere med en alm. lineær psu (husker jeg forkert?), derfor nævnte jeg det  Men nu må vi se hvor langt det holder. Det her var som nævnt kun en forespørgsel på hvad der rent faktisk er muligt, og er det for kompliceret et projekt er der jo ikke meget fidus i at prøve.
|
|
|
He he... Man kan jo sige det sådan, at hvis ikke ens elektronik indsigt rækker til, at man forstår, hvor kompliceret et projekt det er, så er det nok bedst at holde nallerne fra det 
Alle effektfortærkere kan fungere med enten switch mode eller lineær forsyning, og de links jeg viste dig er jo netop til en Class D med lineær forsyning...
|
|
|
Dér kan man bare se. Kiggede godtnok mest på selve modulerne, men hvordan jeg fik overset de par ringkerne basser er jeg ikke sikker på!  Nu vil jeg ikke gøre mig alt for klog på klasse D teknikken siden det ikke er noget jeg har prøvet kræfter med før, men det meste kan man jo læse sig til - hvis man har tiden.. Men jeg tvivler godtnok på, at jeg er rolig nok på hånden til at slippe godt fra kredsløb i den størrelsesorden!
|
|
|
Ha ha... Nej, jeg synes heller ikke lige sådan et par 1000VA ringkerner er til at overse  Modulerne modtager man jo altså færdigloddede og testede, så ingen problemer med lodning af SMD...
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 03 September 2007 kl. 17:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Predator skrev:
Hurtig skrev:
Predator skrev:
Grunden til at jeg godt kunne tænke mig at prøve kræfter med en klasse D switch mode konstruktion er netop, at det giver mulighed for enorme kræfter der kan holder styr på enhver højtaler.
|
|
|
Hvis du vil have kontrol over højtaleren, skal du IKKE have klasse-D. Godt nok får du mange watt, men det er absolut ikke ensbetydende med kontrol.... Tænk lige over konsekvensen af at have en spole i serie med udgangen.... Den fine dæmpningsfaktor er KUN ved lave frekvenser. Ved høje frekvenser stiger impedansen i spolen, og så er der INGEN kontrol!
|
|
|
Teoretisk set ja, højere belastning = højere indre modstand. Men jeg var da af den opfattelse, at nyere klasse D moduler netop er i stand til at håndtere store effektudladninger og holde kontrollen når der bliver krævet noget af dem? Flere af de aktive klasse D højtalere jeg har set, eller hjemmebyg med seperat forstærker til hver enhed, er da baseret på klasse D hele vejen igennem - og ikke kun til basenheden/erne og evt. mellemtone.
|
|
|
Jeg kendre flere der har bygget/købt klasse-D forstærkere til deres sub, fordi det giver mulighed for store effekter. Men mange af dem har netop klaget over, at der trods den store effekt er en total mangel på kontrol. Og det er egentlig ikke noget nyt. Stor effekt er absolut ikke nødvendigvis ensbetydende med kontrol! Jeg har set forstærkere under 50 watt, med så meget magt og kontrol i bunden, at det nærmest skriger til himlen. Hvem er det i øvrigt der har opstillet udtrykket, "Mange watt = Kontrol over enhederne"??? __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |
jon_vanløse Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 20
|
| Sendt: 03 September 2007 kl. 21:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Stort set alle klasse D forstærkere har meget lav udgangsimpedans ved lave frekvenser = "godt fat i enheden". Det er rigtigt at spolen i udgangsfilteret gør at udgangsimpedansen stiger med frekvensen. Dette problem kan/er løst i flere klasse D-forstærkere ved f.eks at modkoble eller bruge en anden topologi end de "gamle" principper. Klasse D har efter min mening potentiale til at konkurrere eller overgå hvad som helst. Det bliver spændende at se hvor godt det bliver i fremtiden med hurtigere/lettere FET'er og højere switchfrekvenser.
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 03 September 2007 kl. 22:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er det bare sådan, at en lav udgangsimpedans ved lave frekvenser på ingen måde garanterer godt styr på basserne. Er du i tvivl så prøv en billig Technics surroundreceiver. Sådan en sag har typisk meget lav udgangsimpedans, fordi den er modkoblet i vildskab. Men at den har godt styr på basserne er næppe tilfældet. Problemet er at man måler udgangsimpedansen i forhold til en ohmsk modstand... Men vis mig lige en højtaler der er 100% ohmsk ! Problematikken er når man opnår lav udgangsimpedans ved hjælp af modkobling, og så kobler det sammen med en kapacitiv/induktiv belastning. Så nytter lav udgangsimpedans IKKE! Det er noget af det første man lærer, når man lærer om modkoblingsteori.
Er den lave impedans opnået pga solid dimensionering gennem hele konstruktionen, er det et tegn på at der er kontrol over enhederne. Men når man tager en underdimensioneret konstruktion og modkobler sig til lav udgangsimpedans, bliver resultatet lige det modsatte. Desværre er der mange der bare læser data'ene, og endnu mere desværre er noget af det billigste man kan gøre, at opnå lav forvrængning og udgangsimpedans... Dens slags data koster intet at opnå. Men de siger INTET om lyden... Kun at konstruktøren har valgt den billige genvej. __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |
Sjokoz Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 177
|
| Sendt: 04 September 2007 kl. 00:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
TRX850 skrev:
Predator skrev:
TRX850 - Jeg har kigget en smule på det, bla. fordi det jo er et nemt spring over den absolut mest komplicerede del af konstruktionen - omend det jo også tager lidt af det sjove ud af projektet. Jeg har dog aldrig hørt et færdigt modul fra dem, med det lyder det som om du har? Det eneste problem er, at så vidt jeg kan se tilbyder de ikke moduler i den størrelse som jeg vil op i. Grunden til at jeg godt kunne tænke mig at prøve kræfter med en klasse D switch mode konstruktion er netop, at det giver mulighed for enorme kræfter der kan holder styr på enhver højtaler.
|
|
|
Lige lidt definitioner... ''Class D'' og ''switch mode'' er ikke det samme. Class D er betegnelsen for selve forstærkerkredsløbet (af PWM typen), hvorimod switch mode er en strømforsyningsteknologi.
NCD er -mig bekendt- udviklet med henblik på at lave den bedst tænkelige lyd fra Class D teknologien. Der har således ikke været fokuseret på ting som maksimal effektivitet og udgangseffekt. Så det kommer jo an på, hvad det er du vil opnå med dine forstærkere...
Set fra et rent DIY synspunkt kan jeg sagtens følge dig i, at det kan være sjovt at lave sin egen, eks en kopi af Ice, men jeg vil foreslå dig at have noget andet at spille på mens du arbejder med din konstruktion, for jeg tror ganske enkelt aldrig du når i mål 
Jo, jeg har selv lidt erfaringer med NCD, men ikke med Ice...
http://www.badongo.com/pic/648738 http://www.badongo.com/pic/648734 http://www.badongo.com/pic/648737
Held og lykke med dine IcePredator 
|
|
|
Nu er det vidst dig der lige skal have lidt styr på definationerne En class D forstærker er groft sagt bare en switch mode strømforsyning der kan ændre udgangs spændingen. Så en class D forstærker er en switch mode forstærker. En switch mode strømforsyning er (normalt også) styret ved hjælp af PWM signaler.
|
| Til top |
|
| |
jon_vanløse Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 20
|
| Sendt: 04 September 2007 kl. 07:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
|
en højtaler der er 100% ohmsk ! Problematikken er når man opnår lav udgangsimpedans ved hjælp af modkobling, og så kobler det sammen med en kapacitiv/induktiv belastning. Så nytter lav udgangsimpedans IKKE! Det er noget af det første man lærer, når man lærer om modkoblingsteori.
|
|
|
Vil det sige at du mener udgangsimpedansen skal være høj Jeg tror godt jeg ved hvad du mener. Hvis udgangsimpedansen er lav, ved den givne belastning (ohmsk eller kompleks) så burde der være grund for god kontrol over enhederne. Dette er noget af det første man lærer i elektronik faget Kan du fortælle mig hvorfor modkobling konsekvent ikke virker ved kompleks belastning?
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|