| Forfatter |
|
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
| Sendt: 14 Oktober 2007 kl. 01:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis nu man kunne lagre CDen direkte, som den er, ville det ikke være den bedste måde? CDen er jo digital. Behøver man så et ripning program?
|
| Til top |
|
| |
zerocool Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1402
|
| Sendt: 14 Oktober 2007 kl. 03:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Meier skrev:
Rappo skrev:
Tror sku jeg skal prøve det der DBpoweramp. Har et par kopibeskyttede skiver, som tog en hel nat at rippe. 
Det værste var så at resultatet alligevel ikke blev godt... Køber aldrig nogensinde en kopibeskyttet cd igen! |
|
|
Jep - Norah Jones kan jeg slet ikke afspille... 
Det morsomme var, at da jeg afleverede den igen var ekspedientens kommentar "nå, kan deres B&O heller ikke afspille den..." 
Det skal lige siges, af butikken var i Hørsholm 
Jeg faktiskt at rippe den, men det var lidt bøvlet, så skiven røg retur... |
|
|
Se evt. her: http://www.hifi-musik.dk/?page=viewtopic&t=3031
DKsoulman skrev:
| Jeg vil mixe en cd til bilen. Men der er jo forskelligt lydstyrke på de forskellige cd'er (særligt hvis man vil mixe nye og gamle) Er der et program som kan regulerer styrken på det man brænder til en "fælles standard" ? |
|
|
Ja, dem findes der nogen stykker af.
Krimi skrev:
| Tror de fleste brænderprogrammer har en funktion der hedder 'Normalisér lydstyrke'.. |
|
|
Det er ikke den bedste måde at gøre det på, idet man herved går på kompromis med bitintegriteten.
gli- skrev:
| Hvis nu man kunne lagre CDen direkte, som den er, ville det ikke være den bedste måde? CDen er jo digital. Behøver man så et ripning program? |
|
|
Det er jo netop pga. den af dig beskrevne årsag, at man behøves lødige ripper-applikationer.
|
| Til top |
|
| |
AM-E Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2298
|
| Sendt: 14 Oktober 2007 kl. 09:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Knoxville skrev:
Efter at have ledt lidt rundt er jeg nået frem til følgende muligheder:
EAC - godt, men besværligt at sætte op - til trods for at have fulgt guiden virker FLAC stadig ikke.
DBpoweramp - har jeg ikke prøvet - ripper det i samme kvalitet ?
Itunes - Ripper det i god kvalitet- så fremt fejlkorrektion m.v. er slået til? |
|
|
EAC besværligt? Hvilken version kører du med? Den nyeste udgave af EAC har en indbygget "setup wizard", så du skal ikke røre en finger (næsten) - det har aldrig været nemmere. Jeg har prøvet DP men jeg finder EAC bedre: 1, den er mere avanceret. 2, den er mere pålidelig (efter egen erfaring). __________________ "Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you."
|
| Til top |
|
| |
Knoxville Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1708
|
| Sendt: 15 Oktober 2007 kl. 10:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
ved ikke om det var nyeste udgave - men jeg finder DB poweramp bedre...
__________________ Med Venlig Hilsen
|
| Til top |
|
| |
emarkussen Forum Bruger

Bruger siden: 15 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 37
|
| Sendt: 16 Oktober 2007 kl. 16:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man udelukkende kigger på lydkvalitet, hvad er så det bedste format at rippe i? Jeg har indtryk af de fleste af jer bruger FLAC, hvorimod jeg altid har brugt WAV Lossless. Er FLAC bedre? __________________ ...markus
"You tell them I'm comin'. And hell's comin' with me."
Kurt Russell i Tombstone.
|
| Til top |
|
| |
zerocool Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1402
|
| Sendt: 16 Oktober 2007 kl. 16:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
emarkussen skrev:
| Hvis man udelukkende kigger på lydkvalitet, hvad er så det bedste format at rippe i? Jeg har indtryk af de fleste af jer bruger FLAC, hvorimod jeg altid har brugt WAV Lossless. Er FLAC bedre? |
|
|
Hvad angår lydkvalitet er WAV og FLAC lige gode.
|
| Til top |
|
| |
Torben Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 440
|
| Sendt: 16 Oktober 2007 kl. 18:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Vejgaard Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 14
|
| Sendt: 01 Januar 2008 kl. 20:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har netop købet et sonos anlæg .... og er rigtig godt tilfreds. Jeg har nok ikke helt så fintfølende øre som i andre her i forum ..... men derfor vil jeg alligevel godt søge et råd her . Hvilken ripper skal jeg bruge når jeg nu skal til at rippe mine mange CD'er ? Jeg har prøvet windows media player og rippede en opera i 320 og egentligt lyder det ok for mig. Vil jeg overhoved have en værdi i at bruge FLAC ?
__________________ ------
mvh
Vejgaard
|
| Til top |
|
| |
Kalle_dk Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1086
|
| Sendt: 02 Januar 2008 kl. 01:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vejgaard skrev:
Jeg har netop købet et sonos anlæg .... og er rigtig godt tilfreds.
Jeg har nok ikke helt så fintfølende øre som i andre her i forum ..... men derfor vil jeg alligevel godt søge et råd her . Hvilken ripper skal jeg bruge når jeg nu skal til at rippe mine mange CD'er ?
Jeg har prøvet windows media player og rippede en opera i 320 og egentligt lyder det ok for mig.
Vil jeg overhoved have en værdi i at bruge FLAC ?
|
|
|
Tillykke med dit SONOS system  Når du skriver 320, går jeg ud fra du mener MP3 ? Det er jo ikke noget jeg ville bruge sammen med mit head-fi / hifi-anlæg, men derimod i min iPod NANO. FLAC er pakket men ikke komprimeret. Derfor er FLAC, WAV og den originale CD af samme kvalitet (i digital sammenhæng). Du kan spare ca. 30% plads på din disk, ved at rippe i FLAC, sammenlignet med WAV. Du kan naturligvis godt bruge MP3, men hvis du spænder noget heftigt udstyr på dit SONOS system, kunne det da godt tænkes, at du kunne høre forskel på MP3 og FLAC. Jeg har dog ikke prøvet at lytte MP3 på mit headfi system, så jeg skal ikke kunne afgøre om man kan høre forskel, og i såfald hvor meget. Jeg bruger programmet dBpoweramp. Andre bruger MediaMonkey. Der findes sikkert andre programmer til formålet. Google afslører (næsten) alt
|
| Til top |
|
| |
Vejgaard Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 14
|
| Sendt: 02 Januar 2008 kl. 15:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for de gode råd Kalle_dk jeg har downloadet programmet dBpoweramp og installeret FLAC codec .... og har nu rippet et par CD'er. Må indrømme at det er noget andet end en MP3 i ringe kvalitet, der er dog i mine øre ikke meget forskel på en MP3 i 320 og en FLAC. Kan godt være at jeg har været til lidt for mange internationale racerløb, så hørrelsen er blev lidt ringere med tiden
__________________ ------
mvh
Vejgaard
|
| Til top |
|
| |
Plenty Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2007 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 194
|
| Sendt: 02 Januar 2008 kl. 17:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej til jer der bruger dBpoweramp...
når i bruger CD ripperen, og har installeret FLAC codec, så den kan rippe til FLAC, hvad sætter i den så op til? - Compression level 8 ? eller - Flueben eller ej i After recording vertify written audio - Ripping methop, burst eller secure?
på forhånd tak! __________________ Min NAD + DALI "Stealth Bio"
|
| Til top |
|
| |
Kalle_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Januar 2008 kl. 19:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Plenty skrev:
når i bruger CD ripperen, og har installeret FLAC codec, så den kan rippe til FLAC, hvad sætter i den så op til? - Compression level 8 ? eller - Flueben eller ej i After recording vertify written audio - Ripping methop, burst eller secure?
på forhånd tak! |
|
|
Compression level 8 Intet flueben i "after recording....." Secure (Accurate) Jeg har oplevet en underlig "ting". I begyndelsen kunne jeg godt rippe i flere hastigheder. Ripningen (første track på en CD) begyndte med ca. 6-7 speed. Herefter gik det hurtigere og hurtigere, jo længere man kom med den pågældende skive. Nu begynder den ved 8-speed og kommer aldrig længere op i hastighed, men heller ikke længere ned (langsommere). Jeg har kigget i indstillingerne for hastigheder, hvormed man brænder. Har prøvet at indstille til 16, 20, 24 og "maximum", men nu ripper den altid i 8 speed. Hvorfor det ? Er drevet ved at være træt ? Har andre oplevet noget lignende ?
|
| Til top |
|
| |
plafitracer Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Januar 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 976
|
| Sendt: 02 Januar 2008 kl. 19:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Plenty skrev:
når i bruger CD ripperen, og har installeret FLAC codec, så den kan rippe til FLAC, hvad sætter i den så op til?- Compression level 8 ? eller-
Flueben eller ej i After recording vertify written audio- Ripping methop, burst eller secure?
på forhånd tak! |
|
|
Compression level 5 - harddiske er stadig billige
Verify = JA
Secure ripping - det tager lidt længere tid - og???
Hellere rippe én gang ordentligt end at skulle rippe den samme cd igen
|
| Til top |
|
| |
Kalle_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Januar 2008 kl. 19:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
plafitracer skrev:
Compression level 5 - harddiske er stadig billige
Verify = JA
Secure ripping - det tager lidt længere tid - og???
Hellere rippe én gang ordentligt end at skulle rippe den samme cd igen
|
|
|
Hej plafit Jeg har nu aldrig haft problemer ved IKKE at have flueben i "Verify.....", men har dog altid anvendt "Secure / Accurate". Jeg har vel rippet 250 CD'ere, og der har ikke været eksempler på "dårligdomme". Dog har jeg haft et par CD'ere som vist havde været på "afveje". Her var der et par udråbstegn ud for visse numre, men musikken spillede fint alligevel bagefter. Har du kommentarer til mit ovenstående indlæg om de 8-speed ? Hvad siger din hastighed når du ripper ? Er der forskel på om du vælger den ene eller den anden hastighed i "options" menuen, eller er programmet ligeglad med det (som her) ?
|
| Til top |
|
| |
plafitracer Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Januar 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 976
|
| Sendt: 02 Januar 2008 kl. 19:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kalle_dk skrev:
Hej plafitJeg har nu aldrig haft problemer ved IKKE at have flueben i "Verify.....", men har dog altid anvendt "Secure /
Accurate". Jeg har vel rippet 250 CD'ere, og der har ikke været eksempler på "dårligdomme". Dog har jeg haft et par CD'ere som vist havde
været på "afveje". Her var der et par udråbstegn ud for visse numre, men musikken spillede fint alligevel bagefter.Har du kommentarer til mit
ovenstående indlæg om de 8-speed ? Hvad siger din hastighed når du ripper ? Er der forskel på om du vælger den ene eller den anden hastighed
i "options" menuen, eller er programmet ligeglad med det (som her) ? |
|
|
Hej Kalle,
Jeg har vel efterhånden rippet en 3-4000 cd'er (nogen af dem fra biblioteket - som jeg selvfølgelig vil benægte til min dødsdag!!!). Der har været
en 20-40-50 stykker, der skulle re-rippes grundet at de, selvom de meldte OK, have visse uregelmæssigheder under afspilning - nærmest som
hakker i rillen...
Jeg er efterhånden kommet dertil, hvor jeg ikke gider at sidde og glo på at der rippes, cd'en smides i, der klikkes på RIP og så fiser jeg ellers af
og lader pc'en gør det den nu skal - når jeg så får tid, skifter jeg cd'en
Men jeg husker da at det gik hurtigere og hurtigere, jo længere ud fra centrum den kom, det skal den jo sådan set osse, da skiven roterer
hurtigere der ude.
|
| Til top |
|
| |
Kalle_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Januar 2008 kl. 20:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
plafitracer skrev:
Hej Kalle,
Jeg har vel efterhånden rippet en 3-4000 cd'er (nogen af dem fra biblioteket - som jeg selvfølgelig vil benægte til min dødsdag!!!). Der har været
en 20-40-50 stykker, der skulle re-rippes grundet at de, selvom de meldte OK, have visse uregelmæssigheder under afspilning - nærmest som
hakker i rillen...
|
|
|
Jeg har nu aldrig lånt en CD på bilioteket. Jeg foretrækker at købe den, for så er det min egen personlige. Ikke een eneste gang har jeg været ude for at en FLAC-fil har haft "hakker i rillen". Enten må det være din "klemmebox" eller ved nærmere eftertanke...BIBLIOTEKET DER SPØGER !
plafitracer skrev:
Men jeg husker da at det gik hurtigere og hurtigere, jo længere ud fra centrum den kom, det skal den jo sådan set osse, da skiven roterer hurtigere der ude.
|
|
|
Det gjorde det osse her i begyndelsen, men efter installation af reference-versionen, rippes der altid med 8-speed. Mystisk.
|
| Til top |
|
| |
Columbus Forum Bruger

Bruger siden: 31 Juli 2003
Status: Offline Indlæg: 50
|
| Sendt: 02 Januar 2008 kl. 23:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har et par enkelte gange oplevet de nævnte "hakker" i lyden.
Dette er tilsyneladende ikke et ukendt problem i ripping verdenen. Der findes en del tråde om det på SONOS support forum - under begrebet "Clipping" - har som jeg har forstået det ofte noget med ripping processens håndtering af volumen i enkelte passager at gøre.
Se fx: http://forums.sonos.com/showthread.php?t=2383&page=7& ;highlight=clipping
|
| Til top |
|
| |
Kalle_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Januar 2008 kl. 00:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Columbus skrev:
Hej
Jeg har et par enkelte gange oplevet de nævnte "hakker" i lyden.
Dette er tilsyneladende ikke et ukendt problem i ripping verdenen. Der findes en del tråde om det på SONOS support forum - under begrebet "Clipping" - har som jeg har forstået det ofte noget med ripping processens håndtering af volumen i enkelte passager at gøre.
Se fx: http://forums.sonos.com/showthread.php?t=2383&page=7& ; ; ;highlight=clipping |
|
|
Hmm, nu skrives der meget om MP3 decodning i tråden på SONOS forummet, så jeg tror ikke helt det kan sammenlignes med et tabsfri format som f.eks. FLAC. "Clipping" må være det samme som overstyring af en indspilning. Hvis et musikstykke på en CD har visse passager som er overstyret (det er hørt et par gange), så bør den digitale tabsfri kopi (FLAC filen) osse indeholde denne overstyring, da det jo er en tro digital kopi. (vi sender en ond tanke til lydstudiet hehe). Lydstyrken på den originale CD og på FLAC filen, bør være ens. Hvis det ikke er tilfældet, må der være skruet på noget i ripnings-softwaren. Det ville jeg straks slå fra (sikkert noget med automatisk styrke-tilpasning). Hvis et musikstykke er lavt indspillet på CD'en, bør styrken osse være lav på FLAC filen. Målet må jo være at lave en "tro digital kopi", ikke. Inden jeg fik købt mig en NAS til at opbevare mine FLAC filer på, brugte jeg min bærbare PC som lagringsmedie. Hvis min Messenger blev aktiveret af een eller anden, eller skærm-saveren startede op, kunne jeg godt opleve det jeg tror du mener med "hakken", men det er ikke sket siden jeg fik en NAS til alle filerne. Den kører sit eget løb, uafhængig af hvad der sker på min bærbare, som ikke længere behøver at være tændt, når jeg lytter til FLAC filer.
|
| Til top |
|
| |
Plenty Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2007 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 194
|
| Sendt: 03 Januar 2008 kl. 11:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svar... Tiden er for mig ligegyldig.... Vil have et godt produkt, da jeg kun regner med at skulle rippe alle mine cdér engang for alle....! Er der forskel i lyden på de forskellige levels af komprimering ? __________________ Min NAD + DALI "Stealth Bio"
|
| Til top |
|
| |
AM-E Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2298
|
| Sendt: 03 Januar 2008 kl. 11:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Plenty skrev:
| Tak for svar... Tiden er for mig ligegyldig.... Vil have et godt produkt, da jeg kun regner med at skulle rippe alle mine cdér engang for alle....! Er der forskel i lyden på de forskellige levels af komprimering ? |
|
|
Nej, kun størrelse. __________________ "Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you."
|
| Til top |
|
| |