| Forfatter |
|
JanM Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 777
|
| Sendt: 05 September 2007 kl. 18:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Etagebyggeri fra '72, så det er billigt skruet sammen Ville nok også satse på granit, noed kønnere at kigge på.
Ok herfra, prøver at sende en bestilling til det svenske efter nogle SD-Feet.

__________________ - Musik speak louder than words... Mr Andersen is BACK!!
|
| Til top |
|
| |
pigolo Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 218
|
| Sendt: 05 September 2007 kl. 19:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har et billigt parket gulv fra 70erne liggende som spiller sindsyg meget med vis højtalerne står direkte på gulvet.. det har jeg klaret med en ikke så køn og ret ekstrem løsning.. jeg har brugt 4 stk 50x50 fliser, og silikone der kan give sig 25 procent, plus alubunde fra fyrfadslys.. jeg har så lavet 8 små silikone fødder ud af alu formene, og silikonen. (det skal tørre MEGET længe skal det lige siges) og det er så blevet til at jeg har nogle højtalerfødder som ser således ud.. :silikone puder :50x50 beton flise :silikone puder :50x50 beton flise også er der monteret dali spikes på mine højtalere som så til slut står på de hjemmelavede fødder.. det er en lidt ekstrem løsning men vil sige at den virkelig effektiv og kan kun sige at man skal prøve det vis man er frisk på det selvf
|
| Til top |
|
| |
JanM Forum Bruger

|
| Sendt: 05 September 2007 kl. 19:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pigolo; Det lyder sgu effektivt.. God ide med at bruge de små aluforme Ja, det noget piz med det tynde og billige gulv.. Og naboer allevegne..

|
| Til top |
|
| |
JanM Forum Bruger

|
| Sendt: 05 September 2007 kl. 19:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det bare almindelig, hvad hedder det, fuge-silicone?? Eller er det noed helt andet?  __________________ - Musik speak louder than words... Mr Andersen is BACK!!
|
| Til top |
|
| |
pigolo Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 218
|
| Sendt: 05 September 2007 kl. 19:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
JanM skrev:
Er det bare almindelig, hvad hedder det, fuge-silicone?? Eller er det noed helt andet? |
|
|
jo tak hehe synes også det er meget skægt 
ja det er bare fuge silikone ikke andet..
skal bare sige at når man tror at de er blevet tørre de små puder. så skal man skære alu formen af dem i siden, også lade det tørre der. bagefter fjerner man bunden på dem, og lader det tørre.. det er en MEGET langsomlig proces, men når man tænker på pengene man sparer så gør det det lidt sjovere hehe
jeg brugte selv 370 kr ca på det hele, og det med ALT. silikone ekstra store fyrfadslys fliser og det hele..
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4931
|
| Sendt: 05 September 2007 kl. 19:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
AndreasCB skrev:
Hey alle!
Jeg har et par rimelig store gulvhøjtalere stående på et trægulv.
Hvad ville være mest optimalt at stille dem på?? Jeg har selv tænkt på 4 kork klodser under hver..? Men hvad er bedst når man har trægulv?? kork + flise? eller sd-feets? Eller noget helt 3.??
Og så lige noget andet.. Når jeg sidder i sweet-spot er det som om lyden fra venstre er højere end fra højer.. Den til venstre står i et hjørne hvor der er skråtag og den anden står bare i et normalt hjørne.. Gør det nogen forskel? Og hvis ja hvad kan jeg gøre ved det?? Har tjekket.. Det er ikke opsætningen :)
På forhånd tak!!
Hilsen Andreas Bisgaard!
|
|
|
Hej Andreas!
Alt efter hvilken type trægulve du har, så er der forskellige muligheder.
På flydende parketgulve kan en beton/granit-flise dæmpe meget af den energi, som ellers vil blive overført til gulvet. Det får højtaleren til at stå "fast", og vil opleves som en opstramning i bassen, samt større ro og fokus opefter.
På "gammeldags" plankegulve vil en stor del af energien blive absorberet af det tunge træ, og derfor er det sjældent nødvendigt med fliser eller spikes.
Vedr. højere lyd fra den ene højtaler, så kan det til dels skyldes rummets dæmpning med den asymmetriske opbygning. Dog tror jeg mere at det skyldes et "telefon-øre"! Sætter du tilfældigvis altid røret eller mobilen til dit venstre øre? Dette vil med tiden gøre dit ene øre/hjernen mere følsom i mellemtone-området. Det lyder som hokus-pokus, men jeg har selv haft samme "problem" med et venstre øre som var ekstra følsomt fra 500 Hz og videre op i mellemtonen. Det kan rettes på flg. måde: Tag røret til det andet øre i en periode, og sørg herefter for at skifte mellem ørerne, når du taler i tlf. Du kan også øve dig i at "fokusere" på den højre højtaler, ved at lytte efter detaljer i denne.
Håber dette svarer på dine spørgsmål.
Med venlig hilsen,
Mikkel.
|
| Til top |
|
| |
js1973 Forum Bruger

Bruger siden: 26 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 60
|
| Sendt: 05 September 2007 kl. 22:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Andreas,
Jeg ville købe et sæt Pulsar Points fra Nordost - det virker 100%. Får højttaleren til at spille som den var tænkt fra fabrikken - fri af gulvet - minimalt med resonans etc- alt står bare meget bedre - mere transparent. De kan fås for kr. 800 - 8 stk. Tror så at det ville være rigtig godt med granit under Pulsar Points - har selv overvejet det - men mine højttalere kommer til at stå meget højt. Mht.dine skråvægge - bor selv med skråvægge og genkender dit problem. Jeg tror - og det gør mine venner ( som jeg producerer musik med) også - at det er fordi at lyden ikke bliver sluppet fri over højttaleren (så at sige) pga. af skåvæggen. En højttalere spiller jo ikke kun ligefrem - men også op, til siden og bagud og skråvæggen hæmmer så lige en smule i at få lyden op og ud. Du får ikke helt det fulde udbytte af den højttaler nær skråvæggen - men jeg selv overlever - jeg har fantastisk lyd alligevel. Specielt på meget pompøs musik kan jeg høre det - store stryger arrangementer etc - f.eks filmmusik.
Håber du kan bruge det til noget.
Vh.
JS1973
AndreasCB skrev:
Hey alle!
Jeg har et par rimelig store gulvhøjtalere stående på et trægulv.
Hvad ville være mest optimalt at stille dem på?? Jeg har selv tænkt på 4 kork klodser under hver..? Men hvad er bedst når man har trægulv?? kork + flise? eller sd-feets? Eller noget helt 3.??
Og så lige noget andet.. Når jeg sidder i sweet-spot er det som om lyden fra venstre er højere end fra højer.. Den til venstre står i et hjørne hvor der er skråtag og den anden står bare i et normalt hjørne.. Gør det nogen forskel? Og hvis ja hvad kan jeg gøre ved det?? Har tjekket.. Det er ikke opsætningen :)
På forhånd tak!!
Hilsen Andreas Bisgaard!
|
|
|
__________________ Mvh.
JS1973
Audio Physic Scorpio. Marantz CD 63, Amp Pm 65. Mogami 3130. Flatline Black Knight. Pulsar Points.
Protools 8 Digi 003. Imac. ESI. Sennheiser. Future Sonics. Fender Strat Gibson Epiph
|
| Til top |
|
| |
JanM Forum Bruger

|
| Sendt: 11 September 2007 kl. 13:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm, ja tænkte jo på, alt det speciel (hundedyre) gummi & dæmpe tingeltangel man kan købe sig fattig i, 4 stk små gummipropper = SD-Feet til 500,- osv osv.
Hva med bare at bruge noget fra det lokale byggemarked? Mener gummi er vel gummi?
Denne gummimåtte koster 24,95 er 40x60cm & 10mm tyk. Man kunne jo skære det ud med hobbykniven så det passer.
Har også fundet noget der hedder en ''busmåtte'', knald-massivt semi-blød gummi til 300,- pr m2 også 10mm tyk, kunne skæres en del måtter af sådan en svend, lægges dobbelt osv.

|
| Til top |
|
| |
The Sandman Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2007 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 212
|
| Sendt: 11 September 2007 kl. 13:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej du prøv lige at kigge i den her tråd : http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=55607&P N=1 Det omhandler det samme som du selv stillede spørgsmålstegn ved
__________________ Parasound HCA2200 MKII|P/LD-2000|M2Tech Young DSD|Apple Mac Mini|Apple TV|Panasonic VT55|Beogram 6500|Magnepan MG12|Harmonic Tech|Van Den Hul
|
| Til top |
|
| |
jensby Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 387
|
| Sendt: 11 September 2007 kl. 14:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bruger AudioMagic FSK kits under mine.
De står godt nok på "tæppe" men det er kun et meget tyndt "sisal lign" tæppe, med et ældre parketgulv nedenunder.
Synes det gav et godt løft i lyden, specielt fordi jeg nu også kan lege med vinklingen, i.flg. mit digitale Hultafors vaterpas, peger de 4,5 grader bagover.
Og så synes jeg de ser hamre godt ud! 
Se billederne nede ca. midt på siden: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=10195&K W=jensby&PN=0&TPN=4
/Jensby
|
| Til top |
|
| |
JanM Forum Bruger

|
| Sendt: 11 September 2007 kl. 14:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det sgu meget nydeligt  __________________ - Musik speak louder than words... Mr Andersen is BACK!!
|
| Til top |
|
| |
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 806
|
| Sendt: 11 September 2007 kl. 14:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis jeg må komme med et indspark..
Det er skide skægt at prøve selv at lave en god afkobling fra gulvet, men.. Med de priser vi har på dæmpefødder i Danmark kan det ihvertfald ikke betale sig hverken økonomisk eller tidsmæssigt 
Jeg har selv i tidernes morgen rodet rundt med silikone i fyrfadslys udgaven og det gider jeg aldrig igen..
Derudover er det værd at tænke på at det gummi/skum som bliver brugt til de kommercielle dæmpefødder er valgt med egenskaber som gør at de virker mange mange mange år fremover.
En tilfældig gummimåtte eller skumhjørner fra en bølgepapskasse er altså ikke lavet med egenskaber der gør at den holder sig 100% fleksibel efter et konstant tryk på mange kilo i flere år.
En god dæmpefod er lavet i et materiale som selv efter flere års konstant belastning (og dermed deformation) retter sig ud til f.eks. 98% af dens oprindelige tykkelse når man igen fjerner belastningen.
En sidste ting jeg vil nævne er at højttaleren jo altså skal stå "ustabilt". Hele idéen med blød afkobling er at flytte systemets resonansfrekvens ned på nogle få Hz, altså et stykke under det hørbare område. __________________ JJAZ
|
| Til top |
|
| |
AndreasCB Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 436
|
| Sendt: 11 September 2007 kl. 14:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey alle! 1000 mange tak for alle de gode svar der er kommet!! Jeg har fundet frem til at jeg vil starte med at prøve med kork, men de gummiplader som JanM viste ser også interessante ud  Men jeg var lige i Silvan her igår for at kigge efter noget kork.. Spurgte en mand derude, men han sagde de ikke havde sådan nogle plader... Nogle der ved hvor man kan købe kork plader?? /Andreas
|
| Til top |
|
| |
Azeone Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 85
|
| Sendt: 11 September 2007 kl. 14:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
plafitracer skrev:
@Alland:
Jeg har granitpladerne direkte på gulvet, derpå SD-Feet, så højttalere. Overvejer at sætte noget filt under granitten. |
|
|
Jeg har lagt noget underlag til en køkkenbordsskuffe under mine 5 cm skiffersten så de ikke ridser gulvet. Købt i IKEA for ikke mange basseøre. Også super lyd og ingen resonans i gulvet her med Audiofile SD-fødder :)
|
| Til top |
|
| |
JanM Forum Bruger

|
| Sendt: 11 September 2007 kl. 16:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Andreas; En butik, der sælger alt til gulve, plejer at ha sådan nogle kork-fliser liggende.
Har også hørt om en der klipper liggeunderlag (du ved camping-modellen) ud og ligger under fx en flise af granit eller beton.
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
| Sendt: 11 September 2007 kl. 16:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor kan man købe runde kork, har set det et sted under en højaler som stå på spriks og spriks besytte og så denne runde kork tinges ?
|
| Til top |
|
| |
Deguello Forum Bruger

Bruger siden: 24 Juli 2007 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 196
|
| Sendt: 11 September 2007 kl. 17:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har et par B&W 801 mk III der vejer 52 kg stk. med 12" bass stående på plankegulv men 3 stk. (så de ikke rokker men kun rocker!) kork-fødder lavet af 4 stk. ølbrikker lavet af kork (købt i føtex). Jeg oplever at det afkobler højtalerne helt perfekt!
Jeg har dog et lignende problem med at venstre højtaler virker som om den spiller højest og mener at det skyldes at højre højtaler står lige ved siden af "den åbne forbindelse" til mit køkken!
For at sikre dig at det er rummet der skyld i balanceproblemet, kan du teste to ting:
1)at bytte rundt på højtalerledningerne til højre og venstre
2)at bytte rund på højtalerne
- hvis det ikke ændre noget er det rummet.
|
| Til top |
|
| |
AndreasCB Forum Bruger

|
| Sendt: 11 September 2007 kl. 18:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Deguello skrev:
Hej
Jeg har et par B&W 801 mk III der vejer 52 kg stk. med 12" bass stående på plankegulv men 3 stk. (så de ikke rokker men kun rocker!) kork-fødder lavet af 4 stk. ølbrikker lavet af kork (købt i føtex). Jeg oplever at det afkobler højtalerne helt perfekt!
Jeg har dog et lignende problem med at venstre højtaler virker som om den spiller højest og mener at det skyldes at højre højtaler står lige ved siden af "den åbne forbindelse" til mit køkken!
For at sikre dig at det er rummet der skyld i balanceproblemet, kan du teste to ting:
1)at bytte rundt på højtalerledningerne til højre og venstre
2)at bytte rund på højtalerne
- hvis det ikke ændre noget er det rummet.
|
|
|
Okay super! Det må jeg lige prøve! Mine højtalere er bare lige så tunge som dine.. Så bliver ikke lige så handy  Men det skal jo prøves
|
| Til top |
|
| |
AndreasCB Forum Bruger

|
| Sendt: 11 September 2007 kl. 18:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
JanM skrev:
Andreas; En butik, der sælger alt til gulve, plejer at ha sådan nogle kork-fliser liggende.
Har også hørt om en der klipper liggeunderlag (du ved camping-modellen) ud og ligger under fx en flise af granit eller beton.
|
|
|
Okay.. Du kan ikke nævne nogle store forretninger?? Såsom silvan og nogle andre måske?? (Har tjekket Silvan, de havde ingen ting)
|
| Til top |
|
| |
JanM Forum Bruger

|
| Sendt: 11 September 2007 kl. 18:20 | IP-adresse registreret
|
|
|