Emne: 5.1 højttaler setup - baghøjttalere ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Satyr1975 Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 33
|
| Sendt: 12 September 2007 kl. 23:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det endte vist på et lille sidespor. Men det gør ikke noget...de andre svar gjorde mig alligevel ikke klogere. Som jeg havde frygtet, var der jo en masse delte meninger om hvordan den "rigtige" løsning er. Jeg tror bare jeg vil konkludere, at det åbenbart er en smagssag hvordan surroundhøjttalere skal vende.
Grunden til at jeg spurgte var, at min stue er så tåbeligt bygget, at der hverken er et loft eller sidevægge. Så min enste mulighed er at bruge bagvæggen. Iøvrigt drejer det sig om Dali's "On-wall" model, som jo er en anelse skrå i fronten, så mon ikke det går alligevel? Afstanden fra sweetspot til sur. ht'er vil blive ca. 1m bagud, 60cm op, og 1m til hver side.
|
| Til top |
|
| |
MichaelWB Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2993
|
| Sendt: 12 September 2007 kl. 23:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Satyr1975 skrev:
|
Ja, det endte vist på et lille sidespor. Men det gør ikke noget...de andre svar gjorde mig alligevel ikke klogere. Som jeg havde frygtet, var der jo en masse delte meninger om hvordan den "rigtige" løsning er. Jeg tror bare jeg vil konkludere, at det åbenbart er en smagssag hvordan surroundhøjttalere skal vende.
Grunden til at jeg spurgte var, at min stue er så tåbeligt bygget, at der hverken er et loft eller sidevægge. Så min enste mulighed er at bruge bagvæggen. Iøvrigt drejer det sig om Dali's "On-wall" model, som jo er en anelse skrå i fronten, så mon ikke det går alligevel? Afstanden fra sweetspot til sur. ht'er vil blive ca. 1m bagud, 60cm op, og 1m til hver side.
|
|
|
Der er sådan set kun én "rigtig" løsning og det er den Hans J linkede til. Det er med baggrund i den "rigtige" løsning lydsporet bliver lavet, så alt andet lige, så vil du opnå det bedste resultat med højttalerne placeret korrekt.
Det betyder ikke, at man ikke kan få et godt resultat ved andre placeringer. Det der er vigtigt når man skal have højttalerne på bagvæggen er, at de reelt er bag ved lytte positionen. Hvis du har en sofa stående helt op af den væg de hænger på så vil resultatet ikke være nær så godt, som når der er noget plads bag ved lyttepositionen. Den beskrivelse af placeringen du kommer med burde fungere fint 
Det største problem ved at have højttalerne bag lytepostionen, jeg har det selv, er at man kan opleve lidt af et "hul" i lydbilledet i siderne, forstået på den måde, at lyde der bevæger sig mellem front og bag "springer" i stedet for at have en glidende overgang, men det er til at leve med. __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
| Sendt: 13 September 2007 kl. 00:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det som MichaelWB skriv,
citat "Det største problem ved at have højttalerne bag lytepostionen, jeg har
det selv, er at man kan opleve lidt af et "hul" i lydbilledet i
siderne, forstået på den måde, at lyde der bevæger sig mellem front og
bag "springer" i stedet for at have en glidende overgang, men det er
til at leve med."
Dette vise med alt tydlighed at placering af bag højtale er forkert, som jeg har skrevt før, så skal en bag højtale sidde på sidevægge og ikke på bagvægge ved en 5.1 opsætning, der skal netop ikke værre nogle for for spring i lyde mellem alle højtale, bagvæggen skal kun bruges til de to sidste højtale i en 7.1 opsætning, jeg har selv prøvet at havde min baghøjtale placering overalt, og enten med at sette dem på siddevægge.
|
| Til top |
|
| |
MichaelWB Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2993
|
| Sendt: 13 September 2007 kl. 00:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
StarTrek skrev:
Det som MichaelWB skriv,
citat "Det største problem ved at have højttalerne bag lytepostionen, jeg har det selv, er at man kan opleve lidt af et "hul" i lydbilledet i siderne, forstået på den måde, at lyde der bevæger sig mellem front og bag "springer" i stedet for at have en glidende overgang, men det er til at leve med."
Dette vise med alt tydlighed at placering af bag højtale er forkert, som jeg har skrevt før, så skal en bag højtale sidde på sidevægge og ikke på bagvægge ved en 5.1 opsætning, der skal netop ikke værre nogle for for spring i lyde mellem alle højtale, bagvæggen skal kun bruges til de to sidste højtale i en 7.1 opsætning, jeg har selv prøvet at havde min baghøjtale placering overalt, og enten med at sette dem på siddevægge. |
|
|
Jeg er helt enig, sidevæggene er den rigtige løsning, men det er jo ikke altid muligt, feks. ikke for mig! Og det lyder heller ikke som om det er muligt her, så den løsning der er beksrevet lyder som et fornuftigt kompromis.
Blev lige endnu engang mindet om hvor skønt det ville være med et dedikeret rum til hjemmebio  __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
| Sendt: 13 September 2007 kl. 01:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du er hel korrekt "Blev lige endnu engang mindet om hvor skønt det ville være med et dedikeret rum til hjemmebio  ", Ditto her
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|