| Forfatter |
|
banz Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1219
|
| Sendt: 15 September 2007 kl. 22:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så du opfordrer altså til PA? Når man kigger på de fleste (correct me if I'm wrong) PA subs specifikationer, går de kun ned til 30-35Hz.
|
| Til top |
|
| |
Sund Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1635
|
| Sendt: 15 September 2007 kl. 22:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej, ikke specielt, jeg vil hellere opfordre dig til at se bredere på tingen, for at finde netop den enhed der passer til dine behov. Det er ikke sikkert at den findes blandt hifienheder. Der er i øvrigt en del der bruger prof enheder i hifi og omvendt fordi der er overlap mellem parametrene og behovene.
__________________ mvh sund,
Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.
De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.
|
| |
banz Forum Bruger

|
| Sendt: 15 September 2007 kl. 22:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Well, tak for inputtet. 
Kunne du komme med et par sider, hvor jeg kan finde nogle enheder, ville jeg blive meget glad. 
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 15 September 2007 kl. 23:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den her 15" har før været anbefalet meget varmt af en som har prøvet den og vist en hel del andre enheder - den har godt nydelige data og selvom den faktisk kan vise sig at være et rigtig godt valg er det så igen prisen i relation til matriale kvalitet som bekymrer mig
http://www.monacor.dk/produkter/hoejttalerenheder-hifi15-18/ vnr/101520/
Har kigget lidt på den
I 100liter vil den være 6db nede ved ca 40-45hz og hvis vi skærer den ved den frekvens taber vi så 96-6db=90db hvilket så medfører at den er yderligere 6db nede ved 25hz, hvilket giver os ca 85db ved 25hz og det må siges at være ganske hæderligt uden brug af EQ og evt roomgain, så den vil i realiteten give en ret lineær subbas som i forbindelse med en 90db hovedhøjtaler vil være lineær til i nærheden af de 20hz
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 15 September 2007 kl. 23:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
|
Kjeldsen, du har ganske ret - dog ville jeg IKKE satse 4500 sparekroner i de legetøjs enheder selvom de sikkert er ganske udmærkede
Men der er data som ikke kan passe Fs på 22hz med en masse på 55gram, selvom den kan være ufattelig blødt ophængt, men de 92db kan såmænd godt passe da den har forholdsvis kort Xmax, hvilket kan blive et andet problem - og så med polycone, uha uha
|
|
|
Musicus jeg er sikker på du er bedre til at læse data end jeg. Jeg ville også allerhelst have linket til en enhed jeg kender, men det er så mange år siden, jeg har anvendt store enheder, at de ikke findes mere.
En 12" jeg har haft gode erfaringer med er Peerless 12" CC line (den fra Speak/Abyss).
Ellers har Precision device et godt ry (og med rette)
måske sådan en her vil kunne du?
http://www.precisiondevices.co.uk/showdetails.asp?id=3
Jeg har aldrig arbejdet med den, men måske nogen kan give deres besyv med på PD eller andre PA enheder.
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 15 September 2007 kl. 23:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej da, ikke bedre, overhovedet ikke - men to par øjne eller hjerner om du vil, er vel altid bedre end en
Ahh, jeg kan li at du linker til den PD enhed - jeg kender dem ikke, men der ER altså et eller andet over dem som jeg ikke synes at finde hos andre PA enheder, men det er nok bare mig der er vild med udseendet af PD enheder, aahhh, jeg er fortabt, jeg må bare ha sådan en 
Og lige præcis DEN 18" enhed du linker til fås her, til næsten samme pris som den 15" Monacor som ligner billigt legetøj til sammenligning - ja det er sgu ikke nemt det hifi
http://www.bkelec.com/Pro/Drive_Units/pd/pd186.htm
Jeg vil så lige bemærke i linie med Kjeldsens tidligere fine og korrekte vurdering, at kan man få næsten ret frekvensgang til 30hz er det alt rigeligt, resten kommer stort set af sig selv - og DEN kan spille højt
Den 18" PD enhed skal så bare have 200 liter for at opnå det samme som jeg beskrev om den 15" Monacor i 100 liter - og det i lukket, stadig med mulighed for yderligere EQ
|
| Til top |
|
| |
banz Forum Bruger

|
| Sendt: 16 September 2007 kl. 10:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den enhed ser sku fed ud. 
Om den skal have 100 eller 400 liter gør ikke mig det store, vil yderligere større kabinet hjælpe, så får den det. Vil en hypex ds4.0 kunne trække den fint? Og hvad ville en passende eq koste?
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 16 September 2007 kl. 13:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
banz Forum Bruger

|
| Sendt: 16 September 2007 kl. 13:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 16 September 2007 kl. 13:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal eventuelt have dansk moms og naturligvis fragt, men det vil sikkert stadig være nogle hundreder billigere.
|
| Til top |
|
| |
banz Forum Bruger

|
| Sendt: 16 September 2007 kl. 18:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja. Men angående forstørkeren, ville en hypex ds4.0 så passe, eller skal man have en PA effekt, og så et aktivt delefilter?
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 16 September 2007 kl. 21:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror Hypex'en vil passe fint, og der er elektronisk filter indbygget, men du skal naturligvis også have et til fronterne. Måske dette også er indbygget, men her må du forhøre dig.
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 17 September 2007 kl. 00:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det fremgik forhåbentlig tidligere at jeg kun anbefaler en 18" PA hvis den skæres hvor den i lukket er 6db nede, ved 40hz eller evt 50hz hvis der ønskes lidt ekstra mellembas - skæres der højere vil der være større bidrag af mellembas som skal dæmpes mere på subampen og dermed bliver der også relativt mindre dybbas, måske grænsende til forsvindende
Som Kjeldsen er inde på kan du også skære fronterne elektronisk, hvilket vil medføre at du kan spille højere - man skulle ligeledes tro at man opnår en mere præcis delefrekvens, men desværre ikke helt tilfældet da fronterne selv ruller af akustisk og bidrager til stejlere skæring end den elektronisk tilsigtede, og fasedrejet er uundgåeligt hvad enten fronterne skæres elektronisk eller om de ruller af sig selv - desværre er det ofte således at det til fronterne i plateamps indbyggede filter som regel skærer ved 120hz, og det er sjældent justerbart
Med hensyn til forstærker ved jeg ikke om en Behringer med en PRO forstærker kunne bruges, synsmæssigt ikke den mest elegante løsning, men burde give større valgfrihed for flere delefrekvenser med individuelle slopes grundet mulighed for udvidet EQ - dog ved jeg ikke om denne løsning er brugbar ved så lave frekvenser, måske andre ved noget om dette
http://pa.eskildsen.dk/ShowProduct.aspx?productId=8548
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 17 September 2007 kl. 08:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
banz Forum Bruger

|
| Sendt: 17 September 2007 kl. 13:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 17 September 2007 kl. 14:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej, den har ikke delefilter til hovedhøjttalerne. Det har derimod den jeg linker til og som er billigere.
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 17 September 2007 kl. 14:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den billige Reckhorn som Kjeldsen linker til har JUSTERBART filter til fronterne, hvilket er lidt usædvanligt, og den er faktisk så billig at man kan næsten smide den væk når man vil upgradere - det jeg ville savne er EQ, hvilket den større model har
Denne PA forstærker kunne være interessant bl.a ved at den IKKE har støjende blæsere - desuden kan den brokobles hvis man senere vil have mere effekt
http://pa.eskildsen.dk/ShowProduct.aspx?productId=16086
Det skal også lige bemærkes at de 400watt i HYPEX er angivet i 4ohm, og du vil have nominelt 8ohm hvor effekten vil falde - dog de lover at der ikke er nogen 1/2 voltage på HT terminaler og om der dermed menes at effekten ikke falder ved højere impedans ved jeg ikke
HYPEXen er sikkert ret fin men en lidt dyr løsning til 2x3000kr og du er afskåret fra yderligere upgrading hvilket er muligt med den anden løsning - svært valg og afhænger lidt af hvad det er man vil fremover
|
| Til top |
|
| |
banz Forum Bruger

|
| Sendt: 17 September 2007 kl. 15:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den forstærker ser sku nice ud. 
Så derudover en eq, hvad koster den?
Og så den lille halløj, som kjeldsen linker til, og så er man kørende? :)
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 17 September 2007 kl. 19:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den lidt større B1 Reckhorn har ligesom Hypex indbygget justerbar EQ samt flere fine finesser
Med den PA effekt sparer du jo rundt regnet 3000kr men jeg er stadig i tvivl om du egentlig bør skære hovedhøjtalere activt
Nå, jeg har læst lidt op på det, og det lader IKKE til at Behringeren er stabil eller holdbar
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 17 September 2007 kl. 20:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hold jer fra Behringer, der er mekanisk noget skrammel.
At skære hovedhøjttaleren er kun nødvendigt, hvis der skal spilles meget højt. I mine unge dage ville det have været nødvendigt, men ikke nu. Så det kommer an på behovet for at spille virkeligt højt.
|
| Til top |
|
| |