Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 12:55   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Bilsub eller normal? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 17 September 2007 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

Jo, det afhænger i høj grad af typen af højtaler  en lille 5" vil aldrig kunne spille højt andet end som mellemtone hvorimod en 6" selvfølgelig vil klare sig bedre med lidt bas

Den PA forstærker skal måske også lige vurderes grundigt - der står bl.a at den har "jack" indgange, og da det er PA er det måske tvivlsomt om den har RCA stik men der er selvfølgelig mulighed for adaptere 

Hvis jeg selv skulle købe ville jeg selvfølgelig undersøge det grundigt inden køb, også selvom det blev anbefalet af andre

Faktisk finder jeg den lille Hypex DS 1.2 interessant ved at den kun har 12db activt filterog prisen er jo også helt fin

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

banz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 September 2007 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

Det med rca stikkene var også min største bekymring.

Men den lille sag har jo langt fra power nok?

Til top Vis banz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af banz

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 September 2007 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

Nu er det jo ikke ligefrem en lille sløv sub du skal drive, selvom en stor enhed godt kan bruge effekt - spørgsmålet er om din andre højtalere og forstærkere kan mere end det ?

Hypex opgiver den store 400watt model til at afgive 200watt i 8ohm, så den er næppe heller det monster du regner med - husk også at du har høj impedans i det område hvor enheden skal anvendes 

Det som kræver virkelig MEGET effekt er EQ ved lave frekvenser - men jeg vil tro at du alligevel bør slå EQ fra når der skal spilles virkelig højt

Jeg kender også folk som kan spille lige højt enten de bruger 100watt eller 1000watt - jeg vil tro det er dit lytterum som sætter grænsen

Du kan også få en Detonation DT500 som skulle levere godt 600watt i 8ohm(Strassacker), men koster også betragtelige 500EUR 

Der er også en mindre DT300 i classD til 300EUR

Men det er dig der skal vælge det du synes bedst om

Men jeg synes det tid at vi hører lidt om hvad subben skal spille sammen med

banz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 September 2007 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

Jeg har gået lidt og overvejet, om man mon skulle "nøjes" med en 15". Højtalerne er ikke helt på plads, men det bliver enten concept 10, eller ikon 6, hvor jeg siger concept 10, men min bror, som jeg deler anlægget med siger ikon 6, så det er ikke helt på plads endnu. Af anlæg står det på nad c372/c542. Regner med senere at bygge ud til surround. :)

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 September 2007 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

Hvis du vil nøjes med EN sub med 15" bør du droppe PRO enheder - en 15" har for højt Fs

Du bør nok overveje SERVO kittet fra RYTHMIK igen, så får du noget som virker efter hensigten og 5500kr er stadig billigt

Jeg tror jeg trækker mig med den konklusion

Sune Thomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Juni 2006
Lokalitet: Jylland
Sendt: 18 September 2007 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Sune Thomsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sune Thomsen

banz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 September 2007 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Også det med Fs'en, jeg så bemærkede.

Hvis man alligevel går ned i sådan noget, kan man så lige så godt købe en svs, eller vil den der gå dybere?

Sune: fra mtx's hjemmeside "900 ounce strontium ferrite magnet with extended magnetic field gap technology" Ferrite magneter er fuldstændig outdated, en meget mindre neodymium magnet ville kunne have gjort det. Det er rent show-off. 

banz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 September 2007 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Faldt nu lige over dette http://www.youtube.com/watch?v=OO3SY11m2po&mode=related& amp;search=

Og dette http://www.hifispeed.dk/shop/audiobahn-aw1506t-5870p.html

Men kan ikke finde T/s nogle steder. Ser ellers noget ondt ud. :D men man kan jo ikke vide, om det bare er synsbedrag.

Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 18 September 2007 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

banz skrev:

Hej folks.

Jeg har længe gået med dejlige tanker om en stor, fed diy sub. Dvs. den skal kunne spille så højt som muligt, og gå så langt ned i frekvens som muligt. Størrelsen af kabinettet er rimelig ligegyldigt, altså må det gerne være stort. Så var det jeg tænkte, om man kunne bruge en sub enhed fra en bil med fordel? Hvis ikke, så kom med et forslag til en "normal" den skal helst ikke koste mere end en 3-4k.

Ligesom med så meget andet indenfor HiFi delte meninger om bilsubs kan bruges. Det kommer vel helt an på hvad du vil med din bas, thansen.dk har tilbud på ZXOUND 12" til 598,-. De kan nok flytte noget luft, så et par stykker eller 4 af disse, så kan du sikkert få masser af bulder og brag .
Desværre er jeg ikke kommet langt med mit eget Infinite Baffle projekt, så mine erfaringer derfra kan jeg ikke dele med dig, hvis det er nu du vil igang. Jeg har købt 4x15" enheder som "eksperter" siger ikke kan bruges, men jeg prøver, for så har jeg noget mere erfaring. Og når først hullet er savet i loftet, er det nok nemmere at få tilladelse fra konen til nye enheder, hvis det er nødvendigt .

Til top Vis Hans J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans J

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 September 2007 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

Den slags "bilsubber" er kun beregnet 50hz dunk, det er totalt ubrugeligt til musik, men nu er der selvfølgelig også forskel på musik 

banz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 September 2007 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

Hans J skrev:
banz skrev:

Hej folks.

Jeg har længe gået med dejlige tanker om en stor, fed diy sub. Dvs. den skal kunne spille så højt som muligt, og gå så langt ned i frekvens som muligt. Størrelsen af kabinettet er rimelig ligegyldigt, altså må det gerne være stort. Så var det jeg tænkte, om man kunne bruge en sub enhed fra en bil med fordel? Hvis ikke, så kom med et forslag til en "normal" den skal helst ikke koste mere end en 3-4k.

Ligesom med så meget andet indenfor HiFi delte meninger om bilsubs kan bruges. Det kommer vel helt an på hvad du vil med din bas, thansen.dk har tilbud på ZXOUND 12" til 598,-. De kan nok flytte noget luft, så et par stykker eller 4 af disse, så kan du sikkert få masser af bulder og brag .
Desværre er jeg ikke kommet langt med mit eget Infinite Baffle projekt, så mine erfaringer derfra kan jeg ikke dele med dig, hvis det er nu du vil igang. Jeg har købt 4x15" enheder som "eksperter" siger ikke kan bruges, men jeg prøver, for så har jeg noget mere erfaring. Og når først hullet er savet i loftet, er det nok nemmere at få tilladelse fra konen til nye enheder, hvis det er nødvendigt .

Ja, selvfølgelig, men det er ikke det, jeg ønsker. :)

Og musicious, den skal hovedsageligt bruges til lettere til hårdere rock, samt lidt akustisk musik og lidt techno og lignende fis, som vi unge nu hører, når der er fest. Folk brokker sig ihvertfald, hvis der er andet. Derudover skal den selvfølgelig også bruges til film.

Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 18 September 2007 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Den slags "bilsubber" er kun beregnet 50hz dunk, det er totalt ubrugeligt til musik, men nu er der selvfølgelig også forskel på musik 

Nu er der jo forskel på disse enheder, der er ingen frekvenskurve for denne, men den går da ned til 25 Hz ?

Og jeg vil stadigvæk holde på, til den type musik han nævner vil de virke fint.

Men jeg er hverken uddannet indenfor akustik eller noget .

Til top Vis Hans J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans J

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 September 2007 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

Den concept 10 ligner godt nok en rigtig fest højtaler - hvad vil du med en sub men ok, når der skal være fest vil en enkelt PD 18" nok sætte lidt ekstra liv i kludene bare skru op for delefrekvensen, så skal der nok ske ting og sager, og til kvalitetslytning skruer du bare delefrekvensen ned igen hvis du med tiden synes det bliver for fimset bygger du bare en 18" mere og kobler i paralel, SÅ rykker det og du kan stadig nøjes med en subamp 

Sune Thomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Juni 2006
Lokalitet: Jylland
Sendt: 19 September 2007 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

Hej,

Så de de magneter som er i mine højtaler der hjemme er altså ret gode ???

http://www.jamo.dk/Default.aspx?ID=5851&M=Shop&PID=1 6854&ProductID=17796

Neodymium loudspeaker units
Neodymium is a powerful magnetic material – 10 times more powerful than a normal magnet. Therefore the magnet can be reduced in size, and be placed inside the voice coil of the loudspeaker unit, allowing the magnetic force to be concentrated around the voice coil – exactly where it is needed. Another benefit of the compact magnet is that is does not take up space inside the speaker cabinet, an especially important consideration with compact speakers
Til top Vis Sune Thomsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sune Thomsen

banz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 September 2007 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

Hvis det er nid magneter, så ja.

Okay så. :)

banz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 September 2007 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

Så forresten en gammel 18" stroker på ksb. Er den brugbar?

banz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 September 2007 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

Ydermere så jeg denne enhed http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=30, og ifølge denne side kan den gå ret langt ned http://www.linearteam.dk/default.aspx?pageid=newdriver

Hvis jeg købte to af dem, er jeg så ikke godt kørende? :)

Legede forresten lidt med et freeware program ved navn WinIsd alpha. Her fik jeg audiobahn enheden ned på -3dB grænsen ved ca. 18Hz, hvilket jeg synes er meget imponerende. Ellers går den fra 100-20Hz med kun 1½dB i udsving. Dette i et 220L kabinet tunet til 21Hz.

banz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 September 2007 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Ingen kommentarer?

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 22 September 2007 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

Hey,

Pas på med at kigge for meget på frekvensgang. Det siger kun noget om hvor højt den spiller ved hver frekvens, ikke hvor godt den vil spille.

Kig på især GroupDelay. Du kan bruge http://graph.flexunits.com:8080 til at beregne med, gratis. Har du spørgsmål til programmet, så spørg bare løs (Det er mig der har lavet det).

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 September 2007 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

12" XXLS

Fs=21hz / Qts=0.45 / mms=100gr - på papiret går den uden tvivl rigtig dybt i lukket men jeg kunne frygte at det er lidt udynamisk plørebas

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes