Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 23:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: HDMI skuffer mig!!! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Satyr1975
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2007
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 09 September 2007 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

Hej...

Jeg har for nyligt erhvervet mig følgende:

Denon AVR-2807 (Reciever)
Denon 2930 (DVD)
Samsung LE40M87BD (LCD TV)

Jeg har lagt mærke til, at når jeg kører dvd via hdmi, så synes jeg billedet skuffer mig i forhold til hvad jeg havde forventet (har ikke haft hdmi før).
For det første, så er der striber på hurtige bevægelser, f.eks. trommeslagerens arme på en koncert dvd.
For det andet synes jeg ikke at billedet er spor bedre end hvis jeg kører igennem alm. scart (af god kvalitet)....kan det virkelig passe? Jeg havde forventet et knivskarpt billede med hdmi.

Kan det have noget at gøre med, at tv'et er full hd? Dvd'ens hdmi er sat til det der "Ymph"....osv osv 1024i (kan ikke lige huske de der bogstaver, men den anden mulighed er "rgb".

Det skal lige nævnes at mit hdmi kabel også er af god kvalitet.

Til top Vis Satyr1975's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Satyr1975

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 09 September 2007 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

Satyr1975 skrev:

Kan det have noget at gøre med, at tv'et er full hd? Dvd'ens hdmi er sat til det der "Ymph"....osv osv 1024i (kan ikke lige huske de der bogstaver, men den anden mulighed er "rgb".

Mener du 1080i? Hvis tv'ets opløsning er 1920*1080 er 1080p fra DVD2930 klart at foretrække.

StylaH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 09 September 2007 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

Hvis det ikke er HD matriale, så er det langt fra sikkert at HDMI er at foretrække..

Satyr1975
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 September 2007 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

Jo, det er selvfølgelig 1080i, jeg mener. Og ja, tv'et er full hd. Mener du så, at jeg skal vælge 1080p i stedet for 1080i? Altså progressive i stedet for interlaced?

Satyr1975
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 September 2007 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

StylaH skrev:
Hvis det ikke er HD matriale, så er det langt fra sikkert at HDMI er at foretrække..

Ok...jeg troede bare, at en digital overførsel til tv'et ville give bedre billede ligemeget hvad.

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 September 2007 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

Du skal vælge 1080p i stedet for 1080i, Altså progressive i stedet for interlaced, fra din Denon 2930, problmet er at TV skal lave signalet om fra interlaced til progressive, og det er TV nok ikke særlig god til.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 10 September 2007 kl. 09:33 | IP-adresse registreret  

Dine observationer, med hensyn til bl.a. trommeslagerns arme er ikke relateret til HDMI overførselen. Din begrænsning ligger i TV'et. Du vil få det samme resultat med andre typer overførsel.

Du skal som andre påpeger vælge at bruge et progressive signal fra DVD-afspilleren, for at få det optimale signal ind i tv'et, men det løser ikke dit problem. Det er slet og ret panelet der ikke kan følge med.

Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 10 September 2007 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

Der er et spørsmål om hvad han har bruge før på samme TV og så siden skifte til HDMI (og fået problmet) eller skifte fra en gammledags CRT TV, men som Rysz rigtig skriver så er det TV panelet der ikke kan følge med de hurtige bevæglser som b.a. en trommesalge.

Når man købe et nye fladskærme (Plasma/LCD), skal man ikke sig at der er en hurtig panel i disse, et problem som de først plasma/LCD TV led af i starten.

Satyr1975
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 September 2007 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

Rysz skrev:

Dine observationer, med hensyn til bl.a. trommeslagerns arme er ikke relateret til HDMI overførselen. Din begrænsning ligger i TV'et. Du vil få det samme resultat med andre typer overførsel.

Du skal som andre påpeger vælge at bruge et progressive signal fra DVD-afspilleren, for at få det optimale signal ind i tv'et, men det løser ikke dit problem. Det er slet og ret panelet der ikke kan følge med.

Nu er der gået et par uger, og jeg har eksperimenteret og leget med mit grej....og her er hvad jeg har fundet ud af:

Mit tv er "Full HD" (bare lige for at få det på plads).
Jeg kører med hdmi fra dvd via reciever til tv.
Dvd'ens hdmi indstilling står på 1080p.

Nå, men det der er det væsentlige - og stadig et problem - er, at jeg for det første er skuffet over hvor lille en forskel der er i billedkvaliteten når jeg bruger hdmi, i forhold til da jeg brugte scart. Hdmi er en anelse skarpere end scart - især i menuerne/stillbilleder.
Og hvad endnu værre er: Når jeg kører med hdmi, så er der som sagt flimmer/striber på hurtige armbevægelser, så som en trommeslager. Det problem eksisterer ikke når jeg bruger scart.
Og nu har jeg også fundet ud af, at det ikke er alle mine film der gør det....jeg fatter ikke hvad der er galt!!!
Den der med, at mit tv/panel ikke kan følge med.....den køber jeg ikke. For så burde problemet jo være til stede ligemeget hvilken film eller koncert jeg knalder på.
Jeg hælder nærmere til, at jeg ganske enkelt mangler at vælge et eller andet i en eller anden menu.

TV: Samsung LCD LE40M87BD

DVD: Denon DVD-2930

Reciever: Denon AVR-2807

Kabler: Denon HDMI + alm. Tara Labs signalkabler som jeg bruger til "ext. in" - altså når jeg f.eks. hører SACD eller DVD-A. 

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 17 September 2007 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

Satyr1975 skrev:

Og hvad endnu værre er: Når jeg kører med hdmi, så er der som sagt flimmer/striber på hurtige armbevægelser, så som en trommeslager. Det problem eksisterer ikke når jeg bruger scart.
Og nu har jeg også fundet ud af, at det ikke er alle mine film der gør det....jeg fatter ikke hvad der er galt!!!
Den der med, at mit tv/panel ikke kan følge med.....den køber jeg ikke. For så burde problemet jo være til stede ligemeget hvilken film eller koncert jeg knalder på.
Jeg hælder nærmere til, at jeg ganske enkelt mangler at vælge et eller andet i en eller anden menu.

Det er mere end bare lige at slå en ting til i en menu. At få en ordentlig billedkvalitet ud af det tv kræver generelt en del justering hist og her... Dit problem lyder som dårlig de-interlacing (prøv evt. at sætte afspilleren til 576i ud på HDMI udgangen) - men din Denon burde nu ikke være ringere på dette punkt end tv'et.

Nu siger jeg det ligeud, og gør mig selv upopulær, eftersom det er en meget populær model: Jeg synes ikke det er et godt tv. Om dit specifikke problem kan afhjælpes gennem de rigtige indstillinger vil jeg ikke afvise, men det er som regel sådan at hvis man synes kvaliteten af dét man ser er dårligt, så er det som regel fordi det ER dårligt... Jeg vil hårdt og brutalt påstå at årsagen til at skarphed osv. kun er minimalt forbedret via HDMI, primært er at dit tv ikke gengiver dét den får ind optimalt - den slører detaljerne så meget at dén forskel der reelt er mellem scart og HDMI, ikke kommer til sin ret på dit tv. Når det er sagt, så bliver den reelle forskel der er, ofte blæst op til at være mere end den egentlig er, så det kan også tænkes at det er dine forventninger der er for høje. Du skal selvfølgelig gøre hvad du kan for at finde en evt. årsag til de problemer du oplever, men du skal være åben overfor muligheden for at tv'et ikke er så godt som du forventede.

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 17 September 2007 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

Satyr1975 skrev:

Nu er der gået et par uger, og jeg har eksperimenteret og leget med mit grej....og her er hvad jeg har fundet ud af:

Nå, men det der er det væsentlige - og stadig et problem - er, at jeg for det første er skuffet over hvor lille en forskel der er i billedkvaliteten når jeg bruger hdmi, i forhold til da jeg brugte scart. Hdmi er en anelse skarpere end scart - især i menuerne/stillbilleder.

Kabler: Denon HDMI + alm. Tara Labs signalkabler som jeg bruger til "ext. in" - altså når jeg f.eks. hører SACD eller DVD-A. 

At dit tv er "Full HD" er irrelevant, så længe du ikke kan give den materialet til det. At du opskalerer til de 1080P bliver billedet ikke bedre af. Sørg dog for at det sker i DVD'en, da chippen her er noget bedre, end den er i dit tv. Som Otto påpeger, så prøv med andre opløsninger (de 576i er det DVD er indspillet i, såfremt det er en Reg 2).

Noget helt andet er så filmenes kvalitet. Nogle film er indspillet/trykt i så dårlig kvalitet, at en gammel VHS-optagelse i visse tilfælde kan være bedre.

Hvad vej kører du signalet, når du bruger HDMI ? Går du igennem forstærkeren ?

Har du slået alt det digitale tingel-tangel fra på skærmen ? Det meste af det skader mere end det gavner.

Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz

Satyr1975
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 September 2007 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

Rysz skrev:

At dit tv er "Full HD" er irrelevant, så længe du ikke kan give den materialet til det. At du opskalerer til de 1080P bliver billedet ikke bedre af.

Nej, det lyder faktisk ret logisk. Det er jo ikke HD formater jeg afspiller. Point taken.

Sørg dog for at det sker i DVD'en, da chippen her er noget bedre, end den er i dit tv. Som Otto påpeger, så prøv med andre opløsninger (de 576i er det DVD er indspillet i, såfremt det er en Reg 2).

Skal jeg vælge 576i som i "interlaced"?
Indtil nu har alle sagt, at jeg skal vælge p som i "progressive".

Noget helt andet er så filmenes kvalitet. Nogle film er indspillet/trykt i så dårlig kvalitet, at en gammel VHS-optagelse i visse tilfælde kan være bedre.

Okay....jeg kan fortælle, at det bl.a. drejer sig om Eagles "Hell Freezes Over" samt Eagles "Farewell 1 Tour" - begge dvd'er går for at være noget af det ypperste der er udkommet på dvd, så kvaliteten skulle jo være i top.
De striber jeg oplever, ligner ikke støj eller dårlig kvalitet. Det er svært at forklare hvordan det ser ud, men som sagt er det kun på områder med hurtige bevægelser, som f.eks. en trommeslagers arme.

Hvad vej kører du signalet, når du bruger HDMI ? Går du igennem forstærkeren ?

Ja, nu kører jeg igennem forstærkeren....og problemet er det samme som før, da jeg kørte direkte fra dvd'en til tv'et.

Har du slået alt det digitale tingel-tangel fra på skærmen ? Det meste af det skader mere end det gavner.

Uddyb, tak. Jeg har rodet meget med billed-indstillingerne på tv'et. Jeg ved ikke hvad du præcis mener med "digital tingel-tangel".

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 17 September 2007 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

Hvis signale skal gå igen nogle for for scaler, er det best af sende signalet som 576i (interlaced), da det giver scaler et mere rent signalt at arbejde med, Otto kan sikke komme med en afhandlig hvorfor.

Rahbek78
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 17 September 2007 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Satyr1975 skrev:
Rysz skrev:

Kan du uddybe dette fænomen?

Har jeg ret hvis jeg formoder at det mest forekommer på KONCERT DVD´er og lign.?

Hvilket aspekt format har du valgt? 16:9 etc. Her skal du vælge "JUST SCAN".

Og hold dig til enten 1080i eller 1080p indst. på DENON maskinen.

Der var en anden der skrev om flimmer på denne model med en DVD fra Denon. Men det var vist noget med at billedet hoppede hurtigt op og ned hele tiden. Og det er jo ikke tilfældet her. Hmm...

Til top Vis Rahbek78's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rahbek78

Satyr1975
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 September 2007 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

Rahbek78 skrev:

Kan du uddybe dette fænomen?

Jeg kan da prøve:
Forestil dig at kameraet fokuserer på trommeslageren, hans arme og trommestikkerne bliver stribet i bevægelserne. Altså, ved hurtige bevægelser ser det ud som om, at hver anden linie mangler. Men det er som sagt ikke hele billedet men kun de ting der bevæger sig hurtigt.

Har jeg ret hvis jeg formoder at det mest forekommer på KONCERT DVD´er og lign.?

Det ved jeg faktisk ikke, da jeg ikke har testet andet end koncert-dvd'er indtil videre. Kan du forklare din mistanke?

Hvilket aspekt format har du valgt? 16:9 etc. Her skal du vælge "JUST SCAN".

Jeg går ud fra, at du hentyder til tv'et. Og ja, jeg vakler lidt mellem "Just Scan" og "16:9". Jeg forstod det sådan, at "Just Scan" smider dvd'ens output op i tv'et uden at strække det på nogen måder. Dette ville umiddelbart være at foretrække, men når jeg vælger det, så er der en kant i venstre side, som om at den modsatte side/kant har kopieret sig selv over til den anden side....igen svært at forklare. Og da jeg oplevede, at "16:9" stort set var identisk med "Just Scan", så har jeg valgt dette.
Hvorfor mener DU at jeg skal vælge "Just Scan"?

Og hold dig til enten 1080i eller 1080p indst. på DENON maskinen.

Øøøhh....ok. Det er jo ikke hvad jeg fik at vide lige før.

offroad32
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 September 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 17 September 2007 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

husk det rigtige kabel...

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 17 September 2007 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

offroad32 skrev:
husk det rigtige kabel...

Nu træder jeg sikkert nogen over tæerne igen, men: Det vil ikke gøre en bjælde forskel i denne sammenhæng.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 17 September 2007 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Satyr1975 skrev:

Jeg kan da prøve:
Forestil dig at kameraet fokuserer på trommeslageren, hans arme og trommestikkerne bliver stribet i bevægelserne. Altså, ved hurtige bevægelser ser det ud som om, at hver anden linie mangler. Men det er som sagt ikke hele billedet men kun de ting der bevæger sig hurtigt.

Der er temmeligt sikkert tale om de-interlacing fejl, men det undrer mig at Denon'en fejler, mens TV'ets egen de-interlacer tilsyneladende gør det rigtigt. Prøvede du 576i via HDMI?

Alternativt, under Video Adjust i afspilleren (mener jeg, jeg har ikke Denon menuer på rygraden...) har du en mulighed for at ændre på de-interlacing indstillingen, du vil typisk kunne vælge mellem Auto1, Auto2, Video og Film, hvis jeg husker rigtigt. Prøv at eksperimentere lidt med den indstilling, og se om du kan finde en indstilling der fungerer. Du kan dog så risikere at andre film giver problemer.

Satyr1975
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 September 2007 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

Hvad fanden mener han med "Husk det rigtige kabel"???

Det er vel efterhånden ikke nogen hemmelighed, at vi snakker om HDMI kabel. Og hvis det er kvaliteten du hentyder til, så skulle jeg også mene, at den er helt iorden.

Emilos88
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2007
Sendt: 17 September 2007 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

Det viser bare at plasma med en responstid på o,8ms er at fortrække

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave