| Forfatter |
|
prse Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 918
|
| Sendt: 13 Januar 2004 kl. 15:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
He He, jeg tror ikke man skal regne med at der er så mange der fortæller vidt og bredt om deres dårlige moral...
|
| Til top |
|
| |
Mr TGS Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 43
|
| Sendt: 13 Januar 2004 kl. 15:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når man prisfastsætter en vare sker det jo ud fra en konkurrencesituation og den konkurrence gælder jo bl.a. hele EU så selv om en forhandler har eneforhandling ( som feks. Hi-Fi Klubben har af nogle af deres produkter) betyder det jo ikke at man selv bare kan bestemme prisen. Man er nødt til at se hvad man tager for den samme vare i andre lande og nogenlunde tage det samme for ens varer. En vares pris bestemmes jo ud fra om den kan sælges til den pris den er fastsat til og kunderne sammenligner jo flere produkter med hinanden og hvis man synes at f.eks. et Denon produkt til 5000 kr er bedre end en Sony til samme pris ja så vælger kunden jo Denon produktet. Ingen forhandler kan idag selv bestemme deres priser for konkurrencen sørger jo for, at kunden altid kan vælge det produkt hvor man får mest for pengene.
|
| Til top |
|
| |
prse Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Januar 2004 kl. 15:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mr TGS skrev:
|
Når man prisfastsætter en vare sker det jo ud fra en konkurrencesituation og den konkurrence gælder jo bl.a. hele EU så selv om en forhandler har eneforhandling ( som feks. Hi-Fi Klubben har af nogle af deres produkter) betyder det jo ikke at man selv bare kan bestemme prisen. Man er nødt til at se hvad man tager for den samme vare i andre lande og nogenlunde tage det samme for ens varer. En vares pris bestemmes jo ud fra om den kan sælges til den pris den er fastsat til og kunderne sammenligner jo flere produkter med hinanden og hvis man synes at f.eks. et Denon produkt til 5000 kr er bedre end en Sony til samme pris ja så vælger kunden jo Denon produktet. Ingen forhandler kan idag selv bestemme deres priser for konkurrencen sørger jo for, at kunden altid kan vælge det produkt hvor man får mest for pengene.
|
|
|
Ja, det er jo altid rart at vide at det i sidste ende bliver reguleret på udbud og efterspørgsel, men så firkantet ser verden jo ikke ud. Bla. reklamer, bestikkelse af anmeldere, jantelov og politik giver jo et skævt billede af markedet, som ikke kan projiteres på udbud og efterspørgsel.
|
| Til top |
|
| |
ctacta Lukket konto

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1866
|
| Sendt: 13 Januar 2004 kl. 15:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
prse skrev:
Mr TGS skrev:
|
|
|
|
Ja, det er jo altid rart at vide at det i sidste ende bliver reguleret på udbud og efterspørgsel, men så firkantet ser verden jo ikke ud. Bla. reklamer, bestikkelse af anmeldere, jantelov og politik giver jo et skævt billede af markedet, som ikke kan projiteres på udbud og efterspørgsel.
|
|
|
Du har fuldstændig ret! 
|
| Til top |
|
| |
Mr TGS Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 43
|
| Sendt: 13 Januar 2004 kl. 15:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis det skulle være rigtigt at bestikkelse af anmeldere og reklame vrider markedet skævt, så skulle det jo betyde, at Sony og Phillips ville vinde hver gang de bliver testet, for de er jo som bekendt de største og har dermed råd til at bestikke folk ( men derfor vinder de da ikke automatisk i de test jeg har set af deres produkter).
|
| Til top |
|
| |
prse Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Januar 2004 kl. 15:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mr TGS skrev:
|
Hvis det skulle være rigtigt at bestikkelse af anmeldere og reklame vrider markedet skævt, så skulle det jo betyde, at Sony og Phillips ville vinde hver gang de bliver testet, for de er jo som bekendt de største og har dermed råd til at bestikke folk ( men derfor vinder de da ikke automatisk i de test jeg har set af deres produkter).
|
|
|
Nej, men deres massive markedsføring er i sig selv nok til at de vinder markedsandele på dette. Og heldigvis findes der jo mennesker i denne verden med god moral, som ikke lader sig bestikke.
|
| Til top |
|
| |
thomas_ls Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 421
|
| Sendt: 13 Januar 2004 kl. 15:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Moral, naturligvis, vi skal være gode ved hinanden!
Men jeg vil til enhver tid have det godt med at gå ind i en butik og få en snak om produktet der og lytte til det - uden at købe der!
Sådan må det jo være.
Hvis man ikke kan det, så kan vi også diskutere, hvad en rimelig fortjeneste er for forretningerne eller for producenterne!
Men hvis man lige frem låner med hjem, så bruger man noget, som reelt koster i forretningen, så kan man have en forpligtelse! Det er min grænse. Specielt, hvis man gør det flere gange!
|
| Til top |
|
| |
prse Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Januar 2004 kl. 15:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
thomas_ls skrev:
|
Men jeg vil til enhver tid have det godt med at gå ind i en butik og få en snak om produktet der og lytte til det - uden at købe der!
Sådan må det jo være.
Hvis man ikke kan det, så kan vi også diskutere, hvad en rimelig fortjeneste er for forretningerne eller for producenterne!
Men hvis man lige frem låner med hjem, så bruger man noget, som reelt koster i forretningen, så kan man have en forpligtelse! Det er min grænse. Specielt, hvis man gør det flere gange!
|
|
|
Det er svært at diskutere det helt ned i detaljerne, for så begyndre det at blive en gråzone, og så er det fandeme svært at sætte en grænse, men sådan er det jo med så mange ting
|
| Til top |
|
| |
Jesper Bach Forum Bruger

Bruger siden: 25 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 167
|
| Sendt: 13 Januar 2004 kl. 16:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
thomas_ls skrev:
|
Sådan må det jo være.
|
|
|
Du mener altså at personalet går der gratis, for at give demo og svare spørgsmål, eller hvordan ender dit regnestykke med at det ikke koster i forretningen ?
|
| Til top |
|
| |
thomas_ls Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Januar 2004 kl. 16:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jesper
Jeg vidste, at det modargument ville komme, men jeg skrev 'reelt'.
Tænkt jer dig om! Det at shoppe gør alle. De ser på tøj, prøver det osv.
Hifi lytter man til eller ser på!
Derfor handler det om, som prse skriver, at sætte en grænse - og jeg har beskrevet, hvor min går!
Nu bliver diskussionen næsten ligegyldig.
|
| Til top |
|
| |
prse Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Januar 2004 kl. 16:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil nu også mene at det er svært at belyse emnet yderligere...Farvel, nu vil jeg holde kæresten lidt med selskab, det har hun sgu fortjent
mvh prse
|
| Til top |
|
| |
K Man Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 65
|
| Sendt: 13 Januar 2004 kl. 17:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mr TGS skrev:
|
|
|
|
Uha Uha Uha
Hvis du tror at butikkerne fastsætter priserne efter en konkurencesituation tager du i den grad fejl. Du skulle bare vide hvor meget magt de enkelte leverandører har idag, hvis du ikke følger de priser der bliver foreskrevet kan du komme grueligt i klemme. Jeg har haft forhandling af Sony-B&O- Jamo-JBL-Harman osv... Hvis du ikke følger de priser leverandøren foreskriver kan alle de vare du bestiller lige pludselig være i restordre, du får ikke besøg af en konsulent, serviceaftaler ophører, kreditmax fjernes osv osv. Idag er det desværre leverandøren der bestemmer det meste, der er i de avancer butikkerne har ikke plads til de store rabatter. En typisk radiobutik har et sted mellem 28 og 32% i bruttoavance på tv/lyd og endnu mindre på computer ca. 10%. En god tommelfingerregel i sådan en butiker at hvis du ikke kan have mindst 21% i avance på dine produkter, kan det ikke betale sig at lave handlen, dette pga. omkostningerne. Husk det når i rider land og ringe rundt på den hvide rabat hest.
Hvad jeg så ikke forstår er at nogen butik vil lade sig presse i pris, på noget man henter fra nettet, jeg håber da at man prøver dette trick før man får butikkens hjælp og ekspertice.
|
| Til top |
|
| |
thomas_ls Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Januar 2004 kl. 17:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey K Man
Super interessant indlæg, super med lidt viden fra den virkelige verden!
Kan det ikke passe, at avancen på højttalere er lidt højere, jeg talte med en lokal special forretning, som fortalte, at de lå på det niveau!
Og hvis man ser på priserne andre steder, så tjener Hifi Klubben kassen på Denon, fordi de jo næsten har monopol!
|
| Til top |
|
| |
ctacta Lukket konto

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1866
|
| Sendt: 13 Januar 2004 kl. 17:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er også korrekt det du beskriver, nemlig at leverandøren bestemmer i den anden ende, selv om det grænser sig til ulovligheder. Men de gør det jo i sidste ende for at beskytte sig selv, ellers stopper rabatvognen jo aldrig.
Dog er jeg stærkt uening i avancen, men det skyldes måske at de helt store kæder kan købe meget stort ind og presse avancen yderligere. Jeg kender mange produkter hvor avancerne nærmer sig 50% herhjemme - ingen navne nævnes - men I er ej heller glemt 
En udjævning af moms og øvrige afgifter i hele EU ville gøre konkurrencen mere fair for danske forhandlere. Men igen, at være box-mover, og kun sælge på prisen, det er der ikke meget udfordring i for en rigtig fagmand. Måske for købmænd.
Men mon ikke engrosprisen er anerledes i DK end Tyskland? Ellers kunne de jo lige så godt lukke det danske salgskontor og henvise fra Tyskland til tyske forhandlere. Nej, i sidste ende skal produkterne eksponeres og det skal være i en forretning på hjemmemarked. Og nogen skal betale for disse udgifter der er forbundet hermed, længere er den ikke.
Jeg skal selv snart til Berlin og hente et vognlæs B&W 802 Nautilus. Årsagen er den at prisen herhjemme var ekstremt høj, vi havde besluttet os, alene på reviews og omtale. Så det var blot et spørgsmål om at hente kassen, betale og køre hjem. Vi ser ingen grund til at handle i HK og betale 34.995,- stk. Service bekymre mig ikke, en højttalere går ikke sådan i stykker, og skal vi have service, så kan enheder og skillefilter pilles ud, fremsendes, ombyttes eller rep.
Og ingen af os har stillet op i HK for at få en demo af omtalte højttaler. Jeg var dog før jul i Kbh. og inde på Åboulevarden for at købe en DVD, spurgte så en ekspedient om prisen på 802'eren og hvad jeg kunne få i rabat hvis jeg købte 3 x 7 stk = 21 stk. ialt. Svaret var et grin lige op i det åbne ansigt, og at prisen var 34.995,- x antallet. 1.000 tak for det fantastiske tilbud sagde jeg, betalte min DVD og gik derfra med et stort grin hele vejen til mine forældre som jeg besøgte.
Der er gode, dårlige, mindre heldige og ekstremt dårlige forretninger i DK.
|
| Til top |
|
| |
Johansen Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 173
|
| Sendt: 13 Januar 2004 kl. 19:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
betegnes det så også som umoralsk at lytte i en af Hifiklubbens forretninger og købe udstyret i en anden af Hifiklubbens forretninger?
__________________ Mvh.
J. K. Johansen
|
| Til top |
|
| |
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
| Sendt: 13 Januar 2004 kl. 19:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du går derind for at få en snak og se hvad der er, så er det da i
orden, men hvis du beder om at låne noget udstyr som du udmærket
godt ved du ikke vil købe, enten pga. prisen eller af en anden årsag,
så synes jeg det er noget
Det samme gælder hvis kommer ind og stiller spørgsmål til et
produkt som du måske er interesseret i men godt er klar over du
ikke vil købe.
Hvis man har været inde i en kædebutik et sted og spurgt/lyttet/lånt
noget og man synes man har fået en god behandling, så bed dog om
at få sælgerens navn hvis man regner med at komme igen. Det
kunne jo være at flere af de dygtige/flike/vidende sælgere blev i
branchen hvis de kunne se at det kan betale sig at yde en god
service
/U.
|
| Til top |
|
| |
jdg1 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3792
|
| Sendt: 13 Januar 2004 kl. 19:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
apropos dali, så var jeg i klubben i dag og kom tilfældigvis til at lytte til Euphonia MS 5......... 
I'M IN LOVE!!!!!!!
Hvis bare jeg havde råd     
|
| Til top |
|
| |
guru Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Status: Offline Indlæg: 337
|
| Sendt: 13 Januar 2004 kl. 20:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg hørte Denon DVD/receiver i hifiklubben og købte det i Tyskland, prisen i Danmark 15000 - Prisen i Tyskland 9800. Jeg må leve med min dårlige samvittighed og de 5200 gode danske priser der følger med.
Hvis prisen havde været havde været 11000-12000 i Danmark ville jeg have langt pengene her i landet. Men når hifiklubben vælger at have monopol på produkter og dermed holder prisen kunstig oppe og afskærer mig fra at høre dem andre steder, så må det være sådan.
|
| Til top |
|
| |
kasper_lk Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 124
|
| Sendt: 13 Januar 2004 kl. 21:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej, jeg er ny her på forumet og også som hifi ejer, har faktisk ikke fået mit udstyr endnu, men har så småt bestilt det.
Jeg har ikke læst hele tråden, men kun de første 2 sider, altså til der omkring hvor Jonas fik redet sine ædlere dele ud af liden i andre jo var godt i gang med at riste dem over 
Sådan til hverdag er jeg totalt computer nørd, og må derfor indrømme at det inden for det område er meget normalt at man handler over nettet, frem for en "rigtig" butik. Inden for computer området er der efterhånden ved at være en del pris databaser så man let kan finde den billigste forhandler (normalt en forhandler som kun har online handle)
Jeg ved godt at man ikke altid kan sammenligne computer udstyr med hifi, da hifi jo er meget mere et spørgsmål om personlig smag. Sidst jeg købte computer udstyr i en rigtig forretning var omkring min konfirmation, hvilket må siget at være en del år siden (er 23 nu) Der er flere grunde til det. For det første får man som erfaren bruger nærmest ingen service (det gør man sådan set heller ikke som nybegynder, men der ved man det bare ikke) Jeg kan godt godt finde på at tage en tur i Fona, Merlin, m.m. men bestemt ikke for at købe noget, men for lige at se udbudet og evt grine lidt af en sælger som forsøger at virke klog på noget han abslout intet aner om. En anden grund er at de "rigtige" butikker normalt er uhjælpelig bagefter med udvalget af hardware, og den sidste grund er som sagt prisen som også er langt lavere på internettet.
Nå, men grunden til at jeg ville skrive lidt her var faktisk at jeg lige ville høre om noget lignende gør sig gældende for hifi "nørder" Der må efterhånden være mange af jer som ved så meget om emnet at en forretning ikke kan yde jer anden service end den meget omtaltet låne service. Hvordan kan det være at prisdatabaser ikke er slået igennem på hifi området?
Lige en sidste ting... Efterhånden som jeg har handlet en del over internettet må jeg da indrømme at det normalt er de samme 2-3 forhandlere som jeg benytter mig at. Disse forhandlere er dem som jeg har haft bedst erfaring med, og man kan vel godt sige at det er dem som har den bedste service, hvis man måler service på hurtig levering, billige priser, hurtig ombytning ved reperation og et par andre ting som jeg ikke lige kan komme i tanke om lige nu. Grunden til at servicen er det online butikker bliver målt på er efter min mening meget de omtalte prisdatabaser, som tvinger butikkerne til at satse på go service da de af go grunde ikke kan tillade sig at ligge meget over de andre forhandlere nu hvor det er så let at finde de billigste forhandlere.
Nu ved jeg af gode grunde ikke rigtig om der er stor forskel på priserne imellem hifi forhandlere, men i den korte tid hvor jeg har set på nyt anlæg, har jeg da set en del svingende priser... Uden at være 100% sikker vil jeg mene at der var 2000,- at spare fra den dyreste til den billigste forhandler bare på den receiver jeg har set på, som koster 5900,- det billigste sted jeg har kunnet finde dem.
Pyh, det blev da et længere indlæg 
|
| Til top |
|
| |
Cabal Forum Bruger

Bruger siden: 18 September 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 152
|
| Sendt: 13 Januar 2004 kl. 21:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
CarrotMan skrev:
Cabal: Jeg synes lidt det lyder som om du forsøger at forsvare dig selv Jeg synes den er lidt søgt, for i teorien er det rigtigt, men i praksis så er jo ikke meget tid/penge der er at spare på den konto.
/U. |
|
|
Njaeh.. måske.. jeg *læste* godt på lektien inden jeg handlede, og mener dermed at både ekspedienten og jeg sparede tid.. og fik en mere saglig snak om tingene.. En anden grund, var jo at jeg helst ikke ville lade mig spise af med en gang salgs-gas.... og siden én af de største omkostninger i detailhandelen, er lønomkostninger, er min samvittighed nogenlunde uplettet (i denne sammenhæng) - jeg ville bare belyse sagen fra en anden vinkel :o)
Cabal
|
| Til top |
|
| |