Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 11:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Bøjelig MDF plader (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
CasperCU
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 13 September 2007 kl. 18:11 | IP-adresse registreret  

Er der ikke nogen som kender et billig sted at købe Bøjelige MDF plader fra?
Til top Vis CasperCU's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CasperCU

M.Guldager
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 24 August 2007
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 13 September 2007 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

Focal bruger på 900 serien 6 stk 3 mm tykke MDF plader, som limes sammen mens de er bøjet i den korrekte form. Jeg ved ikke hvor svært det er at gøre som selvbygger, men Focal kabinetterne er ihvertfald ekstremt "døde", så det virker ihvertfald.

CasperCU
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 September 2007 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

Ja det har jeg godt læst (inde på hififreaks )
Det er bestemt en mulighed. Det har jeg også overvejet.

Så ligenu står jeg mellem de 2 valg
mange lag 3mm Eller 2-3 lag af bøjeligt MDF.

har problemer med at finde billige løsninger af begge. Da den lokale tømmer vil have 85kr for 3mm plader og det vil løbe op i omkring 1600kr. Eller så skal han have 323kr 9mm bøjelige plader som løber op i 2000kr plus en masse ekstra lim. Dog vil han godt tage den lim tilbage som jeg ikke bruger, hvilket er meget rart så jeg ikke ender med at have 10 bøtter lim for meget.

Når man sammenligner den bøjelige med den normale mdf plade på 10mm som kun koster 120kr. så synes jeg det er lidt vildt at de skal have 200kr for at lave nogle riller

Wvack
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2004
Lokalitet: Fyn Vest
Sendt: 13 September 2007 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

hvad med at kombinere de to...

En 3mm derefter den tykker bøjelige og så evt endnu en 3 mm?!

Bare et forslag.

Bruce Lee
Til top Vis Wvack's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wvack

CasperCU
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 September 2007 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

Wvack skrev:
hvad med at kombinere de to...

En 3mm derefter den tykker bøjelige og så evt endnu en 3 mm?!

Bare et forslag.

tror jeg det er en ganske glimerende ide for at gøre kabinettet mere dødt, pga de forskellige egen resonanser af de 2 plader.
men det tror jeg ikke jeg vil. For hvis jeg vælger den lidt billigere løsning med de 3mm plader. så skal jeg lave lidt mere arbejde end med den anden. og så må det næsten være et valg mellem nærig eller doven. Med mindre der er nogen som kender nogle billige bøjelige plader. for så kan jeg jo både være doven og nærig

CasperCU
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 September 2007 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

Sidder og venter på svar fra en masse forhandlere af diverse mdf typer. men det tager lidt lang tid for nogle af dem at svarer. så sidder ikke bare og venter på at i finder noget til mig for det kunne godt lyde sådan

kongen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 14 September 2007 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

Ud over økonomien kunne man jo gøre sig nogle overvejelser om hvilken løsning der giver bedste resultat på flere punkter: finish, dæmpning, ensartethed og flere højttalere.

Finish: at bruge 3 mm plader i spænd burde jo give en helt ensartet bue, hvor jeg kunne forestille mig at de rillede pladergiver et lidt mere kantet buestykke (da den kunne bøjer i rillerne og ikke over hele fladen) - dette kan dog nok nemt slibes væk, men det er så endnu et stykke arbejde. Man kunne bruge 3mm birke krydsfiner og slibe den og lade den stå med en eller anden overfladebehandling - det kunne være flot. MDF har vist et ry for at være en smerte at skulle male.

Dæmpning: Rillerne vil jo indeholde en lim hvilket sikkert vil være med til at dæmpe enhver resonans i kabinettet - det er der sikkert nogen der ved noget om ? det skal så holdes op imod flere plader limet sammen og sat i spænd - dette burde også være en "død" løsning. Jeg har ikke så meget forstand på dette - nogle andre ?

Ensartethed: løsningen med plader i spænd kræver at man er sikker på at det kan holde det man laver. Spændet giver også anledning til at det kan give sig så lidt efter hvilken metode kan dette give anledning til problemer og måske at de to højttalere ikke blive 100% ens - hvor meget dette er er igen ikke noget jeg har erfaring med. Der er andre der har lavet denne type laminerede højttalere måske de kan øse ud ?

mvh

Til top Vis kongen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kongen

CasperCU
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 September 2007 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

Finish
havde ikke overvejet det med "kanterne" hvilket gør det andet endnu mere atraktivt. Da jeg tror det er ret svært at slibe et ensartet resultat på så store højtallere.
Med hensyn til at male MDF, så har du ret i at nogen typer er svære at male. Men der bliver produceret plader som er beregnet til at male. Har ikke kunne finde dem som bøjelige plader, med det er heller ikke noget som jeg skal forholde mig til for der skal Finer på.

dæmpning
Jeg er helt sikker på at begge konstruktioner er "døde" tror ikke der er det store forskel. for de har begge fordele.
Det bøjede MDF har den fordel at limen og træet har hver deres egen resonans og De tynde plader har den fordel at de holder hinanden i et jerngreb. I den konstruktion kunne jeg jo eventuelt også bruge en enkelt plade krydsfiner midt i det hele. selvom den i sig selv ikke dæmper ligeså godt som mdf, så kunne forskellen på de 2 materialer gøre det en smule mere effektivt.
Dette er nogen som jeg bare tror. Ved heller ikke om det kan give problemer med at de 2 typer plader ikke giver sig lige meget.. så hvis nogen har efaringer med at "blande" plader i laminerings kabinetter ville det være super

Ensartetheden
Det tror jeg ikke er noget specielt stort problem. Om det ene kabinet så var en cm bredere end det andet. tror jeg ikke man ville kunne se forskel.

martin41
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2006
Lokalitet: København
Sendt: 15 November 2007 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

Man kan selv lave de bøjelige ved at køre pladerne gennem en rundsav, hvor klingen er sat til kun at skære spor. Så laver man en masse af disse spor i den ene retning, hvorefter man fylder dæmpning (bitumen el.lign) i sporene. Bedste er en kombination af flere materialer i sandwich, idet det har en tendens til at rykke egenresonansen nedad, ofte ned under 50 Hz

Til top Vis martin41's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af martin41

Dief
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 17 November 2007 kl. 02:18 | IP-adresse registreret  

Jeg har købt mine bøjelige mdf-plader i Tyskland, og det er væsenligt billigere end i DK. Jeg gav ca.600 Kr for mit hjemmebyg som er 2 stk højttalere i 1,4 meters højde. Jeg købte mit bøjelige MDF i 10 mm tykkelse, brugte 2 lag per side.

Bixen hedder Dethleffsen og ligger lige ved siden af Fördepark i Flensburg, hvis du skulle være i nærheden. De skærer det endda ud for dig i den størrelse du vil have. Se evt. mit projekt her:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=56840&P N=1&TPN=1

Mvh

Dief

EDIT: Kan se du har skrevet i min tråd, så ved du jo besked.

Til top Vis Dief's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dief Besøg Dief's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes