| Forfatter |
|
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 13 September 2007 kl. 22:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Arne, jamen du har svaret godt for mig, til dels, det større kabinet giver en kortere port eller mulighed for større portåbning, ydermere med basrefleks en noget lavere skærings frekvens - jeg mener denne enhed kan være lidt af et problem ved at den må være utroligt stift ophængt med 100gr masse og kun Fs 32hz, så der nødvendigvis må snydes lidt for overhovedet at få andet end mellembas, og det lidt større refleks kabinet giver foruden dybere bas tillige en fladere afrulning i mellembassen med et lavere Q
Da jeg sagde at 15 liter var optimalt og større ikke gav noget var det med lukket i tanke - nu er jeg mere i tvivl om der overhovedet vil være nogen reel dybbas i 15liter lukket med så stiv en enhed, foruden at den jo også er forholdsvis ineffektiv
Jeg tror jeg holder mig til de 30 liter refleks i mangel af bedre men jeg skal være ærlig og sige at jeg kun har en svag anelse om hvordan sådan enhed vil opføre sig 
|
| Til top |
|
| |
Rockmoroe Branchemedlem

Tweaks & Hifi
Bruger siden: 13 April 2007 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 341
|
| Sendt: 14 September 2007 kl. 01:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay, no probs. Jeg smider dem i et min. 30 liters kabinet med Port der 20.77 cm langt, og lytter til det. Lyder det godt har jeg fundet løsningen, hvis må jeg prøve at gøre den mindre.
|
| Til top |
|
| |
arne rodahl Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 83
|
| Sendt: 14 September 2007 kl. 07:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Rockmoroe & Musicus
Så er vi der, som så mange gange før: Nu er der gået sport idet !!!! Bare rolig Rockmoroe vi skal nok finde en god løsning, (musicus er jo tændt). Jeg vil i aften "køre" nogle flere simuleringer som du kan få resultatet af. Måske musicus også kan prøve nogle flere simuleringer ??
En go´ dag til jer begge...
hilsen arne rodahl
|
| Til top |
|
| |
Rockmoroe Branchemedlem

Tweaks & Hifi
|
| Sendt: 14 September 2007 kl. 08:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lyder lækkert!!! Syntes det er enormt spændende, dejligt at i kan og vil hjælpe. Kan ikke vente....
|
| Til top |
|
| |
Rockmoroe Branchemedlem

Tweaks & Hifi
|
| Sendt: 14 September 2007 kl. 20:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er det i bruger til at udregne Kabinet størrelsen? Har haft kigget lidt på WinIsd tror jeg den hedder, men er sgu vist for dum til at bruge den......... 
|
| Til top |
|
| |
arne rodahl Forum Bruger

|
| Sendt: 14 September 2007 kl. 21:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Rockmoroe
Du spørger om beregningsprogrammer. Jeg har flere af slagsen, men mit foretrukne er det svenske, Grenander LAB 3 (det kan både beregne simuleringer for kabinet og filtre samt en mængde måleområder). Det findes tillige i en prof. version.
Jeg har nu simuleret videre med dit spændende subwooferprojekt. Som udgangspunkt bruger jeg som tidligere nævnt EBP på 126, som fremkommer ved dine enheders Thiele/Small parametre.- altså basrefleks. (Jeg har prøvet lidt med trykkammerkabinettet og en simulering viser pæne kurver, men enhedernes parametre egner sig bedst til basrefleks, - trods nogle problemer). Her har du så nogle simuleringer ved forskellige kabinetvol. (Husk tillæg på ca. én liter for de to enheder samt port !!)
nt. vol. : 10 liter (port: Fb 45 Hz Ø: 3,5 cm L: 11,5 cm) resp. -3dB = 48 Hz
15 liter (port: Fb 40 Hz Ø: 5 cm L: 20,7 cm) resp. -3dB = 38 Hz
20 liter (port: Fb 37 Hz Ø: 5 cm L: 17,7 cm) resp. -3dB = 33 Hz
25 liter (port Fb 35 Hz Ø: 7 cm L : 32,3 cm) resp. -3dB = 29 Hz
30 liter (port Fb 30 Hz Ø: 7 cm L 37,4 cm ) resp. -3dB = 25 Hz
10 liter er optimal simulering (d.v.s. enhedernes parametre relateret til kaninetvol. og maximal lineær resp.). Fra 15 liter til 30 liter bevæger vi os længere og længere væk fra det optimale samarbejde mellem kabinet og enheder, hvilket resulterer i et fald i frekvensområdet ca. 40 - 100 Hz på 2 - 6 dB). Det optimale portareal er 78 cm2 svarende til Ø: 10 cm. Så du kan se at de små portarealer kan give problemer med vindstøj, - jo kraftigere du spiller. Trompetporte kan reducere vindstøjen. Så nu har du noget at eksperimentere ud fra. Jeg håber det rækker, - ellers spørg.
hilsen arne rodahl
|
| Til top |
|
| |
Rockmoroe Branchemedlem

Tweaks & Hifi
|
| Sendt: 15 September 2007 kl. 11:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tusinde tak for det uddybende svar, der er lidt at arbejde med. De udregninger du der har lavet, det er med 2 enheder i?
Tror jeg går efter den 30 liters i første omgang, da jeg har noget i støbeskeen på de 30 liter. Men skal ikke afvise, at jeg i de mørke vinter aftentimer, begynder at eksperimenter med en 10 liters kabinet.
|
| Til top |
|
| |
arne rodahl Forum Bruger

|
| Sendt: 16 September 2007 kl. 08:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Rockmoroe
Selv tak. - Alle beregninger er med to enheder.
God fornøjelse med dit fortsatte byggeri.
Jeg kan meddele at HIFI4ALL netop har startet en artikelserie omhandlende lyd og højttalerbyggeri. Er du "nybegynder eller let øvet", så vil jeg anbefale at læse serien, der også vil behandle området "subwoofere".
med venlig hilsen arne rodahl
|
| Til top |
|
| |
Rockmoroe Branchemedlem

Tweaks & Hifi
|
| Sendt: 16 September 2007 kl. 08:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak, har læst de første artikler, og syntes de er super gode!!! Virkelig lækker information til en nybegynder som mig.
|
| Til top |
|
| |