Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 04:21   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Bas-Kabinet..... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 13 September 2007 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Arne, jamen du har svaret godt for mig, til dels, det større kabinet giver en kortere port eller mulighed for større portåbning, ydermere med basrefleks en noget lavere skærings frekvens - jeg mener denne enhed kan være lidt af et problem ved at den må være utroligt stift ophængt med 100gr masse og kun Fs 32hz, så der nødvendigvis må snydes lidt for overhovedet at få andet end mellembas, og det lidt større refleks kabinet giver foruden dybere bas tillige en fladere afrulning i mellembassen med et lavere Q

Da jeg sagde at 15 liter var optimalt og større ikke gav noget var det med lukket i tanke - nu er jeg mere i tvivl om der overhovedet vil være nogen reel dybbas i 15liter lukket med så stiv en enhed, foruden at den jo også er forholdsvis ineffektiv 

Jeg tror jeg holder mig til de 30 liter refleks i mangel af bedre men jeg skal være ærlig og sige at jeg kun har en svag anelse om hvordan sådan enhed vil opføre sig 

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

Rockmoroe
Branchemedlem
Branchemedlem
Tweaks & Hifi

Bruger siden: 13 April 2007
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 14 September 2007 kl. 01:53 | IP-adresse registreret  

Okay, no probs. Jeg smider dem i et min. 30 liters kabinet med Port der 20.77 cm langt, og lytter til det. Lyder det godt har jeg fundet løsningen, hvis må jeg prøve at gøre den mindre.
Til top Vis Rockmoroe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rockmoroe

arne rodahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 14 September 2007 kl. 07:52 | IP-adresse registreret  

Hej Rockmoroe & Musicus

Så er vi der, som så mange gange før: Nu er der gået sport idet !!!!   Bare rolig Rockmoroe vi skal nok finde en god løsning, (musicus er jo tændt).  Jeg vil i aften  "køre" nogle flere simuleringer som du kan få resultatet af. Måske musicus også kan prøve nogle flere simuleringer ??

En go´ dag til jer begge...

hilsen  arne rodahl

Til top Vis arne rodahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af arne rodahl

Rockmoroe
Branchemedlem
Branchemedlem
Tweaks & Hifi

Sendt: 14 September 2007 kl. 08:23 | IP-adresse registreret  

Lyder lækkert!!! Syntes det er enormt spændende, dejligt at i kan og vil hjælpe. Kan ikke vente....

Rockmoroe
Branchemedlem
Branchemedlem
Tweaks & Hifi

Sendt: 14 September 2007 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

Hvad er det i bruger til at udregne Kabinet størrelsen? Har haft kigget lidt på WinIsd tror jeg den hedder, men er sgu vist for dum til at bruge den.........

arne rodahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 September 2007 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

Hej Rockmoroe

Du spørger om beregningsprogrammer. Jeg har flere af slagsen, men mit foretrukne er det svenske, Grenander LAB 3 (det kan både beregne simuleringer for kabinet og filtre samt en mængde måleområder). Det findes tillige i en prof. version.

Jeg har nu simuleret videre med dit spændende subwooferprojekt. Som udgangspunkt bruger jeg som tidligere nævnt EBP på 126, som fremkommer ved dine enheders Thiele/Small parametre.- altså basrefleks. (Jeg har prøvet lidt med trykkammerkabinettet og en simulering viser pæne kurver, men enhedernes parametre egner sig bedst til basrefleks, - trods nogle problemer). Her har du så nogle simuleringer ved forskellige kabinetvol. (Husk tillæg på ca. én liter for de to enheder samt port !!)

nt. vol. : 10 liter         (port: Fb 45 Hz   Ø: 3,5 cm   L: 11,5 cm)      resp. -3dB = 48 Hz  

15 liter         (port: Fb 40 Hz    Ø:  5 cm    L: 20,7 cm)      resp. -3dB = 38 Hz

20 liter         (port: Fb 37 Hz    Ø:  5 cm    L: 17,7 cm)      resp. -3dB = 33 Hz

25 liter         (port  Fb 35 Hz     Ø:  7 cm    L : 32,3 cm)     resp. -3dB = 29 Hz

30 liter         (port  Fb 30 Hz     Ø: 7 cm     L 37,4 cm )      resp. -3dB = 25 Hz

10 liter er optimal simulering (d.v.s. enhedernes parametre relateret til kaninetvol. og maximal lineær resp.). Fra 15 liter til 30 liter bevæger vi os længere og længere væk fra det optimale samarbejde mellem kabinet og enheder, hvilket resulterer i et fald i frekvensområdet ca. 40 - 100 Hz på 2 - 6 dB). Det optimale portareal er 78 cm2 svarende til Ø: 10 cm. Så du kan se at de små portarealer kan give problemer med vindstøj, - jo kraftigere du spiller. Trompetporte kan reducere vindstøjen. Så nu har du noget at eksperimentere ud fra. Jeg håber det rækker, - ellers spørg.

hilsen  arne rodahl              

Rockmoroe
Branchemedlem
Branchemedlem
Tweaks & Hifi

Sendt: 15 September 2007 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

Tusinde tak for det uddybende svar, der er lidt at arbejde med. De udregninger du der har lavet, det er med 2 enheder i?

Tror jeg går efter den 30 liters i første omgang, da jeg har noget i støbeskeen på de 30 liter. Men skal ikke afvise, at jeg i de mørke vinter aftentimer, begynder at eksperimenter med en 10 liters kabinet.

arne rodahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 September 2007 kl. 08:10 | IP-adresse registreret  

Hej Rockmoroe

Selv tak. - Alle beregninger er med to enheder.

God fornøjelse med dit fortsatte byggeri.

Jeg kan meddele at HIFI4ALL netop har startet en artikelserie omhandlende lyd og højttalerbyggeri. Er du "nybegynder eller let øvet", så vil jeg anbefale at læse serien, der også vil behandle området "subwoofere".

med venlig hilsen   arne rodahl

Rockmoroe
Branchemedlem
Branchemedlem
Tweaks & Hifi

Sendt: 16 September 2007 kl. 08:13 | IP-adresse registreret  

Tak, har læst de første artikler, og syntes de er super gode!!! Virkelig lækker information til en nybegynder som mig.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes