Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 19:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Subwoofer med KEF B139? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 26 September 2007 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

Jeg vil så nok bygge en refleks, da beregninger og udførelse er lettere. Smæk nu bare det kabinet sammen og se hvodden det går - frisk mod!
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

heyckendorff
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Oktober 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 26 September 2007 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

Hmm.......synes ikke det overordenet lyder som om KEF´en er det mest velegenede som supplement til min Onken Focaler i det dybe område.

Prøver derfor lige at overveje et alternativt valg af enhed:

http://www.monacor.dk/produkter/hoejttalerenheder-hifi10-12/ vnr/101830/

1. Er det en enhed der er værd at smide 1.800,- efter i forbindelse med bygning af en sub?

2. data på enheden opgiver en fs på 18 hz. Betyder det at jeg i det rette kabinet kan få den til at gå helt ned til 18 hz?

3. Jeg vil gerne have den i et refelxkabinet og vil naturligvis have den til at gå så dybt ned i bassen som muligt inden for en rimelig kabinetstørrelse.

4. Hvor mange liter skal kabinettet være og hvilken diameter og længde skal refelxrøret have.

Beklager at mine spørgsmål er helt ned på IKEA instruktionsvejledningsniveau, men jeg er lidt lost når det kommer til metoder for beregning af kabinettet.

Werner
Til top Vis heyckendorff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heyckendorff

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 26 September 2007 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Jeg har tidligere regnet på et 6.ordens bandpass til netop den enhed hvor det lave Qts er perfekt - så vidt jeg husker vil øvre afskæringen ligge ved 40-50hz og den vil dermed kunne fungere rent passivt, og med spolerne koblet i serie skulle det ikke være det store problem for forstærkeren 

Yderligere fordel ved princippet er god effektiviet og dyb bas og desuden skulle det sikre lav forvrængning med god beskyttelse mod lave frekvenser - der er folk som taler om at princippet måske fortjener større anerkendelse end det har været tilfældet 

Men skulle der blive brug for en subamp vil den lille Hypex til en tusse sikkert være ok, med spolerne i paralel

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 28 September 2007 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

Det er kun et 4. ordens bandpass kabinet, der yder akustisk beskyttelse mod de dybeste frekvenser. 6. ordens er en dobbelt Helmholz resonator, og som sådan åben i begge sider.Under den dybeste resonans vil højtalerenheden ikke 'se' noget kabinet.

Ærlig talt; jeg kan ikke se, at denne enhed er de penge værd, for at bringe dig videre mht. dybbas . Dens meget lave Qt udligner fordelen ved den lave resonansfrekvens.

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

heyckendorff
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Oktober 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 28 September 2007 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

Musicus og Mollecon.......jeres to sidste indlæg er forholdsvis sort snak for mig....f.eks.: 6. ordens bandpass? - Qts? - den vil dermed kunne fungere rent passivt? - spolerne koblet i serie? - akustisk beskyttelse mod der dybeste frekvenser? og ikke at forglemme en dobbelt Helmholz generator????

Lad mig omformulere mit spørgsmål så:

Hvilken enhed skal jeg anskaffe og i hvilket kabinet skal jeg putte den hvis jeg gerne vil have en god sub der går ned til ca 20 hz.

Håber ikke det bliver regnet for alt for ugideligt at bede om sådan en fiks og færdig opskrift på en god sub

Werner
Til top Vis heyckendorff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heyckendorff

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 28 September 2007 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

Et "fiks og færdig" subkit hvor fabrikanten har styr på både enheder og forstærker

http://www.rythmikaudio.com/products.html

Men det er ikke sikkert at dine Onken vil fungere med en sub - prøv om du kan låne en et sted

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 30 September 2007 kl. 00:29 | IP-adresse registreret  

Musicus har ret. Jeg ville nok osse gå efter et færdigdesignet byggesæt, hvis jeg var dig. Hæng dig ikke for meget i '20 Hz', blot den har noget punch ned til omkr. 30 Hz. Og, som Musicus osse nævner, burde du nok først prøve, hvordan dine Onken funger med en anstændig sub.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes