Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 09:55   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Horn (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 23 September 2007 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

Så et horn kan i princippet bruges til hvilkensomhelst enhed? Jeg behøver ikke tænke i størrelse, fs, qs, noget som helst? 
Til top Vis Bojsenbord's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bojsenbord

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 September 2007 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
glem isobarik - ikke relevant her.

Nej, membranstørrelse har ikke særlig meget at sige. Og i fald, mest mht. størrelsen af "ladekammeret" - boxen bag enheden. På Jumon siden er der osse link til den lille tang band. Men ved nærmere eftertanke ville jeg nok starte med en 6½"

Ok, isobarik er hermed helt glemt:-)

hvorfor ville du starte med en 6 1/2? Af de enheder jeg indtil nu har fået øje på, har de små tang band 3-4" været dem med mest lineær frekvensgang. Men det er måske misvisende?
(Og så er de jo så billige....) Men omkring selve hornet.. Kan næsten ikke forstå at et så komplekst kabinet, bare kan bytte enheder uden videre?

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 23 September 2007 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

Bojsen, det er her, at du skal begynde at støve litteratur  op - det er 30 år siden, jeg byggede mit første Voight-horn, så du må ikke forlange at jeg kan huske teorien! Der er garanteret osse linx på nettet, prøv http://www.diyaudio.com/wiki/index.php?page=Loudspeaker
Nej fs og Qt er ikke ligegyldige - men det kommer an på hornet. Men et Q på 0.5 og en fs omkring 40 er ikke helt tosset. Når jeg siger 6½" er det bare fordi det brugte jeg dengang - men hvis du har mulighed, kan du da smide et let lille horn sammen om den lille Tang Band - det er processen der tæller, ikke? Du rammer nok alligevel ikke plet første gang.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 23 September 2007 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

http://yu-ra.tripod.com/horn.htm

vældig god

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 September 2007 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

Hvis et horn kan blive helt fantastisk, hvorfor er det så at der slet ikke ses horn i "almindelige/billigere" hifi forretninger? Ej heller TL højtalere? Eller ser jeg de forkerte stedder? Som jeg forstår det på mange hjemmesider, er horn helt fantastisk, og dynamisk, og jeg skal give dig, men alligevel er utrolig småt med forhandlere? 

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 26 September 2007 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Rigtig gode horn er flervejskonstruktioner med forladehorn og aktiv sub, og de er dyre - fx Avantgarde i Tyskland. Englænderne laver nogle forfærdelige bagladehorn med bredbåndsenheder, fx. Carfrae - lyt og løb væk!

F3 lavede i gamle dage et to-vejs bagladehorn (Focus, tror jeg den hed) - det ku vist gå an.

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 26 September 2007 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

Jeg har et sæt f3 focus og de lyder dejligt - horn blandet med noget transmisisonlinie og en diskant hængt op i stof - det hele overtrukket med en meget stor sort strømpe og så en bøgeplade i hver ende

En hifi forretning gider ikke at sælge fx en voigt pipe der består af 4 krydsfinerplade og en billig fuldtone og lyder bedre end de fleste af deres højtalere til under 5.000.

Skal du sælge en højtalere til en teenager der tænder på Cervin Vega eller Ravemaster eller til et trendy par som synes en Dali højtalere på størrelse med en mælkekarton i hysterisk fuglefiner så kommer du ikke langt med din 180 høje voigt pipe.

Prøv den konstruktion de har på sløjdlærer foreningnens hjemmeside og se om du kan lide lyden - med et par billige fuldtoner og materiale koster eksperimentet ikke mere end tusind kroner!

I de links jeg postede tidligere er der adgang til alle mulig konstruktioner også til horn teori

Jeg tror jazzman har ret i en del af de ting han mener bagladehorn med en fuldtone fejler men jeg tror også at en hybrid konstruktion måske kunne være vejen frem

Jeg skal lade være med endnu en gang at fremhæve Duelund og Tannoy (det er jo heller ikke en fuldtone) - men fx. http://www.valutronic.se/vh1e.html i sverige har en voigt pipe foldet til kun 130 i højden med en tovejskonstruktion så du ikke skal piske en fuldtone til det hele

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Sendt: 26 September 2007 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Bojsenbord skrev:
Hvis et horn kan blive helt fantastisk, hvorfor er det så at der slet ikke ses horn i "almindelige/billigere" hifi forretninger? Ej heller TL højtalere? Eller ser jeg de forkerte stedder? Som jeg forstår det på mange hjemmesider, er horn helt fantastisk, og dynamisk, og jeg skal give dig, men alligevel er utrolig småt med forhandlere? 

Well, r-l-b har vel givet en del af svaret. En anden del kunne være størrelsen - mine trevejs horn måler (ca.) 100x100x50 cm og det er ikke lige frem ensbetydende med en høj WAF (wife acceptance factor) værdi. Jeg takker G.. for mit musikrum.

Peter

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes

Bjorn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 September 2007 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Horn er en kvarbølge konstruktion, ligesom Transmission line.

Meget kort kan man sige:

Horn har et kabinet som udvider sig, og giver en noget ujævn frekvensgang med en særdeles høj fælsomhed.

TL har en lige eller en indsævret kabinetform, evt. supleret med en port. Dette giver en jævn frekvens, hvis den er dæmpet korrekt,  men har en mindre følsomhed. Til gengæld kan du lave dem i acceptable størrelser. Porten på en TL er ikke en basrefleks, men giver modtand (mass loading) og tillader et kortere kabinet og en bedre kontrol at de øvre (uønskede) resonanser.

Jeg er selv stor tilhænger af TL konstruktioner, og har tidligere bygget horn:

http://www.coolcat.dk/bjoern/Downsizing%20sub.pdf

Jeg har skrevet lidt om kvartbælge design her:

http://www.t-linespeakers.org/design/MJK-for-dummies/index.h tml

Både min GemVæk sub og min lille TABAQ har været i AudioXpress.

TABAQ er meget let og billig at bygge, evt. med en 4" Tang Band istedet for den 3" som jeg er startet med.

http://coolcat.dk/bjoern/TABAQ_TL_for_TB.pdf

God fornøjelse, jeg håber dette gav lidt inspiration

Bjørn Johannesen 

Til top Vis Bjorn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bjorn

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes