Forfatter |
|
LGrau Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 2201
|
Sendt: 13 April 2004 kl. 12:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Jeg håber somsagt, snart at komme videre med en DIY dac, som gerne skulle kobles på min micromega drev, eller monteres internt.
Jeg skal lige have fundet Micromegaen frem fra loftet, og have undersøgt dens tilstand.
Men jeg regner med at det bliver en Non-os DAC sluttet til I2S bussen. Så det bliver ikke en helt konventionel DAC, men mere en upgrade som kan monteres i mange CD'afspillere.
Jeg ved ikke om det er værd at skrive mere om den i denne tråd, det bliver jo nok ikke helt en 4ALL DAC.
Men hvis det bliver en succes, kan det jo rimeligt nemt porteres til en ekstern DAC, så skal vi bare bruge et par PCB designere, som kan lave et ordentligt printudlæg.... __________________ Mvh Lennart
Nyt DIY system under opbygning...
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

|
Sendt: 02 Juni 2004 kl. 10:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen.
Jeg har gået og funderet lidt over DIY projektet her.
Jeg har hele tiden holdt hårdt på at det helst skulle laves på en simpelt multibit DAC. Men jeg er lidt i tvivl om man ikke er bedre tjent ved at bruge f.eks. PCM1794, som er en hybrid mellem multibit og single bit.
http://focus.ti.com/lit/ds/symlink/pcm1794.pdf
kredsen har gode data, og der er strømudgang så man har mulighed for at lave en god I/V konvertering.
Jittermæssigt er Delta sigma også gode at have med at gøre. Her bliver output styret af clocken på DAC'en, og ikke på L/R signalet som er sædvanen ved multibit typer. Så med en god clock på dac'en, som bliver ført tilbage til drev, burde der ikke være store problemer med jitter. Et billigt drev burde stadig have god ydelse her.
Jeg tror at grunden til at multibit er roste/populære blandt DIY'er, blandt andet skyldes at de ofte kan leveres som leaded versioner. Men hf mæssigt er dette jo ikke særligt optimalt..Derudover bliver DIY I/V konverteringen ofte foretaget af gode classA trin eller andet.
Hvis der bliver lagt stor vægt på dette trin tror jeg at der vil være gode muligheder for at få en rigtig god dac, med f.eks. PCM1794..
Ulempen ved delta sigma er naturligvis den dårlige opløsning ved lave niveauer..
Hvad siger I ? laves der gode konvertere med de nye DAC chip ? eller skal man blive ved de gode Multibit typer ?
Hvor kan man købe DAC chippene ?
__________________ Mvh Lennart
|
Til top |
|
|
kramer71 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1712
|
Sendt: 02 Juni 2004 kl. 16:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er ingen grund til at hænge sig så meget isoleret i selve konverteren.
Ikke for at være fræk, men du kunne prøve med en pin compatible version af 1794 som du kan få som sample - (jeg kan ikke huske det nu). Og så senere opgradere til 1794. Lave IV med sample opa627 og diskret transer efterfølgende. Du kan spare clocken i første omgang !, så bliver det jo nærmest gratis. En 1794 er også rimeligt jitterrobust.
Jeg kan ikke forstå det med delta sigma. De har da god niveau liniaritet ved lave niveauer ? - eller er der noget jeg mishusker galt ?.
|
Til top |
|
|
Jens J Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 98
|
Sendt: 02 Juni 2004 kl. 17:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Pcm1794 er ret ny. Er der nogen der benytter den endnu ? Her er nogle fra "rør/trafo" lejren der siger den lyde godt.
http://www.audioasylum.com/forums/KandK/messages/2063.html
Har i forøvrigt bemærket hvilken opamp man benytter til I/V i denne top dac. Se side 20-21 i datablad.
mvh Jens
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

|
Sendt: 02 Juni 2004 kl. 20:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
kramer71 skrev:
Der er ingen grund til at hænge sig så meget isoleret i selve konverteren.
Det siger du jo, men jeg vil helst også gerne have et godt teoretisk udgangspunkt, selvom det måske er en lidt forstokket holdning at have .
Men jeg tror du har ret i at den store gevinst ligger i de eksterne komponenter rundt om konverteren.
Ikke for at være fræk, men du kunne prøve med en pin compatible version af 1794 som du kan få som sample - (jeg kan ikke huske det nu). Og så senere opgradere til 1794. Lave IV med sample opa627 og diskret transer efterfølgende. Du kan spare clocken i første omgang !, så bliver det jo nærmest gratis. En 1794 er også rimeligt jitterrobust.
God ide, jeg troede ikke man kunne få konvertere som vareprøver mere, men det skal da lige undersøges.. PCM1794 kan jeg finde til ca 13$ så det er ikke så slemt.. men en vareprøve er nu det nemmeste .
Jeg tror nu ikke at jeg vil bruge opamp til I/V konvertering, det bliver sikkert et simpelt bipolart klasseA trin.
Jeg kan ikke forstå det med delta sigma. De har da god niveau liniaritet ved lave niveauer ? - eller er der noget jeg mishusker galt ?.
Jo lineariteten er god ved lave niveauer, men forvrængningen er høj.
Prøv f.eks. at læse her. Siden er godt nok på sydjydsk, men der er nogle gode illustrationer, hvis tysk ikke hører til den stærke side.
http://www.hoer-wege.de/Multi-DACs.html
PCM1794 er lidt speciel fordi den er en kombination af multibit og Delta sigma. Flere af Analogs konvertere bruger også lignende teknik
|
|
|
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

|
Sendt: 02 Juni 2004 kl. 20:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jens J skrev:
Hej
Pcm1794 er ret ny. Er der nogen der benytter den endnu ? Her er nogle fra "rør/trafo" lejren der siger den lyde godt.
http://www.audioasylum.com/forums/KandK/messages/2063.html
Har i forøvrigt bemærket hvilken opamp man benytter til I/V i denne top dac. Se side 20-21 i datablad.
Ja gode gamle NE5534. Den skulle jo stadig være et godt bud på en audio opamp..
Jeg fandt på et tidspunkt en hjemmeside hvor forskellige Opamps var testet, her klarede NE5534 sig bedre en nye støjsvage typer, ved intermodulationsforvrængning.. Måsker ligger hemmeligheden i den gode ydelse begravet her.
mvh Jens |
|
|
|
Til top |
|
|
Asbjørn Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 271
|
Sendt: 03 Juni 2004 kl. 01:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
LGrau skrev:
Jeg fandt på et tidspunkt en hjemmeside hvor forskellige Opamps var testet, her klarede NE5534 sig bedre en nye støjsvage typer, ved intermodulationsforvrængning.. Måsker ligger hemmeligheden i den gode ydelse begravet her. |
|
|
Jeg lyttede tilfældigvis lige ne5534 opimod opa627 i en dac med pcm1730 her i tirsdags. Synes ne5534 lød mere velopløst, stram og støjsvag.
Mit generelle og ret grove indtryk er iøvrigt at multibit daccerne er mere dynamiske end sigma-delta daccerne der tit virker lysere og mere overfladiske. Måske det er derfor disse tit forveksles med at være mere letflydende/hurtige.
Bare et par tanker. Har ikke testet daccer seriøst endnu.
|
Til top |
|
|
kramer71 Forum Bruger

|
Sendt: 03 Juni 2004 kl. 08:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Det lyder spændende LG - jeg tror bestemt også det er værd at undgå opamp overhovedet. Måske kan du lade dig inspirere af de diskrete løsninger på diyaudio pass labs. Eller du kan inspireres af den iv konvertering som jocko har forelået på digitalsektionen. Jeg tror vi har link til den i denne tråd. Den er meget simpel, men jeg ved ikke om den passer til 1794.
Hvis du kan få en 1794 (husk at checke om det ikke er 1792 du skal have - pga. om den er pincontrolled) til 13usd, og du skal bruge 2 så vidt jeg husker, så er det ikke mange basører. Hvis du skal have sample får du den kun i en billigudgave, så vidt jeg husker.
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

|
Sendt: 03 Juni 2004 kl. 09:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
kramer71 skrev:
Hej
Det lyder spændende LG - jeg tror bestemt også det er værd at undgå opamp overhovedet. Måske kan du lade dig inspirere af de diskrete løsninger på diyaudio pass labs. Eller du kan inspireres af den iv konvertering som jocko har forelået på digitalsektionen. Jeg tror vi har link til den i denne tråd. Den er meget simpel, men jeg ved ikke om den passer til 1794.
Jeg et par ideer til I/V konvertering som jeg vil afprøve. Jeg ved ike helt om de ligne Passlab, eller Jocko homo's.. Jeg må hellere prøve at studere dem..
Hvis du kan få en 1794 (husk at checke om det ikke er 1792 du skal have - pga. om den er pincontrolled) til 13usd, og du skal bruge 2 så vidt jeg husker, så er det ikke mange basører. Hvis du skal have sample får du den kun i en billigudgave, så vidt jeg husker.
Det er rigtigt, jeg skal lige sørge for at få den som er pin controlled, det skal jo helst kunne laves rimeligt simpelt.. Det er en stereodac, så man behøver kun 1.
Men den kan sættes i mono mode og få lavere sforvrængning.
|
|
|
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

|
Sendt: 03 Juni 2004 kl. 09:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Asbjørn skrev:
LGrau skrev:
Jeg fandt på et tidspunkt en hjemmeside hvor forskellige Opamps var testet, her klarede NE5534 sig bedre en nye støjsvage typer, ved intermodulationsforvrængning.. Måsker ligger hemmeligheden i den gode ydelse begravet her. |
|
|
Jeg lyttede tilfældigvis lige ne5534 opimod opa627 i en dac med pcm1730 her i tirsdags. Synes ne5534 lød mere velopløst, stram og støjsvag.
Mit generelle og ret grove indtryk er iøvrigt at multibit daccerne er mere dynamiske end sigma-delta daccerne der tit virker lysere og mere overfladiske. Måske det er derfor disse tit forveksles med at være mere letflydende/hurtige.
Det er også min fornemmelse, og grunden til at jeg er lidt forbeholdene overfor Delta sigma konvertere.. PCM1792/94, er en blanding af delta sigma og multibit. Så måske er der potentiale i DAC'en.
Grunden til at jeg ikke bare vil tage en PCM1702 er at jitterproblematikken er lettere at få styr på ved Delta sigma typer..
Bare et par tanker. Har ikke testet daccer seriøst endnu. |
|
|
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

|
Sendt: 08 Juni 2004 kl. 18:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
lpm76 Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 697
|
Sendt: 21 Oktober 2004 kl. 21:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kommer der noget mere konkret ud af jeres ellers ret spændende tråd. Jeg tænker på et decideret diagram, og måske endda et pcb?
__________________ Mvh
Lars P. Madsen
|
Til top |
|
|
torkild Udelukket fra forum

Produktionsteknikker, Dynaudio
Bruger siden: 15 Juli 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1309
|
Sendt: 21 Oktober 2004 kl. 23:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
lpm76 skrev:
Kommer der noget mere konkret ud af jeres ellers ret spændende tråd. Jeg tænker på et decideret diagram, og måske endda et pcb? |
|
|
Det ville jeg oså gerne vide !
|
Til top |
|
|
M&M! Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 110
|
Sendt: 21 Oktober 2004 kl. 23:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lyder sQ alt sammen meget spændende, men fandme svært at forstå for os normale mennesker... I overskriften står der diyDAC4all. Altså en hjemmelavet cd-afspiller. right? Men så stopper forståelsen også! Er der ikke en super guide man kan læse, så man kan være med på noget a det i siger??
Mvh...... ps. har ikke læst hele tråden da jeg opgave midt i det hele! Så tag hensyn til hvis dette er skrevet før... __________________ En søhest TAK
|
Til top |
|
|
lpm76 Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 697
|
Sendt: 22 Oktober 2004 kl. 01:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
M&M! skrev:
Lyder sQ alt sammen meget spændende, men fandme svært at forstå for os normale mennesker... I overskriften står der diyDAC4all. Altså en hjemmelavet cd-afspiller. right? Men så stopper forståelsen også! Er der ikke en super guide man kan læse, så man kan være med på noget a det i siger??
Mvh...... ps. har ikke læst hele tråden da jeg opgave midt i det hele! Så tag hensyn til hvis dette er skrevet før...
|
|
|
Der er faktisk rigtig meget god information i den tråd (og endda links), men ja, det er svært at forstå. Jeg har læst den tråd 4 eller 5 gange efterhånden, og der er stadig meget jeg ikke fatter, men man bliver klogere hver gang. Det ville bare være superspændende at høre hvad de mere erfarne DAC-folk til sidst besluttede sig for. __________________ Mvh
Lars P. Madsen
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

|
Sendt: 22 Oktober 2004 kl. 09:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Det er da herligt at se at der stadig er interesse for projektet. Det løb lidt ud i sandet, uden at der blev enighed om noget konkret.
Der mangler nok folk som har tid til at praktisere ideerne. I første omgang kunne det da være interessant at få lavet et par prototyper, som evt. kunne lyttes til i et lidt større forum.
Bedste DAC kunne derefter fintrimmes, og printudlæg kunne laves til interesserede.
Jeg mener at prisen skal holdes nede på et minimalt beløb formedentlig under 1000kr + kabinet, ellers tror jeg at for få vil kaste sig ud i at lave DAC'en.
Jeg mener ikke at en pris på 1000kr vil medføre voldsomme kompromiser...
Hvad siger i mht. prisleje ?
Tråden går ud på at lave en konverter og ikke en hel CD-afspiller.. __________________ Mvh Lennart
|
Til top |
|
|
torkild Udelukket fra forum

Produktionsteknikker, Dynaudio
Bruger siden: 15 Juli 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1309
|
Sendt: 22 Oktober 2004 kl. 13:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
1000,- er en del, men stadig ok.
For 1000,- + kabinet kunne jeg godt finde på at bygge med
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

|
Sendt: 22 Oktober 2004 kl. 13:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
torkild skrev:
1000,- er en del, men stadig ok.
For 1000,- + kabinet kunne jeg godt finde på at bygge med
|
|
|
Jeg synes faktisk også 1000,- er lige i overkanten, men hvis der skal laves færdigt print m.m. løber det nok desværre deropaf..
Man kan sikkert altid lave en light version, hvor man lodder i hånden(uden print) og skræller "dødt" isenkræm for forsyninger m.m. __________________ Mvh Lennart
|
Til top |
|
|
kramer71 Forum Bruger

|
Sendt: 22 Oktober 2004 kl. 22:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan altså gøres ekstremt billigt, og samtidigt decideret high-end, hvis man gider at lodde en del. Og det endda under 500 kr, hvis man bare håndlodder-hardwire det hele. Det kan sgu godt lade sig gøre, hvis man bare har 100 timer. Jeg har ikke tiden, men vil da gerne give lidt indspark. Det vil være et helvedes abejde som man kun burde udsætte kinesere for - der er jo ikke meget mening i sådan noget ekstremt noget. Der er ingen genveje, og det vil være svært. OK et forslag til billigt high-end:
En tda1541a, med oseaner af diskrete billige bipolare transer til strømforsyningen, i nærmest en regulerings trappe hen mod dacen, nul trebenet regulator sh*t - det er en forbrydelse - det er nemt men elendigt uanset hvad (jeg har evt. en overordnet model ) og et simpelt diskret udgangstrin med udgangspunkt i f.eks. jockos løsning - og ja det er fet, men hvis det, som det er moderne herinde, skal bygges for en 10 kr. det udgangstrin kan det jo også gøres med bipolare :)
Clocken kan opbygges bare som krystal styret af en enkelt fet, uden hcmos kreds eller comparator bagefter, der findes data f.eks. fra elsos clock (uden keramisk uliniært kond.,), eller evt. direkte fra f.eks. datablad til en cs4328 kreds. Jeg tror det vil give langt den bedste clock what so ever, og det vil ikke koste to basører, det kræver bare, at den er placeret klods op af dacen og at strømforsyning er fuldstændig clean. Igen har elso en tidligere version af clocken hvor der bruges bipolar, hvis det absolut skal være et generelt princip båret helt ukritisk igennem og man gerne vil spare 6 kr.
Hvad angår dyre komponenter drejer det sig bare om at lave konstruktionen så der afkobles så lidt passivt som muligt. Det hele kan evt. købes hos århus radiolager. bipolare transer, kulmodstande over hele linjen (undtagen i clockdelen) osv . ha-ha. Trafoen skal bare udmærke sig ved at være billig.
Eneste problem er en billig reciewer. Jeg ved dælme ikke hvad det skulle være ? Men det er nok svært at komme uden om en cs 84 kreds her, selvom den koster en 120 kr. Vi ved hvad der skal til for, at få den til at yde perfekt.
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

|
Sendt: 22 Oktober 2004 kl. 23:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
kramer71 skrev:
Det kan altså gøres ekstremt billigt, og samtidigt decideret high-end, hvis man gider at lodde en del. Og det endda under 500 kr, hvis man bare håndlodder-hardwire det hele. Det kan sgu godt lade sig gøre, hvis man bare har 100 timer. Jeg har ikke tiden, men vil da gerne give lidt indspark. Det vil være et helvedes abejde som man kun burde udsætte kinesere for - der er jo ikke meget mening i sådan noget ekstremt noget. Der er ingen genveje, og det vil være svært. OK et forslag til billigt high-end:
En tda1541a, med oseaner af diskrete billige bipolare transer til strømforsyningen, i nærmest en regulerings trappe hen mod dacen, nul trebenet regulator sh*t - det er en forbrydelse - det er nemt men elendigt uanset hvad (jeg har evt. en overordnet model ) og et simpelt diskret udgangstrin med udgangspunkt i f.eks. jockos løsning - og ja det er fet, men hvis det, som det er moderne herinde, skal bygges for en 10 kr. det udgangstrin kan det jo også gøres med bipolare :)
Clocken kan opbygges bare som krystal styret af en enkelt fet, uden hcmos kreds eller comparator bagefter, der findes data f.eks. fra elsos clock (uden keramisk uliniært kond.,), eller evt. direkte fra f.eks. datablad til en cs4328 kreds. Jeg tror det vil give langt den bedste clock what so ever, og det vil ikke koste to basører, det kræver bare, at den er placeret klods op af dacen og at strømforsyning er fuldstændig clean. Igen har elso en tidligere version af clocken hvor der bruges bipolar, hvis det absolut skal være et generelt princip båret helt ukritisk igennem og man gerne vil spare 6 kr.
Hvad angår dyre komponenter drejer det sig bare om at lave konstruktionen så der afkobles så lidt passivt som muligt. Det hele kan evt. købes hos århus radiolager. bipolare transer, kulmodstande over hele linjen (undtagen i clockdelen) osv . ha-ha. Trafoen skal bare udmærke sig ved at være billig.
Eneste problem er en billig reciewer. Jeg ved dælme ikke hvad det skulle være ? Men det er nok svært at komme uden om en cs 84 kreds her, selvom den koster en 120 kr. Vi ved hvad der skal til for, at få den til at yde perfekt.
|
|
|
Ja det er noget af et hestearbejde hvis man vil lave det billigt og godt..
Jeg tror også en pris på omkring 500,- kunne give decideret high end lyd.
Hvordan er stemningen for at bygge DAC stille og roligt op, samt at lave lytteseancer hvor forskellige DAC's I/V konverterer o.s.v. testes... Jeg ville med glæde møde op.. Jeg tror at Århus vil være passende centralt til afholdelse af arrangementerne .
Når jeg har tid ville jeg også gerne lave nogle forsøgsopstillinger, lige nu bruges min fritid desværre på at gøre hus klart til salg . __________________ Mvh Lennart
|
Til top |
|
|