Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 10:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: DiyDAC4all (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 16
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 23 Oktober 2004 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

En overordnet model kunne være at man laver separate "print" til iv konvertering, hovedstrøm, og clock. Så er der nærmest klodser at eksperimentere med og også at tilpasse til sin egen lydsmag. Man kunne evt. ligefrem lave en dac hvor der kan skiftes mellem os-non os og f.eks. mellem diskret og ikke diskret udgangstrin. Trin med fet og bipolar etc.

Bruger dacs med I ud. Og så skifter dem. Alternativt kan vælges f.eks. 17xx kredsene fra bb til at sammenligne med. Men så er vi ikke ved non os længere.

Hvis daccen skal lyde godt i mange sammenhænge, er der to alternativer. Enten vælges de nye jitterresistente dac typer fra bb eller cs, eller også vælges en løsning som skitseret ovenfor, hvor der bruges clock og en cs reciewer, jeg ved kan bringes til at minimere jitter. Den sidste løsning vil være den mest fleksible ift. brugen af forskellige dacs, og jeg tror også at den vil være den bedst lydenden. Omvendt vil den være den mest komplicerede at bygge, og også den dyreste model. Jeg kunne godt være tilbøjelig til at vælge den sidste model, selvom den ikke bliver lydmæssigt helt optimal, da den reducerer kompleksiteten i projektet, dels gør at mange flere vil kunne være med.

Bemærk at Gamut cd1 bruger en cs4390 kreds. Hvis det er ok for dem, må det også være ok for et projekt her til 500 kr.

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

DarkWing
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 23 Oktober 2004 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

Jeg ligger og roder lidt med en ide om en non-os dac med pcm1702, nogen der har interesse i at være med til sådan en? Har ikke fået kigget på glue logic endnu.

Som det er forslået, syntes jeg også det kunne være smart at lave seperat print layout til reciver, dac ,analog del osv. så man kunne genbruge delene til hver sin individuelle dac. Det lader til at det er umuligt at få enighed om en samlet løsning.

Til top Vis DarkWing's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DarkWing

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Oktober 2004 kl. 00:32 | IP-adresse registreret  

hmm. den enigheden om hvad der er enigheden kan jeg ikke helt være med på. Hvad får dig til at foreslå 1702 non os ?

DarkWing
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Oktober 2004 kl. 01:28 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:

hmm. den enigheden om hvad der er enigheden kan jeg ikke helt være med på. Hvad får dig til at foreslå 1702 non os ?

For mange øl eller for lidt søvn? Det om enigheden giver ikke helt mening?

1702 fordi jeg har en stak til at ligge og har adgang til gode dac's baseret på 1702 jeg kan sammenligne med. Non-os fordi det åbenbart er på mode

MuttleyDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 24 Oktober 2004 kl. 03:56 | IP-adresse registreret  

Hejse super hoveder..  :)

Jeg har lige købt en loddekolbe http://www.wup.dk/lodde/  og ville faktisk gerne hvis man kunne købe et sådan diy kit et sted,   derfor har jeg ledt og ledt,  men syntes ikke jeg kan finde noget,  kun http://diyhifi.230v.dk   Men så skal man selv lave printet,  og det er nok ikke liige det jeg kan finde ud af :/   

Så læser jeg dette,  altså lidt af det, som er skrevet på dansk,  og ser i er ved at snakke om en DIY DAC weee!!    Så er det bare jeg tænkte,  er meningen at dem som kan komme med ide'er og sådan,  bagefter skal tjene på dette produkt ?   for jeg er med på at gi hvad som helst  "under 2k"  for et kit som bare skal loddes,   men skal i på samme tid så tjene 700% mere end komponenterne/print eller hvordan ?   for så kan det nok ikke betale sig 

Eller bliver det mere hen ad en komponentliste og print layout,  og så må folk selv skaffe de forskellige ting ?!?

Hilsen mig

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Oktober 2004 kl. 08:33 | IP-adresse registreret  

DarkWing skrev:
kramer71 skrev:

For mange øl eller for lidt søvn? Det om enigheden giver ikke helt mening?

1702 fordi jeg har en stak til at ligge og har adgang til gode dac's baseret på 1702 jeg kan sammenligne med. Non-os fordi det åbenbart er på mode

ha-ha, for mange øl. Jeg har ikke hørt om non os 1702, men det er da selvfølgeligt muligt. :)

Hvis det bygges modulært kan man jo bruge dacs som det passer en.

DarkWing
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Oktober 2004 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

Hehe god bedring

Faldt over den her tråd http://www.diyaudio.com/forums/showthread/t-39993.html og det her http://www.geocities.com/nonospcm1704/

Som sagt det er bare en ide, vil da gerne vide hvis det er helt hul i hovedet

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Oktober 2004 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

Kodier kan fjerne hovedpinen, men det hjælper ikke på intelligensen :),

Interessante links. rfbrw er en fyr der har lyttet til noget, så det trækker jo lidt væk fra non os 1702. Det er godt nok noget kompliceret noget, må jeg sige. flip-flop-flip-flop-flip-flop :)

Men interessant. Bare sig til, jeg vil da gerne være med til noget Århus selvbyg dac. Vi kan jo prøve at lytte til lidt forskellige dacs til at starte med. Vi kunne jo også gå efter at bygge en dac, hvor kunne skifte mellem de forskellige dele/principper. Specifikt, non os, os, diskret bipolar, fet, ikke diskret ditto. Med, uden clock.

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 24 Oktober 2004 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg synes det er en super ide med seperate print til reciever DAC og I/V. Det gør projektet mere overskueligt, samt fleksibelt.

Jeg kan ikke se hvorfor en NON OS PCM1702 ikke skulle være ok.. det kommer nok lidt an på I/V konverteringen, jeg tror ikke at man slipper ligeså let som ved en TDA1543.

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Oktober 2004 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

MuttleyDK skrev:

Hejse super hoveder..  :)

Jeg har lige købt en loddekolbe http://www.wup.dk/lodde/  og ville faktisk gerne hvis man kunne købe et sådan diy kit et sted,   derfor har jeg ledt og ledt,  men syntes ikke jeg kan finde noget,  kun http://diyhifi.230v.dk   Men så skal man selv lave printet,  og det er nok ikke liige det jeg kan finde ud af :/   

Så læser jeg dette,  altså lidt af det, som er skrevet på dansk,  og ser i er ved at snakke om en DIY DAC weee!!    Så er det bare jeg tænkte,  er meningen at dem som kan komme med ide'er og sådan,  bagefter skal tjene på dette produkt ?   for jeg er med på at gi hvad som helst  "under 2k"  for et kit som bare skal loddes,   men skal i på samme tid så tjene 700% mere end komponenterne/print eller hvordan ?   for så kan det nok ikke betale sig 

Eller bliver det mere hen ad en komponentliste og print layout,  og så må folk selv skaffe de forskellige ting ?!?

Hilsen mig

Hej MuttleyDK.

Jeg tror absolut ikke at der er nogen intentioner om at tjene på projektet.

Fortjenesten kommer nok udelukkende til at ligge i at der evt. kan købes ind i større partier, med den tilhørende rabat .

Spørgsmålet er hvor færdig DAC'en bliver.. Men hvis der er rimelig efterspørgsel tror jeg da at der bliver lavet en fællesbestilling på print til de mest populære udgaver af projektet.

Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Oktober 2004 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:

Men interessant. Bare sig til, jeg vil da gerne være med til noget Århus selvbyg dac. Vi kan jo prøve at lytte til lidt forskellige dacs til at starte med.

Måske ikke en dårlig ide at starte med teste på færdige produkter. Så skulle der være lidt NON-OS, multibit, singlebit osv. Måske bliver vi klogere, eller også bare mere forvirret . 

Vi kunne jo også gå efter at bygge en dac, hvor kunne skifte mellem de forskellige dele/principper. Specifikt, non os, os, diskret bipolar, fet, ikke diskret ditto. Med, uden clock.

Ja det ville vel være den logiske vej at gå. Projektet kommer nok til at tage lang tid, men jeg tror også at processen bliver lærerig.

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Oktober 2004 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:
kramer71 skrev:

Men interessant. Bare sig til, jeg vil da gerne være med til noget Århus selvbyg dac. Vi kan jo prøve at lytte til lidt forskellige dacs til at starte med.

Måske ikke en dårlig ide at starte med teste på færdige produkter. Så skulle der være lidt NON-OS, multibit, singlebit osv. Måske bliver vi klogere, eller også bare mere forvirret . 

Vi kunne jo også gå efter at bygge en dac, hvor kunne skifte mellem de forskellige dele/principper. Specifikt, non os, os, diskret bipolar, fet, ikke diskret ditto. Med, uden clock.

Ja det ville vel være den logiske vej at gå. Projektet kommer nok til at tage lang tid, men jeg tror også at processen bliver lærerig.

Ja, - det er jo det sidste der skal være det bærende. Hvis folk bare vil have en klappeklar løsning, er der jo masser af gode alternativer på nettet. Også nogle rigtigt gode hvor der leveres hele print med komponenter.

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 24 Oktober 2004 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

En DAC med TDA1541/43 må vel være det nemmest forståelige projekt og så til få basører; se bare Carrotman´s projekt!!!

Hvad er der galt med spændingsregulatorer (3-bens sataner!!!)??? Der findes jo et hav af typer fra 78x00 til LM317!!!  

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 Oktober 2004 kl. 19:23 | IP-adresse registreret  

TDA1543 er jo både nem og billig, men jeg tror ikke der er samme
lydpotentiale i den som i mange andre DAC'er. 1541 er lidt mere
besværlig at have med svj kan se.

Mht. til Receiver er der vel kun et par muligheder ud over CS8414 og
det er CS8416 og AD1892/AD1896. DIR1703 fra TI er NRND, så den
ligner et dårligt udgangspunkt. Der er vist også et par IC'er fra AKM
der er spændende, men hvor i h*****e man skaffer dem hende ved
jeg ikke.

Jeg tror det ville være fint at starte med at bestemme sig for hvor
"modulært" projektet skal være, før det bliver alt for mange
muligheder. Flere muligheder = mere forvirring!

/U.

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Oktober 2004 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

En DAC med TDA1541/43 må vel være det nemmest forståelige projekt og så til få basører; se bare Carrotman´s projekt!!!

Jammen, så gå da bare efter den løsning. Der er masser af fine på nettet, lige til at gå til.

Hvad er der galt med spændingsregulatorer (3-bens sataner!!!)??? Der findes jo et hav af typer fra 78x00 til LM317!!!  

En lm317 er meget bedre end en 78xx sh*t, sh*t satan, satan regulator. Det støjniveau jeg har accepteret til min clock er 60 gange mindre end en lm317- 6000% (og i øvrigt det halve af guidos egen clock  - det var sgu et kunstgreb med den max6250 ha-ha:). Lige så der er en sammenligning - det her handler om ambitioner, kreativitet og viden. Det er det man skal stille op med, ellers skal man blive væk. Sådan er det med de hårde drenge. Det er nødvendigt med mange dac at have dette lave støjniveau. Ellers er der ikke 16 bit opløsning, sådan er det.

Men jeg kunne da godt forestille mig en lm317 til at fange det værste sh*t fra nettet, evt. i første geled. Men som strømregulator som sådan, hører den ikke hjemme i high-end. Færdig.

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Oktober 2004 kl. 10:06 | IP-adresse registreret  

Kan der fremskaffes nogle test DAC's så projektet for alvor kan sparkes i gang..

Jeg har kun en trist DDAC200, den er ikke særligt spændende. Har blandt andet en reciever med ekstremt højt jitterniveau.

Men jeg ofrer den da gerne til evt. forsøg med forskellige I/V konverteringer .

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Oktober 2004 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

ha-ha. Jammen det er jo helt fint. Den dac jeg har kan ikke bruges til en skid andet end som lyttereference på nogle enkelte parametre. Men konstruktionsmæssigt er den meget spændende på strømdelen.

Hvad siger du til to max6250 hvis man bruger dem sammen kan man så få dobbelt så meget strøm igennem dvs. 30ma ? - tror du trækker vil fordele sig jævnt ?

En 6250 giver jo en helvedes ren strøm, som kun lige knapt overgåes af p***e dyre opamps styret af spændingsreferencer. Og det vil jo være uhyggeligt simpelt at bygge.

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Oktober 2004 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:

ha-ha. Jammen det er jo helt fint. Den dac jeg har kan ikke bruges til en skid andet end som lyttereference på nogle enkelte parametre. Men konstruktionsmæssigt er den meget spændende på strømdelen.

Hvad siger du til to max6250 hvis man bruger dem sammen kan man så få dobbelt så meget strøm igennem dvs. 30ma ? - tror du trækker vil fordele sig jævnt ?

En 6250 giver jo en helvedes ren strøm, som kun lige knapt overgåes af p***e dyre opamps styret af spændingsreferencer. Og det vil jo være uhyggeligt simpelt at bygge.

Jo det kan godt lade sig gøre at bruge to max6250'er, der skal blot sættes en modstand i serie med dem.. Så de bliver ikke lige så "stive" ved parallelkobling. Men det er jo også afkoblingen der hovedsageligt skal stå for de seje strømtræk. Så gevinsten vil sikkert være stor..

Jeg har faktisk ikke kigget så meget på konstruktionen, har du evt. links til noget data omkring den ?  

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 25 Oktober 2004 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

Jamen undskyld at jeg blandede mig hr Kramer71, det handler nemlig om ambitioner, kreativitet og ikke mindst viden!!!  Så er det vist bedst at overlade projektet til elektro-ingeniørerne!  
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

DarkWing
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Oktober 2004 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:

Kan der fremskaffes nogle test DAC's så projektet for alvor kan sparkes i gang..

Jeg har kun en trist DDAC200, den er ikke særligt spændende. Har blandt andet en reciever med ekstremt højt jitterniveau.

Men jeg ofrer den da gerne til evt. forsøg med forskellige I/V konverteringer .

Vi får vel ikke den store viden af at lytte på færdige dac's? Der er lidt for mange parameter som forskellig psu, analogdel, opbygning osv. der spiller ind. Det kunne da været meget sjovt at finde den bedste og stjæle lidt ider derfra, men tror ikke det kan bruges til at vælge dac chip.

Hvis der skal laves systematisk test af dac chips osv. kræver det at vi får lavet modul opbyggede print så det bare er plug and listen.

Kan vi blive enige om en billig nem mk1 psu og analog del? LM317, i/v og analogdel med opamps, NE5532 ?

<< Forrige Side af 16 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes