Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 16:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: DiyDAC4all (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 16
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 25 Oktober 2004 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

DarkWing skrev:
LGrau skrev:

Kan der fremskaffes nogle test DAC's så projektet for alvor kan sparkes i gang..

Jeg har kun en trist DDAC200, den er ikke særligt spændende. Har blandt andet en reciever med ekstremt højt jitterniveau.

Men jeg ofrer den da gerne til evt. forsøg med forskellige I/V konverteringer .

Vi får vel ikke den store viden af at lytte på færdige dac's? Der er lidt for mange parameter som forskellig psu, analogdel, opbygning osv. der spiller ind. Det kunne da været meget sjovt at finde den bedste og stjæle lidt ider derfra, men tror ikke det kan bruges til at vælge dac chip.

Hvis der skal laves systematisk test af dac chips osv. kræver det at vi får lavet modul opbyggede print så det bare er plug and listen.

Kan vi blive enige om en billig nem mk1 psu og analog del? LM317, i/v og analogdel med opamps, NE5532 ?

Det har du helt ret i. Der er nok for mange parametre som er forskellige til at konkludere noget fast.. Men måske kunne det give et hint om hvilken retning det skulle gå..

Det er en større operation at skifte DAC kreds, så jeg tror det vil være lettest at starte med en bestemt DAC kreds, og så f.eks. først prøve forskellige I/V konvertere.

Eller vi skal nok starte der hvor forbedringerne er mest markante, Jeg kunne forestille mig at det er meget at hente ved I/V konverteringen, men det er kun et gæt.

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 25 Oktober 2004 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:
Jamen undskyld at jeg blandede mig hr Kramer71, det handler nemlig om ambitioner, kreativitet og ikke mindst viden!!!  Så er det vist bedst at overlade projektet til elektro-ingeniørerne!  

he-he.  Det er da bare at købe de færdige produkter på gaden ! ha-ha.

Men hvordan er det nu med de elektro ingeniører hva faen bliver de nu uddannet i. Lærerne skulle have nogle tæsk.

Min pointe. Der skal være noget der gør projektet specielt. Hvis man vil lave noget der ligner eks. Car. Man projekt, så synes jeg da bare at man skal bruge det ! - det er jo helt supert og gennemprøvet. Der er masser af tråde på nettet man kan bruge. Hvis vi anvender den her tråd er det for at udvikle noget nyt ikke for at sætte datablade sammen. Ikke for at sætte en lm317 foran en nonos 1541 med cs8412, og 5534 som iv. Det kan man jo læse om andre steder efter min vurdering.

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 25 Oktober 2004 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

Åh jo, hr Kramer71. Jeg tænkte bare på, at flere har ytret sig om, at det godt nok var halv-kompliceret og hvis der så skal udvikles et print, der tager hensyn til de mange måder man kan "binde" en sådan PCM1798´er; fælles clock til 44,1khz og 96khz, flere måder at føde den på, balanceret eller ubalanceret udgang og så videre. Printet kan godt gå hen og blive en smule kompliceret!!! Se evt. printudlæg for hovedtelefonforstærkeren Meta 42 på Head-wize, hvor der er plads til 3 forskellige pot-metre, med eller uden buffer u.v.m!!! Kun en høflig og forhåbentlig begrundet kritik. Held og lykke med projektet!!!  
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

DarkWing
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 25 Oktober 2004 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:
Åh jo, hr Kramer71. Jeg tænkte bare på, at flere har ytret sig om, at det godt nok var halv-kompliceret og hvis der så skal udvikles et print, der tager hensyn til de mange måder man kan "binde" en sådan PCM1798´er; fælles clock til 44,1khz og 96khz, flere måder at føde den på, balanceret eller ubalanceret udgang og så videre. Printet kan godt gå hen og blive en smule kompliceret!!! Se evt. printudlæg for hovedtelefonforstærkeren Meta 42 på Head-wize, hvor der er plads til 3 forskellige pot-metre, med eller uden buffer u.v.m!!! Kun en høflig og forhåbentlig begrundet kritik. Held og lykke med projektet!!!  

Derfor idén om modulopbyggede print kom på banen

Til top Vis DarkWing's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DarkWing

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Oktober 2004 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

Må jeg foreslå følgende hovedstruktur - moduler:

Reciewer

Dac

IV - buffer

Lokalstrøm (for dem der vil forbedre hovedstrøm)

Hovedstrøm (transformator, ensrettere, hovedlyt, hovedregulering 317)

Clock (for dem der vil anvende ekstern clock)

Så kan man jo kombinere som man vil. Alt kan loddes i hånden på hulprint hvis det ønskes. Der kan anvendes hovedlyt og transformater kvalitet efter økonomi. Det samme med dac og reciewer. Lokalstrøm og clock er tillæg for dem der vil have super kvalitet.

Må jeg så foreslå følgende begrænsninger for at reducere kompleksiteten:

Der arbejdes kun med 44 khz, dvs. kun til cd mediet

Der er ikke sikringskredsløb, styring og visning af status mm. overhovedet.

Der arbejdes evt. uden hcmos kredse.

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Oktober 2004 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

Jeg kan godt se problematikken med modulopbygget DAC og så 4all princippet.

De færeste har nok mod på at kaste sig ud i noget hvor der måske ikke engang er printudlæg til..

Men modulopbygningen giver så mange fordele, især i forsøget på at lave noget unikt. Fordi hver enkelt del kan testes seperat, og man vælger ens bedste kompromis. Ulempen er så at der skabes nye problematiker mht. længere signalveje o.s.v.

Måske er man så heldige at vi alle har nogenlunde samme smag, så vi kan lave en pakkeløsning som alle rimeligt simpelt kan bygge(med printudlæg) ?

Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Oktober 2004 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

http://digilander.libero.it/paeng/a_24_bit_dac_full_article. htm

4390 gamut, nad s. l**te dac, men kan gøres simpelt.

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Oktober 2004 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

Jeg er ikke meget for den med en alm. printudlæg. Hvad skulle gøre det så specielt for os. Der er masser af gode løsninger på nettet. Det er ingen grund til at lave det igen. For dem der vil have pakkeløsninger mener jeg altså at de bare skal henvises til de gode på nettet. Selvbyg er ikke 4all. Sådan er det bare. Det er jo realiteten. Jeg mener godt man kan være lidt hård her.

Angående dac, kan der jo også vælges en non os løsning med 1541. Den fåes i århus radiolager til 41 kr. For dem der vil lave highend kan der senere skiftes til s1 og s2 udgaverne. Det er igen en meget fleksibel løsning. Og så tror jeg resten af komponenterne kan handles det samme sted temmeligt billigt.

Jeg mener i høj grad, at vi skal gå efter et dac projekt der kan udvikles og opgraderes. Det er selve essensen i vores hobby.

Angående de der religiøse holdninger til det ene eller andet princip kommer vi over med modulprincippet. Vi sætter os ikke mellem nogle stole. Vi sætter os på dem alle sammen.

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Oktober 2004 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

Hey Lennart du skal også lige huske den her af Thorsten:

http://www.google.dk/search?q=cache:vOs34F49kTYJ:www.fortune city.com/rivendell/xentar/1179/projects/adagio/Adagio.html+t da1541+high-end&hl=da

The use of a Transformer as Current Voltage Converter is a patented technology owned by Audio Note UK and is used here with kind permission by Audio Note and Peter Qvortrup.

ha-ha. Nu kan man også patentere at brugen af en transformer som current voltage converter. ha-ha. Hold kæft. Der er ingen grænser for hvad kan kan patentere. Ha-ha.

I øvrigt alt til og med konvertering, mener jeg i alt beskedenhed vi kan gøre meget bedre. Meget, meget bedre. Det der kommer bagefter ved jeg ikke noget om.. ha-ha. Men det viser styrken ved det modulære. Der kan jo anvendes bipolare, eller som her rør , trafoer. To prismæssigt vidt forskellige løsninger.

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Oktober 2004 kl. 09:12 | IP-adresse registreret  

Ja.

Jeg har ikke afskrevet transformator I/V, specielt efter at have læst lidt i denne tråd :

http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadi d=42259&perpage=10&pagenumber=1

Løsningen har flere fordele, det er simpelt og virker som et effektivt hf filter.. Netop hf'en kan skabe problemer i efterfølgende koblinger.. Hvad ligger prisen ca. på for en god tranformer ?

DAC kredsen til denne løsning skal dog kunne håndtere et vist spændingssving på udgangen. her er TDA serien jo formidabel.

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Oktober 2004 kl. 09:53 | IP-adresse registreret  

Nej,

Det gode ved 1541 er, at den vil være meget god også for de decideret high-end agtige løsninger med transformer efter.

Jeg tror også at den vil være meget god med diskret bipolar.

Det første koster altså kassen. Det skal være en p***e god transformer mindst i lundahl klassen, ellers dur transformer løsningen ikke. Jeg tror vi taler om 300 -400 kr. stykket, men jeg kan ikke lige huske det. Og da den gerne skal kombineres med rør ala en audionote løsning, bliver det et virkeligt dyrt udgangstrin. Hvis man anvender rør bliver man nød til at gå hele vejen også for at det dur. Men så taler vi også dac der i kvalitet skulle kunne banke det bedste fra audionote.

På den anden side koster et bipolar trin ikke noget.

Modulernes fordel.

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Oktober 2004 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:

Nej,

Det gode ved 1541 er, at den vil være meget god også for de decideret high-end agtige løsninger med transformer efter.

Jeg tror også at den vil være meget god med diskret bipolar.

Jeg er lidt i tvivl om 1541 er så god som DIY'er umiddelbart gør den til.. Måske er det bare fordi den er let og billig at benytte til DIY. Men den er nok et godt udgangspunkt, hvis man ønsker at køre NON-OS.

Jeg tror vi skal prøve noget nyt gerne SMD pga. bedre håndtering af de digitale signaler.

CS4390 er jeg ikke så vild med fordi at I/V konvertering og filter sidder internt i kredsen. Det begrænser hvores muligheder for meget. 

Det første koster altså kassen. Det skal være en p***e god transformer mindst i lundahl klassen, ellers dur transformer løsningen ikke. Jeg tror vi taler om 300 -400 kr. stykket, men jeg kan ikke lige huske det. Og da den gerne skal kombineres med rør ala en audionote løsning, bliver det et virkeligt dyrt udgangstrin. Hvis man anvender rør bliver man nød til at gå hele vejen også for at det dur. Men så taler vi også dac der i kvalitet skulle kunne banke det bedste fra audionote.

Puha.. det bliver lidt for dyrt..Måske kunne man finde en billig brugt MC stepup transformer som kunne bruges . Jeg tror en bipolar løsning sammen med transformer vil være helt ok.

På den anden side koster et bipolar trin ikke noget.

Jeg hælder meget til de billige løsninger .

Modulernes fordel.

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Oktober 2004 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:

Jeg er ikke meget for den med en alm. printudlæg. Hvad skulle gøre det så specielt for os. Der er masser af gode løsninger på nettet. Det er ingen grund til at lave det igen. For dem der vil have pakkeløsninger mener jeg altså at de bare skal henvises til de gode på nettet. Selvbyg er ikke 4all. Sådan er det bare. Det er jo realiteten. Jeg mener godt man kan være lidt hård her.

Det kan godt være at vi skal nedgradere 4all holdningen. Hvis løsningerne bliver beskrevet kan interesserede nok selv bakse deres favorit moduler sammen..

Jeg forventer at min DAC skal loddes i hånden.

Angående dac, kan der jo også vælges en non os løsning med 1541. Den fåes i århus radiolager til 41 kr. For dem der vil lave highend kan der senere skiftes til s1 og s2 udgaverne. Det er igen en meget fleksibel løsning. Og så tror jeg resten af komponenterne kan handles det samme sted temmeligt billigt.

Jeg mener i høj grad, at vi skal gå efter et dac projekt der kan udvikles og opgraderes. Det er selve essensen i vores hobby.

Jeg tror faktisk at en god DAC ikke sådan lige bliver overhalet af nye teknologier.. Men der kommer nok nye ideer frem hele tiden, så nem opgradering må være en absolut fordel.

Angående de der religiøse holdninger til det ene eller andet princip kommer vi over med modulprincippet. Vi sætter os ikke mellem nogle stole. Vi sætter os på dem alle sammen.

Ja det lyder jo næsten for godt til at være sandt.

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Oktober 2004 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

OK. Lad os tage beslutning om en dac uden iv og filter indbygget. Det kan være hovedprincip nok.

Det giver bl.a.

63

1702

1541

1798

1794

Vi kan jo prøve at indsnævre feltet for dac til at starte med  - men som

bb1798,94. Nye typer. Pin compatible, 98 findes som vareprøve. aheeemm :)  

Angående iv-filter modulet er der jo frit spil. Men en 1794 er så stærk at den kan efterfølges af trafo udelukkende ! dvs. passiv iv del. - jeg ved ikke om en 98 er så stærk ?

Angående strøm, så er en type som 1798 jo lige til at smække max6250 kredse som strøm på 7mah på digital, 18 på analogene. En 6250 kan trække 15mah. Sammen med en 1798 giver det jo i praksis en noget billig løsning :) ha-ha. HVis du så har i2s indgang, såee er der ikke meget tilbage...he-he

Sådan en kunne vi jo starte med og så smække lidt lm317 foran som hovedregulering, med en billig trafo fra børnenes legetøj :) - lodde det hele på hulprint. Niks problemo ift. ovenstående løsning. Og så noget smd ala de principper jeg har skitseret i mit modifikationsindlæg.

Passiv udgang. Så udnytter du evt. integretionen til din forforstærker del lennart ? - ha-ha, et kulpotmeter til 5 kr, og så lige lidt diskret fra den billige skuffe til pre.

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Oktober 2004 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:

OK. Lad os tage beslutning om en dac uden iv og filter indbygget. Det kan være hovedprincip nok.

kramer71 skrev:

Det giver bl.a.

63

1702

1541

1798

1794

Der findes også en del Analog devices typer.

kramer71 skrev:

Vi kan jo prøve at indsnævre feltet for dac til at starte med  - men som

bb1798,94. Nye typer. Pin compatible, 98 findes som vareprøve. aheeemm :)  

Angående iv-filter modulet er der jo frit spil. Men en 1794 er så stærk at den kan efterfølges af trafo udelukkende ! dvs. passiv iv del. - jeg ved ikke om en 98 er så stærk ?

Ja vareprøver er fint til udviklingfasen .

Hvis vi vil have en multibit kan AD1865 også fåes hjem på prøve.. Det er skisme en lækker kreds med mange muligheder.. Men den er ikke specielt strømstærk, hvilket slækker lidt på fleksibilitetten.

http://www.analog.com/en/prod/0,,761_796_AD1865%2C00.html

Jeg kunne også tænke mig at forsøge med PCM1798, den er ikke ligeså strømstærk på udgangen som 1794'eren, men der er absolut muligt at køre kun med transformator hvis det er dette der ønskes. 

kramer71 skrev:

Angående strøm, så er en type som 1798 jo lige til at smække max6250 kredse som strøm på 7mah på digital, 18 på analogene. En 6250 kan trække 15mah. Sammen med en 1798 giver det jo i praksis en noget billig løsning :) ha-ha. HVis du så har i2s indgang, såee er der ikke meget tilbage...he-he

Sådan en kunne vi jo starte med og så smække lidt lm317 foran som hovedregulering, med en billig trafo fra børnenes legetøj :) - lodde det hele på hulprint. Niks problemo ift. ovenstående løsning. Og så noget smd ala de principper jeg har skitseret i mit modifikationsindlæg.

Passiv udgang. Så udnytter du evt. integretionen til din forforstærker del lennart ? - ha-ha, et kulpotmeter til 5 kr, og så lige lidt diskret fra den billige skuffe til pre.

Ja det virker faktisk ikke så uoverskueligt at komme igang. Hvad siger i andre til evt. at starte med PCM1798 ?

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 Oktober 2004 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:

Hvad siger i andre til evt. at starte med PCM1798
?

herfra

/U.

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Oktober 2004 kl. 09:07 | IP-adresse registreret  

CarrotMan skrev:
LGrau skrev:

Hvad siger i andre til evt. at starte med PCM1798
?

herfra

/U.

Lader til at der er bred enighed om valget   .

http://focus.ti.com/lit/ds/symlink/pcm1798.pdf

Hvad er forventningene til DAC Byggeklodsen ?

Jeg mener at der på modulet er en lokal spændingsforsyning, samt god afkobling. Optimalt skulle clocken også sidde klods op af DAC kredsen, men jeg tror at vi kan leve med at clock modul til at begynde med, når clock'en er optimeret kan den placeres korrekt.

signaler som skal føres ud :

BCK, DATA, DEM, LRCK, SCK,Iout, Iref. 

Spørgmålet er om Function control pinene skal føres ud ? eller skal de bare hardwires fast til 44.100? letteste er selvfølgelig at hardwire på dac modulet.

Derudover skal der være forbindelse til en eller flere ? eksterne power supply.

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Oktober 2004 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

Har kigget en del på forsyning..

Kan ikke finde noget som er bedre end MAX6250, problemet er blot at den er hundedyr 70kr ved Elfa. Samt at den ikke opfylder kravet til maks strøm på op til 21 mA..

Nogle gode ideer ?

Vi kan bruge en Jung regulator, men synes at det komplicerer projektet en del..

omegasteffy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 Oktober 2004 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

Er bestemt også blandt de interesserede. Kan både gå med til 1000 og 2000kr, hvis der kan argumenteres lidt for at den dyere løsning er valgt.

Personligt foretrække jeg kunne bruge både 44,1kHz, 48khz (og 96kHz) input da jeg påtænker også at anvende den til HTPC og dvd- PCM output. Altså hive nogle af de 3-4 PCM strømme der er på lydkortet ud, måske starte ud med en DAC ad gangen.

Det ser heller ikke ud til at blive et problem med en PCM1798'er. Men det har vel også lidt at sige hvordan resten bygget op, altså mht. kompabilitet... eller? Vil lige kigge databladet igennem og se om jeg kan fatte det, ellers må jeg venter til jeg har haft lidt teori.

Kan det passe at 1798 anvendes i en del A/V Recievere eller er det mig der forveksler?

Hvis det skal være 4all, er så ikke lidt et problem at den (så vidt jeg kan se) kun kan fåes som SMD?

Til top Vis omegasteffy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af omegasteffy

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Oktober 2004 kl. 10:06 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:

Har kigget en del på forsyning..

Kan ikke finde noget som er bedre end MAX6250, problemet er blot at den er hundedyr 70kr ved Elfa. Samt at den ikke opfylder kravet til maks strøm på op til 21 mA..

Nogle gode ideer ?

Ja. Dem der er abitiøse bruger 6250. De kan evt. i udviklingsprocessen bestille den som vareprøve...Den giver jo en strøm så ren at det er helt grotesk. Hvis man skal have noget bedre bliver det voldsom kompliceret dvs. over selv det dyreste high-end i dag. Med en 6250 er der også ekstremt simpelt og den kan komme tæt på dacen. Forestil dig at der loddes direkte 10uf tantal med 100nf x7r og 1000pf cgo mellem benene direkte på dacen. Det minimerer fuldstændigt loops og groundbounce, og også støjen omkring dacen. 6250 kan hardwires direkte på pins !.

Dem der ikke vil bruge 6250 kører direkte på f.eks. lm317, det er jo gængs selv i meget dyrt udstyr.

Hvor er det med de 21mah ? - jeg troede kun det var 18 ? . Men vi må prøve ? - i praksis skal det vise sig...

Vi kan bruge en Jung regulator, men synes at det komplicerer projektet en del..

Nej det dur sgu ikke. Det bliver for kompliceret. Jeg tror i praksis at den 6250 kan vise sig bedre. En god jung regulator koster altså også kassen, og vi skal bruge mange af dem !

<< Forrige Side af 16 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes