| Forfatter |
|
kramer71 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1712
|
| Sendt: 21 November 2004 kl. 14:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så ski med de LG. Det skal alså være en diskret opbygget strømforsyning, seperat til alle kilder, uden feedback. Det der regulator pis bliver aldrig godt. Og det kan samtidigt laves rigtigt billigt. Og den der 1541 er jo til at få i alle kvaliteter og priser. Og så en diskret opbygget udgangsdel på bipolare. Det kan blive supert og billigt.
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 2201
|
| Sendt: 21 November 2004 kl. 16:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lyder fornuftigt med diskret strømforsyning, hvis den kan laves helt simpelt. LC audio bruger en shunt regulator, hvilket også ville være simpelt, men jeg mener at udgangsimpendansen på en shunt er for høj.
Hvis NONOS er vejen vi vælger så er 1541, vel det logiske valg.
Vi kan jo altid starte med en 1541'er modulet kan jo altid skiftes senere . __________________ Mvh Lennart
Nyt DIY system under opbygning...
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

|
| Sendt: 21 November 2004 kl. 18:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
jammen hvis den skal være uden modkobling og være god - bliver den ikke simpel 
Simpel model - og billig:
Der jo dælme også gået fuldstændigt retro i den. Vi kan jo også gå den anden vej. Hvis det skal være simpelt er det modellen med regulator som jeg havde før. En bb1798 og med moderne super opamp efter ? - det er jo simpelt... -
Jeg kunne godt være fristet til at gå den sidste vej også. Her er princippet hastighed. Simpelthen lynhurtig afkobling til hele l**tet murata smd 603 cg0 direkte mellem benene- også på opamps så de kan klare de skarpe kanter :) oscon sa mm.- fordelen ved det sidste er også økonomisk og bekvem. Vi skal selvfølgeligt også bruge en moderne reciewer, ikke noget med cs8412.
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

|
| Sendt: 21 November 2004 kl. 20:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror også på en moderne løsning, selvom det er retro løsningerne der florerer mest blandt DIY'er.
Jeg tror at grunden til at retro modellerne er så populære først og fremmest skyldes at de er lette at gå til.
Hvis man ikke er bange for SMD og kompakt printudlæg, så kan der komme hastighed på DAC'en, og derved mere styr på jitteren. Det vil medføre bedre lyd alt andet lige. __________________ Mvh Lennart
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

|
| Sendt: 21 November 2004 kl. 20:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK, Så tager vi den "hurtige" hele vejen igennem - så er vi også alene på banen. Imens kan du rode med din temperatur kontrollerede dac - det projekt kan sgu godt tage 5-10 år.
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

|
| Sendt: 05 December 2004 kl. 16:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
kramer71 skrev:
|
Imens kan du rode med din temperatur kontrollerede dac - det projekt kan sgu godt tage 5-10 år.
|
|
|
Ja, den skal jo også laves ordentligt .
Nu får jeg forhåbentligt snart oldtidsfundet DCD1700 ind af døren.
Jeg regner med at hive strømudgangen fra PCM56'erne direkte ud til bagpladen, så der nemt kan sættes forskellige I/V trin på.
Så måske skulle vi starte her. Den giver +-1mA ud så trinnet kan bruges til et bredt udvalg af konvertere.
Jeg havde tænkt mig følgende I/V løsninger: Opamp, Jocko Homo inspireret, Passiv(kun med modstand), mini klasseA I/V.
Der findes også de mere eksotiske, som jeg tror hører blandt de gode løsninger : rør, samt tranformator I/V. Men jeg har ikke lyst til at smide forholdsvis mange penge i et I/V trin som måske ikke er bedre end de billige af slagsen. Så i første omgang mener jeg ikke at de skal med.
Den passive løsning giver ikke stor signal ud omkring 100mV så den kræver en del forstærkning efterfølgende.
Hvad siger i til det ?
Vi skal vel snart praktisk i gang med projektet ? At lave I/V delen er umiddelbart nok den nemmeste opgave(og billigste), samtidig med at jeg forventer at en stor del af den samlede ydelse ligger her.
En god I/V trin vil også være perfekt til opgradering af eksisterende afspillere, så det er nok den del af dac'en som er mest interessant "for den brede befokning".
Jeg foreslår at der skal laves en lytteseance med interesserede, hvor der bliver skiftet mellem de forskellige I/V løsninger. Når den bedste kandidat er fundet(hvis der er nogen som er entydig bedre), skal der arbejdes videre for at forfine denne løsning.
I/V Prototyperne mener jeg alle skal laves af prisvenlige standard komponenter. f.eks. som Opamp mener jeg snildt der kan bruges en NE5532. På den måde kan man nok holde prisen nede på omkring 50kr for et trin, hvis man har en strømforsyning. __________________ Mvh Lennart
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

|
| Sendt: 05 December 2004 kl. 19:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det synes lyder spændende. Der er også en nelson pass variant. Jeg kender den ikke, men mon ikke det er en diskret type på fets. Både den og jocko løsningen kan ikke koste meget.
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

|
| Sendt: 05 December 2004 kl. 21:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
kramer71 skrev:
|
Det synes lyder spændende. Der er også en nelson pass variant. Jeg kender den ikke, men mon ikke det er en diskret type på fets. Både den og jocko løsningen kan ikke koste meget.
|
|
|
Ja det er rigtigt, vi skal også huske at lave en god fet variant. __________________ Mvh Lennart
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

|
| Sendt: 21 December 2004 kl. 22:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så fik jeg hentet forsøgskaninen.
Det er en rigtig Retro fætter fyldt med knapper og med et voldsomt display. 
Men vigtigst af alt er den udstyret med et par fornuftige DAC's.
2 styk PCM56 i K grade version .
Nu må vi se om der bliver tid til at pille lidt i dyret midt i julehyggen. __________________ Mvh Lennart
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

|
| Sendt: 21 December 2004 kl. 22:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kanon !!!! - lad os få nogle forsøg.
Lige som en opmuntring. Jeg havde engang en cdafpiller med pcm56 bipolare diskrete transer. p***e tung kasse med flydende ophængt krystal !!! mm.
Og den lød som....uld. Uld. Mørk uld. Sort Uld. Fedtet, sort uld.
Go Lennart GOOOOOOOO - 
Ud med op og ned teknologi, filtre mm. - ind med ordentlige reguleringer og hurtigere afkobling.
Så er julefreden sikret i den lille nordjydske familie.
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

|
| Sendt: 21 December 2004 kl. 22:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lyder ikke lovende med dine PCM56 erfaringer.
Men mon ikke der sad en masse unødig snask efter PCM56'eren ? __________________ Mvh Lennart
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

|
| Sendt: 21 December 2004 kl. 23:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Arg. De kan da komme til at lyde p***e godt. De siger mange erfaringer på nettet.
De er jo også topmoderne nu :) Vi laver bare en ny tråd om dem - så stiger dit aparat i brugtpris 
Jeg glæder mig til at høre mere. Kanon med sådan en gammel spille. Har du i øvrigt diagram ?
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

|
| Sendt: 21 December 2004 kl. 23:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
kramer71 skrev:
|
Arg. De kan da komme til at lyde p***e godt. De siger mange erfaringer på nettet.
De er jo også topmoderne nu :) Vi laver bare en ny tråd om dem - så stiger dit aparat i brugtpris 
Jeg glæder mig til at høre mere. Kanon med sådan en gammel spille. Har du i øvrigt diagram ?
|
|
|
Der skal ikke så meget til. Jeg måtte slippe 300,-
Jeg har ikke diagram, men overvejer da lidt om det ikke er værd at bestille.
De fleste ting kan laves uden diagram, når man har databladet på PCM56'eren. Ny I/V konvertering er f.eks. ingen problem at lave uden diagram __________________ Mvh Lennart
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

|
| Sendt: 22 December 2004 kl. 15:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg glæder mig til at høre dine eksperiementer. Husk at give tilbagemelding efter hvert skridt.
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

|
| Sendt: 22 December 2004 kl. 16:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg regner med at første skridt bliver at prøve flere forskellige I/V konvertere.
Jeg ville gerne hvis vi kunne samles nogle stykker og lytte til de forskellige muligheder. Jeg mener desværre ikke at mit anlæg P.T. er specielt afslørende.
Så hvis det skulle være optimalt skulle det nok foregå andetsteds. __________________ Mvh Lennart
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

|
| Sendt: 22 December 2004 kl. 21:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det skal fandme ikke komme an på anlæget, men vores egne evner - har du nogle hifihøjtalere i klassen fra dali 2a og op ?
Jeg synes det er kæmpe cool med en cdafspiller til 300 kr. Måske skulle man medbringe en 3020 :)
Jeg vil meget gerne være med til at lytte til forskellige IV principper. Også gerne noget opamp som op627 på noget speed, 5534 på fløde, og diskret fet/bipolar typer non os/ os. Bare bestil hjem i vareprøver nu !
Jeg ligger gerne hus til afprøvningerne, men jeg kan da også finde vej til det nordjydske en weekend, og evt. tage lidt grej med ?
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

|
| Sendt: 22 December 2004 kl. 21:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har et par hjemmebyg. Jeg har bare aldrig rigtigt fået gjort dem færdige, da jeg ikke mener at enhederne jeg har kan "nå" hinanden.
Så mellemtonen er ikke den bedste, men derudover mener jeg sagtens de kan afsløre det meste.
Problemet er nok nærmere min effektforstærker(SudgenP28). Men jeg må bare tage mig sammen og få repareret min The end, som faktisk ikke er så tosset.
Vi må lige tales nærmere sammen når vi når tættere på dagen hvor der skal testes. Lyder ellers fint hvis du kunne tage lidt grej med, jeg har ikke rigtig noget at sammenligne cd-afspilleren med, her har du jo en fornuftig kandidat .
Jeg tror heller ikke det e rnoget problem hvis jeg skulle smutte forbi århus en dag. __________________ Mvh Lennart
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

|
| Sendt: 22 December 2004 kl. 21:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
The end er helt, helt fint.
Jeg tager bare en cd sammenligningsspille med hvis det er i det nordjydske.
Jeg har et par selvbyg baghøjtalere, der lider af præcist samme problem (wifa m21 8 tommer, med ss2905 9000 diskant, med 1 ordens filtre :) ha-ha
Du siger bare til når du er klar. Men mon ikke vi skal regne med efterårsferien 
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

|
| Sendt: 22 December 2004 kl. 22:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
kramer71 skrev:
|
Du siger bare til når du er klar. Men mon ikke vi skal regne med efterårsferien 
|
|
|
Jo det lyder passende  __________________ Mvh Lennart
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Januar 2005 kl. 23:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Jeg sidder stadig og nyder musikken fra den umodificerede afspiller, den er klasser bedre end min tidligere kilde der var pc->DDac200.
Så det bliver interessant hvad et nyt I/V trin kan gøre.
Jeg er så småt ved at tegne lidt diagrammer. Men jeg vil høre om der er nogen gode input til hvilke opamps der skal testes. 5532 er vel oplagt. Jeg gider ikke investere i opamps, så de skal helst kunne fåes som vareprøver .
Jeg har også en Tiny Tube RIAA, mon ikke den rimeligt smertefrit kunne laves om til et I/V trin ?
__________________ Mvh Lennart
|
| Til top |
|
| |