Forfatter |
|
kramer71 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1712
|
Sendt: 13 Januar 2004 kl. 12:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK. Jeg vil have noget der spiller på en måde så at når jeg første gang sætter den til, skal den lyde rigtigt og umiddelbart lækkert. Det skal bare lyde godt første gang. Ingen tilvænning herfra. Det er jeg blevet for gammel og klog til :)
Desuden kan vi udnytte at den spiller ud gennem højtalerne, og at de fleste nye forstærkere har god båndbredde. I ved hva det betyder 
Og så skal det være simpelt så alle kan være med - ellers skal vi rette overskriften. I ved hvor let det er at få en opamp til at lyde fortrinligt og lyttevenligt, men skal vi ikke gå efter noget der er bare en smule mere gammeldags - hint- hint. Jeg ved godt at i måske kan få opa627 gratis, men det lyder de vel ikke bedre af.
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 2201
|
Sendt: 13 Januar 2004 kl. 12:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
CarrotMan skrev:
LGrau skrev:
Spændende Niest så skal du selvfølgelig have lavet en komplet maskine...
Jeg tror sagtens det hele kan samles i denne tråd. ellers må vi splitte den lidt op.
|
|
|
Skal vi ikke starte med begyndelsen
/U. |
|
|
hvor er det ?
Jeg tror vi skal starte med bestemmelse af krav : lyd, eller tekniske data. __________________ Mvh Lennart
Nyt DIY system under opbygning...
|
Til top |
|
|
kramer71 Forum Bruger

|
Sendt: 13 Januar 2004 kl. 12:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
Man kan sagtens lave noget der går direkte på I2S, men så skal converteren jo bygges ind i CD-maskinen. En ganske glimrende løsning.
Det gøres bare ved at fjerne input recieveren. Langt de fleste convertere understøtter direkte I2S. Så bliver det også nemmere at undgå jitter, da man kan undgå en VCXO eller lign. PLL, men i stedet benytte en fast clockgenerator.
|
|
|
Helt Enig. Vi ved ikke hvordan jitter påvirker lyden, derfor skal vi ikke bruge jitterattenuerende metoder. Men gå efter de principper hvor jitter ikke opstår.
|
Til top |
|
|
neist Lukket konto

Dobbeltprofil: Tubeless
Bruger siden: 29 April 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 179
|
Sendt: 13 Januar 2004 kl. 12:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja nu bliver det foerst rigtigt svaert!
Hvem laegger ud..?
Neist
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

|
Sendt: 13 Januar 2004 kl. 12:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
kramer71 skrev:
OK. Jeg vil have noget der spiller på en måde så at når jeg første gang sætter den til, skal den lyde rigtigt og umiddelbart lækkert. Det skal bare lyde godt første gang. Ingen tilvænning herfra. Det er jeg blevet for gammel og klog til :)
Desuden kan vi udnytte at den spiller ud gennem højtalerne, og at de fleste nye forstærkere har god båndbredde. I ved hva det betyder 
Og så skal det være simpelt så alle kan være med - ellers skal vi rette overskriften. I ved hvor let det er at få en opamp til at lyde fortrinligt og lyttevenligt, men skal vi ikke gå efter noget der er bare en smule mere gammeldags - hint- hint. Jeg ved godt at i måske kan få opa627 gratis, men det lyder de vel ikke bedre af.
|
|
|
Ok.. jeg ved ikke helt hvordan vi får den til at lyde lækkert ..
Det kan være at vi skal bestemme os til om den skal kunne tilsluttes et "normalt" anlæg med de restriktioner som der her medfølger, eller om det skal være en DAC beregnet for DIY folk som har mod på at køre signalet mere direkte ud til højtalerne... __________________ Mvh Lennart
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

|
Sendt: 13 Januar 2004 kl. 12:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
kramer71 skrev:
Hurtig skrev:
Man kan sagtens lave noget der går direkte på I2S, men så skal converteren jo bygges ind i CD-maskinen. En ganske glimrende løsning.
Det gøres bare ved at fjerne input recieveren. Langt de fleste convertere understøtter direkte I2S. Så bliver det også nemmere at undgå jitter, da man kan undgå en VCXO eller lign. PLL, men i stedet benytte en fast clockgenerator.
|
|
|
Helt Enig. Vi ved ikke hvordan jitter påvirker lyden, derfor skal vi ikke bruge jitterattenuerende metoder. Men gå efter de principper hvor jitter ikke opstår.
|
|
|
Ok så vi vil ikke bruge standart interfaces ? jeg synes det er helt kanont .
Jeg må nok give Kramer ret vi skal lave signalet korrekt fra starten istedet for at tolerere fejl fordi de kan dæmpes rimeligt kraftigt senere.. __________________ Mvh Lennart
|
Til top |
|
|
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
Sendt: 13 Januar 2004 kl. 12:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
LGrau skrev:
hvor er det ?
Jeg tror vi skal starte med bestemmelse af krav : lyd, eller tekniske data. |
|
|
Jeg mente bare at det måske var lidt hårdt at starte med en hel cd-afspiller  . Du lød som om du var klar til at udvide projektet allerede nu
Er det ikke smartest, som hurtig var igang med, at fastlægge hvilke chips der kunne være interessante (på baggrund af specs og/eller erfaring med lyden), hvilken topologi der skal bruges til analogdelen og så fortsætte den vej frem? Så kommer en del af designet vel også (nærmest) af sig selv?
/U.
Opdt: Orv det går stærkt i denneher tråd
|
Til top |
|
|
kramer71 Forum Bruger

|
Sendt: 13 Januar 2004 kl. 12:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=Hurtig]
Den digitale modtagerkreds skal helt klart være DIR1703, da denne har noget bedre data end f.eks. Crystals CS8414. Jitter er ca. det halve.
Jammen, det er såmænd et godt eksempel på at en dobbelt pll, ikke nødvendigvis giver bedre lyd.
Hvad angår selve D/A-chippen, så synes jeg man skal bruge en nyere 24bit type. Problemet med 16bit typerne er, at deres thd er begrændset til et teoretisk maksimum på -96dB, og langt de færreste kommer endda i nærheden af dette. En 24bit converter kan teoretisk nå op på -144dB THD. I praksis dog umuligt. Men nyere 24bit convertere når op i nærheden af -110dB THD, hvilket er 15dB bedre en de bedste 16bit typer. Desuden giver det større anvendelsesområde, da det vil understøtte DVD-formater.
Et par gode bud kunne være:
1) AD1955 der har THD på -110dB.
2) AD1853 med THD på -104dB (kan øges til -107dB ved at benytte to converterchips). Denne converter er meget vellydende, og benyttes bl.a. af Mark Levinson.
Kan du sige noget om typerne. Erfaringer på nettet mm. ?
Analogdelen burde efter min bedste overbevisning opbygges diskret, og endnu vigtigere skal den være umodkoblet. Problemet ved at benytte et modkoblet forstærkertrin direkte efter en DAC-chip er, at små rester af HF støj fra konverteringen, kan overstyre den differentielleindgang på et modkoblet system, da det ikke er hurtig nok til at modkoble sådanne signaler. Denne svage overstyring vil påvirke audiosignalet (dog ikke som man normalt kender overstyring/klipning, men nærmere som en mudret sammenhæng). Skal man benytte op-amps, bør de være ekstremt hurtige. Jeg vil nok tilslutte mig LC Audio, der benytter AD8065. Endnu et problem ved en modkoblet analogdel er, at den ikke trækker kablet hen til forstærkeren nær så godt som en umodkoblet.
Det er præcist her at vi skal benytte at vi som Diy kan tage ricisi, som et salgsprodukt ikke kan, der giver kæmpe gevinster for lyden. Selvfølgeligt skal det være totalt umodkoblet, lad de unge høre på det andet. Vi kan evt. bruge både transer og rør som valgfrit ?
Slutteligt mener jeg, at man så vidt muligt skal holde sig til SMD. Specielt omkring input reciever og selve DAC-chippen.
Selvfølgeligt vil det være det optimale. Men vi har eks. også mulighed for evt. at bruge lokale 805 cgo typer loddet direkte på dac og andre kredse og bruge passiv klasse A regulering med alm. transer.
Med disse ord stiller jeg mig til rådighed for diskussioner omkring denne DIY-DAC. Håber min erfaring på området og med elektronik generelt kan gavne projektet. Jeg vil genoptage mit starndede projekt, og komme med mit bud på en DAC.
Kanon !
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

|
Sendt: 13 Januar 2004 kl. 12:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok.. jeg mente at vi kunne hjælpe Neist til at lave spillen. men du har ret i at det er for stor en mundfuld i første omgang.
Ja måske skal vi finde inspiration i eksisterende produkter ved valg af konverter.. __________________ Mvh Lennart
|
Til top |
|
|
CarrotMan Forum Bruger

|
Sendt: 13 Januar 2004 kl. 12:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mht. til krav, så skal det vel ikke være et færdigt produkt? Altså skal der være plads til at tweake og forbedre lidt efter egen smag. Jeg mener at det skal være sådan at DAC'en skal kunne bygges af alle med et rimeligt kendskab til elektronik og lidt erfaring i at lodde SMD. Desuden bør den kunne tilsluttes alle afspillere som en ekstern enhed eller monteres internt i afspilleren, evt. direkte på I2S-bussen (uden receiver på printet). Desuden kunne mere end en indgang være en fordel.
/U.
|
Til top |
|
|
CarrotMan Forum Bruger

|
Sendt: 13 Januar 2004 kl. 12:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man kan blive enige om disse topologier, antal indgange osv. så kan man begynde at tegne blokdiagrammer(  ) og så derfra forfine konstruktionen. Det virker for mig som den nemmeste måde at holde en "tråd" i projektet
/U.
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

|
Sendt: 13 Januar 2004 kl. 12:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
LGrau skrev:
Ja måske skal vi finde inspiration i eksisterende produkter ved valg af konverter..
Ved nærmere eftertanke tror jeg vi skal glemme at få inspiration ved at se på eksisterende produkter, fordi sandsynligvis kommer vores ikke til at ligne specielt meget. Og i det hele taget kan det være svært at vurdere ud fra de få data man normalt har på et produkt.
|
|
|
__________________ Mvh Lennart
|
Til top |
|
|
kramer71 Forum Bruger

|
Sendt: 13 Januar 2004 kl. 12:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
LGrau skrev:
LGrau skrev:
Ja måske skal vi finde inspiration i eksisterende produkter ved valg af konverter..
Ved nærmere eftertanke tror jeg vi skal glemme at få inspiration ved at se på eksisterende produkter, fordi sandsynligvis kommer vores ikke til at ligne specielt meget. Og i det hele taget kan det være svært at vurdere ud fra de få data man normalt har på et produkt.
|
|
|
|
|
|
Enig. Som Fred har sagt, er der faktisk brug for kontroversielle konstruktioner for at udvide vores videnshorisont.
|
Til top |
|
|
CarrotMan Forum Bruger

|
Sendt: 13 Januar 2004 kl. 12:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
LGrau skrev:
LGrau skrev:
|
|
|
|
|
|
Enig! Der er ofte for lidt at gå efter/for mange ubekendte, så vi bliver selv nødt til at bestemme. Lad os få nogle datablade på bordet
/U.
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

|
Sendt: 13 Januar 2004 kl. 12:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
kramer71 skrev:
|
|
|
Jeg mener også vi skal gå mod noget som ligner analog lyd. Jeg mener i første omgang at nonoversampling konvertere giver den analog mest korrekte lyd.
Vi kan også lave konverteren selv  . Jeg går faktisk og pusler lidt med det.. __________________ Mvh Lennart
|
Til top |
|
|
kramer71 Forum Bruger

|
Sendt: 13 Januar 2004 kl. 13:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mener også vi skal gå mod noget som ligner analog lyd. Jeg mener i første omgang at nonoversampling konvertere giver den analog mest korrekte lyd.
Enig med nonoversampling, når filtreringen kan laves blød. På den anden side er 1bit jo også et mere analogt princip...
|
Til top |
|
|
kramer71 Forum Bruger

|
Sendt: 13 Januar 2004 kl. 13:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
[/QUOTE]
Enig! Der er ofte for lidt at gå efter/for mange ubekendte, så vi bliver selv nødt til at bestemme. Lad os få nogle datablade på bordet
/U.[/QUOTE]
Ikke enig. Det flyder med datablade, men med mangel på viden og ikke mindst lytteerfaringer...
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

|
Sendt: 13 Januar 2004 kl. 13:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
He, He det blive interessant..
Vi kan bare fjerne filteret fra nonoversampling konvertere, filtreringen sker effektivt i højtalerne/ørerne. men vi må også sørge for ikke at give vores kære apparater unødige belastninger.
Jeg kan desværre ikke lide det digitale filter som bruges ved oversampling / delta sigma konvertere.
Det er selvfølgelig udtværingen i tidsdomænet jeg taler om.. __________________ Mvh Lennart
|
Til top |
|
|
CarrotMan Forum Bruger

|
Sendt: 13 Januar 2004 kl. 13:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
kramer71 skrev:
Ikke enig. Det flyder med datablade, men med mangel på viden og ikke mindst lytteerfaringer.. |
|
|
Enig! (  ) Mener bare at bare fordi en AD et-eller-andet lyder godt i en ML-konverter, så er det jo ikke sikkert den kommer til det i vores opstilling. Derfor er vi nok i først omgang nødt til at skele til "funktionelle" faktorer som samplingfrekvens, støjtal, jittertider osv osv.
(OBS: Disse faktorer er man jo selvfølgelig nødt til at prioritere (med begrundelser) hvis det skal være noget værd) Derefter kan man så begynde at lave lidt mere "subjektiv" udvælgelse.
/U.
|
Til top |
|
|
sonnya Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 147
|
Sendt: 13 Januar 2004 kl. 13:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uanset hvad om det er den ene receiver eller den anden i vælger, så har de en PLL indbygget.. Og bare for en god ordens skyld så koncentrer jer om at få dens strømveje på plads i stel-plannet.
Selv om der kun abejdes i ~12MHz området så vil chippens stige og falde tider tilføje en masse induktiv støj. Jeg har lige i dag haft et OSC på prøve som er et 250MHz og der så jeg ringinger som jeg ikke har set med vores 100MHz.
Det var en 4MHz SPI clock mellem en Micro og en CAN controller.
Så et lille hint ville være at lave en slids i stel-plannet. Sådan at ingen logic strømsløjfer løber igennem PLL delens ground.
Sørg for at signal banerne fra Receiver til DAC er lige lange og brede...
|
Til top |
|
|