Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2025 | 14:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: DiyDAC4all (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 16
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 13 Januar 2004 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

sonnya skrev:

Uanset hvad om det er den ene receiver eller den anden i vælger, så har de en PLL indbygget.. Og bare for en god ordens skyld så koncentrer jer om at få dens strømveje på plads i stel-plannet.

Selv om der kun abejdes i ~12MHz området så vil chippens stige og falde tider tilføje en masse induktiv støj. Jeg har lige i dag haft et OSC på prøve som er et 250MHz og der så jeg ringinger som jeg ikke har set med vores 100MHz.

Det var en 4MHz SPI clock mellem en Micro og en CAN controller.

Så et lille hint ville være at lave en slids i stel-plannet. Sådan at ingen logic strømsløjfer løber igennem PLL delens ground.

Sørg for at signal banerne fra Receiver til DAC er lige lange og brede...

Ja hele digitaldelen skal behandles som højfrekvent elektronik, vi snakker her om stejle flanker med frekvenser op i nærheden af eller over gigaherz området..

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 13 Januar 2004 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=sonnya]

Selv om der kun abejdes i ~12MHz området så vil chippens stige og falde tider tilføje en masse induktiv støj. Jeg har lige i dag haft et OSC på prøve som er et 250MHz og der så jeg ringinger som jeg ikke har set med vores 100MHz.

Interessant. Hvad ville dine generelle overvejelser være til at håndtere disse frekvenser, når vi ikke vil klodse en masse lavinduktiv afkobling op af kredsene ?

Så et lille hint ville være at lave en slids i stel-plannet. Sådan at ingen logic strømsløjfer løber igennem PLL delens ground.

Smart.

Hmm. Kan det nu betale sig. Den interne føring af baner i dac og reciewer vil vel være så varieret at det vel ikke gør den helt store forskel eller hva ? Desuden kan lodninger mm. jo også gøre en forskel. Stereophile målte en gang at digital kablerne målte forskelligt afhængig af den retning man vendte det.

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2004 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

Hvad siger i ?

Kan vi starte med at bestemme konverteringsmetode, eller mener i den har mindre betydning ? 

Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

Asbjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 13 Januar 2004 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg skulle bygge en rigtig high end dac ville jeg bla gøre således:

Prøve at tage 8 eller måske flere PCM1704K daccer og sætte dem op med forskellige clock frekvens alla det wadia gør i deres dyreste afspillere. Jeg er mest til de dyre multibit daccer, og vil derfor gå uden om de nye delta-sigma typer.

Så ville jeg lave et simpelt diskret opbygget trin med bipolare transistore (bryder mig ikke om lyden fra fetter). Skulle jeg bruge en opamp vil jeg ligeså vælge en type uden fetter - fx ne5534. LC's 8086 kreds der blev forslået synes jeg ikke lyder specielt godt, men den er jo også med fet indgangstrin.

Hvorvidt jeg så vil lave et singelended eller pushpull udgangstrin ved jeg ikke. Det er vist også noget med der skal et lav pas filter i af en slags med 1704.

Så ville jeg smække en stor E-kerne trafo i og satse på et par reguleringer i serie, måske en shunt type til sidst.

Det ville være min overordnede fremgangs måde - hvor seriøst og tidskrævende det så skal være må være op til den enkelte. Man kan tage nogle valg og så bare bygge den, eller give sig til at lytte teste en masse, men jeg vil tro de grundlæggende lydegenskaber er i orden hvis man følger denne opskrift.

Mvh Asbjørn

Til top Vis Asbjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Asbjørn

sonnya
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 13 Januar 2004 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:
[QUOTE=sonnya]

Interessant. Hvad ville dine generelle overvejelser være til at håndtere disse frekvenser, når vi ikke vil klodse en masse lavinduktiv afkobling op af kredsene ?

Find en god NPO eller COG i så stor størrelse som muligt med en maks. arbejdsspænding på 10 - 15V. Så kan du nøjes med 1 stk for hver VDD og AVDD. Og så gå efter en OSCON lidt længere væk. Eventuelt lige løbe igennem en SMD ferrit kerne ala MLS1206-102 (Z = 100R) med VDD/AVDD inden at du når ind til kredsen og den keramiske NPO eller COG.

Øhm .. du kan ikke undvære lav induktiv afkobling

Smart.

Hmm. Kan det nu betale sig. Den interne føring af baner i dac og reciewer vil vel være så varieret at det vel ikke gør den helt store forskel eller hva ? Desuden kan lodninger mm. jo også gøre en forskel. Stereophile målte en gang at digital kablerne målte forskelligt afhængig af den retning man vendte det.

Jeg ved ikke rigtig men det er mere for at signalerne ankommer samtidig. 10psec modsvarer omkring 3mm kobberbane.

Jeg stemmer på DIR1703 på grund af lavest mulig jitter og dens attenuering kan gøres kraftiger., men det er nemt at ændre PLL på CS8414 og den kører på 5V niveau.

Til top Vis sonnya's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sonnya Besøg sonnya's Websted

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 Januar 2004 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

Asbjørn skrev:

Prøve at tage 8 eller måske flere PCM1704K daccer...

Så tror jeg bare ikke længere vi skal kalde projektet noget med "4all". Det bliver jo ikke billigt

/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

BjarkeJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 Januar 2004 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

CarrotMan skrev:
Asbjørn skrev:

Prøve at tage 8 eller måske flere PCM1704K daccer...

Så tror jeg bare ikke længere vi skal kalde projektet noget med "4all". Det bliver jo ikke billigt

/U.

Hvis man opbygger det på samme måde som: http://focus.ti.com/lit/ug/sbau029/sbau029.pdf

så kan man have fra 2 til 8 dac'er i systemet, dvs. 2,4,6 eller 8 stk.

Og prisen for DAC'er kan også blive mindre hvis man køber f.eks 25stk. af gangen.

Mvh Bjarke

Til top Vis BjarkeJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeJ Besøg BjarkeJ's Websted

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 13 Januar 2004 kl. 16:31 | IP-adresse registreret  

Fed tråd, jeg er på!

For at holde fokus kunne vi starte med blive enige om den digitale del og konverteren. Analogdelen bliver vi aldrig færdig med at diskutere, og så bliver det ikke til noget. Når den dag kommer at det er det sidste der mangler, er vi sikkert konstruktører nok til at lave en FET version, en bipolar version, en rør(!) version. osv osv. Og derefter kunne man så selv vælge hvilken variant af temaet der indgår i ens egen personlige DAC4ALL (genialt navn iøvrigt!)

LGrau: lyder overordentligt interessant med din egen konverter!

Men nogen bør lave en poll med multibit vs singlebit og 16bit vs 24bit evt. med en don't care (og en LGRAU DAC) mulighed, for hvis man ikke synes at man er i stand til at vurdere men gerne vil være med på projektet, skal man også have mulighed for at deltage.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

kwwel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 13 Januar 2004 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

hejsa,,,

jeg ville definitivt satse på de ældre dacchips  , der er udelukkene defineret til cdlyd .

enten  tda 1541 eller pcm63p,, k

bb1702 ,, eller 1704  er også gode men for bb1702 synes jeg er en kende ulden / vattet i bassen om det også kendetegner bb1704 ved jeg ikke ?? har nix hørt den så vidt jeg ved ,,,

den dacchip som sidder i kramers dac   ,  har lige glemt det !!! formidler en formidabel bas , som jeg sjældent har hørt en digital sag lave , måske 1541 og pcm63p er en kende bedre i det øvre område men i bas er kramers dac helt overlegen

det optimale ville vel være at lave en dac  som måske kunne både non og oversamples efter smag og behov , samt  lave print helt frem til det analoge trin og lade det være op til den enkelte om det er rør eller transistor men vil satse på

det giver også muligheden for at hardwire den sidste del

skulle valget falde på pcm63 p-k har jeg til nogle dac , om kun 2 skal bruges pr dac ,, og jeg mener jeg kan få de sidste også  så der skulle kunne laves ca 25 dacs ialt  ,, det her er nix en annonce jeg vil overlevere mine dacchips til prisen jeg selv giver som er møjt rimelig set i lyset af de priser de sælges til på nettet  ellers men jeg sælger dem ikke til spekulanter ,, kun til enkelte diy som mangler dem  til eget projekt

prisen på dem jeg har er ca ,,, ( skal tjekkes ) 100 , 150 kr pr side  måske en kende mere

hilsen kenneth ,,,, vups  der røg mit nick sgu

Til top Vis kwwel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kwwel

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 13 Januar 2004 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Find en god NPO eller COG i så stor størrelse som muligt med en maks. arbejdsspænding på 10 - 15V. Så kan du nøjes med 1 stk for hver VDD og AVDD. Og så gå efter en OSCON lidt længere væk. Eventuelt lige løbe igennem en SMD ferrit kerne ala MLS1206-102 (Z = 100R) med VDD/AVDD inden at du når ind til kredsen og den keramiske NPO eller COG.

Man kan heller ikke undvære støjdæmpning i en almindelige personbil . Jeg skal medgive at det nok bliver mere end besværligt at komme uden om den sidste keramiske603npo10vmaxværdi, hvis ikke LG bygger det ind i sin konverter :), med resten skal om bag regulatoren herunder ferrit sh*t og andet knallert. Hvad siger du til forskellige nye videoopamps ?, avancerede diskrete løsninger klasse A mm ?

Jeg ved ikke rigtig men det er mere for at signalerne ankommer samtidig. 10psec modsvarer omkring 3mm kobberbane.

OK. Det var alligevel mere end jeg troede. Men hvor mange kilometer der så skal være forskel før det betyder noget har jeg ikke lige regnet ud, men mon ikke LG lige kan tage den øvelse for en pcm1702 ?  Men impedans forskelle vil måske også tydeligere slå igennem med jitter til følge ved lange baner.

Jeg stemmer på DIR1703 på grund af lavest mulig jitter og dens attenuering kan gøres kraftiger., men det er nemt at ændre PLL på CS8414 og den kører på 5V niveau.

En dir1703 ser umiddelbart godt ud, men dokumentationen mangler faktisk totalt efter min vurdering for faktisk performance (eks. som minimum jitter diagram ved forskellige frekvenser med forskellige standard drev ift. andre "principper"), det samme gør begejstringen fra andre diy - skyldes måske smd. (v-ref filteret er ret cool af et datablad at være,- 8,2nf :) Men det skal prøves.

Vi kan jo også selv lave jitterattenuering som er tusinde gange bedre end det en dir1703 kan præstere, specielt i de lave frekvensområder som sandsynligvis har en betydning for lydkvaliteten. Hvis vi er inde i den slags sport så vil jeg foreslå pll-fifo- lavfrekvent pll, alle med separat super strømforsyning på alle datasignaler ind i dacen, alt selvfølgeligt styret af en super clock.

Vi kan også lade være, vi ved jo ikke om jitterattenueringen og signalbehandlingen i øvrigt påvirker jitteren på en strukturel eller dynamisk facon som vi aldrig vil kunne overskue. Jeg tror lige nu faktisk mest på den direkte løsning fra drev ned i dac, dvs. mere en cd4all løsning hvis det skal gøres på denne måde. Men nye holdninger betyder nu også bare at man er mere vidende. Så mon ikke jeg snart skifter holdning. 

Stakke af konvertere og alverdens computer avancerede filtre tror jeg heller ikke på. Ikke kun fordi det skal være et DIY projekt, men fordi jeg tror man jagter tekniske problemer der ikke betyder noget for lyden. Det er jo eksempelvis uvæsentligt om det generelle mere brede jitter niveau er ekstremt lavt hvis det ikke betyder noget. Der findes tons af digital signalbehandling hvor man ikke har den fjerneste ide om, hvordan det påvirker lyden.

Jeg ville nok smide pengene efter en IV konvertering med trafo+ rør. Hvis LG da ikke bygger det ind i sin konverter  - jeg synes i øvrigt at det er en vanvittig med egentligt kanon tanke med egen konverter. Vi har brug for mere af den galskab. Konverteren kan specielt designes efter det tekniske miljø, og de lydmæssige krav vi opstillede her i starten af tråden.

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

neist
Lukket konto
Lukket konto

Dobbeltprofil: Tubeless

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 14 Januar 2004 kl. 03:16 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige vaeret ude af traaden nogen tid (befinder mig paa den anden side af kloden)

Vil lige kaste de komponenter i ringen jeg har at goere med til en CD maskine.
Jeg har ingen ide om hvilken lyd karaktere de forskellige DAC"s har.
Hvem giver et god paa hvilke jeg starter ud med, nogle erfaringer. ?

Neist

CDPRO2 MODUL

AD1955
AD1853
PCM 1704
PCM 1732
PMD100 HDCD filter
TDA1541
AD1896 Upsampling
OPA627
OPA2134
AD797

Til top Vis neist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af neist

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2004 kl. 08:38 | IP-adresse registreret  

Hej igen.

Godt at se at der er stor interesse for tråden. Og evt Lgrau DAC.

Jeg tror faktisk ikke ideen er så langt ude. Teknologisk er der sket meget siden de dyre håndjustere Burr-brown multibit konvertere. Modstande med fejl på 25ppm kan købes til få kroner per styk. Vishay laver modstande med langt bedre spec men her har jeg ikke undersøgt pris..

Det største problem ved at lave dac selv er umiddelbart at lave en switch som har en forskel på 2^32 mellem on off, samtidig med at den helst skal kunne skifte på meget få nanosekunder.

Men DAC'en vil give uanede muligheder for at tilpasses netop efter sine egne ønsker...

Oldred
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. red.

Bruger siden: 25 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 14 Januar 2004 kl. 08:47 | IP-adresse registreret  

Bare en sidebemærkning:

Når den er HELT færdig kunne I/vi lave en selvbyg artikel her på sitet med en vejledning4all - eller wa... ?

Til top Vis Oldred's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oldred

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2004 kl. 08:57 | IP-adresse registreret  

Hej.

Skal vi starte med at vælge hvilken præcision vi ønsker er 14 bit nok ? eller skal vi gå efter 16 bit's præcision. Og skal præcisionen gå være i hele audio området ?

Hvis vi starter her kan der allerede sorteres ud.

Hvis vi ønsker 16 bit stiller det også rimelige krav til vores I/V konvertering.

1LSB svarer til 0,0015% forvrængning. så for at opnå en samlet præsision på 16 bit skal forvrængningen jo ligge en hel del under. 0,00075% hvis der ikke sker fejl overhovedet i konverteren.

Vi er vel enige om der er summen af fejl vi vil have under det fastlagte mål ?

Eller skal vi benytte helt anden fremgangsmåde ? Vi kan evt. vurdere hver enkelt forvrængnings betydning og derefter fastsætte en grænse. Metoden er mere krævende men giver en god forståelse problemstillingerne...

sonnya
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2004 kl. 09:24 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:

Man kan heller ikke undvære støjdæmpning i en almindelige personbil . Jeg skal medgive at det nok bliver mere end besværligt at komme uden om den sidste keramiske603npo10vmaxværdi, hvis ikke LG bygger det ind i sin konverter :), med resten skal om bag regulatoren herunder ferrit sh*t og andet knallert. Hvad siger du til forskellige nye videoopamps ?, avancerede diskrete løsninger klasse A mm ?

Faktisk så er jeg ikke begejstret for video-opamps. De fleste har et meget højt støjgulv lige i audioområdet. Så vi vil faktisk føde støj ind i VREF benet og derved forurene signalet. Så er det bedre med AD8610, AD8510, OPA134, OPA627. Nogen af dem har meget hurtig settling time. Faktisk så foreslår AD AD8610 som buffer i deres nye 1MSPS 18 bit converter. Da den kan levere den strøm der skal til a trække switched capacitor ADC'en. Men man kører den jo aldrig direkte på men igennem et RC-LED.

Men eller en klasse A buffer...

OK. Det var alligevel mere end jeg troede. Men hvor mange kilometer der så skal være forskel før det betyder noget har jeg ikke lige regnet ud, men mon ikke LG lige kan tage den øvelse for en pcm1702 ?  Men impedans forskelle vil måske også tydeligere slå igennem med jitter til følge ved lange baner.

En dir1703 ser umiddelbart godt ud, men dokumentationen mangler faktisk totalt efter min vurdering for faktisk performance (eks. som minimum jitter diagram ved forskellige frekvenser med forskellige standard drev ift. andre "principper"), det samme gør begejstringen fra andre diy - skyldes måske smd. (v-ref filteret er ret cool af et datablad at være,- 8,2nf :) Men det skal prøves.

Vi kan jo også selv lave jitterattenuering som er tusinde gange bedre end det en dir1703 kan præstere, specielt i de lave frekvensområder som sandsynligvis har en betydning for lydkvaliteten. Hvis vi er inde i den slags sport så vil jeg foreslå pll-fifo- lavfrekvent pll, alle med separat super strømforsyning på alle datasignaler ind i dacen, alt selvfølgeligt styret af en super clock.

Vi kan også lade være, vi ved jo ikke om jitterattenueringen og signalbehandlingen i øvrigt påvirker jitteren på en strukturel eller dynamisk facon som vi aldrig vil kunne overskue. Jeg tror lige nu faktisk mest på den direkte løsning fra drev ned i dac, dvs. mere en cd4all løsning hvis det skal gøres på denne måde. Men nye holdninger betyder nu også bare at man er mere vidende. Så mon ikke jeg snart skifter holdning. 

Stakke af konvertere og alverdens computer avancerede filtre tror jeg heller ikke på. Ikke kun fordi det skal være et DIY projekt, men fordi jeg tror man jagter tekniske problemer der ikke betyder noget for lyden. Det er jo eksempelvis uvæsentligt om det generelle mere brede jitter niveau er ekstremt lavt hvis det ikke betyder noget. Der findes tons af digital signalbehandling hvor man ikke har den fjerneste ide om, hvordan det påvirker lyden.

Jeg ville nok smide pengene efter en IV konvertering med trafo+ rør. Hvis LG da ikke bygger det ind i sin konverter  - jeg synes i øvrigt at det er en vanvittig med egentligt kanon tanke med egen konverter. Vi har brug for mere af den galskab. Konverteren kan specielt designes efter det tekniske miljø, og de lydmæssige krav vi opstillede her i starten af tråden.

Man kunne jo tilføje en ekstra VCO efter DIR1703. med et lavere -3dB punkt.!?

Så lade DIR1703 tage sig af det hårde arbejde..

Til top Vis sonnya's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sonnya Besøg sonnya's Websted

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2004 kl. 09:48 | IP-adresse registreret  

Redaktøren skrev:

Bare en sidebemærkning:

Når den er HELT færdig kunne I/vi lave en selvbyg artikel her på sitet med en vejledning4all - eller wa... ?

Jeg synes det lyder som en god ide. Men kun hvis projektet giver et resultat med enestående Pris/ydelse så den er interessant for selvbyggere.

En sådan artikel vil gøre det lettere at gå i gang med projektet, og man kunne evt. arrangerre fællesindkøb af komponenter m.m.

Måske skal i have den til prøvelyt inden artikel skrives ?  hvis vi kan undværre den.

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2004 kl. 10:20 | IP-adresse registreret  

kwwel skrev:

hejsa,,,

jeg ville definitivt satse på de ældre dacchips  , der er udelukkene defineret til cdlyd .

enten  tda 1541 eller pcm63p,, k

bb1702 ,, eller 1704  er også gode men for bb1702 synes jeg er en kende ulden / vattet i bassen om det også kendetegner bb1704 ved jeg ikke ?? har nix hørt den så vidt jeg ved ,,,

den dacchip som sidder i kramers dac   ,  har lige glemt det !!! formidler en formidabel bas , som jeg sjældent har hørt en digital sag lave , måske 1541 og pcm63p er en kende bedre i det øvre område men i bas er kramers dac helt overlegen

det optimale ville vel være at lave en dac  som måske kunne både non og oversamples efter smag og behov , samt  lave print helt frem til det analoge trin og lade det være op til den enkelte om det er rør eller transistor men vil satse på

det giver også muligheden for at hardwire den sidste del

skulle valget falde på pcm63 p-k har jeg til nogle dac , om kun 2 skal bruges pr dac ,, og jeg mener jeg kan få de sidste også  så der skulle kunne laves ca 25 dacs ialt  ,, det her er nix en annonce jeg vil overlevere mine dacchips til prisen jeg selv giver som er møjt rimelig set i lyset af de priser de sælges til på nettet  ellers men jeg sælger dem ikke til spekulanter ,, kun til enkelte diy som mangler dem  til eget projekt

prisen på dem jeg har er ca ,,, ( skal tjekkes ) 100 , 150 kr pr side  måske en kende mere

hilsen kenneth ,,,, vups  der røg mit nick sgu

Hej Kenneth.

Udmærkede overvejelser med mulighed for selv at lave analogdel. Det ser ud til at der er flere som mener at det vil være en god ide.

Problemet er så at det måske bliver lidt sværere at få flere med til at lave dac'en hvis analogdelen selv skal designes.

Tak for tilbuddet om PCM63 til fornuftige priser, jeg tror bestemt det kommer på tale hvis valget falder på dem.

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2004 kl. 10:28 | IP-adresse registreret  

neist skrev:

Jeg har lige vaeret ude af traaden nogen tid (befinder mig paa den anden side af kloden)

Vil lige kaste de komponenter i ringen jeg har at goere med til en CD maskine.
Jeg har ingen ide om hvilken lyd karaktere de forskellige DAC"s har.
Hvem giver et god paa hvilke jeg starter ud med, nogle erfaringer. ?

Neist

CDPRO2 MODUL

AD1955
AD1853
PCM 1704
PCM 1732
PMD100 HDCD filter
TDA1541
AD1896 Upsampling
OPA627
OPA2134
AD797

Hej Niest.

Jeg har ikke umiddelbart erfaringen til at fortælle dig hvordan du skal lave maskinen.

Jeg tror du skal prøve at følge med i tråden her og lave DAC'en som tråden forhåbentlig ender ud i. Men det ser ud til at du har adgang til et fornuftigt udvalg af kvalitetskomponenter.

Hvis du gerne vil have lavet en komplet afspiller hurtigst muligt tror jeg du skal starte en ny tråd op med dit CD projekt. Så er jeg sikker på at du nok skal få hjælp til at komme ud med et fornuftigt resultat.

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 Januar 2004 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:
...Udmærkede overvejelser med mulighed for selv at lave analogdel. Det ser ud til at der er flere som mener at det vil være en god ide.Problemet er så at det måske bliver lidt sværere at få flere med til at lave dac'en hvis analogdelen selv skal designes.

Jeg tror ikke der er mange der er villige til at gå i gang hvis man selv skal designe analogdelen af konverteren (inkl. undertegnede), men man kunne måske overveje at lave en "modulopbygning" og sætte DAC og analogdel på hver sit print. Så kan man selv vælge og så kommer der nok både rør, transistor og IC-forslag op efterhånden som projektet skrider frem.

/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

sonnya
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2004 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

CarrotMan skrev:
LGrau skrev:
...Udmærkede overvejelser med mulighed for selv at lave analogdel. Det ser ud til at der er flere som mener at det vil være en god ide.Problemet er så at det måske bliver lidt sværere at få flere med til at lave dac'en hvis analogdelen selv skal designes.

Jeg tror ikke der er mange der er villige til at gå i gang hvis man selv skal designe analogdelen af konverteren (inkl. undertegnede), men man kunne måske overveje at lave en "modulopbygning" og sætte DAC og analogdel på hver sit print. Så kan man selv vælge og så kommer der nok både rør, transistor og IC-forslag op efterhånden som projektet skrider frem.

/U.

århh kom nuuuuu....

Nej det lyder som en rigtig god ide.

<< Forrige Side af 16 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes