Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2025 | 04:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: DiyDAC4all (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 16
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 15 Januar 2004 kl. 09:52 | IP-adresse registreret  

sonnya skrev:

eeehhhh ups...

Jeg må indrømme at jeg på forhånd har opgivet VCO4all tråden... Da den er så lang...

Ja den er lang. Men bestemt et kig værd synes jeg.

Men vi skal nok komme med guldkornene igen så det er ikke en nødvendighed at læse den.

Så jeg véd ikke om det er blevet beskrevet i den allerede.. Men man undgår nok ikke de der DFF efter recieveren. For godt nok føder vi DAC'en med en "jitterfri" clock men LRclk, sdata vil der være jitter på, som recieveren generere...

Nu ved jeg ikke lige hvad du mener med DFF ? men det er korrekt at LRclk er ligeså jitterbefængt som sclk vil være.

Vi bliver nød til at vurdere hvor jitteren er kritisk. Jeg vil så slå fast at det kun er jitter som tidsforskyder det analoge output som er kritisk.

jitteren på sclk vil gå direkte ud på analogudgangen ved multibit konvertere. ved singlebit er problemstillingen lidt mere kompliceret men lavfrekvent jitter på sclk vil også ryge fint igennem.

Om LRclck har en betydning mener jeg er lidt tvivlsomt, men nok også afhænging af converter. Vi kan med rimelig sikkerhed sige at jitter på indgangen af en logikreds ikke attenueres helt væk selvom der sker en reclockning.

Men formedentlig styres bit flowet internt af sclk så det er jitteren på sclk som bestemmer jitter på indgang lige før konverteringstrinnet internt.

Jeg håber at mit svar var forståeligt ellers vil jeg gerne prøve at uddybe det.  

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 15 Januar 2004 kl. 09:53 | IP-adresse registreret  

Forslag til high-end cdafspiller med verdens bedste 16bitlyd.

• Phillip12x drev
  • I2S med lavfrekvent enkelt pll på alle datasignaler direkte i dac. (evt. pll-fifo-lavfrekvent pll med separate strømforsyninger) 
  • En konverter optimeret til 16 bit I2S indgag - ikke oversampling. Singleended klasse a regulering til denne (med lokal afkobling der kun dækker det sidste øverste frekvensområde dvs. ca >10kHz)
  • Man kunne forestille sig en analog løsning efter konverter ala audionote dac5, dvs. transformatorer og rør. Ingen filter, non os.
Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Januar 2004 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:

• Phillip12x drev
  • I2S med lavfrekvent enkelt pll på alle datasignaler direkte i dac. (evt. pll-fifo-lavfrekvent pll med separate strømforsyninger) 

Ja lyder fornuftigt. Om vi skal bruge fifo afhænger først og fremmest af om jitteren under vores lavfrekvente delefrekvens overstiger ½bit tid.

Men med doppelt fifo kan vi få en ekstremt lavfrekvent pll som effektivt fjerner jitter fra drev. Så løsningen er bedst men også mere kompliceret

• En konverter optimeret til 16 bit I2S indgag - ikke oversampling. Singleended klasse a regulering til denne (med lokal afkobling der kun dækker det sidste øverste frekvensområde dvs. ca >10kHz)

Hvis vi vil bruge en konverter uden oversampling falder udvalget kraftigt..Jeg mener også at det er det rigtige valg, ellers tror jeg ikke vi kan nå vores mål med 16 bit i hele audioområdet.

• Man kunne forestille sig en analog løsning efter konverter ala audionote dac5, dvs. transformatorer og rør. Ingen filter, non os.

Man kunne også forestille sig en strømforstærkende udgang. herved kan vi minimere kablernes indvirkning over til forstærker . se f.eks. krell cast. forbindelser.

Hvis det skal være helt optimalt skal vi jo også strømstyre vores højtalere... men så snakker vi vist om et komplet DIY system..

Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Januar 2004 kl. 10:44 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:
kramer71 skrev:

• Phillip12x drev

Ja lyder fornuftigt. Om vi skal bruge fifo afhænger først og fremmest af om jitteren under vores lavfrekvente delefrekvens overstiger ½bit tid.

Men med doppelt fifo kan vi få en ekstremt lavfrekvent pll som effektivt fjerner jitter fra drev. Så løsningen er bedst men også mere kompliceret

Jeg synes du i forrige indlæg gør nogle ganske gode overvejelser omkring jitter, jeg kan bare ikke helt besvare dem. Men hvis vi kan besvare spørgsmålene kommer vi nærmere.

Jeg synes godt jeg kan mærke vi har været igennem 25 sider i forum om emnet -ha-ha. Jeg vil også helst undgå fifoen - også da den inducerer jitter som vi om noget ikke kan overskue. Hvis vi kan konstruere en effektiv dobbelt pll, tror jeg faktisk på det med verdens bedste cdafspiller. Det giver jo også større frihed til ikke at bruge tonser af penge på drev.

Jeg tror at uanset hvordan vi udbygger vores viden omkring jitter på de forskellige datasignaler, vil vi ikke kunne komme med svar på hvordan de kan påvirke konverteren. Problemet er jo i sidste ende at vi ikke ved hvordan jitter påvirker lydoplevelsen. Vi skal med andre ord ud og kaste teknologi efter et ukendt problem. Men hellere det end bare stikke hovedet i busken.

Dobbelt pll på alle datasignaler vil være et markant fremskridt. I2S direkte vil også være det. Vi står med muligheden for at lave noget der sparker røv.

Hvis vi vil bruge en konverter uden oversampling falder udvalget kraftigt..Jeg mener også at det er det rigtige valg, ellers tror jeg ikke vi kan nå vores mål med 16 bit i hele audioområdet.

Jeg tror faktisk ikke at valget er helt så afgørende - hvis jeg skal være provokerende. Man kan da sige at audionote med dac5, har lavet en dac der af nogle bliver udråbt til verdens bedste, med en l**te konverter. Så mon ikke vi kan gøre det lidt bedre.

Man kunne også forestille sig en strømforstærkende udgang. herved kan vi minimere kablernes indvirkning over til forstærker . se f.eks. krell cast. forbindelser.

Eller med indbygget forforstærker. Hvis vi kan springe trinet over her. Jeg skal lige se dine henvisninger.

Hvis det skal være helt optimalt skal vi jo også strømstyre vores højtalere... men så snakker vi vist om et komplet DIY system..

Ja, men jeg tror det er faktisk noget af det rigtige.

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Januar 2004 kl. 11:14 | IP-adresse registreret  

Grunden til at jeg overvejer at lave dac selv er fordi jeg gerne vil springe alle alle trin i forstærker kæden over.

Hvis den skulle laves blev det nok noget med volumen regulering bestemt af konstanstrømsgenerator til konverteren.

Der skulle indbygges aktivt delefilter i DAC så måske der kan f.eks. stilles forskellige krav til bas/diskant DAC.

Udgangen skal være strømstyret fordi det er strømmen som styrer vores enheder og ikke spænding. Vi slipper også for en masse besværligheder såsom at delefrekvensen ændrer sig når vores højtaler bliver varme.

Og ikke mindst at dynamik komprimering p.g.a. varme i svingspoler.

Jeg har været lidt igang med at beskrive det helt store projekt i klasseA enhed. Men der var vist ikke så stor interesse...

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=3194&PN =6

Men vi må vist hellere holde os til kun at lave DAC hvis det skal være 4all.

Derudover skal vi nok også vurdere hvor mange der har mod på at tage i2s signal direkte fra afspiller..

Men vi skal vel heller ikke lave det 4all hvis vi skal gå for meget på kompromis ??

kwwel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 15 Januar 2004 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

hejsa

kramer :

• Phillip12x drev

kwwel :

det lyder som en fin ide  , 12S udgangen  er den stabil nok eller var det en ide at forstærke det digitale signal al'a  g'dis 

hvis man laver en rørbuffer kunne det være en ide at indsætte transformatorreguleret volume  idet man så både får regulering samt afskæring idet område hvor non os jo støjer  

hilsen kwwel

Til top Vis kwwel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kwwel

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 Januar 2004 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:
Men vi må vist hellere holde os til kun at lave DAC hvis det skal være 4all. Derudover skal vi nok også vurdere hvor mange der har mod på at tage I2S signal direkte fra afspiller.Men vi skal vel heller ikke lave det 4all hvis vi skal gå for meget på kompromis ??
Projektet burde måske omdøbes til at hedde "4many" eller deromkring . Selvfølgelig skal der ikke indgås alt for mange kompromisser, men der skal altså også være plads til "ikke-eksperter" (og ikke-millionærer). Dvs:

- OS el. NON-OS DAC beregnet til brug med 16bit/44,1 kHz redbook-materiale. (DAC-chip og receiver vælges senere)
- Tilslutning ved en eller flere SPDIF inputs (evt. som toslink for fuldstændighedens skyld). Mulighed for at bruge I2S direkte og undlade receiveren
- Clock-kredsløb med lav jitter integreret på printet
- DAC og analogdel på separate print, så der kan laves IC/transistor/fet/rør-baserede analogdele efter ønske.Dette burde også give mulighed for at dem der vil lave en komplet preamp-løsning m. volumenkontrol kan gøre dette.
- Så vidt muligt bruges leadede komponenter.
- Prisramme: ?
- Printstørrelse (for DAC-print): ? (Nogen krav?)

Andre meninger eller noget jeg har glemt?

/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Januar 2004 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

kwwel skrev:

hejsa

kramer :

• Phillip12x drev

kwwel :

det lyder som en fin ide  , 12S udgangen  er den stabil nok eller var det en ide at forstærke det digitale signal al'a  g'dis 

hvis man laver en rørbuffer kunne det være en ide at indsætte transformatorreguleret volume  idet man så både får regulering samt afskæring idet område hvor non os jo støjer  

hilsen kwwel

Hej kwwel.

Jeg er ikke helt med på havd g'dis er?

Hmmm. rør og transformator... Jeg kan ligesågodt sige at jeg ikke er meget for transformatorer, jeg har ikke nogen praktisk erfaring med dem. Men jeg kan ikke forrestille mig at de har en neutral klang.

Men ellers ideen med at lave regulering på transformator er god. bortset fra at reguleringstrinene nok bliver rimeligt store...

Hvis vi ikke har noget imod store reguleringstrin så burde det være rimeligt let at lave en volumenregulering digitalt uden tab.. Men så skal vi nok bruge en 24 bit konverter. her kan vi så regulere fra 0db ned til -64dB i 6dB trin uden at miste præcision. Det kræver "blot" at vi flytter bittene en tak til højre for hver gang vi vil dæmpe med 6dB.

Rør og transistorer mener jeg er ok i udgangen. Jeg vil nok helst lave med transistorer fordi forsyningen er billigere, og der er muligheder for at køre med høj klasseA strøm. derudover sker der ikke samme forældning.. Men her står jeg ikke så fast, fordi jeg tror at rør måske har nogle audiomæssige fordele.

Måske kan fet komme på tale selvom de har et lidt blakket ry.. måske er det fordi de ikke er blevet behandlet ordentligt.

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Januar 2004 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

Mit forslag.

Trafo/ensretter i seperat afskærmet kabinet. eller evt benytte batteridrift.

Afskærmning af analogdel(især hvis vi beslutter os for rør). kabinet skal være tungt og umagnetisk men affjedret så vi ikke får mekaniske påvirkninger. Kan evt laves i træ med sandafskærmning hvis sand er umagnetisk.

Hardwiring i luft er optimalt, men med stelplan under komponenter, og afskærmning med kobberplader ovenpå støjende kredse.

har i andre tiltag som er generelle ? og hvad mener i til ovenstående ?  

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Januar 2004 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

Forresten ingen grund til at skyde penge efter stor trafo og hurtige ensrettere.

trafoen skal blot kunne levere det nødvendige.

Forsyningen skal gøres stærk lokalt, uden støjpulser på ledningen fra forsyningen.

Vi kan måske bruge en eller to. AC-DC konverter man kan putte i stikontakten(De billige er sikkert ok ).  

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Januar 2004 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

Tror evt. man kan nøjes med at generalisere det første til "ekstern strømforsyning" Jeg er glad for batterier, men det er jo ikke sikkert alle andre er det samme.

Med mindre sandet er beregnet til sandblæsning på et autoværksted, så skulle det gerne være umagnetisk (blæsesand er oftest jernspåner...). Hvordan med støj/EMI-afskærmning af et trækabinet?

Hvis det er en evt. rørudgang du vil hardwire, så er det OK med mig. Alle andre steder vil jeg godt stemme for print (dvs. også i tilfælde af en BJT/FET-baseret analogdel.) Man kan jo sagtens lave to (eller flere) lags print og på den måde lave stelplaner til støjafskærmning mv.

/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Januar 2004 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

Ideen med at lave IV konvertering med trafo er at fjerne støj fra non os konverteringen. Det går jeg ud fra ? - det er derfor at der er alle de trafoer i audionotes dac eller hva?

Problemet med rør til forstærkning er klart prisen dernæst ustabilitet/ældelse. Når det skal laves ordentligt koster det. På den anden side vil det være yderst enkelt at samle. Og så tror jeg ikke at en diskret kan lyde lige så godt.

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Januar 2004 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

CarrotMan skrev:
Tror evt. man kan nøjes med at generalisere det første til "ekstern strømforsyning" Jeg er glad for batterier, men det er jo ikke sikkert alle andre er det samme.

Med mindre sandet er beregnet til sandblæsning på et autoværksted, så skulle det gerne være umagnetisk (blæsesand er oftest jernspåner...). Hvordan med støj/EMI-afskærmning af et trækabinet?

Hvis det er en evt. rørudgang du vil hardwire, så er det OK med mig. Alle andre steder vil jeg godt stemme for print (dvs. også i tilfælde af en BJT/FET-baseret analogdel.) Man kan jo sagtens lave to (eller flere) lags print og på den måde lave stelplaner til støjafskærmning mv.

/U.

Jeg ved faktisk ikke noget om afskærmning men jeg bragte bare på banen fordi jeg mener at det er en vigtig del af designet. Men jeg vil holde på at vi skal vibrationsdæmpe for at crystallet ikke bliver udsat for mekaniske påvirkninger.

Vi skal nok også lave print hvis vi skal satse på SMD, selvom jeg stadig mener det er optimalt uden print. Men i praksis kan det vise sig at være nærmest umuligt. Men der er en chance hvis vi holder os til Keep it simple reglen .

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Januar 2004 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:

Ideen med at lave IV konvertering med trafo er at fjerne støj fra non os konverteringen. Det går jeg ud fra ? - det er derfor at der er alle de trafoer i audionotes dac eller hva?

Vi kan også fjerne støjen ved at placere kondesatorer i vores diskrete design, så det virker som lavpasfilter. Jeg ved ikke hvordan overføringsfunktionen på trafoerne i audionote er men går de ikke højt op i frekvens ? hvis de gør, så er trafoerne vel hovedsageligt pladeret for at få en lav udgangsmodstand.

Problemet med rør til forstærkning er klart prisen dernæst ustabilitet/ældelse. Når det skal laves ordentligt koster det. På den anden side vil det være yderst enkelt at samle. Og så tror jeg ikke at en diskret kan lyde lige så godt.

Jeg tror vi kan lave det lige så godt diskret. Men det sikre valg er nok rørudgangen.. jeg er bare lidt ked af prisen.. og ældningen. 

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Januar 2004 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

Jeg tror at budgettet for alvor vælter hvis vi skal bruge trafoer i udgangen. Umiddelbart er et transistor-design nok det billigste og mest "sikre", mens et rørtrin muligvis/potentielt har bedre lydmæssige egenskaber (til vores brug ihvertfald). Jeg må umiddelbart indrømme at de forslag jeg har set til non-os buffere med rør ikke har virket decideret afskrækkende på mig, hverken mht. pris eller kompleksitet, men måske har jeg overset noget?

Mht. afskærmning så var min pointe bare at et trækabinet ikke skærmer for EMI overhovedet, så det skal beklædes med stålplader eller mu-metal indvendigt og så er jeg lige pludselig ikke så sikker på fordelene...

/U.

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Januar 2004 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:

Hej.

Skal vi starte med at vælge hvilken præcision vi ønsker er 14 bit nok ? eller skal vi gå efter 16 bit's præcision. Og skal præcisionen gå være i hele audio området ?

Hvis vi starter her kan der allerede sorteres ud.

Hvis vi ønsker 16 bit stiller det også rimelige krav til vores I/V konvertering.

1LSB svarer til 0,0015% forvrængning. så for at opnå en samlet præsision på 16 bit skal forvrængningen jo ligge en hel del under. 0,00075% hvis der ikke sker fejl overhovedet i konverteren.

Vi er vel enige om der er summen af fejl vi vil have under det fastlagte mål ?

Eller skal vi benytte helt anden fremgangsmåde ? Vi kan evt. vurdere hver enkelt forvrængnings betydning og derefter fastsætte en grænse. Metoden er mere krævende men giver en god forståelse problemstillingerne...

aaarghh.... for nu at bruge Kramers udtryk..

JEg læste lige tråden igennem igen for at se om jeg havde overset noget.

Kramer siger "Den skal spille 16 bit musik"...... Jeg går efter 16 bit teknik det dur ikke, eller måske gør det men jeg kan ikke være sikker..

Vi er nok nødsaget til at have nogle lytteunderøgelser på banen.. meget kan måske klares uden men på de mest kritiske steder f.eks. clock og forsyning. Bliver vi nød til at have en forståelse for hvilke parametre som har betydning.

Når de kritiske punkter er fundes skal de minimeres bedst muligt inden for et fornuftigt budget.

Øv jeg er ellers mest teorestisk anlagt og vil gerne kunne lave et perfekt design uden at bruge ørerne. Men det kommer vel med forståelsen og de praktiske test.

Især på analogdelen bliver der brug for test, her skal biasstrømmen arbjedspunkter o.s.v. optimeres...

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Januar 2004 kl. 09:30 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:
LGrau skrev:

Hej.

Skal vi starte med at vælge hvilken præcision vi ønsker er 14 bit nok ? eller skal vi gå efter 16 bit's præcision. Og skal præcisionen gå være i hele audio området ?

Hvis vi starter her kan der allerede sorteres ud.

Hvis vi ønsker 16 bit stiller det også rimelige krav til vores I/V konvertering.

1LSB svarer til 0,0015% forvrængning. så for at opnå en samlet præsision på 16 bit skal forvrængningen jo ligge en hel del under. 0,00075% hvis der ikke sker fejl overhovedet i konverteren.

Vi er vel enige om der er summen af fejl vi vil have under det fastlagte mål ?

Eller skal vi benytte helt anden fremgangsmåde ? Vi kan evt. vurdere hver enkelt forvrængnings betydning og derefter fastsætte en grænse. Metoden er mere krævende men giver en god forståelse problemstillingerne...

aaarghh.... for nu at bruge Kramers udtryk..

JEg læste lige tråden igennem igen for at se om jeg havde overset noget.

Kramer siger "Den skal spille 16 bit musik"...... Jeg går efter 16 bit teknik det dur ikke, eller måske gør det men jeg kan ikke være sikker..

He-he. Jeg vil stadig meget fastholde den på de 16bit musik. Som du selv har skrevet er der sket meget på konverter fronten trods alt. Hurtig har haft de nye typer oppe. På papiret kan de noget. Vi skal ikke nødvendigvis gøre som de andre og per automatik kravle ned i et gammelt 15bit multibit hul

Vi er nok nødsaget til at have nogle lytteunderøgelser på banen..

Omkring valg konverter ja. Problemet er at det er en symbiose med forsyning til denne og jitterstruktur.

meget kan måske klares uden men på de mest kritiske steder f.eks. clock

Teori primært dernæst målinger - lavfrekvent jitter prioritet

og forsyning.

Lokal forsyning til konverter er jeg måske lidt mere usikker på ift. målinger og teori. Her ville jeg nok bruge ørerne. Jeg vil tro at hurtige opamps eller diskrete single ended klasse vil være sagen til forsyningsdelen.

Bliver vi nød til at have en forståelse for hvilke parametre som har betydning.

Når de kritiske punkter er fundes skal de minimeres bedst muligt inden for et fornuftigt budget.

Jeg tror i stedet at vi skal arbejde med total omkostninger på forskellige konstruktionsmodeller.

Øv jeg er ellers mest teorestisk anlagt og vil gerne kunne lave et perfekt design uden at bruge ørerne.

Jeg tror man kommer længere med teori end med målinger. Men vi kan da lige så godt udnytte at det skal ud gennem højtalerne OG høres med ørerne :)

Men det kommer vel med forståelsen og de praktiske test.

Især på analogdelen bliver der brug for test, her skal biasstrømmen arbjedspunkter o.s.v. optimeres...

Jeg vil faktisk foreslå at vi vælger en fædigudviklet del og evt. tweaker den lidt. Specielt hvis vi taler rør og de mere komplicerede diskrete typer. Men det er selvfølgeligt et godt sted at lege. 

Jeg ville prioritere pengene på udgangsdelen, og faktisk spare på selve konverteren. Evt. bruge lidt penge på noget solidt pll før konverter. Clocken, v-ref og forsyning til konverteren skal udnytte konverteren op mod de 100%. Det kan være svært selv ved de billige nye typer.

En måde at tænke økonomi på er ved at vælge en konverter der først og fremmest ikke er så følsom for jitter. Dernæst ikke så kritisk ift. forsyning. Jeg vil slet ikke mene at eks. en 1541 eller 63 lever op til disse krav.

Vi kan altså, som audionote,  bruge udviklingen inden for det digitale felt til at frigive ressourcer til udgangsdel , men samtidigt også  for et passende jitterniveau.

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Januar 2004 kl. 09:42 | IP-adresse registreret  

Jeg synes det må være af højeste prioritet at sørge for at der ikke kommer filter i analogdelen og modkobling. Det første fordi at vores dac faktisk skal spille musik. Filterets fasedrej ødelækker dette fuldstændigt, da vi opfanger dette med hørelsen let. Det andet - modkobling - fordi vi ikke ligefrem skal invitere til lyttetræthed.

Hvad siger i ?

Jeg kan godt se at trafoer i udgangsdelen bliver noget af en dyr fornøjelse. Er der nogle der har lagt ører til en audionote dac5 ?

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Januar 2004 kl. 09:52 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:
...En måde at tænke økonomi på er ved at vælge en konverter der først og fremmest ikke er så følsom for jitter. Dernæst ikke så kritisk ift. forsyning. Jeg vil slet ikke mene at eks. en 1541 eller 63 lever op til disse krav...
Hvad er der så af muligheder?

/U.

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Januar 2004 kl. 09:53 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:

Jeg synes det må være af højeste prioritet at sørge for at der ikke kommer filter i analogdelen og modkobling. Det første fordi at vores dac faktisk skal spille musik. Filterets fasedrej ødelækker dette fuldstændigt, da vi opfanger dette med hørelsen let. Det andet - modkobling - fordi vi ikke ligefrem skal invitere til lyttetræthed.

Filteret skal kun virke uden for audioområdet og der må ikke være kondesatorer i signalvejen. Men her bliver det forholdsvis nemt at teste hvad der er bedst.

Jeg vil også gå langt uden om al form for modkobling.

Hvad siger i ?

Jeg kan godt se at trafoer i udgangsdelen bliver noget af en dyr fornøjelse. Er der nogle der har lagt ører til en audionote dac5 ?

Desværre nej..

<< Forrige Side af 16 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes