Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2025 | 15:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: DiyDAC4all (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 16
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 17 Januar 2004 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=NriK][QUOTE=kramer71]

Jeg synes det går hurtigt nok, og jeg synes det går kanon godt.

Vi er stadig i processen hvor vi faktisk skal til at opsætte mål. Det er langt den vigtigste af designfaserne og den der ikke kan gøres om. Valgene her skal være gennemdiskuterede og velargumenterede. Det er svært. Diagrammerne kommer.

Enig, men siden de fleste er ret vilde med den der AD18XX konverter er der jo heller ingen grund til at tærske langhalm på det.

Da det var mig der bragte den 1865 på banen, fordi data og at den bruges i verdens bedste dac, så jeg burde være lykkelig over at alle på nær kw omfagner den. Men jeg får desværre nok ikke Nobels fredspris for det :)

Nu er jeg simpelthen nødt at spørge om det : Hvad mener I med "non-os"?

Godt du spørger : Non os = At der ikke arbejdes med oversampling i konverteren. Vil du have en forklaring på hvorfor der anvendes oversampling, eller er du bekendt med problemstillingen ?

Jamen i min verden der bruges lavpas filtret stadig, og dem der vil køre uden må jo altså vælge en Op-amp der kan det.

Det opamp vil jeg gerne udskifte med noget andet :)

Derfor er det selvfølgelig stadig vigtigt at diskutere det blandt dem der vælger den løsning

Det hænger tæt sammen med om der arbejdes med oversampling.

, og selvfølgelig vil vi gerne se/høre dit forslag til denne.

Her vil jeg bare kopiere andres forslag 100%

Men det er jo netop derfor at jeg mener vi bør lade analogdelen være fri. Og ligesom at mange rørfreaks aldrig overgiver sig til transistoren, så vil jeg gerne undgå rør (og linietrafoer) i mit system. Og det her skal helst ikke blive en religions-diskusion, så lad os koncentrere os om den digitale del (hvor ananlog den så må være) til og med konverteren først, og SÅ snakke analogdel.

Hvis opamp og transistor folkene kan overbevises om en non-os konverter løsning er det helt fint for mig.

Jeg tror i øvrigt at der kan komme fremragende lyd ud af alle teknologivalg, bare den gennemføres ordendtligt.

Derfor er valget af teknologi eksempelvis konverter ikke afgørende.

Det er måden det sker på, og på hvilken måde det eksekveres. Processen og metoden, ikke valget er det afgørende.

Ovenstående er bedre at lytte til end mit forslag om ad1865.

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Januar 2004 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

kwwel skrev:

hejsa,,

den dac som audionote bruger  ad1865 , afløste som jeg har hørt det pcm63 p-k, ikke så meget pga lydmæssige fordele men fordi 63 udgik fra burrbrown og man selfølgelig ikke ville fastlåse sig på produktion fra noget der ikke var fremtidsmulighder i ,,

kramer svar :

Ad1865 er fra Analog Devices, pcm63 fra BurrBrown nu Texas instruments. Jeg tror iøvrigt at pcm1702 også var en lowcost pcm63 udgave.

jeg blev vist lige misforstået,,

det jeg mente var at så vidt jeg ved brugte audionote pcm63 , skiftede så til analog devices 1860 / 1865 det blev gjort fordi pcm dac'en ikke længere var sikker til levering ikke så meget fordi ad1865 lød bedre , jeg mener tværtimod !!

pcm1702 afløste vist rigtignok pcm63 , men arbejder de ikke efter samme princip

OK. Jeg tror da også at pcm63 er den bedste chip, vil jeg så sige. Men vi skal undersøge hvor svært det er at få det optimale ud af de to chips, og også 1541, ved at undersøge konstruktionerne og lytteerfaringerne på markedet. Her har du jo meget at bidrage med i øvrigt.

63 arbejder som jeg kan se det på samme måde som 1702, men har nogle få men vigtige fordele datamæssigt. Så vidt jeg husker har 63 bedre liniaritet ved lave niveuer. Og jeg har da også glemt hvordan det er med i2s med 63.

jeg mener den er for dyr og iøvrigt er jeg ikke imponeret over den lyd den præsterer en pcm1702 i k udgave koster ca 500 ,,,

Nææ. Det er jo generelt erfaringerne på nettet, så det passer jo meget godt.

fik iøvrigt lidt overblik over hvad jeg har givet for pcm63 ligeomkring 13 dollars + told fragt mm så i området af 120 kr pr stk  

OK. Version selektion k ?

om det er den det falder på så køber jeg de sidste de har ( ca 40 stk ) ,,, så er der til at lege med.

hvis de da har dem endnu

Din gamle ræv. Vi skal nok finde dem

hilsen kwwel

kwwel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 17 Januar 2004 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

hejsa !!

kramer :

Da det var mig der bragte den 1865 på banen, fordi data og at den bruges i verdens bedste dac, så jeg burde være lykkelig over at alle på nær kw omfagner den. Men jeg får desværre nok ikke Nobels fredspris

kwwel :

jeg mener der skal være designmæssige årsager til at bruge ad1865 , den producerer sikkert vældig go lyd , men udfra den side jeg lagde før om trafoer virker det som om den har væsentligt mindre output end pcm63 ca ½delen

men jeg undrer hvad der er det bedste udgangspunkt for en fleksibel analogdel , en dac med højt output eller om den del er ligemeget .

for hvis der skal være plads til et relativt frit valg mht analogdel så er det jo en væsentlig faktor , personligt vil jeg tjekketrafo udgang på den dac jeg pt har den har ligenu en dobbelttriode så det kunne være sjovt at høre forskellen , det er jo en rimeligt simpel operation og de kunne jo så bruges senere på en non os dac

hilsen kwwel

Til top Vis kwwel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kwwel

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 17 Januar 2004 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:
[QUOTE=NriK][QUOTE=kramer71]

Jeg synes det går hurtigt nok, og jeg synes det går kanon godt.

Men jeg får desværre nok ikke Nobels fredspris for det :)

Næh, men du lyder da som om at du har undersøgt sagerne nøje. Og at komponenten stadig kan fåes mange steder er ikke bare et plus, det er et must! Det er jo ikke alle der har en stor rodekasse.

Non os = At der ikke arbejdes med oversampling i konverteren. Vil du have en forklaring på hvorfor der anvendes oversampling, eller er du bekendt med problemstillingen ?

Nåååååh, ok. Nej jeg er bekendt med principperne. det er da klart en fordel da det selvfølgelig gør lavpasfiltret nemmere at konstruere. men det er stadig vigtigt at konverterens LYD er i orden. 

Jamen i min verden der bruges lavpas filtret stadig, og dem der vil køre uden må jo altså vælge en Op-amp der kan det.

Det opamp vil jeg gerne udskifte med noget andet :)

Hvem siger at det skal realiseres med en op-amp? endsige med modkobling?Jeg påtænker et passivt ved ca. 200kHz således at man undgår fasedrejning. Men det kræver godt nok lidt oversampling. Meeeen jeg har da hørt konvertere med normal skærefrekvens og modkobling i filtret (og bufferen) der lød fremragende, såeh det går nok.

Det hænger tæt sammen med om der arbejdes med oversampling.

Præcis - men det kræver at man ved hvad "non-os" står for

Jeg tror i øvrigt at der kan komme fremragende lyd ud af alle teknologivalg, bare den gennemføres ordendtligt.

Mjaaarh, man har vel en mening om forskellige teknologier

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

kwwel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Januar 2004 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

hejsa !!

well ræv kan jeg godtage ,,,, men GAMMEL !!!!!

nå det passer vel meget godt ja det er pcm63p-k ,,,, pilbilligt ...

du må såmend godt finde dem , da jeg som jeg siger vil sælge dem videre til den pris de står mig i er det jo ikke så forbandet farligt men fragt mm gør det bare dyrt at købe 2 eller 4

så hellere samle sammen og dele det op det kan vist bedre svare sig

hilsen kwwel

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Januar 2004 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

jeg mener der skal være designmæssige årsager til at bruge ad1865 , den producerer sikkert vældig go lyd , men udfra den side jeg lagde før om trafoer virker det som om den har væsentligt mindre output end pcm63 ca ½delen

Det er en ad1860. Jeg kan ikke finde den på analog.com ?

men jeg undrer hvad der er det bedste udgangspunkt for en fleksibel analogdel , en dac med højt output eller om den del er ligemeget .

Jammen det betyder da meget ......hvis man forstår at udnytte det !

Lige som det kan være en enorm fordel hvis der ikke stilles så store krav til forstærkning og impedanstrækkekunnen (hvad ordet så er for det?)

Jeg læste om en som stakkede 8 1543 oven på hinanden for at gå direkte i hovedtelefonerne

for hvis der skal være plads til et relativt frit valg mht analogdel så er det jo en væsentlig faktor , personligt vil jeg tjekketrafo udgang på den dac jeg pt har den har ligenu en dobbelttriode så det kunne være sjovt at høre forskellen , det er jo en rimeligt simpel operation og de kunne jo så bruges senere på en non os dac

Jammen en pcm63, 1702, 1541 bliver først til oversampling konvertere hvis der sidder en filter foran der starter denne operation. Håber ikke jeg misforstod dig denne gang :)

Angående Århus Radiolager og 1541. Meget cool, hvem skulle tro at de forhandlede sådan noget. Ved du om de forhandler s1,s2 ?. Jeg var der ude forleden for at få lidt sager til et kramer-clock kredsløb. (sorry LG jeg har ikke tid til at lodde videre pga. tråden her ha-ha). De har f.eks. ikke dyre hurtige elektrolytter, men jeg er da sikker på at de kan skaffe nogle hjem (phillips går jeg ud fra, da det er det mærke de lagerfører lidt af). Det er sådan nogle gode sager ikke mærkevare vi skal bruge. Hvad angår Lundahl, så er det måske lidt svært at komme uden om ham. Hvad er der alternativer på markedet ?

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Januar 2004 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

Mjaaarh, man har vel en mening om forskellige teknologier

Jeg er åben for alt man kan brænde fingrene på

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Januar 2004 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

kwwel skrev:

hejsa !!

well ræv kan jeg godtage ,,,, men GAMMEL !!!!!

nå det passer vel meget godt ja det er pcm63p-k ,,,, pilbilligt ...

du må såmend godt finde dem , da jeg som jeg siger vil sælge dem videre til den pris de står mig i er det jo ikke så forbandet farligt men fragt mm gør det bare dyrt at købe 2 eller 4

så hellere samle sammen og dele det op det kan vist bedre svare sig

hilsen kwwel

OK. Du er ikke gammel.

.......

Altså ikke blandt dem der er gået over til rør. Angående den pcm63, så er det billigt. Kan du så ikke finde nogle perfekte billige trafoer ? For os modne herrer, er det jo let noget vi kan blive ruineret af. Er der ikke nogen der har røbet den analoge del af audionote dacene ?

kwwel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Januar 2004 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

hejsa !!

trafoer specielt i udgang er et sted der er svært at spare , jeg ville satse på kvalitet og så måske ved kvantitet at få det ned i pris det betyder alverden de er i høj klasse

her er databladet på den trafo der er brugt til den dacside jeg lagde tidligere :

http://www.lundahl.se/pdfs/datash/1636.pdf

udfra samme tidligere dacside får jeg det ud af det at der skal stakkes to ad1860 for at få samme output som en pcm63 , udfra det ville jeg vælge pcm63 som den der skulle bygges over på en meget gammel prisliste kostede lundahl 48 dollar stykket det holder sikkert ikke stik mere

en anden tranformator til præcis den dac er en sowter link :

http://www.sowter.co.uk/specs/8347.htm

derfra er der iøvrigt også attatenuator og andre dacinterfacetrafoer men prisen er lidt hamper!!

men designmæssigt blir det jo også meget mere simpelt så måske det er det værd jeg skal have tjekket om det er værd at få de attatenuars med mulighed for gain ,, jeg ville gerne ha haft dem i 50 khom men de laves kun i 10kohm men til gengæld er der kun 2dbstep så det går nok

jeg tror at der er mulighed for at få ordentlige priser på det hvis man kan samle fra 4 sæt -> en kilde siger at der er mulighed for ca 20 %

den link jeg lagde tidligere er den ikke med  en del af det analoge kredsløb fra audionote

http://www.fortunecity.com/rivendell/xentar/1179/

hilsen kwwel

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 18 Januar 2004 kl. 08:39 | IP-adresse registreret  

Hej.

Der har været god aktivitet siden jeg sidst var inde.

Jeg må indrømme at jeg begynder at hælde stærkt til PCM63 især hvis de kan skaffes til priserne nævnt her..

Lige et link:

http://www.diyaudio.com/forums/showthread/t-12291.html

her synes jeg for alvor at indlægget:

Thx all,

The reason for fiddeling away from the 63 was that I wanted a 20-24/96 capable dac to be used for dvd-audio and other dvd's like Roger Waters (PCM20/48) and David Gilmore (PCM24/48) and being tired of all the jitter issues with my old set up (CS8412/SM5813/PCM63K) I wanted re-sampling.
The 63 is more complicted to implement in a "jitterfree" re-sampling dac as it will trigger analog out based on the wordclock, the 1702 and 1704 will do it based on the bitclock so one just connect it directly to the master clock...

Anyway...I have decided to go with the PCM1704K as it in my setup seemes to give slightly softer sound witout loosing transparancy, resolution or precision.

Michael

Er interessant.

Grunden er at analog out hænger sammen med wordclock. Der er lavet mange DIY konstruktioner med PCM63. Og den bliver ofte foretrukket p.g.a. de lydmæssige kvaliteter. 

Men sjældent er der gjort noget ud af at minimere jitter på wordclock..så jeg tror vi her har en dac med stort potentiale som måske slet ikke er udnyttet endnu.

Derudover er den velegnet til passiv I/V konvertering med en modstand til stel. Volumen regulering kan her laves uden komponenter i signalvej..

Sidst men ikke mindst giver den som i skriver større strøm ud. Det giver større fleksibilitet i det analoge trin, som alt andet lige er en fordel.

Jeg tror så også uden at have belæg for det at word clocken styrer udgang mere direkte en clockindgangen på PCM1702 gør.

Hvis clocken går mere direkte ud og styrer den analoge udgang, vil godt lavjitterdesign på clockindgange have stor betydning.

Her vil Kramers foreslåede dobbelt pll fifo kredsløb komme til sin ret.. 

forresten går arbejdet med min diskrete konverter forrygende. Jeg tor nu på at jeg kan opnå en opløsning på over 16bit . Jeg startede med at gå ud fra at jeg ville bruge R-2R kredsløb til konvertering.. Men problemet her er at der bliver stillet store krav til præcisionen af modstandende. Det var især problematikken med at modstandende er temperatur følsomme og blot få graders ændring kan ødelægge præsisionen som fik mig til at kassere princippet.

Jeg prøver nu at gå helt nye veje med en konverter jeg vil kalde Constant Current Switch converter eller CCS . princippet er meget simpelt. der laves 16 constantstrømsgeneratorer med strømtræk svarende til betydningen af bittet. Så er det blot at slå de korrekte generatorer svarende til bitmønsteret til og vupti. nu har vi vores korrekte udgangsstrøm..

Når jeg skriver "slå de korrekte generatorer til" så taler jeg ikke om at tænde for strømgeneratoren men om at switche den over til udgangen.

løsningen er selvfølgelig stadig temperatur afhængig men nu kører de kritiske dele ren klasseA så der er god mulighed for at holde temperaturen konstant.

Derudover giver løsningen automatisk en uddgang med den inverterende strøm så der er et balanceret signal tilrådighed.

Til dem der har fulgt med i VCO4All tråden, har i måske bemærket frustrationen over de dårlige data på HCMOS comperatorer. Vi skal bruge ny teknologi(PECL eller lignende) for at komme ned på rigtig gode jitter data.. Det vil selvfølgelig blive udnyttet i designet.. bare for at gøre Kramer misundelig  .

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

kwwel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2004 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

hejsa !!

lgrau :

Når jeg skriver "slå de korrekte generatorer til" så taler jeg ikke om at tænde for strømgeneratoren men om at switche den over til udgangen.

løsningen er selvfølgelig stadig temperatur afhængig men nu kører de kritiske dele ren klasseA så der er god mulighed for at holde temperaturen konstant.

kwwel : forstår jeg det rigtigt at varme ikke er problemet men det at de skifter tempeatur  er problemet ,

om det er varme kunne man vel nedkøle dem med pc køleprofiler de er jo rimeligt overkommelige at få fat i , en tur på forbrændingen kunne sikkert gøre tricket om man ikke har dem til at ligge fra sin gamle 350hz !!!

der er jo en del der også nedkøler selve dacchippen for at stabilisere performance om det har effekt ved jeg dog ikke

jeg har selv 10 eller 12 chip til at ligge og vil selv beholde 2-4 af dem så den pris holder på dem her , jeg undersøger om de sidste er på lager stadigvæk og vender  tilbage ,

iøvrigt tror jeg du har ret i at det er den analoge del af pcm63 der trækker i de fleste og som har nogle rigtigt gode egenskaber , så hvis det er muligt at optimere den digitale del bedre end det er gjort før så tror jeg der må være en rimeligt stor gevinst der !!

hilsen kwwel

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2004 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

kwwel skrev:

hejsa !!

lgrau :

kwwel : forstår jeg det rigtigt at varme ikke er problemet men det at de skifter tempeatur  er problemet ,

Ja det er rigtigt. alle modstande har en drift ved temperatur ændringer. når vi taler om modstanden på MSB er det få ppm den skal ændres for at skabe ulinearitet.

om det er varme kunne man vel nedkøle dem med pc køleprofiler de er jo rimeligt overkommelige at få fat i , en tur på forbrændingen kunne sikkert gøre tricket om man ikke har dem til at ligge fra sin gamle 350hz !!!

der er jo en del der også nedkøler selve dacchippen for at stabilisere performance om det har effekt ved jeg dog ikke

Jeg tror faktsisk ikke det hjælper at køle DAC'en. problemet er jo at modstanden enten trækker strøm eller ingen strøm i et R-2R netværk. Når der trækkes strøm stiger temperaturen på den aktuelle modstand i netværket. Nu vil den p.g.a. temperatur koefficienten enten få større eller mindre ohmsk værdi.

Problemet når jeg vil lave det diskret er selvfølgelig at jeg ikke vil bruge for mange penge på løsningen. Man kan godt få modstande med ekstreme data, men så koster de jo en bondegård. Så ved at holde temperaturen konstant(fordi der trækkes samme strøm gennem modstand konstant) kan jeg købe modstande til fornuftige penge samtidig med at perfomance er iorden.

I DAC som PCM63 bruger de lasertrimmede modstande med fornemme tolerancer, derfor går konverteringen godt. Mén du har ret i at hvis man kunne holde temperaturen konstant internt på modstandsniveau så ville man givetvis kunne opnå højere linearitet.

jeg har selv 10 eller 12 chip til at ligge og vil selv beholde 2-4 af dem så den pris holder på dem her , jeg undersøger om de sidste er på lager stadigvæk og vender  tilbage ,

iøvrigt tror jeg du har ret i at det er den analoge del af pcm63 der trækker i de fleste og som har nogle rigtigt gode egenskaber , så hvis det er muligt at optimere den digitale del bedre end det er gjort før så tror jeg der må være en rimeligt stor gevinst der !!

hilsen kwwel

Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2004 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=kwwel]

hejsa !!

trafoer specielt i udgang er et sted der er svært at spare , jeg ville satse på kvalitet og så måske ved kvantitet at få det ned i pris det betyder alverden de er i høj klasse

helt enig.

her er databladet på den trafo der er brugt til den dacside jeg lagde tidligere :

http://www.lundahl.se/pdfs/datash/1636.pdf

pæn frekvensgang. jeg ved ikke om andre end liniaritet og effektivitet er afgørende ?

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2004 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:

Hej.

Der har været god aktivitet siden jeg sidst var inde.

Jeg må indrømme at jeg begynder at hælde stærkt til PCM63 især hvis de kan skaffes til priserne nævnt her..

Lige et link:

http://www.diyaudio.com/forums/showthread/t-12291.html

her synes jeg for alvor at indlægget:

Thx all,

The reason for fiddeling away from the 63 was that I wanted a 20-24/96 capable dac to be used for dvd-audio and other dvd's like Roger Waters (PCM20/48) and David Gilmore (PCM24/48) and being tired of all the jitter issues with my old set up (CS8412/SM5813/PCM63K) I wanted re-sampling.
The 63 is more complicted to implement in a "jitterfree" re-sampling dac as it will trigger analog out based on the wordclock, the 1702 and 1704 will do it based on the bitclock so one just connect it directly to the master clock...

Anyway...I have decided to go with the PCM1704K as it in my setup seemes to give slightly softer sound witout loosing transparancy, resolution or precision.

Michael

Er interessant.

Grunden er at analog out hænger sammen med wordclock. Der er lavet mange DIY konstruktioner med PCM63. Og den bliver ofte foretrukket p.g.a. de lydmæssige kvaliteter. 

Men sjældent er der gjort noget ud af at minimere jitter på wordclock..så jeg tror vi her har en dac med stort potentiale som måske slet ikke er udnyttet endnu.

enig. guido vile også bruge pll på alle data signaler i dag.

Derudover er den velegnet til passiv I/V konvertering med en modstand til stel. Volumen regulering kan her laves uden komponenter i signalvej..

yeps. fleksibilitet. og så er der også muligheden for lavt output indstilling 

Her vil Kramers foreslåede dobbelt pll fifo kredsløb komme til sin ret.. 

jammen den 63 1541 er kræsen.

forresten går arbejdet med min diskrete konverter forrygende. Jeg tor nu på at jeg kan opnå en opløsning på over 16bit . Jeg startede med at gå ud fra at jeg ville bruge R-2R kredsløb til konvertering.. Men problemet her er at der bliver stillet store krav til præcisionen af modstandende. Det var især problematikken med at modstandende er temperatur følsomme og blot få graders ændring kan ødelægge præsisionen som fik mig til at kassere princippet.

Jeg prøver nu at gå helt nye veje med en konverter jeg vil kalde Constant Current Switch converter eller CCS . princippet er meget simpelt. der laves 16 constantstrømsgeneratorer med strømtræk svarende til betydningen af bittet. Så er det blot at slå de korrekte generatorer svarende til bitmønsteret til og vupti. nu har vi vores korrekte udgangsstrøm..

lydder fornuftigt

løsningen er selvfølgelig stadig temperatur afhængig men nu kører de kritiske dele ren klasseA

hele fidusen

så der er god mulighed for at holde temperaturen konstant.

...varm :)

Derudover giver løsningen automatisk en uddgang med den inverterende strøm så der er et balanceret signal tilrådighed.

Til dem der har fulgt med i VCO4All tråden, har i måske bemærket frustrationen over de dårlige data på HCMOS comperatorer. Vi skal bruge ny teknologi(PECL eller lignende) for at komme ned på rigtig gode jitter data.. Det vil selvfølgelig blive udnyttet i designet.. bare for at gøre Kramer misundelig  .

he-he.

Jeg har spekuleret på strømregulering af dacen efter principper som i analog linket i vref tråden. Brugen af voltage reference der styrer opamp med kelvin sensing. Hvad siger du til den. Det kræver dels en hurtig opamp, dels en der kan trække lavimpedante belastninger. En ad780 var foreslået fordi den kunne trække det hele, men den er kun 3 V - aarg. Men hvad siger I til princippet. Voltagereference - dyr videopamp - kelvin sensing evt. kun bakket op af en enkelt cgo805 i 1000pf størrelsen ?

Ved massiv brug af kondensatorer og elektrolytter har vi en masse lirum-larum løbenden rundt foran konverteren. Kan vi lave tilstrækkeligt hurtig aktiv regulering ?

Andre metoder klasse A single ended whatever ?

Vi kan også vælge den modsatte grøft ala lavstøjs spændingsregulatorer adp3303, filtrering, og en lang kæde/trappe af enkelt lowesr elektrolyt og mange 805 typer. ? (som jeg vil bruge til clock)

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2004 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

Angående tranformer iv konvertering i analog del:

Som jeg har påpeget tidligere ønsker jeg at kopiere hele analogdelen fra andre, hvis der anvendes transformer og evt. rør til forstærkning. Det er for dyre sager at lege med, og andre har lavet erfaringerne. Vi skal vide hvilken dac vi vil bruge og dernæst hvordan udgangsimpedansen skal være, samt forstærkningsniveau. Jweg ville ikke være bleg for at gå efter 0,5 til 1 V.

Problemet er at des højere forstærkning 1:1 -> 1:5 selvfølgeligt påvirker lyden. Det bliver en balancegang. Jeg ønsker ikke at belaste konverteren. Jeg vil ikke have nogen farvning af lyden. Og helst vil jeg undvære rørene til forstærkning. ha-ha. (nu er det ind til Jensen)

Det skal lige siges at grunden til iv konvertering med transformer er fasedrej og samtidigt håndtere lpf problematikken i et hug.

Nedenstående link og text illustrerer lidt problemstillingen.

http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=5620cc30565a eb0b9483a80c1d7f5ee0&threadid=24291&perpage=15&p agenumber=2

Hi Bernard,

I have done a fair bit of development on transformer
I-V in DACs and transformers in general. So I will give
some experiences and hopefully you will not waste
any money :-)
As stated elsewhere here, the higher the ratio the worse
the performance, however this also depends on the tranny
impedance and source impedance. If these are low a high(ish)
ratio tranny can perform well. I have used a Lundahl high
quality 1:5 mic IP transformer for I-V and it was way too
coloured. Nice and warm though, ultimately not satisfying,
a bandaid for poor dac designs.

There is too much information to try and squeez into 1 post,
so your best plan of attack is to go to Jensen transformers
website and download all their mic IP and MC IP tranny
data sheets. Compare the ratios against LF distortion when
working from a specified sorce Z. All jensen trannies are
designed to work from a specified source Z and into a specified
load with a specified snubber. They are also the lowest measuring
distortion trannies currently available.

Since they give full FR and THD data for all transformers
you can comparatively see which designs will be best
suited for your dac.

Work out how many dacs you need to parrallel into what load
to give a certain voltage swing. This load will be the source
Z driving tranny. Also remeber that for TDA1541, it is designed
to work into 0 ohm load, so the more voltage swing the more
the dac will produce additional distortion. It's a balancing act.

I have done all this many times and have basically come to
the conclusion that it is very difficult to design an optimum
transformer I-V that REALLY works well, however it can be done.

Do the research, get aquainted with the parameters and
devices and then get back to us. Right now you are making
guesses at best and will not get the best result.

As an end note, if you want super transparency, the only
transformer I would think of using is a Jensen or possibly a
Stevens and Billington. I haven't had any experience with S & B,
however I know Thorsten has used them so maybe speak to him
which one is their best and whether it is suited to your
application. If you look at the price of Jensens best transformers
you will get a shock, but this is not the place to be penny
pinching.

Good luck,

Terry

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2004 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige været på :

http://www.jensen-transformers.com

Og priserne siger til mig at der måske var en ide i at stakke 2 eller 4 stk 63 oven i hinanden for at få lidt ekstra forstærkning (liniariteten kommer som en sidegevinst ha-ha:). Så der evt. kan vælges en billigere type fra Lundalh. Kan det lade sig gøre at stakke pcm 63? 1543 kan godt 1541 ikke.

http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?threadid=20523

for diskussion af iv med transformer

http://www.sowter.co.uk./

Ser det billigere ud .

Sowter 8347 and 9055

UPS og så må jeg lige tilføje at brugen af Transformer IV er beskyttet af AudioNote som jeg kan forstå det i tråden ovenfor -ha-ha. Latterligt efter min mening, hvis det er rigtigt.. Som om det giver mening at man kan patentere brugen af en transformator til en bestemt brug. Tåbeligt system. Sådan noget kan godt motivere mig :)

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2004 kl. 16:01 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:
LGrau skrev:

he-he.

Jeg har spekuleret på strømregulering af dacen efter principper som i analog linket i vref tråden. Brugen af voltage reference der styrer opamp med kelvin sensing. Hvad siger du til den. Det kræver dels en hurtig opamp, dels en der kan trække lavimpedante belastninger. En ad780 var foreslået fordi den kunne trække det hele, men den er kun 3 V - aarg. Men hvad siger I til princippet. Voltagereference - dyr videopamp - kelvin sensing evt. kun bakket op af en enkelt cgo805 i 1000pf størrelsen ?

Ved massiv brug af kondensatorer og elektrolytter har vi en masse lirum-larum løbenden rundt foran konverteren. Kan vi lave tilstrækkeligt hurtig aktiv regulering ?

Andre metoder klasse A single ended whatever ?

Vi kan også vælge den modsatte grøft ala lavstøjs spændingsregulatorer adp3303, filtrering, og en lang kæde/trappe af enkelt lowesr elektrolyt og mange 805 typer. ? (som jeg vil bruge til clock)

Hej Kramer.

Jeg vil lige sige at jeg ikke har glemt dine indlæg.

Jeg har ikke haft tid til at se nærmere i dokumenterne om strømforsyning.

Jeg tror alle nævnte løsninger her er gode muligheder. Jeg hælder nok mest til en klasseA type forsyning, eller sidste løsning med lownoise forsyning med god afkobling.. Men kan desværre ikke udtale mig præcist endnu fordi jeg ikke har sat mig ind i sgerne.

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2004 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

Jeg ser at jeg er ved at forurene denne tråd med dyre high-end løsninger og så er det jo ikke dac4all længere. Og jeg har flere ekstremt dyre problemstillinger / varianter parat :) Måske skal jeg holde det i en separat tråd. Meningen med det her projekt er en dac der udklasserer en købt dac vel i 10.000 kr. klassen vel for en budget på de maks 2000 eller hva ? Den skal jo ikke tæve det dyreste fra Accuphase.

Der er nok god fornuft i at holde sig til ad1865. Den lydder efter erfaringerne bedst i enkelt version. - fordel

Den kan ikke bruges i2s uden ekstra glue logic. Ski med det. En dac skal jo også have en reciewer og dir1703 er billig (hvis ikke gratis). Med dir 1703 kan der desuden laves en rimelig solid pll funktion. Clocken, med evt. synkronisering kan sørge for resten. Med i2s bliver der alligevel problemer med jitter, da clocken ikke sættes direkte på dacen (som jeg kan forstå det), men kommer ind med i2s signalet. (clocken skal kun på decoderen).

Så måske er det værd at holde fast i en mere folkelig løsning.

Jeg vil tro jocko og fred fra diyaudio har kanon gode diskrete IV og forstærknings løsninger man kan lade sig inspirere af.

Hvis løsningen skal være folkelig er der ikke plads til rør og trafoer.

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2004 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

Hvis der vælges en os løning, kunne pcm1794 evt. komme på tale,- den nyeste top dac fra bb. Brand new.  Erfaring med lyd ?

Den har i2s indgang, men ellers skal der bare reciewer foran, filteret er indbygget. IV og forstærkning skal dog stadig ske eksternt.

Den er desuden meget resistent for jitter - som alle nye konvertertyper.

sonnya
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 21 Januar 2004 kl. 06:36 | IP-adresse registreret  

Lyder spændende.. Nu er jeg med igen... Jeg synes måske rør og trafoer ikke lige var mig...

Der var en engelsk converter som kunne leveres med AD1865 på et tidspunkt. Og den fik rigtige gode anmeldelser i de engelske tidsskrifter... Jeg kan bare ikke komme i tanke om hvad den hedder.

Jeg tror nok det mest er Jocko, du måske skal maile... Han er altid flink.. Og han har uploaded nogen gode clock, og I/V løsninger i tidens løb. Som altså ikke særlig dyre, men som funker.

Alle Delta Sigma attenuere jitter godt. Men man skal nok holde sig væk fra de første generationer...

Til top Vis sonnya's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sonnya Besøg sonnya's Websted

<< Forrige Side af 16 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes