Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2025 | 19:20   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: DiyDAC4all (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 16
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 21 Januar 2004 kl. 08:40 | IP-adresse registreret  

Jeg synes det er en god ide at gå efter en simpel løsning i denne tråd.

Få komponenter med indsats på de kritiske punkter.

På den måde tror jeg vi kan få en konverter som vil  forbedre en stor del af alle cd'afspillere/DAC til en rimelig pris.

Herefter har vi også et godt udgangspunkt til at gå videre med opbygningen af en state of the art DAC.

DIR1703 -> AD1865 -> diskret transistor udgang. Mener jeg vil være et fornuftigt valg. Der lægges vægt på: god clock samt forsyning.

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

troelskn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 Januar 2004 kl. 09:09 | IP-adresse registreret  

Hej,

Det her ser spændende ud !

Jeg er igang med at bygge en dac udfra en vejledning jeg fandt på http://www.diyhifi.dk/projekt2.html det er en fyr der hedder Lars der har lavet den.

Der er et godt diskret udgangstrin, I kan jo tjekke det ud.

/troelskn

troelskn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 Januar 2004 kl. 09:14 | IP-adresse registreret  

hmmm.... ser lige at i har overvejet op-amps og forkastet det,

I kan vel se bort fra ovenstående indlæg....  sorry

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 21 Januar 2004 kl. 09:14 | IP-adresse registreret  

sonnya skrev:

Jeg tror nok det mest er Jocko, du måske skal maile... Han er altid flink.. Og han har uploaded nogen gode clock, og I/V løsninger i tidens løb. Som altså ikke særlig dyre, men som funker.

OK. Har Jocko lavet clock løsninger ? Han er også til de diskrete løsninger hvis jeg ikke husker fejl ? - jeg mindes han lagde en diskret IV løsning op for nylig.

Alle Delta Sigma attenuere jitter godt.

Ja, det gør det på papiret. Fordi de er ufølsomme for det mere bredspektrede jitter (med schwitched cap network løsninger). Derfor anser man dem for rimeligt resistente. Det tror jeg er en stor fejltagelse. Med mindre recieweren ikke er anvendt rigtigt, eller man anvender en dvd med elendig clock (anvendes til flere frekvenser), vil jeg mene at det generelle jitterniveau bliver sænket tilstrækkeligt med reciewerens pll. Tilbage står det egentlige problem som altid vandrer igennem. Den lavfrekvente del. Her er sigma delta løsningerne følsomme. Sigmadelta løsningen på jitter er godt for den folkelige lyd i jittermæssig henseende.

Men man skal nok holde sig væk fra de første generationer...

Jae, lige bortset fra den allerførste generation, der stadig er den bedste. Her var typer uden iv og forstærkning :)

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2004 kl. 09:18 | IP-adresse registreret  

troelskn skrev:

Hej,

Det her ser spændende ud !

Jeg er igang med at bygge en dac udfra en vejledning jeg fandt på http://www.diyhifi.dk/projekt2.html det er en fyr der hedder Lars der har lavet den.

Der er et godt diskret udgangstrin, I kan jo tjekke det ud.

/troelskn

Hej,

Så kan du måske give Lars det tip at PCM1798 fra 2 dage siden kunne begyndes at sendes som sample. Den er pin compatible med pcm1794 og kan pin kontrolleres. 

Det må være konverteren til han nye dac

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2004 kl. 09:30 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:

Jeg synes det er en god ide at gå efter en simpel løsning i denne tråd.

Få komponenter med indsats på de kritiske punkter.

På den måde tror jeg vi kan få en konverter som vil  forbedre en stor del af alle cd'afspillere/DAC til en rimelig pris.

Herefter har vi også et godt udgangspunkt til at gå videre med opbygningen af en state of the art DAC.

DIR1703 -> AD1865 -> diskret transistor udgang. Mener jeg vil være et fornuftigt valg. Der lægges vægt på: god clock samt forsyning.

Der ser ud til at mange i dette forum vil have noget drev i det her, så lad os lægge os fast på det. Med ingen oversampling. blødt filter - right ?

Har i forslag til lokal strømforsyning af dac, clock, reciewer ? - en meget simpel passiv løsning kunne som udgangspunkt være analog adp330x regulatorer efterfulgt af filter med de nye 47uf rubycon za, og murata 805x7r 4,7 og 220nf, 100 nf (evt. 6800pfcgo:) mellem benene, direkte på chips. (se evt. indlæg om murata kondensatorer og afkobling af digitalkredse)

Hovedstrømforsyning skal bare være billig :) ha-ha. Det må da være det mest oplagte sted at spare eller hva ?

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 Januar 2004 kl. 09:35 | IP-adresse registreret  

Hvad med at lade "hovedforsyningen" være et eller flere batterier (SLA'er)?

/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2004 kl. 09:37 | IP-adresse registreret  

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2004 kl. 09:39 | IP-adresse registreret  

CarrotMan skrev:

/U.

Jeg synes det folkelige går lidt af den igen

Hvis vi anvende batterier skal det være pga. valget af en bestemt type lokal strømforsyning der har stor gavn af det.

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2004 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:

CarrotMan skrev:

/U.

Jeg synes det folkelige går lidt af den igen

Hvis vi anvende batterier skal det være pga. valget af en bestemt type lokal strømforsyning der har stor gavn af det.

Som eks. den IV stage som Jocko har vist :)

sonnya
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 21 Januar 2004 kl. 10:02 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:

Seneste IV fra Jocko til orientering:

http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=f17211285d07 c9f20f149e9175dcfef8&threadid=6121&highlight =

Nemlig, den er dejlig simpel. Det eneste jeg ville foretrække var en modstand på 100k - 200k til at centrere arbejdspunktet på Q4-Collector til 1/2 V+.. Den anden ende skulle så være koblet til en lownoise/lowripple "reference" som drives af den 1/2 V+. Den behøves ikke at være vildt præcis, bare den ligger indenfor +/-100mV så skulle det vidst være fint...

En udgangsimpedans på 2.5K er da heller ikke dårligt, og den vil ikke forvrænge mere ved at drive en lavere impedans, kun give mindre signal fra sig.

Til top Vis sonnya's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sonnya Besøg sonnya's Websted

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2004 kl. 10:04 | IP-adresse registreret  

Lidt afhængig af hvor mange batterier der skal til, så er det faktisk ikke særlig kompliceret at lave en fornuftig SLA-forsyning med lader og det behøver heller ikke være dyrt. Nu er det selvfølgelig ikke alle der er enige om fordelene ved batteriforsyning, men i forhold til at lave en ultra støjsvag regulator til en netforsyning så er det ihvertfald lettere at gå til.

/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

sonnya
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2004 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

CarrotMan skrev:
Lidt afhængig af hvor mange batterier der skal til, så er det faktisk ikke særlig kompliceret at lave en fornuftig SLA-forsyning med lader og det behøver heller ikke være dyrt. Nu er det selvfølgelig ikke alle der er enige om fordelene ved batteriforsyning, men i forhold til at lave en ultra støjsvag regulator til en netforsyning så er det ihvertfald lettere at gå til.

/U.

Jeg ved ikke rigtig, Du vil jo stadig skulle bruge en regulator efter batterierne. Batteriets spænding variere en del under belasting og afladning.

Denne regulator skal jo stadig være en lownoise type.

Så du skal også have en overvågning så du ikke aflader batteriet for meget, da man ellers ødelægger NIMH,NICD cellerne... Jeg har det ikke lige ved hånden, men jeg har papirer på det, da jeg har lavet sådan et oplade kredsløb samt spændingovervågning til en bærbar transponder læser..

Til top Vis sonnya's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sonnya Besøg sonnya's Websted

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2004 kl. 10:24 | IP-adresse registreret  

Jeg mener at man skal bruge en SLA (forseglet blybatteri). De små NiMH/NiCd celler har vist nok bedre data, men det er meget nemmere at lave lader etc. til en 12V SLA. Desuden er spændingsvariationerne vist mindre og kapaciteten en del højere (=højere muligt strømtræk uden at ødelægge batteriet). Du skal naturligvis stadig bygge en regulator til 5V, men du har næsten ingen støj på regulatorens indgang, og med det relativt lille strømtræk vi har fra Dac'en kan man godt isolere batteriet helt fra laderen (eks med en to-polet omskifter så batteriet kun lades når DAC'en er slukket). En simpel lader til et enkelt batteri kan realiseres med en LM317 for ca. 40 kr. i komponenter.

/U.

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2004 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

Vi er vel ikke ude efter en ultra støjsvag regulering eller hva ? Det skal dælme være noget af en støjsvag type før batterier giver mening. Men der kan jo være option om at sætte det på, det er jo helt frit med hovedforsyningen ?

Lige et spørgsmål. Hvad menes der med switched mode strømforsyning ? Er det bare aktiv strømforsyning ?

Sonnya. Jeg kan se at du har haft diskussionerne omkring det diskrete udgangstrin. Kan du ikke svinge et par links ud evt. med forslag til resten af kredsløbet til Jockos trin ?

Jeg ved ikke en skid om analogdelen i det hele tage skal det lige siges. Jeg mangler stadig Horrowich (eller hvordan han nu staves) fra biblioteket.

Hvordan vil i betragte støj fra strømforsyningen til de enkelte dele af dacen. Hvordan vil i prioritere. Til hele digitaldelen incl. analogdel af dac, vil jeg tro at dynamik må prioriteres over problemer med fasedrej mm. Dvs. at støj her primært vil være et problem når flankerne ikke dækkes tilstrækkeligt hurtigt af ?Jeg ved ikke hvordan det forholder sig med et diskret udgangstrin ?

sonnya
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2004 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

CarrotMan skrev:
Jeg mener at man skal bruge en SLA (forseglet blybatteri). De små NiMH/NiCd celler har vist nok bedre data, men det er meget nemmere at lave lader etc. til en 12V SLA. Desuden er spændingsvariationerne vist mindre og kapaciteten en del højere (=højere muligt strømtræk uden at ødelægge batteriet).

Okay, ja det har du ret i... De er noget mere sejlivet... Det er et godt alternativ og nemme at gå til, dog skal de beskyttes mod overladning. læs længere nede.

Du skal naturligvis stadig bygge en regulator til 5V, men du har næsten ingen støj på regulatorens indgang, og med det relativt lille strømtræk vi har fra Dac'en kan man godt isolere batteriet helt fra laderen (eks med en to-polet omskifter så batteriet kun lades når DAC'en er slukket). En simpel lader til et enkelt batteri kan realiseres med en LM317 for ca. 40 kr. i komponenter.

Enig, men hvad med overladning? Hvis du nu lader cellen blive ladet for lang tid, ødelægger man den. Det er ikke for at være træls... Jeg har prøvet at lave sådan en lader for meget lang tid siden. Typisk så glemmer folk at tage laderen fra. Men jeg tror vi kan finde lidt oplysninger om ladeforløb på nettet... De kræver da heller ikke så meget som NIMh og NICd...

/U.

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2004 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:

Seneste IV fra Jocko til orientering:

http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=f17211285d07 c9f20f149e9175dcfef8&threadid=6121&highlight =

Skal vi ikke prøve at undgå kondensatorer i signalvejen ?

Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2004 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:
Lige et spørgsmål. Hvad menes der med switched mode strømforsyning ? Er det bare aktiv strømforsyning?
En SMPS er en forsyning hvor man istedet for at have en lineær regulator som skruer analogt på spændingen, så lader man en regulator enten åbne eller lukke for spændingen med en meget høj frekvens, typisk 80-100 kHz, (faktisk lige som et klasse D eller PWM-system hvis det siger dig noget), således at den eneste effektafsættelse der sker i regulatoren sker i den tid den er om at åbne/lukke. Fordelene er at effektiviteten stiger til 80-90% og at trafoen bliver væsentlig mindre (pga. bedre effektivitet ved den høje switchfrekvens). Ulempen er at det er svært at designe og næsten umuligt at undgå at DC'en bliver overlejret med en ripple med samme (høje) frekvens som switchfrekvensen. SMPS er primært interessant til effektforstærkere pga. effektiviteten.

/U.

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2004 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

Jeg mener heller ikke at vi skal gå efter batteriforsyning i denne udgave. Vi skal vel gemme lidt til forbedringer ?

Forsyningen til I/V konverteringen skal vel også være støjsvag, ultra støjsvag er nok ikke nødvendigt.. eller vigtisk er nok at den ikke går i knæ.

i princippet vil støj eller spændingsændringer på forsyningen vel gå ud på udgangen ? den bliver blot attenueret.

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2004 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

sonnya skrev:
Enig, men hvad med overladning? Hvis du nu lader cellen blive ladet for lang tid, ødelægger man den. Det er ikke for at være træls... Jeg har prøvet at lave sådan en lader for meget lang tid siden. Typisk så glemmer folk at tage laderen fra. Men jeg tror vi kan finde lidt oplysninger om ladeforløb på nettet... De kræver da heller ikke så meget som NIMh og NICd...
Det er stadig forholdvis nemt at bygge en lader som automatisk skifter til "vedligeholdelsesladning" når batteriet er fuld opladet. SLA'ere bruges som back-up til alarmanlæg og der står de i lang tid med ladespænding på uden at tage skade. Det kan godt være at en billig/nem lader ikke får batteriet til at yde sit optimale eller giver de sidste 50 eller 100 ladecykler, men det er sikkert godt nok alligevel. Hvis interessen er der, så lad os kigge nærmere på det.

/U.

<< Forrige Side af 16 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes