Forfatter |
|
sonnya Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 147
|
Sendt: 21 Januar 2004 kl. 12:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Carrotman:
God ide, lad os kigge på det som en extended løsning...
Den kan jo sagtens bygges som en ekstra blok istedet for traditionel trafo+ensretning.
LGRAU+KRAMER71:
Jeg vil også helst af med kondensatorere i signalvejen...
Men det er jo op til hvordan I/V delen skal laves.. Nu er det sådan at der ikke er én DAC der er ens .. Så må vi starte med at se på hvad strømudgang de enkelte DAC's har....
|
Til top |
|
|
kramer71 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1712
|
Sendt: 21 Januar 2004 kl. 12:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
CarrotMan skrev:
kramer71 skrev:
Lige et spørgsmål. Hvad menes der med switched mode strømforsyning ? Er det bare aktiv strømforsyning? |
|
|
En SMPS er en forsyning hvor man istedet for at have en lineær regulator som skruer analogt på spændingen, så lader man en regulator enten åbne eller lukke for spændingen med en meget høj frekvens, typisk 80-100 kHz, (faktisk lige som et klasse D eller PWM-system hvis det siger dig noget), således at den eneste effektafsættelse der sker i regulatoren sker i den tid den er om at åbne/lukke. Fordelene er at effektiviteten stiger til 80-90% og at trafoen bliver væsentlig mindre (pga. bedre effektivitet ved den høje switchfrekvens). Ulempen er at det er svært at designe og næsten umuligt at undgå at DC'en bliver overlejret med en ripple med samme (høje) frekvens som switchfrekvensen. SMPS er primært interessant til effektforstærkere pga. effektiviteten.
/U. |
|
|
OK - tak for det. Den forklaring giver god mening. Jeg stødte ind i det i en Stereophile test af dacs omkring strømstyring af 1702 på en, jeg tror det var linn karik, var kommet en ny strømstyring med switched mode (1995-97 tror jeg det var). Men det er sgu svært at læse fornuft i de test, da de tekniske forklaringer tit er noget vrøvl eller marketing snak efter min mening. Så jeg ved ikke hvad jeg skal lægge i det.
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 2201
|
Sendt: 21 Januar 2004 kl. 12:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
sonnya skrev:
LGRAU+KRAMER71:
Jeg vil også helst af med kondensatorere i signalvejen...
Men det er jo op til hvordan I/V delen skal laves.. Nu er det sådan at der ikke er én DAC der er ens .. Så må vi starte med at se på hvad strømudgang de enkelte DAC's har....
Klart nok. det er nemmere at begynde for alvor når DAC er valgt. |
|
|
__________________ Mvh Lennart
Nyt DIY system under opbygning...
|
Til top |
|
|
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
Sendt: 21 Januar 2004 kl. 12:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan ikke lige se hvordan en SMPS er relevant til DAC's men til store strømforbrugere er det ret smart. Det er dog ikke noget man selv lige designer, for man starter med at ensrette netspændingen og så hakke de ca. 320VDC i stykker og nedtransformere dem, så der er en ret høj spænding på. Derudover kan det være nødvendigt at vide lidt om HF-design også - og så er der jo lige alt det der med EMC
For et eksempel på et sted hvor en SMPS er genial, så prøv at kigge her. 83% effektiv fra netstik til højttaler!?
/U.
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

|
Sendt: 21 Januar 2004 kl. 12:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
CarrotMan skrev:
Jeg kan ikke lige se hvordan en SMPS er relevant til DAC's men til store strømforbrugere er det ret smart. Det er dog ikke noget man selv lige designer, for man starter med at ensrette netspændingen og så hakke de ca. 320VDC i stykker og nedtransformere dem, så der er en ret høj spænding på. Derudover kan det være nødvendigt at vide lidt om HF-design også - og så er der jo lige alt det der med EMC
For et eksempel på et sted hvor en SMPS er genial, så prøv at kigge her. 83% effektiv fra netstik til højttaler!?
/U. |
|
|
Nej til CD afspillere eller konvertere kan jeg heller ikke rigtig se fidusen.
Om man bruger 20W eller 50W er vel ligemeget ?
Især når man tænker på Hf støjen som switchmoden skaber, så synes jeg ikke teknikken er anbefalelsesværdig. __________________ Mvh Lennart
|
Til top |
|
|
kramer71 Forum Bruger

|
Sendt: 21 Januar 2004 kl. 13:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
sonnya skrev:
Nemlig, den er dejlig simpel. Det eneste jeg ville foretrække var en modstand på 100k - 200k til at centrere arbejdspunktet på Q4-Collector til 1/2 V+.. Den anden ende skulle så være koblet til en lownoise/lowripple "reference" som drives af den 1/2 V+. Den behøves ikke at være vildt præcis, bare den ligger indenfor +/-100mV så skulle det vidst være fint...
En udgangsimpedans på 2.5K er da heller ikke dårligt, og den vil ikke forvrænge mere ved at drive en lavere impedans, kun give mindre signal fra sig.
|
|
|
Ok. jeg ved godt det er lidt offtopic. Men jeg skal lige have styr på det impedans. Udgangsinpedansen skal teoretisk være så lavt som muligt? Indgangsimpedansen på forforstærker så høj som muligt? Hvad er smertegrænsen for udgangsimpedans for en dac 5-10 kohm ? Har en normalt rørforforstærkeren højere indgangimpedans ? Betyder det at udgangsimpedansen i princippet så kan være relativt tilsvarende højere ?
Den impedans som konveteren ser ind i i udgangstrinet skal være så høj som muligt ?
Og så det pinlige spørgsmål for at være sikker. Når to konveteren stakkes oven på hinanden, med følgende fordobling af I, vil det betyde at udgangsimpedansen efter min børnelærdom burde være den halve ?
Lidt mere principielt for at se om jeg begriber det. Man kan trade impedans for andre faktorer (eks. forvrængning) og omvendt?
|
Til top |
|
|
CarrotMan Forum Bruger

|
Sendt: 21 Januar 2004 kl. 13:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
kramer71 skrev:
...Og så det pinlige spørgsmål for at være sikker. Når to konveteren stakkes oven på hinanden, med følgende fordobling af I, vil det betyde at udgangsimpedansen efter min børnelærdom burde være den halve ? |
|
|
Det er korrekt.
Groft sagt så skal indgangsimpedansen være så høj som mulig for at udgøre så lille en belastning for signalkilden som muligt (lavt strømtræk). Og deraf følger at udgangsimpedansen på signalkilden skal være så lav som mulig for bedre at kunne drive forstærkere med en lav indgangsimpedans (dvs. levere meget strøm). Desuden giver en lav udgangsimpedans i kombination med høj kapacitet fra (lange) signalkabler en filtervirkning som man ikke er interesseret i, fordi den med lange/højkapacitive signalkabler kan komme ned og influere på audioområdet.
/U.
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

|
Sendt: 21 Januar 2004 kl. 13:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
kramer71 skrev:
[QUOTE=sonnya][QUOTE=kramer71]
Den impedans som konveteren ser ind i i udgangstrinet skal være så høj som muligt ?
Ved spændingsforstærkning skal den i princippet. Ved strøm skal den ideelt være uendelig lav. |
|
|
|
Til top |
|
|
sonnya Forum Bruger

|
Sendt: 21 Januar 2004 kl. 13:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej, jeg tror ikke jeg har forklaret mig godt nok.
Den I/V konverter Jocko har lavet sender en strøm og ikke en spænding. Derfor har den en høj udgangsimpedans. Modstanden på 2k49 laver den om til en spænding..
Så hvis strømmen er +/1mA vil den give +/-2.49V . Hvis forstærkeren har en indgangsimpedans på 10k så sidder den parallel med 2K49 => 1K993 eller +/-1.993V fra I/V converteren. Forvrængningen vil ikke ændre sig det store da den kommer af en ikkelineær konvertering i strømspejlende. Da strømmen er den samme vil ulineæriteten ikke ændre sig.
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

|
Sendt: 21 Januar 2004 kl. 13:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
sonnya skrev:
Hej, jeg tror ikke jeg har forklaret mig godt nok.
Den I/V konverter Jocko har lavet sender en strøm og ikke en spænding. Derfor har den en høj udgangsimpedans. Modstanden på 2k49 laver den om til en spænding..
Så hvis strømmen er +/1mA vil den give +/-2.49V . Hvis forstærkeren har en indgangsimpedans på 10k så sidder den parallel med 2K49 => 1K993 eller +/-1.993V fra I/V converteren. Forvrængningen vil ikke ændre sig det store da den kommer af en ikkelineær konvertering i strømspejlende. Da strømmen er den samme vil ulineæriteten ikke ændre sig.
|
|
|
Ville det ikke være en fordel at placere modstanden(2K49) helt ovre forforstærker ? på den måde kunne man vel minimere kablets indflydelse?
Kablets seriemodstand og induktion ville blive "ophævet". kapaciteten i kablet vil få signalet ved forforstærkeren til at rulle af ved en frekvens afhængig af kapacitet/modstand. Nu har jeg ikke lige regnet på det men frekvensen kommer nok til at ligge langt udenfor det hørbare område. __________________ Mvh Lennart
|
Til top |
|
|
sonnya Forum Bruger

|
Sendt: 21 Januar 2004 kl. 13:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nemlig, men så skal vi jo have et DiyDAC4all med tilhørende DiyDACcable4all!

|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

|
Sendt: 21 Januar 2004 kl. 14:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
sonnya skrev:
Nemlig, men så skal vi jo have et DiyDAC4all med tilhørende DiyDACcable4all!

|
|
|
Netop . Hvis man så gerne vil eksperimentere med kabler må termineringen ligge i forstærker. __________________ Mvh Lennart
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

|
Sendt: 22 Januar 2004 kl. 13:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Skal vi prøve at få mere styring på tråden, eller skal vi fortsætte med blandede input ?
Hvad går vi efter ? reference DAC, DIY4ALL eller begge dele ?
Jeg synes tråden er interessant med lidt blandet input, men jeg tror at vi må gå mere systematisk tilværks hvis der skal komme et fælles DAC projekt ud af det.
Måske skal vi bare lade tråden være som inspiration til DIY DAC byggere ?
Personligt vil jeg gerne at vi fik lavet et fælles projekt så der bliver mulighed for flere at være med. Men det er måske lidt utopisk at tro på, det er jo ikke sikkert at i vi kan blive enige om et design .
|
Til top |
|
|
CarrotMan Forum Bruger

|
Sendt: 22 Januar 2004 kl. 13:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes stadig vi skal holde fast på et mellempris 4All-koncept, gerne med muligheder for individuel tilpasning. Så kan vi jo evt. senere udvide med et referencedesign for dem der vil være med til det. Jeg synes allerede der har været lidt tilløb til en opsamling på resultaterne, for mig lyder det eks. som om der er bred enighed om at der skal bruges AD1865, DIR1703, ekstern super-clock samt enten BJT- eller rørbaseret analogdel efter eget valg. Kramer kom desuden med et forslag til et prisloft på 2000 i komponenter, men det afhænger meget af hvilke muligheder vi har for at indhandle komponenter etc.
/U.
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

|
Sendt: 22 Januar 2004 kl. 13:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
CarrotMan skrev:
Jeg synes stadig vi skal holde fast på et mellempris 4All-koncept, gerne med muligheder for individuel tilpasning. Så kan vi jo evt. senere udvide med et referencedesign for dem der vil være med til det. Jeg synes allerede der har været lidt tilløb til en opsamling på resultaterne, for mig lyder det eks. som om der er bred enighed om at der skal bruges AD1865, DIR1703, ekstern super-clock samt enten BJT- eller rørbaseret analogdel efter eget valg. Kramer kom desuden med et forslag til et prisloft på 2000 i komponenter, men det afhænger meget af hvilke muligheder vi har for at indhandle komponenter etc.
/U. |
|
|
Et loft på 2000 er nok i overkanten vil jeg mene.
Det er ikke fordi jeg vil have noget hurtigt færdig jeg prøver at vejre stemningen. Selv når hoved komponenterne er valgt tror jeg at det færdige design er langt fra færdigt.
Jeg håber vi kan gå grundigt tilværks og få vendt hver en sten i vores design. Vi bliver nok klogere hen af vejen, så måske vælger vi at kassere en af de valgte komponenter. Så jeg mener ikke at vi skal ligge os 100% fast. Men det er rart at have et udgangspunkt. __________________ Mvh Lennart
|
Til top |
|
|
CarrotMan Forum Bruger

|
Sendt: 22 Januar 2004 kl. 13:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mener sådan set også at 2000 er for meget, men det var da et bud  Jeg ved ikke rigtigt hvad DAC'en og receiveren står i, men med en transistor analogdel og "almindelige" komponenter, så håber jeg at det kan gøres for omkring 1000 kr. (er det urealistiskt?). Hvis der så er nogen der vil have analogdel med rør eller Black Gates over det hele, så må de jo så betale det ekstra.
Du har ret i at alle muligheder som udgangspunkt skal undersøges, men man skal jo starte et sted. Den eneste måde vi efter min mening kan komme videre på er at tage nogle beslutninger nu omkring hovedkomponenterne og topologien, og så begynde at "grave os ned" i designet af de forskellige dele af projektet.
/U.
|
Til top |
|
|
kramer71 Forum Bruger

|
Sendt: 22 Januar 2004 kl. 14:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jammen 1000 kr. for ad1865 + dir1703 er ikke urealistisk. Der er jo også mulighed for ikke at vælge dyre selektioner af 1865 hvis det ønskes. Recieweren står som jeg husker det i ca. halvanden usd for 1000 Stk. Dvs. at den vel koster omkring de 20-30 kr. 1865 fra 10-25usd. Dvs. fra en hund til 3 hunde eller hva , - afhængig af selektion ?
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

|
Sendt: 22 Januar 2004 kl. 14:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
kramer71 skrev:
Jammen 1000 kr. for ad1865 + dir1703 er ikke urealistisk. Der er jo også mulighed for ikke at vælge dyre selektioner af 1865 hvis det ønskes. Recieweren står som jeg husker det i ca. halvanden usd for 1000 Stk. Dvs. at den vel koster omkring de 20-30 kr. 1865 fra 10-25usd. Dvs. fra en hund til 3 hunde eller hva , - afhængig af selektion ? |
|
|
Det er svært at finde nogen som sælger AD1865, jeg kunne umiddelbart kun finde en side :
http://home.worldonline.dk/kbsp2/salg/HiFi_salg.htm __________________ Mvh Lennart
|
Til top |
|
|
sonnya Forum Bruger

|
Sendt: 22 Januar 2004 kl. 15:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil bare lige sige at AD1865N-K koster $43/stk ved 1 stk.
AD1865R koster til sammenligning $28/stk ved 1 stk.
Fra fabrik eksl. moms og fragt...
K versionen er lidt dyr! Jeg tror det var budgettet der røg her....
Men AD1865R synes jeg ikke er slem.
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

|
Sendt: 22 Januar 2004 kl. 15:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
sonnya skrev:
Jeg vil bare lige sige at AD1865N-K koster $43/stk ved 1 stk.
AD1865R koster til sammenligning $28/stk ved 1 stk.
Fra fabrik eksl. moms og fragt...
K versionen er lidt dyr! Jeg tror det var budgettet der røg her....
Men AD1865R synes jeg ikke er slem.
|
|
|
Det lyder lidt dyrt. Måske skal vi gå efter PCM63 ? __________________ Mvh Lennart
|
Til top |
|
|