Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 15:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Cerwin Vega CLS-215 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 24 September 2007 kl. 01:32 | IP-adresse registreret  

Hejsa alle sammen.

Jeg vil gerne have noget mere spark i mit anlæg, og ligemeget hvad jeg kigger på synes jeg altid at vende tilbage til Cerwin Vega.. helst CLS-215. Dog har jeg læst mig frem til at den nyeste model faktisk er tilbage fra 2001, og selvom jeg ved en højttaler ikke bliver umoderne på samme måde som en computer, er det jo ikke et helt nyt design. Mit spørgsmål er derfor om der er nogen der ved hvor vidt Cerwin Vega barsler med en ny model der skal erstatte CLS-215 højttaleren? Eller om den er planlagt til at skulle køre længe endnu?

Før i kalder mig kætter og brænder mig på bålet vil jeg indskyde at jeg som 19-årig fattig studerende ikke har råd til store B&W højttalere, og generelt kun hører techno og hård rock (yndlingsbandet er TOOL som også er relativt hårdt), og derfor tror jeg det er svært at få mere smæk for skillingen end ved Cerwin Vega til mit behov? :) Ellers vil jeg MEGET gerne høre hvis i har nogle alternativer der måske lyder pænere? Jeg forstår dog ikke hvorfor man siger de lyder decideret dårligt, for jeg var en tur nede i HFK og CLS-215, og selvom de ikke lyder af en million synes jeg bestemt de har en hæderlig lyd.

Mit værelse er på 25 kvadrameter, og regner med at skulle af med 5-10k. :) Håber der er nogen der vil hjælpe lidt.

Mit nuværende anlæg: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=57228&P N=1

Mvh. Bjarke

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 September 2007 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

Slet ingen der ved noget om det?

hendrix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 24 September 2007 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

Er ikke selv det store cerwin vega orakel, men hvis du har spørgsmål angående cls-215 modellen så prøv at henvende dig herinde http://www.cerwinvega-club.dk/.

Brian321
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 24 September 2007 kl. 18:19 | IP-adresse registreret  

Jeg ville uden tvivl købe disse:

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=51711511

Jeg hørte mk1'eren i sin tid og de lød ihvertfald langt bedre end DC1515, som var et par bulder-kasser imo. Jeg har ikke hørt CLS'eren, men dømmende efter specs og diverse udtalelser fra folk der har hørt dem, tror jeg umiddelbart ikke de lyder meget bedre end DC1515.

Til top Vis Brian321's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian321

hi-sonny-fi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 September 2004
Sendt: 24 September 2007 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

Hej Bjarke.

Nej, der er officelt ikke nogen afløsere på vej for CLS-serien. Og det kommer der nok heller ikke lige forløbigt.

Med hensyn til dens kvaliteter og design, så er CLS-215 meget langt fremme når der snakkes "spil højt højttalere" Og der findes pt ikke noget på markedet der kan måle sig med den højttalere. Den ligger lidt i en gruppe for sig  Så vil du have en anden model der rykker på samme måde og efter manges mening bedre, så skal du på brugtmarkedet efter Cerwin Vega DC-1515.

Til top Vis hi-sonny-fi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hi-sonny-fi

zirio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2005
Sendt: 24 September 2007 kl. 18:54 | IP-adresse registreret  

Hej Bjarke

Jeg må tilslutte mig Sonny's udtalelse og kigge på noget DC1515, de skulle kunne spille MEGET MEGET RIGTIG højt...Men hvis du søger middelvejen (dvs hvis du også ser film) så ville jeg kigge på noget AL-1000...Men ellers er DC1515 vejen frem!..Så skal du jo også lige huske en ordenlig effekt til dem!..

mvh Zirio

Zirio's Underground - Opdateret 16/09- "HD Leeds the Way"

Anmeldelse af Onkyo TX-SR875

Til top Vis zirio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zirio

virious
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Oktober 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 24 September 2007 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

CV giver i hvert fald smæk for skillingen - alternativt er der Dali 850 eller 909.

Hvad med forstærker? Alle nævnte HT kræver sgu noget saft...

Til top Vis virious's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af virious Besøg virious's Websted

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 September 2007 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

Hej drenge og mange tak for jeres svar! :D Det er godt at høre der er nogle CW-kendere imellem alle jer B&W folk herinde! :D Ikke at der er noget galt i det i øvrigt!

Hvad præcist er det, der er bedre ved en DC-1515 ift. CLS-215? :)

Jeg har kun en 6x100 watt forstærker nu, men den vil jeg kun have indtil pengene rækker til nogle CW effektforstærkere. :) (Vil bruge mit lydkort som forforstærker!)

Brian321 - Okay, jeg kender slet ikke den højttaler, men jeg vil lige huske at gøre opmærksom på at jeg tænder på bulder og brag! :D (og er så priviligeret at have en kæreste med samme præference! wehu!)

hendrix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Januar 2007
Sendt: 24 September 2007 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

Vil forresten godt give Brian321 ret i hans anbefaling. De mennesker der har hørt den nævnte CW højtaler der er til salg, har meget ros til den, op mod andre CW, og ja den kan sparke RØV, prøv at google den hvis det er..

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 September 2007 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

1500 watt er godt nok voldsomt! :P Og så kun med én bass. Er det en stroker?

Jeg har læst mig frem til at delefilteret i CLS-serien skulle være forbedret således at de har en ebdre lyd end tidligere cerwin vega højttalere, og især VE-serien. Er der nogen der ved noget om dette?

hi-sonny-fi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 September 2004
Sendt: 24 September 2007 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

Ved DC-1515 er kvaliteten generelt bare højere... Bedre enheder og bedre kabinet. Det betyder dog ikke at CLS-215 er en dårlig højttalere, tværtimod.

DC-1515 mod 1215. der vinder DC-1515 klart når der snakkes lydtryk og bas. 1215 er måske bedre lydende men også noget mere anderledes i lyden pågrund af den nedadvendte bas.

De fleste "HiFi" folk ville i dette sammenhæng nok vælge 1215. Men min erfaring siger og en tidliger afstemning på CerwinVega-Club dømte DC-1515 til den bedste og vildste Cerwin Vega højttalere i nyere tid.

Såå ja. Afgør selv.

Til top Vis hi-sonny-fi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hi-sonny-fi

Brian321
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 September 2007 kl. 23:32 | IP-adresse registreret  

BjarkeHedegaard skrev:

1500 watt er godt nok voldsomt! :P Og så kun med én bass. Er det en stroker?

Hvis du spørger til 1215'eren så er den fremadrettede en 12" og så er der en "usynlig" 15" som peger nedad. Modsat DC1515 så er det et virkelig solidt resonansdæmpet kabinet (70 kg stykket).

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 September 2007 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

Aah takker Brian og Sonny! jeg havde ikke lige fattet der var en nedadrettet bass også.

Det må være mine gamle computergrej-gener der skriger: "MAN KAN IKKE KØBE GAMLE MODELLER! DET SKAL VÆRE FABRIKSNYT!" inde i mig, for jeg føler virkelig det virker forkert at købe en gammel højttaler!

Jeg vil lige se de, af jer så pænt opremsede, modeller igennem i sømmene, så kan det være jeg beslutter mig!

Nicorn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 25 September 2007 kl. 00:29 | IP-adresse registreret  

Ville også klart gå efter en af de gamle modeller

AL1002 er og bliver den bedste cerwin vega højttaler efter min mening, da den rent faktisk giver et lydbilled der ik er flat, OG KAN SPILLE VIRKELIG HØJT!

Til top Vis Nicorn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nicorn

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 September 2007 kl. 02:11 | IP-adresse registreret  

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=51740673

Disse har jeg også et kig på da jeg synes de spiller fantastisk godt. Hvad tror i det koster at få sådan en mellemtone repareret?

Eller sådan nogle her med en CW-sub:

http://www.guloggratis.dk/radio-tv/hojttalere/annonce/139079 0

Jeg har desværre ikke kunnet finde nogen AL1002 på dba eller gog. :/

virious
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Oktober 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 25 September 2007 kl. 08:15 | IP-adresse registreret  

Hvis det skal være rigtig billigt er der også Jamo D 265 og D 365. Ligger mellem 750 og 1500 bobs.
Til top Vis virious's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af virious Besøg virious's Websted

Nicorn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 25 September 2007 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

Kiggede lige på dba, der er lige nu 3 sæt al-1000 til salg. Der er ik så stor forskel på al-1002 og al-1000, så vidt jeg husker har al-1002 bare fået en ny diskant, og har mulighed for bi-wiring, så tag ud og lyt til nogle al-1000  Tror ikke de vil skuffe dig
Til top Vis Nicorn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nicorn

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 25 September 2007 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

Et sæt Dali 850 kan lidt af det hele. Jeg ville tage et lyt til dem hvis jeg var dig. Dog tror jeg at Cerwin Vega er det du skal se på, men det skader jo aldrig at give noget andet et lyt.

En højttaler bliver ikke slidt eller forældet som en pc, så du kan rolig købe en ældre højttaler hvis den er i god stand.

Jeg vil dog virkeligt anbefale dig at skifte din surround receiver ud i samme omgang som højttalerne. En surround receiver kan IKKE trække de Cv'ere i snakker om, og jeg vil heller ikke anbefale dig at spille højt med evt. et sæt Dali 850 eller Dali 909 med den, der skal altså noget mere kræft til!

Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

Brian321
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 September 2007 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv ejet både et sæt CV AT-100, som havde stort set samme enheder som 1215 MK1'eren (men i et elendigt kabinet) og et sæt Dali 850. CV'eren kan uden tvivl levere lydtryk i en helt anden liga end 850'eren, så med udgangpunkt i at du synes at CLS'eren lyder godt, så tror jeg at du med den 1215'er får en højttaler der er det perfekte "kompromis" mellem hifi og ondt lydtryk.

Jeg har aldrig hørt en AL1000/2, men den kan grundet sit underlegne membranareal, ikke flytte lige så meget luft som 1215'eren. Det er dog muligt den spiller mere hifi.

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 September 2007 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

Mange tak for alle de gode svar! I har givet mig masser af stof til at undersøge frem og tilbage nu! Tak! :D AL-1000 har kun én bass og er.. grim.. (Hver sin smag!) Det afskrækker mig lidt. - Også fordi den nok mangler lidt mellem benene som Brian også er inde på.

Ascari - Som nævnt i et tidligere indlæg, er planen at gå efter nogle CW effektforstærkere. Det må vel være det mest oplagte? Eller kan man gå efter nogle billigere disko-dasko ditto?

Mht. Dalihøjttalerne har jeg i nat ligget og besluttet mig for, at jeg hovedsageligt vil gå efter lydtryk. Jeg har mine små søde B&O'ere til hvis jeg skal høre noget Pink Floyd eller Deep Purple hvor det lyder nogenlunde ordentligt. :) Men ellers tak fordi i kom ind på dem, for jeg er sikker på de er et super godt valg!

Faktum er imidlertid at jeg vil virkelig gerne have noget der kan give lytteren tæsk. Faktisk skulle jeg hele tiden bede fyren i hifiklubben om at skrue lidt mere op da jeg skulle prøvelytte CLS-215, resulterende i at kunder flygtede fra butikken medens andre så skræmt ind af vinduerne da Rammstein - Mann Gegen Mann satte halvdelen af gågaden i svingninger.

Ville B&O Penta + Cerwin Vega sub være blasfemisk? Synes det er verdens smukkeste højttalere! :P

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes